FIA rakentaa rallia.

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
1554
Itselleni ei vielä täysin avaudu tuo r2 plus ajatus. Ei se missään nimessä huono asia ole, päinvastoin raikas idea, mutta olen silti vähän epäileväinen miksi kukaan hankkisi sellaisen. Sillä pääsee lähemmäs r1 autoja, mutta et kuitenkaan siltikään ole nopeampi. Ja ketkä tuon kitin tulevat hankkimaan? Onko niin että vain Oliver Sohlberg ja 1-2 muuta maksimissaan sen hankkii. Tuo kitti varmaan kehittää junnukuskeja, koska saavat kokemusta nopeammista autoista, mutta nämä nopeat autothan poistuvat pian areenoilta jokatapauksessa kun tulee 330hv pääluokan autot. Lisäksi nyt ei ehkä päästä näkemään Oliver vs Finskit bättlejä jos esim vain Oliver hommaisi kitin. Oletan Oliverin olevan yksi niistä joka sen hommaa, koska Petterillä on rahaa se hommata ja taas epäilen, että Finskit eivät näe syytä sen hommaamiseen. Toki jos kaikki sen lisäkitin hommaa, niin sittenhän ei ole ongelmaa, mutta epäilen, että kaikki jää vähän kyttäys asemiin odottelemaan että kuka sen kitin ekana hommaa ja voi olla niin ettei sitä hommaa sitten kukaan, kun kaikki jää vain odottelemaan
 

Pärre

Well-known member
Liittynyt
15.4.2008
Viestit
3349
Sijainti
Lahti
Kuinkahan paljon enemmän kyytiä moisilla muutoksilla saa aikaiseksi? Onko mitään arvioita olemassa?
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
15878
Sijainti
Tampereen lenkki
David Richards on arvioinut tuon Rally2 WRC Kitin hinnaksi 5000 euroa. Tuntuu itsestä vähän alakanttiin heitetyltä, mutta kymppitonnikin olisi vielä ihan edullinen hinta tuosta paketista, jos sillä pääsisi haastamaan hybridittömät ja kuristetut Rally1-autot.

Rosselia ainakin kiinnostaisi tällainen https://www.rallit.fi/citroen-palaa-saantouudistusten-jalkeen-takaisin-mm-sarjan-paaluokkaan-sormet-ristiin-etta-kaikki-menee-hyvin/

Itse näkisin, että tästä plussapaketista olisivat kiinnostuneita juuri Solberg, Rossel, Lindholm, Suninen, Gryazin jne. jotka tavoittelevat selkeästi pääluokan paikkaa mutteivat saa rahoitusta sinne, ja jotka ovat jo antaneet hyviä näyttöjä WRC2:ssa.
 

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
1554
Mitähän sillä käytännössä tarkoitetaan, että r2+ autot pystyvät haastamaan r1 autot. Samaa tilannetta ei taatusti haluta päästää tapahtumaan kun etuvetoautoilla voitettiin assulla. Sitten autojen hinta. R1 auto maksaa edelleen 800k hybridin poiston jälkeen???? R2 auto 200k + kitti. Jos 200k+ autolla haastetaan 800k autot, niin Toyota ja Huyndai eivät ainakaan tule ilahtumaan. Mutta toki tämä tilannehan on vain väliaikainen tilanne.

Jos r2+ autojen meno näyttää penkalta katsottuna hyvältä eikä nopeauseroa huomaa paljaalla silmällä, niin sitten herää kysymys mihin näitä r1 autoja enään tarvitaan? Eikö olisi kannattunut tämän parin vuoden siirtymäkausi ajaa pääluokkaa r2+ autoilla pelkästään, kun sellainen auto kaikilta löytyy. Vai pelätäänkö Toyotan ja Huyndain vetävän herneet nenään jos näin tehtäisiin?

Olis muuten aika hauska tilanne jos esim Fiesta+ autolla annettsisiin päihin Munsterin Pumalle tai Toyotan R2+ antais pataan Toyotan R1 autolle. Ei mitenkään pois suljettua tämäkään.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
15878
Sijainti
Tampereen lenkki
Rally2 ei ole tulevaisuuden luokka, koska sopivan kokoisia autoja ei valmisteta enää. Myös Rally1:n turvakehikko on sellainen joka halutaan pitää mukana.
 

kik

Well-known member
Liittynyt
15.2.2000
Viestit
530
Sijainti
Peraehikiae
Jos tuo Rally2+ -kitti maksaa vain "joitakin kymmeniä tuhansia" euroja --> kaikki Rally2 autot varustellaan tuolla kitillä kyllä saman tien. En ole noita muutosehdotuksia lukenut mutta käsitys on se että sitten tuolle Rally2+kitti autoille ei ole omaa luokkaa vaan kilpailisivat Rally1 autojen kanssa samassa sarjassa. No, any way, kyllä kai niille tulee sitten oma "epävirallinen" keskinäinen kisa että kuka on noista "väliinputoajista" nopein.

