Olen tainnut juoda jo aivonu vai onko piquet ajanut alonson tallikaverina 11vuotta.Ilta-Sanomilla on tällainen polli. Itse en usko Rellun tehneen mitään hämärää vuoden 1998 Singaporen GP'ssä.
Uskotko Renaultin salaliittoon Singaporen GP:ssä 1998?
Ei
Kyllä
"hajonnut" auto saadaan monesti / lähes aina pois radalta pelkkien keltaisten lippujen avulla, kolaroinnista taas tuommoisella radalla ja tuommoisessa paikassa tulee automaattisesti niin paljon silppua, että turva-auto on ainoa mahdollinen ratkaisu.Taisi Flavio myös käyttää Ferrarin varikkovaloja että sai Massan kisan pilalle. Ja ajatti myös Coulthardin Hamiltonin edelle. Ja kuulin huhua että Briatore käski Sutilin ajamaan seinään että saataisiin vähän jännitystä loppuun. :ahem:
Jos tämä olisi suunniteltu niin Piquetin auto olisi vaan "hajonnut" ja jäänyt keskelle rataa.
Samoin, kyllä tuo aina mielessä silloin tällöin on ollut, kun Briatoren naaman näkee ja miehestä juttuja kuulee. Ja mm. tämän miehen vuoksi arvostukseni Alonsoa kohtaan ei ole niin suuri kuin monilla, ja pidän häntä eräänä sarjan yliarvostetuimpana kuljettajana.Itse ainakin pidin tätä tapausta epäilyttävän aikanaan ja pidän edelleen, tuli tutkimus mihin tulokseen tahansa. Itse asiassa lajin imagoahan suojeltiin McLaren 2007 -tapauksessa, miksei siis myös tässä tapauksessa, eli tuskin tästä mitään seuraa.
Mutta sehän oli niin, että Alonso oli aivan käsittämättömällä bensataktiikalla jo lähtöruudukossa, selvästi vähemmän bensaa kuin kellään muulla vaikka oltiin aika takana ja ainoa järkevä mahdollisuus olisi ollut raskas bensalasti. Tuotahan naureskeltiin ja ihmeteltiin tuolloin. Ja kun radalla ei tosiaankaan ohikaan päässyt. No, Lonso tuli sitten aikaisessa vaiheessa tankille kuten pitikin ja oli ainoa joka oli käynyt varikolla. Mutta kas vain, heti perään tiimikaveri hankkii turva-auton radalle ja täysin älytön varikkostrategia muuttuukin jumalan lahjaksi... Eipä yhtään epäilyttänyt, ei.
Miksi Renault sitten teki niin? Olisiko ollut niin kova paine saada ainakin yksi voitto aikaiseksi jotta Renaultin johtoporras jatkossakin rahoittaa F1-projektia?
Itselle tämän vuoksi jäänytkin koko tapahtuma hyvin mieleen, ja erityisesti ne Piquetin tiimiradion sanat: "Sorry guys, mokasin, sorry", kuulostivat b-luokan elokuvalta siinä tilanteessa. Toisin sanoen ennakkoon sovituilta ja liian selitteleviltä. Ihan päivän selvä asia, että tämä koko juttu on vain yhtä suurta näytelmää. Ja nyt Briatore yrittää kaikin keinoin pilata F1-shownkin järjettömillä ideoillaan tai niiden puutteella.Ei kukaan ainakaan mistään jarruohjelmasta Suomen lähetyksissä puhunut missään vaiheessa. Ehkä näin sitten oli, tai sitten varaselitykset oli jo sovittu tiimin kanssa. Missähän kisassa Grosjean saadaan valjastettua vetämään kisan puovälissä seinään niin että epoksi lentää, että Alonso juuri varikolla käyneenä täydellä tankilla ajaa näyttävään voittoon?
