FIA tutkii Singaporen GP:n 2008 tapahtumia

jps

nimimerkkien jahtaaja
Liittynyt
17.11.2000
Viestit
31093
Sijainti
täällä
Ilta-Sanomilla on tällainen polli. Itse en usko Rellun tehneen mitään hämärää vuoden 1998 Singaporen GP'ssä.
Uskotko Renaultin salaliittoon Singaporen GP:ssä 1998?

Ei
Kyllä
 

klonkku

Banned
Liittynyt
18.11.2008
Viestit
418
Ilta-Sanomilla on tällainen polli. Itse en usko Rellun tehneen mitään hämärää vuoden 1998 Singaporen GP'ssä.
Uskotko Renaultin salaliittoon Singaporen GP:ssä 1998?

Ei
Kyllä
Olen tainnut juoda jo aivonu vai onko piquet ajanut alonson tallikaverina 11vuotta. :D:D
 

TIMOMIES

Well-known member
Liittynyt
8.5.2006
Viestit
1189
Taisi Flavio myös käyttää Ferrarin varikkovaloja että sai Massan kisan pilalle. Ja ajatti myös Coulthardin Hamiltonin edelle. Ja kuulin huhua että Briatore käski Sutilin ajamaan seinään että saataisiin vähän jännitystä loppuun. :ahem:


Jos tämä olisi suunniteltu niin Piquetin auto olisi vaan "hajonnut" ja jäänyt keskelle rataa.
 

Fagerholm

Oman elämänsä Sutil
Liittynyt
19.12.2004
Viestit
39266
Sijainti
Semminki
Taisi Flavio myös käyttää Ferrarin varikkovaloja että sai Massan kisan pilalle. Ja ajatti myös Coulthardin Hamiltonin edelle. Ja kuulin huhua että Briatore käski Sutilin ajamaan seinään että saataisiin vähän jännitystä loppuun. :ahem:


Jos tämä olisi suunniteltu niin Piquetin auto olisi vaan "hajonnut" ja jäänyt keskelle rataa.
"hajonnut" auto saadaan monesti / lähes aina pois radalta pelkkien keltaisten lippujen avulla, kolaroinnista taas tuommoisella radalla ja tuommoisessa paikassa tulee automaattisesti niin paljon silppua, että turva-auto on ainoa mahdollinen ratkaisu.

Edit: Myöskin auton "hajoaminen" olisi huomattu paljon helpommin huijaukseksi, kuin kolarointi.
 

Pecca

Well-known member
Liittynyt
9.6.2009
Viestit
2004
Sijainti
Suomi
Itse ainakin pidin tätä tapausta epäilyttävän aikanaan ja pidän edelleen, tuli tutkimus mihin tulokseen tahansa. Itse asiassa lajin imagoahan suojeltiin McLaren 2007 -tapauksessa, miksei siis myös tässä tapauksessa, eli tuskin tästä mitään seuraa.

Mutta sehän oli niin, että Alonso oli aivan käsittämättömällä bensataktiikalla jo lähtöruudukossa, selvästi vähemmän bensaa kuin kellään muulla vaikka oltiin aika takana ja ainoa järkevä mahdollisuus olisi ollut raskas bensalasti. Tuotahan naureskeltiin ja ihmeteltiin tuolloin. Ja kun radalla ei tosiaankaan ohikaan päässyt. No, Lonso tuli sitten aikaisessa vaiheessa tankille kuten pitikin ja oli ainoa joka oli käynyt varikolla. Mutta kas vain, heti perään tiimikaveri hankkii turva-auton radalle ja täysin älytön varikkostrategia muuttuukin jumalan lahjaksi... Eipä yhtään epäilyttänyt, ei.

