FIA rakentaa rallia.

Pärre

Well-known member
Liittynyt
15.4.2008
Viestit
3586
Sijainti
Lahti
Ei ole.

Esim viime vuoden Sardinia

Lisään vielä omiin ajatuksiini, että jos tehdastallien miljoonapalkkoja ei olisi tavoiteltavana, voisi Raution yms. panostus hiipua äkkiä. Samoin promoottorin toiminta ja televisiointi.
Kuvittelen rallin EM-sarjan. Tai voihan sitä miettiä myös SM-sarjaa ja osallistujamääriä huipputasolla, tai kuinka monella jää täysi kausi ajamatta jostain syystä.
Kuvittelen vastapainoksi rallin MM-sarjan. Kuinka monella jää täysi kausi ajamatta jostain syystä. Aika monella sellaisella, joka haluaisi ajaa täyden sarjan. Ei ole paikkoja, ei ole massia, ei ole mahkuja. Jos joku EM-sarjan tyyppinen sarja olisi ns. pääsarja, johon kohdistettaisiin kaikki se kansankiihotus jolla MM-sarjaa hehkutetaan, saattaisi hyvinkin käydä niin, että tuon kaltainen sarja voisi nousta arvoon arvaamattomaan. Kattavan sponsoriryhmittymän avittamana joku Gardemeisterin tai Raution poppoo voisi hyvinkin kiertää koko sarjan menestyksekkäästi. Raution motiiveista en osaa sanoa mitään. En tunne häntä ja ajatusmaailmaansa niin hyvin. ps. Mitä tarkoitit kirjoittaessasi promoottorin toiminnan ja televisioinnin mahdollisella hiipumisella? En oikein ymmärtänyt.
 
  • Like
Reaktiot: jjx

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
16715
Sijainti
Tampereen lenkki
Kattavan sponsoriryhmittymän avittamana joku Gardemeisterin tai Raution poppoo voisi hyvinkin kiertää koko sarjan menestyksekkäästi. Raution motiiveista en osaa sanoa mitään. En tunne häntä ja ajatusmaailmaansa niin hyvin
TGS ei rahota kenenkään ajamista, vaan vuokraa autoja ja järjestää huollot jne. Samaa tekee esim Printsport, PH Sport, Toksport jne. Rautio taas tukee rahallisesti omia suojattejaan, ja talossa on omat autot ja mekaanikot

Rautio sanoo tässä, että sopimukset on samanlaisia kuin Jouhkilla: https://www.hs.fi/urheilu/art-2000011029944.html

esimerkiksi tässä Jouhki valottaa sopimuksiaan: https://www.is.fi/ralli/art-2000009332808.html

Mitä tarkoitit kirjoittaessasi promoottorin toiminnan ja televisioinnin mahdollisella hiipumisella? En oikein ymmärtänyt.
Autonvalmistajat maksaa suuret summat promoottorille päästäkseen sarjaan mukaan. Tavallaan ostavat markkinointipalvelun. Yksityistalleilla ei ole motiivia tai resurssia maksaa samanlaisia summia.
 
  • Like
Reaktiot: jjx

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
10165
Sijainti
Helsinki
Auttaisiko se MM-sarjaa, jos poistettaisiin pakote osallistua jokaiseen osakilpailuun. Näin homma meni, kuten 80- ja 90-luvuilla eikä kukaan valittanut.
 

Pärre

Well-known member
Liittynyt
15.4.2008
Viestit
3586
Sijainti
Lahti
"Autonvalmistajat maksaa suuret summat promoottorille päästäkseen sarjaan mukaan. Tavallaan ostavat markkinointipalvelun."
Aika raikas panostus parilta autonvalmistajalta on tuo. Sikäli mikäli ajattelevat asioita panos-tuotos painotteisesti, voi tulla loppu hyvinkin äkkiä.
 

Pärre

Well-known member
Liittynyt
15.4.2008
Viestit
3586
Sijainti
Lahti
"TGS ei rahota kenenkään ajamista, vaan vuokraa autoja ja järjestää huollot jne. Samaa tekee esim Printsport, PH Sport, Toksport jne. Rautio taas tukee rahallisesti omia suojattejaan, ja talossa on omat autot ja mekaanikot."