No tämä tuurijuttu menisikin muuten aika hyvin läpi, kerrankos niin sattuu että tulee turva-auto juuri kun joku on käynyt varikolla. Mutta se mikä tästä tekee epäilyttävän on kaksi seikkaa jotka ovat hieman liian epätodennäköisiä sattumalta:Kuulostaa aika rajulta, että Piquetin seinäänajo olisi suunniteltua. Pitää olla aika pitävät todisteet, jos tuosta jotain rangaistuksia alettaisiin jakamaan. Pelkkä Piquetin sana ei taida riittää.
Kyllähän kolari aika sopivaan paikkaan tuli, mutta kyllä tässä vain taitaa olla helvetin hyvästä säkästäkin kyse. Tuskin tuosta mitään tulee, mutta eihän näistä ikinä tiedä.
Voisitteko hieman tarkentaa tätä, mikä siinä oli järjetöntä jne. Itse kun en yhtään muista.2) Alonso lähti kisaan täysin järjettömällä varikkostrategialla jota ennen starttia ihmeteltiin ja naureskeltiin. Koskaan toiste ei edes Renault ole moista yrittänyt, ja heti kun yrittivät niin tuli voitto. Hmmm...
Taisi olla auto tankattu niin kevyeksi että oli ensimmäinen varikollakävijä (startti ruudusta 15), ja kuinkas ollakkaan: turva-auto sattui tulemaan seuraavalla kierroksella radalle kun Alonso oli ainoana käynyt varikolla.Voisitteko hieman tarkentaa tätä, mikä siinä oli järjetöntä jne. Itse kun en yhtään muista.
The story originated in Brazil, through television O Globo. And it is absolutely crazy. The FIA has now launched an investigation to determine if the Singapore Grand Prix 2008, Renault ordered his pilot deliberately crashed Nelson Piquet after Fernando Alonso's pit stop, thus causing the output of a safety car. The Spaniard won the race and now the way we played his team is in doubt by revelations about the team's performance during testing. While Nelsinho Piquet continues to maintain the reality of what happened ( "Fernando is a very lucky pilot and that was just a coincidence, the car I was") his father Nelson may be behind such alleged evidence.
If the inquiry of the FIA (which a spokesperson for the Legislative Assembly has confirmed to media that is underway) find evidence of guilt, Renault could be subjected to a World Council. The insinuations that have been able to reach their hands they have little basis punitive and pointless rewrite the history of Formula 1. If confirmed, as appears likely, the three-time champion Piquet is behind this whole thing would be a clear move of revenge against Flavio Briatore, who just fired his son from Renault substituting therefor Frenchman Romain Grosjean.
Joo ja vielä isolla erolla seuraavaksi kevyimpään, jos en väärin muista. Ja näin siis radalla jolla ei ohi pääse ja ainoa järkevä yritys olisi ollut tankata raskaaksi, yrittää pysyä radalla muita pidempään ja mennä stopeilla ohi, kuten kaikki muut takaa lähtevät tekivätkin. Enkä tosiaan muista minkään muun tallin, enkä edes Renaultin, kokeilleen moista strategiaa muulloin. Ja kun sen kerran kokeilivat, niin heti natsasi. Unbelievable.Taisi olla auto tankattu niin kevyeksi että oli ensimmäinen varikollakävijä (startti ruudusta 15), ja kuinkas ollakkaan: turva-auto sattui tulemaan seuraavalla kierroksella radalle kun Alonso oli ainoana käynyt varikolla.
