FIA rakentaa rallia.

Corvair

Well-known member
Liittynyt
10.10.2016
Viestit
879
Häh. Ai että tuloverotusta olis varaa nostaa, Suomihan jo nyt maailman rankinmmin tuloja verottava maa.
Liekö sattumaa, että Suomi on useissa tutkimuksissa todettu myös yhdeksi maailman parhaista maista ties kuinka monella eri mittarilla.
 

JLunen

Well-known member
Liittynyt
9.10.2018
Viestit
545
Tarkoitin myös että akuston paino voisi olla noin puolet tieliikenneautojen akustoista (isoakkuisten autojen akkukokoon verrattuna) jotta riittäisi yhden pätkän ajoon kerralla energiasisältö.
Juu, tätä en epäillytkään, pisti vain silmään, että kun polttiksen hilpeitä poistetaan, niin tulee sinne muutakin lisäpainoa kuin se isompi akku.
 

Fiesta

Ralliperuna
Liittynyt
1.7.2011
Viestit
1402
Sijainti
Porvoo
https://dirtfish.com/rally/wrc/hyundai-chief-wary-of-wrcs-rally2-temptation

Juttua rallin tulevaisuudesta.

Tässä aika hyvin kiteytetään omatkin ajatukset. Siirtyminen Rally1 suoraan Rally2 voi tuntua paperilla hyvältä, mutta käytäntö on luultavasti ihan muuta:
Nogier remains nervous about applying this model to a championship as prestigious as the WRC, where manufacturers will inevitably prioritize chasing the ultimate prize of global glory over supporting customers.

“I think it’s difficult to make those two cohabit in the same championship with the same rules,” he confirmed. “Honestly, I’m a bit afraid this could destroy what Rally2 is, which is a big success at the moment.

“I understand that we have this temptation for all of us, we would like more cars on the grid and to improve the number of competitors. But I think to mix those two is a bit dangerous.”
 
Viimeksi muokattu:

speedman

race is in my head
Liittynyt
26.10.2008
Viestit
1288
Jos. Tutkimustuloksia on suuntaan jos toiseen olemassa. Shellin baarissa kyhättyjä mielipiteitä miljoona lisää. Nissania en silti ostaisi.

Henkilökohtaisesti en tiedä ketään, kenen sähköautosta olisi akku vielä jouduttu vaihtamaan. Oma henkilökohtainen otanta myös kertoo, että akun kapasiteetti ei ole näiden vuosien aikana, kun olen auton omistanut, muuttunut mihinkään. Samaa kertoo myös mittauksen tulokset, joita on tehty säännöllisesti. Ja jos jotain olen akku teknologiasta ymmärtänyt, niin kapasiteetin l

Olen kaikille suositellut, joita sähköautoilun kiinnostaa, ja joita akun kesto mietityttää, keskustelemaan esimerkiksi sähkökäyttöisen taxikuskin kanssa. Siellä on hyvin suurella todennäköisyydellä Teslassa jo se +150 000 km mittarissa. Mitä itse olen kysellyt, niin alkuperäisillä akuilla hekin vielä menee ja harva on huomannut mitään muutosta akun kapasiteetissa.

Ja mitä auton ikävuosiin tulee, niin toisinaan vähän hymyilyttää se, e että ajaako sillä autolla sitten kukaan enää 20 vuoden kuluttua. Ajaa tai ei, niin ei ainakaan auton valmistaja enää haluaisi, että sillä kukaan silloin enää ajaa.

Enemmän sitä mielestäni kannattaisi laskea niin, että mitä se autoilu maksaa kun ajan vaikka 200 000 km:
akun pystyy vaihdattamaan jo reilusti alle 10keur.
Tämä todellakin uutta Suomalsisessa autoilukeskustelussa: köyhät kyykkyyn ja busseihin. Henkilökohtaisesti vituttaa tuollainen: pyh ja pah, ehkä alle kympin uusii akut tyylin kommentit. Meistä valtaosa ajelee tyytyväisenä max 3 kiloeuron autoilla, jjoihin ei todellakasn mitään kympin akkuja vaihdella.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
14660
Sijainti
Tampereen lenkki
https://dirtfish.com/rally/wrc/hyundai-chief-wary-of-wrcs-rally2-temptation

Juttua rallin tulevaisuudesta.