Tämä on vakiintunut käytännöksi monessa muussakin lajissa. Kuskit saa ns. pienemmissä talleissa palkaksi mitä saavat, useimmiten erilaisten sponsorisopimusten kautta. Eikä aina sieltäkään. Joten kuten sinnittelevät. Tehdaskuskit ja palkka sieltä on harvojen herkkua, myös rallissa. Edellämainitusta huolimatta esmes jossain motocrossin MM-sarjassa ja myös Amerikan ihmemaan vastaavissa sarjoissa ajaa useita talleja ja eri merkeillä. Abouttiarallaa kymmenen tehdastallia tahi vastaavaa on lauteilla. Tärkeintä on kuitenkin olla tukehtumatta ähkytautiin ja/tai pyrkiä apinoimaan jotain muuta lajia ja kuvitella sillä tavoin menestyvänsä. Lajin erityispiirteet ja realistinen paikka rankassa kilpakapitalismin maailmassa, ne kun huomioi, niin ei ahdista.
 
Viimeksi muokattu:

Pärre

Well-known member
Liittynyt
15.4.2008
Viestit
3586
Sijainti
Lahti
Hesarin artikkelin Rautiosta muistin lukeneeni ja nyt kun luin sen uudemman kerran, muistini palailee pätkittäin. Ei siitä jutusta tai henkilöstä välittynyt ainakaan minulle sellaista kuvaa, että "jonsei tästä saa kaikkea korkojen kanssa takaisin, mieluummin jo eilen, pistän pillit pussiin". Perinteinen puuha-pete ja idealisti, hyvässä mielessä. Hieno ukko!
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
16715
Sijainti
Tampereen lenkki
Tämä on vakiintunut käytännöksi monessa muussakin lajissa. Kuskit saa ns. pienemmissä talleissa palkaksi mitä saavat, useimmiten erilaisten sponsorisopimusten kautta. Eikä aina sieltäkään. Joten kuten sinnittelevät. Tehdaskuskit ja palkka sieltä on harvojen herkkua, myös rallissa. Edellämainitusta huolimatta esmes jossain motocrossin MM-sarjassa ja myös Amerikan ihmemaan vastaavissa sarjoissa ajaa useita talleja ja eri merkeillä. Abouttiarallaa kymmenen tehdastallia tahi vastaavaa on lauteilla. Tärkeintä on kuitenkin olla tukehtumatta ähkytautiin ja/tai pyrkiä apinoimaan jotain muuta lajia ja kuvitella sillä tavoin menestyvänsä. Lajin erityispiirteet ja realistinen paikka rankassa kilpakapitalismin maailmassa, ne kun huomioi, niin ei ahdista.
Ei ole kyse kuskien palkoista vaan siitä että on kilpailukykyinen auto ja mahdollisuus testeihin. Se ei ole ilmaista.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
16715
Sijainti
Tampereen lenkki
Hesarin artikkelin Rautiosta muistin lukeneeni ja nyt kun luin sen uudemman kerran, muistini palailee pätkittäin. Ei siitä jutusta tai henkilöstä välittynyt ainakaan minulle sellaista kuvaa, että "jonsei tästä saa kaikkea korkojen kanssa takaisin, mieluummin jo eilen, pistän pillit pussiin". Perinteinen puuha-pete ja idealisti, hyvässä mielessä. Hieno ukko!
No varmasti jotain siltä väliltä. Rakastaa lajia, saa siltafirmalleen markkinointia mutta myös on tarkoitus pitää kuskeja sijoituksina. Varmasti sponsoroisi rallia vaikkei olisi tehdastallipalkkoja tulossa, muttei ihan samalla mittakaavalla.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
16715
Sijainti
Tampereen lenkki
"Autonvalmistajat maksaa suuret summat promoottorille päästäkseen sarjaan mukaan. Tavallaan ostavat markkinointipalvelun."
Aika raikas panostus parilta autonvalmistajalta on tuo. Sikäli mikäli ajattelevat asioita panos-tuotos painotteisesti, voi tulla loppu hyvinkin äkkiä.
Tarkistin sääntökirjasta, että valmistajan ilmoittautumismaksu kaudelle on 413 560 euroa
 

