FIA tutkii Singaporen GP:n 2008 tapahtumia

arzipuppy

Well-known member
Liittynyt
18.2.2004
Viestit
1460
Sijainti
Helsinki
Mielenkiintoista ja asiallista tekstiä taas Carterilta. Ymmärsin asian niin, että hän yksinkertaisesti spekuloi, eikä osoittanut Renaultin toimintaa kohtaan suoranaista hyväksyntää.

Turha olla sinisilmäinen, räikeämpiäkin tapauksia on nähty ja jätetty kulissien taakse koko shown olemassaolon ajan. Tapauksia täytyy silti suoraselkäisyyden ja oikeasti urheilun vuoksi jeesustella. Piquetin kolarista on tultava suuria seurauksia asenteiden osoittamiseksi.
Minua ei niinkään kiinnosta, kuka hyötyi lopulta voitosta ja kenen kannalta tilanne oli ikävin, mutta videolta kun esimerkiksi tapahtuman katsoo ja näkee, kuinka lähellä yleisö oli ja kuinka pieni mahdollisuus olisi ollut vaikka jonkun sirpaleen lävistävän jonkun silmän, niin eihän tälläistä kuviota voi hyväksyä, ymmärtää tai katsella suopeasti, ikinä. Siksi myös Junior ansaitkoon rangaistuksen.
 

Calvin

Well-known member
Liittynyt
5.12.2002
Viestit
3560
Turha olla sinisilmäinen, räikeämpiäkin tapauksia on nähty ja jätetty kulissien taakse koko shown olemassaolon ajan.
Onko tämä oletus vai tieto? Jos tieto, niin ainakin pienimuotoinen luettelo tähän, kiitos.

Itse olen sitä mieltä, että McLarenin 2007 jupakka ja tämä Rellun jupakka ovat historian räikeimmät rikkomukset F1:ssä. Varmaankin on jäänyt piiloon moniakin rikkomuksia, mutta uskon näiden olevan kuitenkin räikeimmät. Osittain juuri siksi että ne tulivat julki. Uskon niiden tulleen osittain julki juuri nimenomaan niiden räikeyden ja vaikutuksen vuoksi, josta syystä niitä ei lopulta pystytty peittelemään kuin jonkin aikaa. Ne jutut jotka ovat jääneet piiloon ovat olleet juuri sen verran pienempiä että niillä ei ole ollut yhtä suuri paine tulla julki, esimerkiksi siksi, että pienemmistä huijauksista usein ei tiedä niin moni (mikä vähentää tietovuodon todennäköisyyttä) ja siksi että niiden paljastamisesta ei hyödy niin paljoa.

Lisäksi olen vahvasti sitä mieltä, että sekä McLarenin että nyt Renaultin tapauksista yleiseen tietoon tulee vain se vähimmäismäärä jota ei pystytä pitämään enää piilossa. Koko totuus olisi vielä paljon hurjempi ja raadollisempi, ja aiheuttaisi paljon useampien päiden putoamisia ja suurempia taloudellisia tappioita lajille - miksi niitä juuri pyritäänkin pitämään piilossa.
 

arzipuppy

Well-known member
Liittynyt
18.2.2004
Viestit
1460
Sijainti
Helsinki
Onko tämä oletus vai tieto? Jos tieto, niin ainakin pienimuotoinen luettelo tähän, kiitos.
Olisi ehkä kannattanut lisätä lauseeseen ehkä, ettei päätäni heti vaadita vadille. On se kumma, että foorumeilla kirjoittamiseen tarvitsee aina alleviivata, että niin, tämä on vain spekulaatiota, en ole Denniksen Ron tahi Todtin Jean.

Väittäisin, että tämä ei ole ensimmäinen kerta, kun joku ajaa ulos, spinnaa, jarruttelee tai jumittuu taktisiin paikkoihin tallin pyynnöstä. Renaultin tapauksessa rumaa oli se, että se tapahtui vaarallisella katuradalla, missä väylät ovat ahtaat ja yleisö lähellä ja että rikos toi toivotun tuloksen.