Jos tuolla "kitti" autolla pärjää aina perinteiselle Rally2 autolle mutta ei Rally1 autolle ja vain muutama kuski siirtyy "kittiin" --> olet aina yleiskilpailussa sijoilla 5-8 ja sehän on jo ihan mukava tilanne.

Tuskinpa tuota voidaan sellaiseksi tehdä että tuolla kitillä voi alkaa oikeasti haastaa Rally1 luokan autoja, menee idea koko Rally1 luokasta saman tien romukoppaan.

Paras tilanne taitaisi olla sellainen että Rally1 hitaimmat kuskit ei oikein pärjäisi Rally2+kit autoille mutta että kuitenkin ykköskuumat Rally1 kuskit olisi edelleen sijoilla 1-4. Tällöin voisi Oliver esimerkiksi saada mainetta ja kunniaa kun ajaisi lujempaa kuin "Munsterit" ja "Mikkelsenit".
 

nordic man

Well-known member
Liittynyt
9.5.2009
Viestit
3835
Jos tuo Rally2+ -kitti maksaa vain "joitakin kymmeniä tuhansia" euroja --> kaikki Rally2 autot varustellaan tuolla kitillä kyllä saman tien. En ole noita muutosehdotuksia lukenut mutta käsitys on se että sitten tuolle Rally2+kitti autoille ei ole omaa luokkaa vaan kilpailisivat Rally1 autojen kanssa samassa sarjassa. No, any way, kyllä kai niille tulee sitten oma "epävirallinen" keskinäinen kisa että kuka on noista "väliinputoajista" nopein.

Jos tuolla "kitti" autolla pärjää aina perinteiselle Rally2 autolle mutta ei Rally1 autolle ja vain muutama kuski siirtyy "kittiin" --> olet aina yleiskilpailussa sijoilla 5-8 ja sehän on jo ihan mukava tilanne.

Tuskinpa tuota voidaan sellaiseksi tehdä että tuolla kitillä voi alkaa oikeasti haastaa Rally1 luokan autoja, menee idea koko Rally1 luokasta saman tien romukoppaan.

Paras tilanne taitaisi olla sellainen että Rally1 hitaimmat kuskit ei oikein pärjäisi Rally2+kit autoille mutta että kuitenkin ykköskuumat Rally1 kuskit olisi edelleen sijoilla 1-4. Tällöin voisi Oliver esimerkiksi saada mainetta ja kunniaa kun ajaisi lujempaa kuin "Munsterit" ja "Mikkelsenit".
Ja tuo aika nopeasti lopettaisi noiden hitaiden ralli 1 urat. Ainakin teoriassa toki.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
15878
Sijainti
Tampereen lenkki
Jos tuo Rally2+ -kitti maksaa vain "joitakin kymmeniä tuhansia" euroja --> kaikki Rally2 autot varustellaan tuolla kitillä kyllä saman tien. En ole noita muutosehdotuksia lukenut mutta käsitys on se että sitten tuolle Rally2+kitti autoille ei ole omaa luokkaa vaan kilpailisivat Rally1 autojen kanssa samassa sarjassa. No, any way, kyllä kai niille tulee sitten oma "epävirallinen" keskinäinen kisa että kuka on noista "väliinputoajista" nopein.

Jos tuolla "kitti" autolla pärjää aina perinteiselle Rally2 autolle mutta ei Rally1 autolle ja vain muutama kuski siirtyy "kittiin" --> olet aina yleiskilpailussa sijoilla 5-8 ja sehän on jo ihan mukava tilanne.

Tuskinpa tuota voidaan sellaiseksi tehdä että tuolla kitillä voi alkaa oikeasti haastaa Rally1 luokan autoja, menee idea koko Rally1 luokasta saman tien romukoppaan.

Paras tilanne taitaisi olla sellainen että Rally1 hitaimmat kuskit ei oikein pärjäisi Rally2+kit autoille mutta että kuitenkin ykköskuumat Rally1 kuskit olisi edelleen sijoilla 1-4. Tällöin voisi Oliver esimerkiksi saada mainetta ja kunniaa kun ajaisi lujempaa kuin "Munsterit" ja "Mikkelsenit".
Siis just jotenkin näin, ja sit hyvän lähtöpaikan turvin jossain Sardiniassa vois vaikka Solberg johtaa rallia perjantaina. Ja tosiaan käsitykseni on, että Rally2+ ei saa mitään omaa luokkaa eikä ole WRC2:ssa vaan nimenomaan haastavat Rally1- autoja.