Miksi Renault sitten teki niin? Olisiko ollut niin kova paine saada ainakin yksi voitto aikaiseksi jotta Renaultin johtoporras jatkossakin rahoittaa F1-projektia?
Samoin, kyllä tuo aina mielessä silloin tällöin on ollut, kun Briatoren naaman näkee ja miehestä juttuja kuulee. Ja mm. tämän miehen vuoksi arvostukseni Alonsoa kohtaan ei ole niin suuri kuin monilla, ja pidän häntä eräänä sarjan yliarvostetuimpana kuljettajana.

Varmaan oli painetta tehdä tuollainen äärimmäisen epäurheilijamainen, julma ja vaarallinen suunnitelma. Joka sitten sattui onnistumaankin hienosti. Mutta onnistuihan se WTC-törmäilykin, vaikka sinänsä kuulostaa ihan järjettömältä hankkeelta paperilla. Ja ehkä tämä painettiin aikoinaan turhan villaisella senkin vuoksi, että sattuiko Alonso sitten sopivasti voittamaan seuraavankin kisan? Ja sopivan tyylipuhtaasti.

Ihan oikein, että Piquet uskaltaa sanoa asioita. Jos ei vielä käynyt selväksi, niin en kunnioita tyyppiä ollenkaan. Aikoinaan Briatore ja Schumi oli täydellinen pari. Kakkosautoa oli mahdoton ajaa, koska se oli niin erilainen, ja lisäksi tyyppi pilasi JJ:n uran. Tuskinpa se perusolemus sieltä on mihinkään muuttunut, vaikka nykyään onkin kaikki paljon vaikeampaa kiitos teknologian kehityksen.

Hyvään aikaan tämä nyt tuli, kun satuin itse juuri viikko sitten tuumailemaan, jota sitten Moss kommentoikin.

Ei kukaan ainakaan mistään jarruohjelmasta Suomen lähetyksissä puhunut missään vaiheessa. Ehkä näin sitten oli, tai sitten varaselitykset oli jo sovittu tiimin kanssa. Missähän kisassa Grosjean saadaan valjastettua vetämään kisan puovälissä seinään niin että epoksi lentää, että Alonso juuri varikolla käyneenä täydellä tankilla ajaa näyttävään voittoon?
Itselle tämän vuoksi jäänytkin koko tapahtuma hyvin mieleen, ja erityisesti ne Piquetin tiimiradion sanat: "Sorry guys, mokasin, sorry", kuulostivat b-luokan elokuvalta siinä tilanteessa. Toisin sanoen ennakkoon sovituilta ja liian selitteleviltä. Ihan päivän selvä asia, että tämä koko juttu on vain yhtä suurta näytelmää. Ja nyt Briatore yrittää kaikin keinoin pilata F1-shownkin järjettömillä ideoillaan tai niiden puutteella.

Kuten olen aiemmin aina tilaisuuden tullen sanonut: sekä Fisichella, että Barrichello ovat kumpikin huippukuljettajia, ja tallikaveriensa veroisia. Kuten tällä kaudella nyt sitten on päästy näkemään. Kumpi tahansa näistä voisi periaatteessa olla seitsenkertainen Schumi, siis aivan taitojensa puolesta. Luonteensa puolesta ei, sillä Schumin mestaruuksista jos puolet tuli rehellisesti. Fisichella on hyvä ja hieno kuljettaja, samoin kuin tämä Brasilian parjattu veteraani. Puolueellinen ja natsimaisesti käyttäytyvä tiimi vain on antanut kuljettajista huonon vaikutelman suurelle ylöiselle.

Sorry, että tyhjensin sydäntäni vähän laajemmaltakin.:doubtful:
 
Viimeksi muokattu:

bond85

Well-known member
Liittynyt
20.5.2009
Viestit
222
Sijainti
Rovaniemi
Kuulostaa aika rajulta, että Piquetin seinäänajo olisi suunniteltua. Pitää olla aika pitävät todisteet, jos tuosta jotain rangaistuksia alettaisiin jakamaan. Pelkkä Piquetin sana ei taida riittää.
Kyllähän kolari aika sopivaan paikkaan tuli, mutta kyllä tässä vain taitaa olla helvetin hyvästä säkästäkin kyse. Tuskin tuosta mitään tulee, mutta eihän näistä ikinä tiedä.
 