Jos haluat jonkinlaista listaa tilanteista, joista olisin kaivannut yhtä suurta rangaistusta kuin nyt Renaultille on tulossa, niin voisin muististani kaivaa muutaman: Schumacherin ja Hillin mestaruuskolari, aina kuiskuteltu Benettonin luistonestosysteemi, Benettonin bensaletkusormeilu, Michael Schumacherin pysähtyminen Monacon aika-ajoissa, Michael Schumacherin ja Rubens Barrichellon todellinen kohteluero, Fernando Alonson satunnainen sekoilukäytös ja mahdollinen tieto Renault-jupakassa, huh, Ayrton Sennan ulosajo Prostin kanssa, Damon Hillin nykäisy kohti Schumacherin autoa kaudella 1998, David Coulthardin todellinen osuus Spassa 98, jne jne jne jne !

Myös Ari Vatanen epäilee, ettei totuus tässäkään tapauksessa tule täydellisesti julki. http://www.mtv3.fi/urheilu/f1/uutiset.shtml/arkistot/f1/2009/09/957866
 

naukkis

Well-known member
Liittynyt
9.5.2004
Viestit
727
David Coulthardin todellinen osuus Spassa 98, jne jne jne jne !
Muistanko väärin vai tunnustiko DC jopa tuon tässä taannoin. Kyseessähän oli monin verroin pahempi tapaus kuin tuo Piquetin pyörähtäminen ja Schumin raivostuminen "yrititkö tappaa minut" ei ollut todellakaan turhaa....
 

Sam

Muumipappa
Liittynyt
2.8.2000
Viestit
34097
Sijainti
Muumilaakso
Muistanko väärin vai tunnustiko DC jopa tuon tässä taannoin. Kyseessähän oli monin verroin pahempi tapaus kuin tuo Piquetin pyörähäminen ja Schumin raivostuminen "yrititkö tappaa minut" ei ollut todellakaan turhaa....
Menee taas kehäjauhannaksi, mutta on noita jarrutestejä Schumikin harrastanut. Häkkinen pariin otteeseen antanut palautetta - ei kuitenkaan yhtä selväeleisesti kuin Senna Irvinelle.
 

naukkis

Well-known member
Liittynyt
9.5.2004
Viestit
727
Menee taas kehäjauhannaksi, mutta on noita jarrutestejä Schumikin harrastanut. Häkkinen pariin otteeseen antanut palautetta - ei kuitenkaan yhtä selväeleisesti kuin Senna Irvinelle.
Tuo Span tapaus oli vesisateessa jossa ei varmasti takanatuleva pysty reagoimaan samalla tavalla kuin kuivalla kelillä. Schumi törmäsi DC:n perään todella suurella nopeuserolla ja ainekset pahempaakin oli ilmassa.
 

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9336
DC tunnusti sen, että se kolari oli hänen vikansa. Ei sen kummempaa tahallisuudesta tai tallipelistä puhunut.
 

Irwin

Well-known member
Liittynyt
13.7.1999
Viestit
4222
DC tunnusti sen, että se kolari oli hänen vikansa. Ei sen kummempaa tahallisuudesta tai tallipelistä puhunut.
DC tunnusti kolarin tahallisuuden, koska sanoi ettei tekisi ikinä enään niin toiste. Jossittelua, mutta periaattessahan tuo ratkaisi Häkkisen mestaruuden...
 

JPP

as Quo as possible
Liittynyt
2.3.2007
Viestit
24298
Sijainti
lappeen Ranta
Se kahden leuan kolarointi on sikäli eri juttu, että kun sataa peijakkaasti niin eipä siinä ole mitään ihmeellistä jos varikolta kehotetaan kuskia hiljentämään. Eri asia olisi jos etukäteen on suunniteltu, että: "Jos se Schumin pirulainen sattuu sopivasti peesiin sadekelillä niin jarrutapa pikkasen niin eiköhän sakemannilla eturenkaat lentele, heko heko kiääh!". Ja vaikka noin olisi tapahtunutkin niin ei se ole mikään syy painaa nyt koko homma villasella kun ennenkin on varmaan samalla tavalla ehkä voitu toimia. Tuli parikin analogiaa mieleen, mutta jääköön väliin kun ei ne yleensä oikein toimi tai edes selvennä puheena olevaa asiaa.
 

Black Leopard

Pantera negra
Liittynyt
23.5.2004
Viestit
8678
Sijainti
Läntinen Suomi
Mitä kuuluisaan Span tapaukseen tulee, niin DC risteili useammankin kierroksen Schumin edessä ennen törmäystä. Paras paikka antaa tilaa löytyi kuitenkin lopulta - tunnetuin seurauksin.

