FIA vs Michelin

jps

nimimerkkien jahtaaja
Liittynyt
17.11.2000
Viestit
31093
Sijainti
täällä
Hardy Cognac sanoi:
Pitää muistaa että Max Mosleyllä on raudanluja politikointi veren perintönä. Olihan hänen isänsä Britannian fasistien johtaja 1930-luvulla. Eli tuskin taipuu ihan vähällä?
Eipä tuo nyt ihan yksoikoista ole. Jos jonkun isä on jonkinlainen niin ei lapsi välttämättä ole läheskään samanlainen kuin isänsä/äitinsä. Tuskinpa esimerkiksi Hitlerin, Mussolinin, Stalinin, Pol Potin jne. isät tai äidit mitään hirviöitä olleet. Eikä heidän lapsensa välttämättä ole mitään kahjoja.
 

jimpo

Well-known member
Liittynyt
28.6.2003
Viestit
283
Rälle sanoi:
Se, mistä Mosley on eniten kärmeissään talleille ja Michelinille, on se fakta, että Michelin ei alunperinkään tuonut Indyyn kahdenlaista rengasvaihtoehtoa.
Itselläni oli mielessä uusi FIA-Ferrari salaliittoteoria, alkaa olemaan jo omaan makuuni hiukan epäuskottavan korkealentoinen mutta maailma on ihmeitä täynnä...

Alkukaudesta Michelin tarjosi kovaa ja pehmeämpää rengasta - kumpikin oli McLarenille liian kova. Sittemmin Michelin suostui McLarenin vaatimuksiin, tarjoaa nykyään pehmeää Renaultille ja sikapehmeää McLarenille. Neljä autoa on joka kisassa Ferrarin edellä - merkkimestaruus karkaa tavoittamattomiin - jos saadaan sotkettua tätä kuviota niin Ferrarin asemaa petrataan oleellisesti...ei nyt liity pelkästään Indyn tapahtumiin, vaan yleensäkin pelkästään Michelinin hiillostamiseen (Mosleyn ja Michelinin kirjeenvaihto) kun Bridgestonekin on kärsinyt rengasrikoista.
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
noniin, Max jatkaa riidan kylvämistä, kaveri haluaa näköjään kaikkien kanssa tukkanuottasille :D
ihme juttu muuten että FIA:aa tai Mosleytä ei saisi kukaan koskaan kritisoida, muuten tulee näköjään heti penalttia....

FIA ja F1:n ajajayhdistys riidoissa
03.07. 10:47
F1-kuljettajien ajajayhdistys GPDA on Autosportin tietojen mukaan valmistelemassa FIA:n puheenjohtajalle Max Mosleylle avointa kirjettä, jossa ne kritisoivat FIA:n ja Mosleyn toimintaa Indianapolisin kisaviikonloppuna. Ajajat ovat vihaisia Mosleyn kritiikistä ajajayhdistystä kohtaan. Mosley oli puolestaan vihoissaan GPDA:n puheenjohtajalle David Coulthardille tämän FIA:n toimintaa arvostelleista julkisista kommenteista ja kritiikkiä Mosley laukoi muidenkin kisasta vetäytyneiden ajajien ylle. Mosley raivostui kuluneella viikolla entisestään, kun ajajat lähettivät FIA:lle kirjeen, jossa ne perustelivat syitä kisasta vetäytymiselle.
Tiettävästi ajajayhdistyksessäkin välit ovat rakoilemassa, sillä Ferrarin ajajat eivät allekirjoittaneet avointa kirjettä FIA:lle. Schumacherin asema ajajayhdistyksen johdossa on ilmeisesti vaakalaudalla.

Sportti.com
 

jkjanne

Well-known member
Liittynyt
12.1.2000
Viestit
604
No niin, nyt se nähtiin, tosin olihan tämä kaiken aikaa tiedossa, toiset eivät vain suostuneet uskomaan sitä :wink: Autonvalmistajilla on jo niin paljon taloudellista valtaa F1-piireissä, etteivät ne ala katsomaat Fia:n pompottelua ja äksyilyä pitkäksikään aikaa. Päätös uudesta sarjasta voi syntyä yhtä helposti kuin Bmw:n päätös ostaa Sauber, siihen riittää vain johtokunnan yksimielinen nyökyttely ja ennen pitkää päätös on syntynyt. Raha puhuu ja niin edespäin. Fia:lla on enää Formula ykkösten brändi ja historia, joilla onkin sitten aina tarpeen tullen hyvä yrittää pelotella heikompia talleja, Red Bullia, Jordania jne. Muita talleja Fia enää saakaan pompoteltua, heillä kun on valuuttaa jatkaa toimintaa ilman Fia:lta kerjättyjä almujakin :dunno:

Kaikkein yllättävintä tässä on muuten se miten tavalliset F1-tallitkin ovat nykyään omineet itselleen tuon "Ferrari-strategian" eli sarjasta pois lähtemisellä pelottelun. Nyt näyttää vielä aika vahvasti siltä, että pois lähdöllä olisi tosiaankin lähes sarjan tappava vaikutus, toisin kuin joskus uumoilulla Ferrarin poistumisella, joka tuskin kaataisi tai olisi kaatanut kokonaan F1-sarjan toimintaa. Joukkopako tekisi sen, ratajärjestäjiltä jäisi liput myymättä, harva rata haluaisi ottaa enää siinä tilanteessa järjestämisestä koituvia kuluja kontolleen, tv-yleisö putoaisi räjähdysmäisesti, ja se taas muuttaisi tv-sopimukset lähes vessapaperiksi... Saataisiinhan sinne radalle jonkun ajan päästä ne yli 10 ylimääräistä autoa, ylimääräisiä eri nimellä varustettuja Ferrareja ja muutama vara-auto-Jordan, mutta katsottaisiinko niitäkään kisoja niin paljon, että koko kalliin roskan järjestäminen tulisi ylipäätään mielekkääksi? Tulisi siitä ainakin F1-sarjan "freak-show" kun radalla ajaisi ties mitä talleja ja uusia tai jo vähän vanhempia kuskeja esim. ikinuori Mansell :tongue: Ja saisihan Ferrari silloin halutessaan vaikka sen kymmenvoitonkin :D

Sportti.com
Indianapolisin tapahtumat olivat lopettaa F1-sarjan

Minardin tallipomo Paul Stoddart paljastaa The Times-lehdelle, että Formula 1-sarja olisi nykymuodossaan loppunut, mikäli Michelinin renkaita käyttävät tallit olisivat saaneet kilpailukieltoa Indianapolisin kisasta vetäytymisestä. Stoddart olisi liittoutunut tuolloin Michelin-tallien kanssa ja perustanut niiden kanssa uuden formulasarjan, joka olisi alkanut vuonna 2006. F1-sarja kuitenkin pelastui, kun FIA ilmoitti siirtävänsä päätöksensä Michelin-tallien rankaisemisesta syksyyn.
 
Viimeksi muokattu:

Hurmurisija

Well-known member
Liittynyt
3.3.2002
Viestit
3307
Sportti.com ja Paul Stoddart. Kuinka paljon jutulla on uskottavuutta?
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
jkjanne sanoi:
No niin, nyt se nähtiin, tosin olihan tämä kaiken aikaa tiedossa, toiset eivät vain suostuneet uskomaan sitä :wink: Autonvalmistajilla on jo niin paljon taloudellista valtaa F1-piireissä, etteivät ne ala katsomaat Fia:n pompottelua ja äksyilyä pitkäksikään aikaa. Päätös uudesta sarjasta voi syntyä yhtä helposti kuin Bmw:n päätös ostaa Sauber, siihen riittää vain johtokunnan yksimielinen nyökyttely ja ennen pitkää päätös on syntynyt. Raha puhuu ja niin edespäin. Fia:lla on enää Formula ykkösten brändi ja historia, joilla onkin sitten aina tarpeen tullen hyvä yrittää pelotella heikompia talleja, Red Bullia, Jordania jne. Muita talleja Fia enää saakaan pompoteltua, heillä kun on valuuttaa jatkaa toimintaa ilman Fia:lta kerjättyjä almujakin :dunno:
hyvin sanottu.... tätähän monet on toitottanu forumilla jo pitkään, mutta harva on uskonut todeksi...
Itse veikkaan FIA:n saaneen vihiä tuosta asiasta jolloinka nuo mahdolliset sanktiot on jätetty pois/siirretty myöhemmäksi...
Tosiasia kuitenkin lienee että Mosley kukkoilee tällä hetkellä suht turhaan, enään vastassa ei ole yksityistiimien pomot, vaan myös merkittävien autonvalmistajien edustajat joilla on lajissa paljon kiinni...
 

Formulanomi

Seksikäs rumä kääpiö
Liittynyt
22.10.1999
Viestit
41380
Sijainti
Toisaalla
Michelin-tallien valitus käsitellään syyskuun lopulla
Kansainvälinen vetoomustuomioistuin käsittelee seitsemän Michelin-tallin yhteisen valituksen 28. syyskuuta Pariisissa. Kansainvälisen autoliiton (FIA) moottoriurheiluneuvosto totesi kesäkuussa tallien syyllistyneen kahteen sääntörikkomukseen toimillaan Yhdysvaltain GP:ssä.