David Richards veikkasi kitin hinnaksi 5000 euroa. Itse veikkaisin ehkä tuplat mutta silti kyseessä on vastaava hinta kuin ostaa tehtaalta uudet luokitusosat.
 

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
1554
Nuo r2+ kittiautot kieltämättä tuo mieleen ne vanhat hyvät ajat kasarilta kun yleiskilpailun voitosta ajoi nelivedot, takavedot, turbot ja vaparit....

Todennäköisesti kittiautoista tehdään riittävän hitaita, ettei ne pysty voittamaan ykkösiä. Turbon kuristin suurenee, mutta hevosvoimaero on oletettavasti vielä r1n eduksi. R2 moottorithan on tuotantomallista suoraan otettu ymmärtääkseni kun taas r1 motti on ns kilpamoottori joten luultavasti kittiautoon halutaan vain max 10-20hv n teholisäys, mutta ei missään nimessä 370hv tehoja. Ja kittiatolla ei pysty edelleenkään ajamaan ojanpohjia pitkin kuten ykkösillä joten se tuo etua ykkösillä ajaville. Mutta uskon, että joillekkin ykkösluokan kuskeille tulee ongelmia kun kittiautoilla voidaan jossain olosuhteissa antaa pataan.
 
Viimeksi muokattu:

cesar

Well-known member
Liittynyt
21.10.2009
Viestit
1285
Sinänsä hauska yksityiskohta, että itsellekin tuntuu erikoiselta tuo Rally2+ autojen ja Rally1-autojen ero ja herättää kysymyksiä sopiiko samaan luokkana. Mutta samaan aikaan tälläkin forumilla muistellaan kultareunuksin A-ryhmän alkuaikoja, kun autojen erot olivat massiiviset. Nythän ei sinänsä olla lähellekään edes tuollaisia autojen eroja.
 

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
1554
Mutta samaan aikaan tälläkin forumilla muistellaan kultareunuksin A-ryhmän alkuaikoja, kun autojen erot olivat massiiviset. Nythän ei sinänsä olla lähellekään edes tuollaisia autojen eroja.
No mutta olihan se nyt huikeeta katsottavaa kun Vatanen työnsi 87 takaveto Sierralla jyskälässä sijalle 2 ja Auriol seuraavana vuonna samalla autolla sijalle 3.....toki totuus oli karumpi, jos maaliin olis ajanut 15 a-ryhmän nelivetoautoa niin kyseiset Sierrat olis ollu sijoilla 16 ja 17. Mutta silti oi niitä aikoja😀

Edit: Ehkä kyseiset ajat on kultaisia vain sentakia, kun kuskit ajoi takavetoautoilla pitkissä sladeissa, ei sen niin väliä että olivat minuutin hitaampiä pätkillä.....
 
Viimeksi muokattu:

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
1554
Tää on toisaalta niin naivia, niiiiin naivia, että nyt kaikki on sitämieltä täälä foorumilla ja päättävissä elimissä että tää uudistus on niiin niin niin hyvä idea. Käyttäjä jjx (ja teräsjorma) meuhkas tästä asiasta jo ennenkun oli metriäkään ajettu hybrideillä saaden lähinnä hullun leimän otsaansa (ja varmaan aiheesta) ja käyttäjä jjx oli 2017 sitämieltä, että suunta on nyt väärä (saaden taustatukea v.2016 julkaistusta VMn artikkelista jossa ei kritiikkiä säästelty). Olisin kyllä voinut ilmaiseksi konsultoida FIAa tässä asiassa, eli olisivat vain ottaneet muhun yhteyttä, niin olisin kertonut mitä heidän pitää tehdä, mutta kun ei niin ei. Aina pitää näitten hölmöläisten päästä itse kokeilemaan. No olihan tämä hybrid ihan kiva ja kallis kokeilu ainakin ja kahden vuoden ajan ralli sai paistatella teknisenä keihään kärkenä 15 vuotta vanhalla innovaatiolla. Kyllä kannatti käyttää miljoonia dollareita siihen että saadaan ajaa sähköistetyllä voimalla 2 vuotta. Ite pitäis kaikki tehdä.
 
Viimeksi muokattu:

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
1554
Blunkan takana top kympissä oli siis seitsemän nelivetoista A-ryhmäläistä…
No jos ihan tarkkoja ollaan niin kyllä joo. Ja molempina vuosina jopa yksi B-ryhmän neliveto sijoilla 20+ Citroen Visa....Toki nuo Sierrojen takse jääneet Audit edustivat tehoiltaan enemminki N miinus miinus autoja vaikka a-ryhmässä ajoivatkin. Ja sitten oma lukunsa tietty Alex Fiorio Lancian a-ryhmäläisellä.
 
Ylös