Skotilta olisi hyvin voinut tuon tapauksen johdosta nostaa superlisenssin kuivumaan.
 
Viimeksi muokattu:

Lunssila

Well-known member
Liittynyt
6.6.2008
Viestit
18217
DC tunnusti kolarin tahallisuuden, koska sanoi ettei tekisi ikinä enään niin toiste. Jossittelua, mutta periaattessahan tuo ratkaisi Häkkisen mestaruuden...
Ei, vaan mun mielestä DC tarkoittu tuolla "En tekisi sitä enää toiste" että sadekelissä ei hidastaisi vauhtiaan ajolinjalla noin paljon, kun näkyvyys on huono.
 

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
Olisi ehkä kannattanut lisätä lauseeseen ehkä, ettei päätäni heti vaadita vadille. On se kumma, että foorumeilla kirjoittamiseen tarvitsee aina alleviivata, että niin, tämä on vain spekulaatiota, en ole Denniksen Ron tahi Todtin Jean.

Renaultin tapauksessa rumaa oli se, että se tapahtui vaarallisella katuradalla, missä väylät ovat ahtaat ja yleisö lähellä ja että rikos toi toivotun tuloksen.
Ensimmäiseen kappaleeseen:
Sinultahan nimenomaan kysyttiin että oliko se oletus vai tieto kun se sinun "ehkä" sana oli jäänyt pois. Eli ei siinä nyt hirveesti vaadittu päätä vadille. Listaa hän pyysi jos kyseessä on tieto, nyt ei ollut mutta silti saatiin lista, ihan ok lista viimeajoilta.

Toiseen kappaleeseen (varsinainen kommentoinnin aihe):
Renaultin tapauksessa tapaus ei todellakaan ollut vaarallinen, katuradalla kylläkin. Ajatukseni perustuu siihen, että millä tahansa muulla radalla (ei katurata) olisi vaadittu huomattavasti vaarallisempaa työtä Piquetilta jotta SC olisi tullut radalle. Nyt ei tarvinnut vaarantaa yhtään mitään, ei Piqeetä eikä katsojia. Miettikääs nyt jotain Monzaa, jos siellä meinaa vetää niin että SC tulee radalle niin kyllä se vaatii jo, no Hamiltonhan sen teki. Eikä sekään nyt niin vaarallinen mutta mielestäni paljonkin Piqeen tapausta vaarallisempi, kuskin kannalta.
 

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
Ei, vaan mun mielestä DC tarkoittu tuolla "En tekisi sitä enää toiste" että sadekelissä ei hidastaisi vauhtiaan ajolinjalla noin paljon, kun näkyvyys on huono.
Nimenomaan tätä DC tarkoitti.

Eikö se ollut Nurburgringin kisan jälkeen ku DC tämän sanoi, eikös mies meinannut ajaa jonkun perään siellä ja väisti pellolle. Ja sitten tosiaan mainitsi että ei näköjään takana tuleva pysty mitään tekemään. Eli sen kokemuksen jälkeen olisi toiminut taannoin toisin.
 

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9336
Tuosta löytyy näköjään uutinen Coulthardin tunnustuksesta:
http://www.smh.com.au/articles/2003/07/06/1057430084085.html

Ja tässä Alonso vs. Coulthard Nürburgringilta.
http://www.youtube.com/watch?v=OlsnaLb89EQ

Tuo tilanne ei samalla tavalla ole keskellä suoraa. Alonso kyllä jarruttaa tavallista aikaisemmin. Omien sanojensa mukaan hänellä oli ongelmia takarenkaiden kulumisen kanssa nimenomaan kovissa jarrutuksissa ja sen takia hän jarrutti hieman aikaisemmin. Sen muistan kisasta myös että Schumi ehti ajaa hänet melkein kiinni vikalla kierroksella. Valitettavasti F1matrixista ei löydy kisan kierrosaikoja.

Tuossa vaiheessa kisaa oli jäljellä hieman reilut kolme kierrosta.
 