Samaisessa kesäkuun lopulla pidetyssä istunnossa FIA päätti langettaa mahdolliset rangaistukset Michelin-talleille vasta syyskuun 14. päivä. Näin vetoomustuomioistuimen kokoontuessa voidaan käsitellä myös mahdollisista rangaistuksista seuraavat lisävalitukset.

Valituksen ovat tehneet Renault, McLaren, Williams, Red Bull, B.A.R, Sauber ja Toyota -tallit.
..pitää vissiin kerrata tapahtumat, kun en oikein ymmärrä ?!

Tapahtumat:
- FIA päätti ensin, että tallit ovat syyllisiä rikkomuksiin.
- Tallit valittivat em. päätöksestä.
- FIA päättää rangaistuksista syyskuun 14. päivä
- tallit voivat tehdä lisävalituksia
- FIA käsittelee aiemman valituksen ja lisävalitukset


Ainakin minua tämä em. järjestys hieman kummastuttaa, vaikka se ehkä supistaakin tarvittavien istuntojen määrää - ja on siksi järkevää. Mutta jos ajatellaan "ns. oikeusturvan" kannalta, niin onhan se vähän kummallista....

Varmaan tossa nyt näkyy se, että tämä FIA:n ensimmäisessä "päätöksessä" pyrittiin sammuttaan pelkästään tulipalo eli tyynnytettiin jenkkejä. Edit: Ja toki varmaan myös vähän muitakin eli esim. Michelin -talleja...

Omituista, että talleja julistettiin "syyllisiksi", vaikka tutkinta on kesken.... :rolleyes:
 
Viimeksi muokattu:

the flying finn

Well-known member
Liittynyt
28.7.1999
Viestit
945
Sijainti
The Bay
Michelin-tallit saatetaan vapauttaa syytteistä

Michelinin renkaita käyttävät F1-tallit on kutsuttu torstaiksi hätäkokoukseen Kansainvälisen autoliiton FIA:n Monacon päämajaan. Tallipäälliköiden on määrä toimittaa FIA:n puheenjohtajalle Max Mosleylle Yhdysvaltain GP:n rengasfiaskosta uutta todistusaineistoa, joka saattaa johtaa siihen, että tallit vapautetaan FIA:n asettamista syytteistä.

Michelinin renkaita käyttävät tallit kieltäytyivät ajamasta 19. kesäkuuta Indianapolisin radalla järjestettyä kilpailua toistuvien rengasrikkojen vuoksi. Kun seitsemän tallin autot kurvasivat lämmittelykierroksen jälkeen varikolle, radalle jäi vain kuusi autoa.

FIA päätti syyttää Michelin-talleja kilpailun ajamatta jättämisen ohella siitä, että ne eivät tuoneet Indianapolisiin sopivia renkaita. Päätös mahdollisista sanktioista siirrettiin kuitenkin syyskuulle. Uutistoimisto Reutersin ja Autosport-Atlas-nettisivuston saamien tietojen mukaan on mahdollista, että tallien toimittaman lisäaineiston perusteella FIA päättää nyt luopua syytteistä.

Michelin on lupautunut maksamaan pääsylippurahat takaisin Yhdysvaltain GP:n katsojille sekä tarjoamaan 20 000 ilmaista lippua ensi vuoden kilpailuun.
Näin siis maikkari ja mm. Autosport-Atlas
 

Hevimies

Hippaheikkien kuningas
Liittynyt
13.6.2005
Viestit
986
Sijainti
Savonlinna
No FIA luopuu syytteistä tai luopuu suunnilleen koko sarjasta. FIAlle on varmasti tihkunut nyt jotain salaista tietoa tallien ja michelinin yhteispäätöksestä jättää sarja jos jotain sanktioita tulee. Pelkkää arvailua.

Jos jotain hyvää niin onhan ainakin Mosley pudotettu norsunluutornistaan alas ja turha on enää laukoa kommentteja tyyliin "mitä tallit meille mahtavat? Me olemme kattojärjestö ja voitamme lopulta aina"

Niinpä! :D
 

Iacchus

Well-known member
Liittynyt
20.6.2005
Viestit
231
Sijainti
Joroinen, Itä-Suomi
No. FIA on sitten MTV3:n mukaan luopunut syytteistä:

- - -

FIA perumassa Michelin-tallien rangaistukset
14.07.2005 18:11
USA 2005 Indianapolis

Kansainvälinen autoliitto FIA on torstaina saamiensa todisteiden perusteella päättänyt suositella Michelinin renkaita käyttävien tallien syytteiden kumoamista. Syytteet ovat peräisin Indianapolisissa ajetussa Yhdysvaltain osakilpailusta, josta tallit vetäytyivät juuri ennen kisaa, kun Michelin ei kyennyt takaamaan heille turvallisia renkaita kisaviikonlopuksi.