Tässä aika hyvin kiteytetään omatkin ajatukset. Siirtyminen Rally1 suoraan Rally2 voi tuntua paperilla hyvältä, mutta käytäntö on luultavasti ihan muuta:
Tässä on siis äänessä Benoit Nogier, joka juuri sai pestin Hyundain asiakasmyyntivastaavana. Ehkä jopa mielenkiintoista, että hän kokee saavansa myytyä Rally2-autoja paremmin, jos Rally2 ei ole pääluokka
 

kimmi

Well-known member
Liittynyt
18.9.2009
Viestit
97
Sijainti
35400/41310
Tämä todellakin uutta Suomalsisessa autoilukeskustelussa: köyhät kyykkyyn ja busseihin. Henkilökohtaisesti vituttaa tuollainen: pyh ja pah, ehkä alle kympin uusii akut tyylin kommentit. Meistä valtaosa ajelee tyytyväisenä max 3 kiloeuron autoilla, jjoihin ei todellakasn mitään kympin akkuja vaihdella.
Sehän sähköautoilun ainoa huono puoli kuulemma onkin. Auto on niin hiljainen, että köyhien ulina kuuluu häiritsevästi sisälle.
 

Pärre

Well-known member
Liittynyt
15.4.2008
Viestit
3184
Sijainti
Lahti
Haluaisin tässä kiittää kaikkia asianosaisia, syyllisiä ja syyttömiä siitä, kuinka hienosti ja lähes huomaamatta WRC2-luokasta on tullut niin suosittu luokka. Hyvin rakennettu, FIA! (todistusaineisto väittämälleni löytyy oitis kun vähän tsiikailee ewrc-sivua ja siellä näkyviä autoja)
 

speedman

race is in my head
Liittynyt
26.10.2008
Viestit
1288
Tässä on siis äänessä Benoit Nogie Ehkä jopa mielenkiintoista, että hän kokee saavansa myytyä Rally2-autoja paremmin, jos Rally2 ei ole pääluokka
Onhan tuossa logiikkaa:
R2 ei pääluokka = autot kaikki samanlaisia ja pikkutiimit pyörittää sitä = ostamalla auton todnäk pääsee kärkeen, jos kuski hyvä
R2 pääluokka = tehdas tietotaidolla ja rahalla päihittää kaikki muut = ostamalla auton on heti alakynnessä tehdasta vastaan
 

delorean

Well-known member
Liittynyt
30.1.2009
Viestit
3196
Sijainti
JKL
Onhan tuossa logiikkaa:
R2 ei pääluokka = autot kaikki samanlaisia ja pikkutiimit pyörittää sitä = ostamalla auton todnäk pääsee kärkeen, jos kuski hyvä
R2 pääluokka = tehdas tietotaidolla ja rahalla päihittää kaikki muut = ostamalla auton on heti alakynnessä tehdasta vastaan
Juuri näin. Samaa on näkynyt jo nyt esim. Skodalla kun kaikki kuljettajat ei ole saman arvoisia. Osa kuljettajista sai Toksportilla käyttöönsä ne "parhaat" setupit ja se näkyi tuloksissa.
 

kimmi

Well-known member
Liittynyt
18.9.2009
Viestit
97
Sijainti
35400/41310
Rakas rallijumala. Tiedän syyllistyväni nyt pahanlaiseen isänmurhaan, mutta mennäänpä silti, koska mikään ei muutu, jos kukaan ei suutu.

En mitenkään halua vähätellä maailmanmestari, Sir David Richardsin tai maailmanmestari Robert Reidin ammattitaitoa. He molemmat ovat erittäin kovia ja meritoituneita autourheilun ammattilaisia sekä urheilullisesti että taloudellisesti. Eli kaikkea muuta kuin minä.

Mutta, ovatko 72-vuotias Richards tai 58-vuotias Reid oikeasti ne dynaamiset visionäärit, kun tavoitteena on linjata lajin tulevaisuutta ja olemassaolon oikeutusta pitkällä tähtäimellä? Vai löytyisikö rosterista joku, jolla olisi hiukan tuoreempi näkökulma aiheeseen? Joku joka osaisi katsoa tätä toimintaa aivan reippaasti oman hiekkalaatikon ulkopuolelta, raikkaan kaupallisesti ja rohkeasti. Toivottavasti löytyy ja häntä myös kuunnellaan.