Muuten ihan hyvä, mutta tuo kolari menee kyllä ennemminkin Buttonin piikkiin jos jonkun. Vetää melko kylmästi Grosjeanin päälle, ei jäänyt rellukuskille tilaa tai mahdollisuuksia tehdä yhtään mitään. Ei tainnut Button nähdä/katsoa ollenkaan.Tämähän saa myös Span joukkokolarin uuteen valoon. Grosjean on heti pistetty toimintaan ja ansiokkaasti hän poistikin 3 autoa keskijoukosta Oviedon ihmisohjusta häiritsemästä. Flavio on varmaan tyytyväinen uuteen "tiimipeluriinsa" kunnes antaa potkut ensi kauden puolessa välissä. Potku persuuksille vaan, sitäpaitsi Sveitsissä varmaan riittää pankkihommia. Lonzo nousi jo kolmanneksi tämän strategian ansiosta mutta valitettavasti kisa olikin turattu jo ensimmäisellä kierroksella ihan omatoimisesti.
Eli toisin sanoen koko ympärillä olevalla porukalla olisi sama taktiikka -> ei etua, mutta heikompi kisanopeus. Alonson taktiikka olisi sikäli ihan mielekäs vaikkei radalla ohittelisikaan, että tankatessa aikaisessa vaiheessa tulisi tyhjälle radalle ja voisi sitten revittää (esim. 3 stopin taktiikalla). Eihän siinä mitään voita että tekee juuri kuten muutkin.Joo ja vielä isolla erolla seuraavaksi kevyimpään, jos en väärin muista. Ja näin siis radalla jolla ei ohi pääse ja ainoa järkevä yritys olisi ollut tankata raskaaksi, yrittää pysyä radalla muita pidempään ja mennä stopeilla ohi, kuten kaikki muut takaa lähtevät tekivätkin.
Briatorelle halusi (ja espanjalaislehtien mukaan Ferrarikin haluaa).Ymmärrän täysin, mutta kuka haluaa talliin sellaisen kuljettajan, joka alkaa paljastamaan kaikki asiat (mikä on omasta mielestä reilua ja jossain määrin oikeaa) medialle ja muille tallissa vietetyn ajan jälkeen?
Joo mutta Alonsolla vaan ei ollut 3 stopin taktiikka ja tullessaan radalle hänellä oli sitten vieläkin raskaampi auto kuin muilla joten olisi vain jäänyt lisää muista ollessaan joukon viimeisenä.Eli toisin sanoen koko ympärillä olevalla porukalla olisi sama taktiikka -> ei etua, mutta heikompi kisanopeus. Alonson taktiikka olisi sikäli ihan mielekäs vaikkei radalla ohittelisikaan, että tankatessa aikaisessa vaiheessa tulisi tyhjälle radalle ja voisi sitten revittää (esim. 3 stopin taktiikalla). Eihän siinä mitään voita että tekee juuri kuten muutkin.
Niinpä. Se vakoiluhässäkkä kauden 2007 alkaessa... Alonso oli aktiivisesti mukana vakoilemassa Ferraria eli ei ainoastaan ottanut vastaan annettua tietoa vaan pyytäen tietoja Ferrarin auton yksityiskohdista. Sitten kun vakoilujuttu tuli ilmi, Alonso nahkansa pelastaakseen vasikoi Mclarenin tekemiset FIA:lle, säästyen itse syytteiltä ja henkilökohtaiselta pistemenetykseltä. Ja Mclarenille helvetilliset sakot. Tuli silloin mieleen, että Ferrari ei ikinä tule ottamaan kuskiksi tuollaista heitä vakoillutta, itsekästä selkäänpuukottajaa. Mutta lähiaikoina selvinnee, onko maranellolaisilla lyhyt vai pitkä muisti. Tai ovatko Santanderin sponssirahat ja Alonson ajotaidot (kyllähän se ajaa osaa) kuitenkin tärkein asia.Briatorelle halusi (ja espanjalaislehtien mukaan Ferrarikin haluaa).
No joo Alonso kyllä joo. Mutta eihän alonsolla ole meriittejä muuten enemmän kuin Piquetilla. Lähinnä spekuloin Piquetia: miehellä ei ole mitään näyttöä F1:ssä tulosten merkeissä.Briatorelle halusi (ja espanjalaislehtien mukaan Ferrarikin haluaa).