Kimika_

Well-known member
Liittynyt
23.10.2006
Viestit
1028
Sijainti
Larkwater
Olisko ne ruvennut edes tutkimaan koko juttua, jos Nelssoni vain katkerana olisi käynyt valittamassa, että mun piti törmätä seinään, jotta Alonso voittaisi. Liekkö FIA saanut jostain sitten merkittävämpää todistus aineistoa, kerran tätä ruvetaan tutkimaan. :dunno:
 

Calvin

Well-known member
Liittynyt
5.12.2002
Viestit
3560
Kuulostaa aika rajulta, että Piquetin seinäänajo olisi suunniteltua. Pitää olla aika pitävät todisteet, jos tuosta jotain rangaistuksia alettaisiin jakamaan. Pelkkä Piquetin sana ei taida riittää.
Kyllähän kolari aika sopivaan paikkaan tuli, mutta kyllä tässä vain taitaa olla helvetin hyvästä säkästäkin kyse. Tuskin tuosta mitään tulee, mutta eihän näistä ikinä tiedä.
No tämä tuurijuttu menisikin muuten aika hyvin läpi, kerrankos niin sattuu että tulee turva-auto juuri kun joku on käynyt varikolla. Mutta se mikä tästä tekee epäilyttävän on kaksi seikkaa jotka ovat hieman liian epätodennäköisiä sattumalta:

1) Turva-auton hankki radalle oma tallikaveri joka tunnetusti oli tallissa lähinnä apupoikana. Lisäksi tämä sattui melkein heti Alonso stopin jälkeen, jolla pyrittiin tietysti pelaamaan sitä, ettei kukaan muu pääse hyötymään turva-autosta yhtä paljon kuin Alonso.

2) Alonso lähti kisaan täysin järjettömällä varikkostrategialla jota ennen starttia ihmeteltiin ja naureskeltiin. Koskaan toiste ei edes Renault ole moista yrittänyt, ja heti kun yrittivät niin tuli voitto. Hmmm...
 
Viimeksi muokattu:

Timmyh

Formuloita vuodesta -98..
Liittynyt
23.2.2009
Viestit
2933
Sijainti
Tampere
2) Alonso lähti kisaan täysin järjettömällä varikkostrategialla jota ennen starttia ihmeteltiin ja naureskeltiin. Koskaan toiste ei edes Renault ole moista yrittänyt, ja heti kun yrittivät niin tuli voitto. Hmmm...
Voisitteko hieman tarkentaa tätä, mikä siinä oli järjetöntä jne. Itse kun en yhtään muista.
 

Fagerholm

Oman elämänsä Sutil
Liittynyt
19.12.2004
Viestit
39266
Sijainti
Semminki
Voisitteko hieman tarkentaa tätä, mikä siinä oli järjetöntä jne. Itse kun en yhtään muista.
Taisi olla auto tankattu niin kevyeksi että oli ensimmäinen varikollakävijä (startti ruudusta 15), ja kuinkas ollakkaan: turva-auto sattui tulemaan seuraavalla kierroksella radalle kun Alonso oli ainoana käynyt varikolla.
 

tommii

Well-known member
Liittynyt
1.6.2004
Viestit
773
Jep, kierroksella 13 stoppasi Alonso ja lähti ruudusta 15. Radalla jolla ohittaminen on lähes mahdotonta...
 

tommii

Well-known member
Liittynyt
1.6.2004
Viestit
773
Ei jumalauta mitä värikynää käyttää kyllä AS:kin. Piti käydä kattomassa mitä espanjalaislehdistö kirjoittaa ja tässä google translatorilla käännetty uutinen:

The story originated in Brazil, through television O Globo. And it is absolutely crazy. The FIA has now launched an investigation to determine if the Singapore Grand Prix 2008, Renault ordered his pilot deliberately crashed Nelson Piquet after Fernando Alonso's pit stop, thus causing the output of a safety car. The Spaniard won the race and now the way we played his team is in doubt by revelations about the team's performance during testing. While Nelsinho Piquet continues to maintain the reality of what happened ( "Fernando is a very lucky pilot and that was just a coincidence, the car I was") his father Nelson may be behind such alleged evidence.