Edelleen peräänkuuluttaisin jotain niinkin radikaalia (tai eihän se edes ole radikaalia) kuin sitä, että polttomoottorit jätetään harrastajille ja ammattilaiset ajavat jatkossa jollain tulevaisuuden käyttövoimalla. Se voi puolestani olla sähkö, vety tai vaikka ydinreaktori, mutta älkää nyt nostako niitä Rally2-autoja korkeimmalle jalustalle. Tai jos nostatte, niin älkää kummastelko, jos tuote nimeltä rallin MM-sarja pysyy pikkuruisessa lestissään ja jatkaa puuhakkaasti oman oksansa sahaamista. Kaikki katsojat tuntevat molemmat kuljettajat ja ennen pitkää molemmat kuljettajat tuntevat ne kaksi katsojaa. Sitten se viimeinen mekaanikkokin kyllästyy, sammuttaa valot motorhomesta ja ajaa sähköautollaan himaan katsomaan formuloita tai jalkapalloa. Sitä en halua rakkaalle lajillemme käyvän. Aamen.
 

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
1355
ajaa sähköautollaan himaan katsomaan formuloita...
....jossa ajetaan polttomoottoreilla!


Puhut paljon asiaa kyllä. Hyvä huomio näiden herrojen ikä...

Tällä foorumilla moni unohtaa, että esim f1 foorumin puolella ei puhuta siitä, että F1sten tulisi siirtyä täyssähköön tai vetyyn mitä pikimmiten. En usko että jenkkien Nascar forumeilla myöskään puhutaan siitä. Tuntuu, että vain tällä rallifoorumilla se on elämän ja kuoleman kysymys. Toki tässä olisi aivan tuhannen taalan paikka ikäänkuin rallin ottaa kuninkuuslajin maine uusimman tekniikan saralla. Rallicross ei siinä vielä onnistunut, sehän on jo tekniikan edelläkävijälaji täyssähkiksineen.
 

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
8415
Sijainti
Helsinki
Brittitubettajan omat ehdotukset rallin korjaamiseksi. Esillä kalenterin laajuus, pistejärjestelmän rukkaus sekä autot.

 

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
8415
Sijainti
Helsinki
....jossa ajetaan polttomoottoreilla!


Puhut paljon asiaa kyllä. Hyvä huomio näiden herrojen ikä...

Tällä foorumilla moni unohtaa, että esim f1 foorumin puolella ei puhuta siitä, että F1sten tulisi siirtyä täyssähköön tai vetyyn mitä pikimmiten. En usko että jenkkien Nascar forumeilla myöskään puhutaan siitä. Tuntuu, että vain tällä rallifoorumilla se on elämän ja kuoleman kysymys. Toki tässä olisi aivan tuhannen taalan paikka ikäänkuin rallin ottaa kuninkuuslajin maine uusimman tekniikan saralla. Rallicross ei siinä vielä onnistunut, sehän on jo tekniikan edelläkävijälaji täyssähkiksineen.
Entäs Formula E?
 

nordic man

Well-known member
Liittynyt
9.5.2009
Viestit
3515
Sitten joskus jos (kun?) rallissa vedetään sähköllä niin ei ikinä toistu tuo rallicrossin katastrofi. Onko sen syyn aiheuttaja vieläkään selvinnyt? Toi ikävä tapahtuma veti sarjan kyllä takaisin päin ja isosti.
 

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
1355
Entäs Formula E?
Automerkkejä paljon mukana, paikanpäällä kivasti yleisöä, mutta hyvin vähän tv-katsojia. Eli kuolinkellot soi......

Unohtui Extreme E. Sanoisin, että alkuhypetyksen jälkeen on nykyään 'ynnämuut' motorsport sarja. Tuskin suurta yleisöä kiinnostaa.


Voisko yhteenvetona sanoa, että nyt on jo olemassa 3 merkittävää sähköillä ajettavaa sarjaa, eikä niistä mikään ole menestynyt kovinkaan hyvin. Voisko ennustaa, että jos rallin mm sarja kopioisi nämä ideat, se painuisi samanlaiseen unholaan kun nämäkin sarjat.
 

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
1355
Sitten joskus jos (kun?) rallissa vedetään sähköllä niin ei ikinä toistu tuo rallicrossin katastrofi. Onko sen syyn aiheuttaja vieläkään selvinnyt? Toi ikävä tapahtuma veti sarjan kyllä takaisin päin ja isosti.
Oli hyvää mainosta sähköautoilulle.....oikea markkinointi osaston painajainen
 

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
8415
Sijainti
Helsinki
Joka ei kiinnosta yhtään ketään. Kuten ei enää rallicrosskaan kiinnosta eikä missään vaiheessa ole kiinnostanut Extreme E. Yhdistävä tekijä? Nimenomaan.
Siis ketään foorumin ulkopuolella. Kiitos vastauksestasi.
Ko. luokilla on ollut vaikea saada katsojia briteissäkin, kun ovat maksumuurin takana. Toinen syys on f1- ja rallipudokkaista koostuvat eosterit.
 
Ylös