Pärre

Well-known member
Liittynyt
15.4.2008
Viestit
3586
Sijainti
Lahti
Tarkistin sääntökirjasta, että valmistajan ilmoittautumismaksu kaudelle on 413 560 euroa
Eihän se ole poekha mittään! Ei tuolla summalla tosin järin isosti vielä promota. Ihmekös tuo, että hamuavat lisää valmistajia sarjaan. ps. on muuten tarkasti laskettu heidän summansa l. vielä se kuuskymppiä siihen päälle:)
 

Pärre

Well-known member
Liittynyt
15.4.2008
Viestit
3586
Sijainti
Lahti
Ei ole kyse kuskien palkoista vaan siitä että on kilpailukykyinen auto ja mahdollisuus testeihin. Se ei ole ilmaista.
Joo ei ole kyse kuskien palkoista, mutta eikö se loppuviimeksi mene kaikki samaan piikkiin l. lajin kustannusrakennepiikkiin?
 

Pärre

Well-known member
Liittynyt
15.4.2008
Viestit
3586
Sijainti
Lahti
No varmasti jotain siltä väliltä. Rakastaa lajia, saa siltafirmalleen markkinointia mutta myös on tarkoitus pitää kuskeja sijoituksina. Varmasti sponsoroisi rallia vaikkei olisi tehdastallipalkkoja tulossa, muttei ihan samalla mittakaavalla.
Voi olla myös niin, että rallin rakastamisen lisäksi hän rakastaa siltafirmaansa, perhettään, ylipäätään elämää. Siksi se raha, tai sen lisätienaaminen ei ole mitenkään keskeistä, koska rakkaus tekemiseen ja olemiseen on se juttu. Kuten sanottu, en tunne Markku Rautiota, enkä tiedä paljonko hänellä fyffeä on, mutta oikeasti, jos sinulla on vaikkapa 50 miljoonan euron omaisuus, ja siitä tulee käyttäneeksi vaikkapa 10 miljoonaa euroa rakastamansa lajin parissa, missä sellainen oikeasti voisi tuntua? "Voi ei, minulla oli 50 miljoonaa, nyt on enää vain 40 miljoonaa, kuinka minulle poloiselle nyt käy!?" Ihan absurdi ajatus. Uskallan väittää, että moottoriurheilun parissa liikkuu niiden monenmoisten onnenonkijoiden, ecclestonien ja briatorien seassa myös lukuisia sellaisia rakkaudesta lajiin tyyppejä, jotka tekevät väsymättä ja antaumuksella juttuja lajin hyväksi, vähät piittaamatta siitä, mitä maksaa tai saavatko työstänsä riittävän korvauksen.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
16715
Sijainti
Tampereen lenkki
Joo ei ole kyse kuskien palkoista, mutta eikö se loppuviimeksi mene kaikki samaan piikkiin l. lajin kustannusrakennepiikkiin?
Jos MM-sarjan kiertämisessä puhutaan miljoonista euroista niin kuskin vuosipalkka on kymmeniä tuhansia.

Toki tässä on sitten kaikenlaisia vivahde-eroja: jos kuski on tehtaan palkoilla, hommaan yleensä kuuluu PR-hommia ja kehitystestiä yms. mutta yksityiskuskilla ei ole näitä velvoitteita. Toisaalta sitten voi ja pitää kerätä budjettia esim. asiakastilaisuuksilla.
 

Mahlainen jarruton

Well-known member
Liittynyt
23.3.2008
Viestit
171
Sijainti
Piilossa
Olen toistanut näkemyksen täällä aikaisemminkin ja toistan sen uudestaan: tämän hetkisessä WRC-tuotteessa ei ole enimmäkseen mitään vikaa. Kilpailut ovat kapeasta kärjestä huolimatta jännittäviä ja niiden seuraaminen livelähetysten myötä miellyttävämpää kuin milloinkaan aikaisemmin. Automäärän pienuus on ongelma, mutta pulma on ensisijaisesti imagollista laatua – ja siitä huolimatta lajin MM-sarjan elämän ja kuoleman kysymys.