If the inquiry of the FIA (which a spokesperson for the Legislative Assembly has confirmed to media that is underway) find evidence of guilt, Renault could be subjected to a World Council. The insinuations that have been able to reach their hands they have little basis punitive and pointless rewrite the history of Formula 1. If confirmed, as appears likely, the three-time champion Piquet is behind this whole thing would be a clear move of revenge against Flavio Briatore, who just fired his son from Renault substituting therefor Frenchman Romain Grosjean.
 

space

Well-known member
Liittynyt
25.8.2009
Viestit
67
Sijainti
espoo
Tämähän saa myös Span joukkokolarin uuteen valoon. Grosjean on heti pistetty toimintaan ja ansiokkaasti hän poistikin 3 autoa keskijoukosta Oviedon ihmisohjusta häiritsemästä. Flavio on varmaan tyytyväinen uuteen "tiimipeluriinsa" kunnes antaa potkut ensi kauden puolessa välissä. Potku persuuksille vaan, sitäpaitsi Sveitsissä varmaan riittää pankkihommia. Lonzo nousi jo kolmanneksi tämän strategian ansiosta mutta valitettavasti kisa olikin turattu jo ensimmäisellä kierroksella ihan omatoimisesti.
 

Calvin

Well-known member
Liittynyt
5.12.2002
Viestit
3560
Taisi olla auto tankattu niin kevyeksi että oli ensimmäinen varikollakävijä (startti ruudusta 15), ja kuinkas ollakkaan: turva-auto sattui tulemaan seuraavalla kierroksella radalle kun Alonso oli ainoana käynyt varikolla.
Joo ja vielä isolla erolla seuraavaksi kevyimpään, jos en väärin muista. Ja näin siis radalla jolla ei ohi pääse ja ainoa järkevä yritys olisi ollut tankata raskaaksi, yrittää pysyä radalla muita pidempään ja mennä stopeilla ohi, kuten kaikki muut takaa lähtevät tekivätkin. Enkä tosiaan muista minkään muun tallin, enkä edes Renaultin, kokeilleen moista strategiaa muulloin. Ja kun sen kerran kokeilivat, niin heti natsasi. Unbelievable.
 

tieri

Banned
Liittynyt
12.3.2009
Viestit
571
Tämähän saa myös Span joukkokolarin uuteen valoon. Grosjean on heti pistetty toimintaan ja ansiokkaasti hän poistikin 3 autoa keskijoukosta Oviedon ihmisohjusta häiritsemästä. Flavio on varmaan tyytyväinen uuteen "tiimipeluriinsa" kunnes antaa potkut ensi kauden puolessa välissä. Potku persuuksille vaan, sitäpaitsi Sveitsissä varmaan riittää pankkihommia. Lonzo nousi jo kolmanneksi tämän strategian ansiosta mutta valitettavasti kisa olikin turattu jo ensimmäisellä kierroksella ihan omatoimisesti.
Muuten ihan hyvä, mutta tuo kolari menee kyllä ennemminkin Buttonin piikkiin jos jonkun. Vetää melko kylmästi Grosjeanin päälle, ei jäänyt rellukuskille tilaa tai mahdollisuuksia tehdä yhtään mitään. Ei tainnut Button nähdä/katsoa ollenkaan.
Näkyy kohdassa 0:40 Barichellon incar camerasta.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Joo ja vielä isolla erolla seuraavaksi kevyimpään, jos en väärin muista. Ja näin siis radalla jolla ei ohi pääse ja ainoa järkevä yritys olisi ollut tankata raskaaksi, yrittää pysyä radalla muita pidempään ja mennä stopeilla ohi, kuten kaikki muut takaa lähtevät tekivätkin.
Eli toisin sanoen koko ympärillä olevalla porukalla olisi sama taktiikka -> ei etua, mutta heikompi kisanopeus. Alonson taktiikka olisi sikäli ihan mielekäs vaikkei radalla ohittelisikaan, että tankatessa aikaisessa vaiheessa tulisi tyhjälle radalle ja voisi sitten revittää (esim. 3 stopin taktiikalla). Eihän siinä mitään voita että tekee juuri kuten muutkin.