FIA kertoi torstaina, että rangaistustoimet talleja vastaan ovat lakanneet olemasta oikeudenmukaisia ja urheilun hengen mukaisia.

Renault'n, McLarenin, Williamsin, Toyotan, Red Bullin ja Sauberin todettiin syyllistyneen kahteen rikkeeseen viidestä syytekohdasta 19. kesäkuuta kaasutellussa Yhdysvaltain GP:ssä.

Tallit eivät olleet kyenneet varmistamaan, että heillä on käytössään sopivat renkaat. Talleja syytettiin myös tavasta, millä kaikki 14 autoa vedettiin pois kisasta lämmittelykierroksen jälkeen.

- - -

Olisipa mielenkiintoista tietää, mitä nämä uudet tiedot ovat. Loppujen lopuksi olen tyytyväinen, että näin kävi. Vaikuttaa siltä, että tulevaisuus alkaa taas sarjan osalta kirkastua, kun Flaviokin on kallistumassa sovintolinjalle FIA:n ja Ferrarin kanssa. Mikäköhän käänsi Max Mosleyn pään...
 
Viimeksi muokattu:

pmv

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
5787
Sijainti
Perä-Pohjola
Mielenkiintoista olisi tosiaan tietää että mitä uusia tietoja FIA.lle on tullut? Kummasti vain tämäkin asia kuihtui kasaan parissa viikossa. Todella vaikea hahmottaa näitä kuvioita mitkä ovat olleet taustalla. Ainakaan tästä ei Michelin-tallit saa enää mitään keppihevosta omien tarkoitusperien ajamiseen. Vaikkain veikkaisin että Paul Stoddart tulee kohta julkisuuteen ja hyökkää Mosleytä vastaan väärästä toiminnasta.

Semmoisen huomion olen tässä tehnyt että kaikki epäillyt kovista sanktioista ovat koko ajan tulleet Michelin-leiristä, lähinnä GPWC-tiimien suunnalta. Nehän tätä skandaalia ovat ruokkineet.
 

Racer21_90

Well-known member
Liittynyt
10.11.2004
Viestit
544
Sijainti
Asun nykyään Ruotsissa ..
Jostain syystä jää sellainen ikävä tunne että Max Mosley on vain huomannut että hänen on pakko jättää tuo "syyttäjän" rooli koska se olisi vain johtanut FIAn ja Ferrarin maineen pahenemiseen entisestään.. Koko jupakka on tähän mennessä antanut Ferrarille ison tukun ilmaisia pisteitä ja jos Michelin tallit olisivat menettäneet vielä useamman pisteen olisi F1, FIA ja siinä sivussa myös Ferrari menettäneet uskottavuutensa suuren yleisön silmissä .. :cool:
Suuri osa F1 seuraavasta yleisöstä on jo tänään sitä mieltä että FIA ja Ferrari ovat pääsyyllisiä siihen että F1 sarjan katsotaan ajautuvan yhä kauemmaksi moottoriurheilusta ja yhä lähemmäksi joskinlaista "moottori sirkusta".
Kaikenlaiset keinotekoiset ja epäurheilijamaiset säännöt ja rutiinit (mitkä usein suosivat toisia talleja toisten kustannuksella) ovat ajamassa koko F1 sirkuksen sen tähän asti vakavimpaan kriisiin - käänne kohdan täytyy tulla ennen 2008 sesongin alkua - muutoksia jotks johtavat joko F1 "tervehtymiseen" tai sitten GPWC sarjan syntymiseen tarvitaan.. :dunno:

On myös mielenkiintoista seurata jos Ferrarin jatkosopimukseen kirjoitetut edut jotka ovat jo nyt rajoittaneet muiden tallien mahdollisuuksia neuvotella tasavertaisista omista sopimuksistaan tulevat pysymään vuoden 2007 jälkeenkin (edut jotka osaltaan uhkaavat koko F1:sten olemassa oloa) .. :cool:
 

Iacchus

Well-known member
Liittynyt
20.6.2005
Viestit
231
Sijainti
Joroinen, Itä-Suomi
Racer21_90 sanoi:
On myös mielenkiintoista seurata jos Ferrarin jatkosopimukseen kirjoitetut edut jotka ovat jo nyt rajoittaneet muiden tallien mahdollisuuksia neuvotella tasavertaisista omista sopimuksistaan tulevat pysymään vuoden 2007 jälkeenkin (edut jotka osaltaan uhkaavat koko F1:sten olemassa oloa) .. :cool:
En ota kantaan kirjoituksesi alkuosan Ferrari-propagandaan, mutta täytynee todeta, että jopa Ferrarilta on annettu sen sävyisiä lausuntoja, joiden mukaan uudesta Concorde-sopimuksesta voidaan vielä neuvotella. Näin on vihjannut myös Flavio Briatore omissa kommenteissaan.