Jokaisessa ralliin liittyvässä kahvipöytäkeskustelussa nousee esiin näkemys siitä, että siellä pari hassua tallia & kuskia kisaa näivettyneessä sarjassa, mestaruudet ovat halpamyynnissä ja että ennen oli ihan toisin. Kyse on mielikuvasta, jonka mukaan lajin kärkitasolla kilpailu olisi tällä hetkellä huonoa – ei siitä, että näin tosiasiallisesti on. Näkemys toistuu heikommin rallimaailmaa tuntevien iltapäivälehtisenttaajien kolumneissa, toisinaan tälläkin palstalla. Oletan, että näin ajatellaan myös Suomen ulkopuolella. Vastaavasti foorumilla on toki useampaan kertaan todennettu tilastoilla, että historiallisesti tilanne ei ole mitenkään ainutlaatuinen ja yksittäisiä ajanjaksoja lukuun ottamatta ennen ei aidosti ollut paremmin.

B-ryhmähaikailijoiden päitä saa tuskin mitenkään käännettyä, mutta rallin MM-sarjan kannalta vahingollinen näivettyneisyysnarratiivi on ratkaistavissa. Siihen ole muuta keinoa kuin pääluokan automäärän kasvattaminen, joka on ainoa keino ostaa sarjalle lisäuskottavuutta. Ajattelen, että ideaalitilanteessa kohtuullisen kilpailukykyisiä kuskeja (ei siis herrasmiespumppujalkoja huippukalustolla) pääluokan menopeleillä on mukana kymmenestä viiteentoista ja että nämä ajavat mahdollisimman monta kisaa kauden aikana. Uskon, että tällöinkin mestaruudesta ajaisivat samat miehet kuin nyt, mutta ehkäpä maailman parhaat saisivat silloin ansaitsemansa arvostuksen. Aikaisemmin ehdotettu palaaminen tynkäkausiformaattiin olisi hyppäämistä ojasta allikkon – mikäli kuskeja ei kiinnosta ajaa koko kautta, miksi katsojiakaan liikuttaisi?

Totta on sekin, että viimeaikaisista pääluokkayrittäjästä vain harva on saavuttanut kummoistakaan menestystä. Ralli on kokemuslaji, ja pärjäämättömyys osoitus nykyisen MM-huipun julmetun kovasta suoritustasosta. Paha siinä on mennä lyömään kiilaa väliin, kun äärimmäiset huippuyksilöt ovat hinkanneet samoja pätkiä ja pätkävideoita vuosikaudet. Tässä mielessä WRC-pääluokka on puolisuljettu sarja, jossa tasoero alempiin luokkiin tai ERC-puoleen on jokseenkin valtava. Lystinmaksajia ja tallipaikkoja on niin vähän, että vain harvaa lahjakkuutta voidaan ajaa pajarimaisesti sisään. Tai jos voidaan, niin lahjakkuutta ei ole riittävästi (vrt. Katsuta). Käytännössä ongelma juontaa sarjan peruspulmaan eli maksajien niukkaan määrään, joka ei mahdollista kokeilemista. Jos tallipaikkoja olisi enemmän, ensimmäinen kynnys pääluokassa ei olisi ihan niin korkealla.

NHL:n taannoisessa mainoskampanjassa hehkutti kaikkien menneisyysnostalgikkojen kiusaksi, että the next golden era is now. Tähän pitää pyrkiä myös rallissa. Peruspaketti on sinällään kunnossa: pitkät kisaviikonloput ralliniiloille, power stage -viihdettä tuulipukukansalle ja klippejä täpäristä tilanteista Tiktokiin somesukupolvella. Persoonallisuuksia ja persoonaa on, kun FIA malttaisi vielä olla suitsimatta sitä – ehkä tietyllä tapaa marginaaliviihdettä, mutta luonteikasta sellaista, eikä mitenkään sovittamatonta nykyaikaan. Kukapa nyt ei tykkäisi katsoa, kun autoilla kaahataan lujaa metsässä? Sopii niin viiden sekunnin videopätkäksi kuin viiden tunnin katselumaratoniksikin. En vain suostu uskomaan, että näin mainiolle kokonaisuudelle ei löytyisi tulevaisuutta ja rahoittajia.

Käytännön keinot? Ei aavistustakaan, kunhan raapustelen sairaspäivän ratoksi.
 
Ylös