Black Leopard

Pantera negra
Liittynyt
23.5.2004
Viestit
8678
Sijainti
Läntinen Suomi
Toiseen kappaleeseen (varsinainen kommentoinnin aihe): Renaultin tapauksessa tapaus ei todellakaan ollut vaarallinen, katuradalla kylläkin. Ajatukseni perustuu siihen, että millä tahansa muulla radalla (ei katurata) olisi vaadittu huomattavasti vaarallisempaa työtä Piquetilta jotta SC olisi tullut radalle. Nyt ei tarvinnut vaarantaa yhtään mitään, ei Piqeetä eikä katsojia. Miettikääs nyt jotain Monzaa, jos siellä meinaa vetää niin että SC tulee radalle niin kyllä se vaatii jo, no Hamiltonhan sen teki. Eikä sekään nyt niin vaarallinen mutta mielestäni paljonkin Piqeen tapausta vaarallisempi, kuskin kannalta.
Voiko Formula ykkösellä ulosajaminen koskaan olla täysin riskitöntä kun lasketaan kaikki tekijät yhteen?

Yleensäkin koko kuvio on täysin absurdi. Lajin turvallisuutta kehitetään uupumatta ja jatkuvasti joka alueella. Miksi se tehdään? Senkö takia, että tallit voivat ajattaa kuljettajiaan sopivissa väleissä kilpailua turvallisesti ulos?
 

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
Voiko Formula ykkösellä ulosajaminen koskaan olla täysin riskitöntä kun lasketaan kaikki tekijät yhteen?
Ei varmastikaan, mutta arzipuppyhan vertasikin Renaultin tapausta muihin F1 tapauksiin, ainakin minun käsittääkseni.


OT: Tässä vielä pitempi video tuosta DC-Alonso tapauksesta Nyrrellä, enkuksi.
Parasta videossa on kuitenkin se, että Kimi käy kättelemässä kaikki McLarenin heput varikkomuurilla keskeytyksensä jälkeen..
http://www.youtube.com/watch?v=uMuAR6rHJcw
 

Pobeda

Well-known member
Liittynyt
18.4.2008
Viestit
936
On kyllä melkoinen näytelmä ja pakko pitää Vatasen ajatuksia ihan hyvinä. Totuus ei tule julki ja rangaistuksia varten pitäisi olla riippumaton järjestelmä. Asia tullaan ratkomaan aika lailla poliittisella tasolla kulisseissa ja julkisuuteen esitetään näytelmä.

En osaa sanoa miten vallan kolmijako-oppi, lainsäädäntövalta, tuomiovalta ja toimeenpanovalta saataisiin sovitettua FIA:an, mutta ainakin tutkinta pitäisi erottaa maailmanneuvostosta ja puheenjohtajasta. Renault menee WMSC:n kuultavaksi ja Alonso saman porukan 'hiillostettavaksi'. FIA:n varapuheenjohtaja ja WMSC:n jäsen onkin jo raivonnut Piquetille ja julistanut Alonson olevan syytön. Isä Piguet on vakuuttanut että Alonso oli täysin tietoinen salajuonesta ja hänen uskottavuutensa taitaa olla tällä hetkellä aika hyvä. JJ sanoi että Alonso tiesi varmasti. Mosley lupasi Piquet'lle syytesuojan, kenen luvalla ja millä valtuuksin. mikä tarve siihen oli, eikö Piquet ollut iloisesti visertämässä kaiken minkä tiesi? Briatore sanoi uhrautuvansa ja häntä monet uskovat. Uskooko joku että tämä soppa ratkaistaan totuuden mukaan ja oikeudenmukaisesti?
 

Torres

Well-known member
Liittynyt
15.3.2008
Viestit
2011
Kuka ihan oikeasti uskoo, että Alonso oli täysin tietämätön hänen voittonsa junailusta? Kukaan ei edes kisan jälkeen maininnut Alonsolle, että "hei, Piquet kolaroi tahallaan, jotta voitat"?

On kerrassaan uskomatonta paskaa, jos Alonso pääsee (taas) kuin koira veräjästä. Meni totaalisesti hermot, kun joku espanjan autoliiton ääliö vakuutti Alonson olevan puhdas kuin pulmunen. Kerrassaan Schumimaista selkärangattomuutta ottaa juhlimalla vastaan härskisti junailtu voitto.

Toivottavasti Kulmikselle lyödään vähintään kauden mittainen jäähy niskaan. Todennäköisesti kuitenkin annetaan joku syytesuoja tai muuten vain vapauttava tuomio ja mediassa kaiken kukkuraksi silitellään päätä, miten Alonso-rukka on pelkkä uhri.
 
Ylös