Kannattaa aina muistaa, että tallit ovat aina ensisijaisesti liikeyrityksiä. Minusta uuden Concorde-sopimuksen allekirjoittaminen oli Ferrarilta vain ja ainoastaan järkevää. On olemassa mahdollisuus, että muutkin tallit allekirjoittavat sen. Sopimus on Ferrarille edullinen ja lisäksi he saivat allekirjoittamisesta Ecclestonelta sen 100ME. Mikään ei myöskään estä Ferraria allekirjoittamasta uutta sopimusta, siltä varalta että jo allekirjoitettu versio ei miellytä muita. Ferrari tuskin jää uudessakaan sopimuksessa tappiolle.

Eli odetaan mitä tapahtuu, ja aletaan vasta sitten etsimään syyllisiä.
 

jyrkiboy

Active member
Liittynyt
15.6.2005
Viestit
44
Sijainti
UK
pmv sanoi:
Mielenkiintoista olisi tosiaan tietää että mitä uusia tietoja FIA.lle on tullut? Kummasti vain tämäkin asia kuihtui kasaan parissa viikossa. Todella vaikea hahmottaa näitä kuvioita mitkä ovat olleet taustalla. Ainakaan tästä ei Michelin-tallit saa enää mitään keppihevosta omien tarkoitusperien ajamiseen. Vaikkain veikkaisin että Paul Stoddart tulee kohta julkisuuteen ja hyökkää Mosleytä vastaan väärästä toiminnasta.
Kuulin etta kyseessa oli tallien ja michelinin valiset sopimukset,jotka naytettiin,ja ne ilmeisesti sanovat etta jos Michelin sanoo "ei saa kisata renkailla" niin tallit isojen sanktioiden uhalla eivat voineet.
 

Oho

Senile membrane
Liittynyt
3.1.2000
Viestit
2357
Sijainti
Lounaalla
Iacchus sanoi:
Kannattaa aina muistaa, että tallit ovat aina ensisijaisesti liikeyrityksiä. Minusta uuden Concorde-sopimuksen allekirjoittaminen oli Ferrarilta vain ja ainoastaan järkevää.

Mikäli mediassa liikkuneet arviot sopimuksen sisällöstä pitävät paikkansa muut eivät luultavasti tule sitä allerkirjoittamaan. Ferrarin kannalta en tiedä mikä oli järkevää mutta Böönin ja FIAn kannalta, edelleen oletuksella, että julkiset arviot ovat jokseenkin kohdallaan, sopimus tuntuu olevan enemmänkin rasite kuin etu, koska se vähentää merkittävästi tallien kiinnostusta ostaa Böönin putiikin osakkeet. Böönin lafkallahan ei sinänsä ole juuri mitään reaalista arvoa, ainoastaan sopimukset, jotka voivat muuttua miltei arvottomiksi yhdessä yössä. Tarkalleen siinä yössä jossa GPWC tallit perustavat uuden sarjan.
 

Vilkku

Not member anymore
Liittynyt
26.1.2005
Viestit
1293
Racer21_90 sanoi:
Jostain syystä jää sellainen ikävä tunne että Max Mosley on vain huomannut että hänen on pakko jättää tuo "syyttäjän" rooli koska se olisi vain johtanut FIAn ja Ferrarin maineen pahenemiseen entisestään.. Koko jupakka on tähän mennessä antanut Ferrarille ison tukun ilmaisia pisteitä ja jos Michelin tallit olisivat menettäneet vielä useamman pisteen olisi F1, FIA ja siinä sivussa myös Ferrari menettäneet uskottavuutensa suuren yleisön silmissä .. :cool:
:cool:
"Kansainvälinen autoliitto FIA on ilmoittanut, ettei se sittenkään aio karsia F1-autoista kaikkea huipputekniikkaa kauden 2008 sääntöjä laatiessaan."
MTV3

Tämäkin vielä rankaisemattomuuden lisäksi. Nythän jo kummaksi menee. Mosley taisi ottaa lusikan kauniisti käteen. Taisi pelätä F1 sarjan kutistuvan. Tai sitten tämä kaikki on vain hämäystä.
 
Ylös