Plus että jos se lähes itsestäänselvä Safety Car-episodi sattuisi kisan alkupuolella (kuten on todennäköistä autojen ollessa lähellä toisiaan) voisi huoletta mennä tankille. Raskaammat miettisivät kannattaako, kun löpöä olisi vielä 20 kierrokseksi. Paras skenaario tietysti oli se, joka toteutui, että SC tuli Alonson stopin jälkeen (masinoituna tai ei).
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Ymmärrän täysin, mutta kuka haluaa talliin sellaisen kuljettajan, joka alkaa paljastamaan kaikki asiat (mikä on omasta mielestä reilua ja jossain määrin oikeaa) medialle ja muille tallissa vietetyn ajan jälkeen?
Briatorelle halusi (ja espanjalaislehtien mukaan Ferrarikin haluaa).
 

Felix

Well-known member
Liittynyt
12.7.1999
Viestit
1258
Eli toisin sanoen koko ympärillä olevalla porukalla olisi sama taktiikka -> ei etua, mutta heikompi kisanopeus. Alonson taktiikka olisi sikäli ihan mielekäs vaikkei radalla ohittelisikaan, että tankatessa aikaisessa vaiheessa tulisi tyhjälle radalle ja voisi sitten revittää (esim. 3 stopin taktiikalla). Eihän siinä mitään voita että tekee juuri kuten muutkin.
Joo mutta Alonsolla vaan ei ollut 3 stopin taktiikka ja tullessaan radalle hänellä oli sitten vieläkin raskaampi auto kuin muilla joten olisi vain jäänyt lisää muista ollessaan joukon viimeisenä.
 

Bernie E

ahne paskiainen
Liittynyt
17.7.2007
Viestit
99
Sijainti
Metrin korkeudella
Briatorelle halusi (ja espanjalaislehtien mukaan Ferrarikin haluaa).
Niinpä. Se vakoiluhässäkkä kauden 2007 alkaessa... Alonso oli aktiivisesti mukana vakoilemassa Ferraria eli ei ainoastaan ottanut vastaan annettua tietoa vaan pyytäen tietoja Ferrarin auton yksityiskohdista. Sitten kun vakoilujuttu tuli ilmi, Alonso nahkansa pelastaakseen vasikoi Mclarenin tekemiset FIA:lle, säästyen itse syytteiltä ja henkilökohtaiselta pistemenetykseltä. Ja Mclarenille helvetilliset sakot. Tuli silloin mieleen, että Ferrari ei ikinä tule ottamaan kuskiksi tuollaista heitä vakoillutta, itsekästä selkäänpuukottajaa. Mutta lähiaikoina selvinnee, onko maranellolaisilla lyhyt vai pitkä muisti. Tai ovatko Santanderin sponssirahat ja Alonson ajotaidot (kyllähän se ajaa osaa) kuitenkin tärkein asia.
 

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
8979
Sijainti
Vantaa
Briatorelle halusi (ja espanjalaislehtien mukaan Ferrarikin haluaa).
No joo Alonso kyllä joo. Mutta eihän alonsolla ole meriittejä muuten enemmän kuin Piquetilla. Lähinnä spekuloin Piquetia: miehellä ei ole mitään näyttöä F1:ssä tulosten merkeissä.
 
Ylös