FIA vs Michelin

Vellu

Kuninkaalleninen
Liittynyt
8.8.2000
Viestit
18051
Sijainti
Vantaa, Finland
pmv sanoi:
Ainoa ero lopputulokseen olisi ollut se että shikaani-kisa olisi ollut sääntöjevastainen ja varikon läpia ajettuna kisa olisi ollut sääntöjen mukainen.
En näkisi asiaa noin. Eroja löytää kyllä, jos haluaa etsiä.

Shikaanin kera kyseessä olisi ollut reilu kilpailu, kun kaikki ajavat samaa rataa pitkin. Vaikkakin sitten pisteiden nollaus M-tiimeiltä olisi farssittanut tuon vaihtoehdon katsojien silmissä myöhemmin.

Pakottamalla M-tiimien kuljettajat ajamaan joka kierroksella varikon läpi, heille olisi langetettu kullekin 73 kertaa (no tuskin sentään noin monta, eiköhän se olisi jäänyt johonkin 40-50 välille) varikon läpiajorangaistusta vastaava hidastus. Ei kuulosta hyvältä tuokaan. Nöyrryttämistä tuo olisi ollut. Ja kyllähän katsojat olisivat olleet ihan samalla tavalla tyytymättömiä 'kisan' jälkeen. Ja tuollanen varikon läpiajo on aina riski varikolla työskenteleville ihmisille. Jos siellä olisi tullut joukkokolari, niin tekee pahaa kuvitella, mitä siellä olisi voinut tapahtua muillekin kuin kuskeille.

Mutta myönnetään, että sulla on hyvä pointti tuon laittoman kisan jälkipyykin suhteen. Sitä olisi voitu vaatia mitätöitäväksi. Siinä vaiheessa se paljon puhumani urheiluhenki olisi kyllä ollut kateissa kyseisellä vaatijalla :-(
 

Vellu

Kuninkaalleninen
Liittynyt
8.8.2000
Viestit
18051
Sijainti
Vantaa, Finland
belated sanoi:
Ei se olisi ollut sääntöjenvastainen, JOS Fia olisi sen hyväksynyt! Sama homma Ferrarin renkaidenlämmittimen kanssa, jotka ovat virallisten sääntöjen mukaan kielletyt, MUTTA Fian hyväksymät.
:)
 

pmv

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
5787
Sijainti
Perä-Pohjola
No siis jotenki tässä tuntuu että kaikkien muiden on taivuttava monelle mutkalle ja vaikka mihin päättömään ratkaisuun paitsi itse tapahtuneeseen syylliset. Koko Indianapolisin tapahtumaketju johtui siitä että Michelin ei ollut kyennyt tekemään työtänsä oikein.

Varikon kautta ajaminen ei todellakaan olisi ollut mikään hyvä juttu, itse asiassa se olisi ollut erittäin noloa. Se olisi ollut melkein yhtä noloa kuin se että kisaan starttaa vain kuusi autoa. Tosiasia on kumminkin se, että se olisi ollut sääntöjenmukainen ratkaisu. Tätä tosiasiaa Michelin-tiimit eivät vielä näemmä halua hyväksyä. Kuulemma FIA ei ehdottanut heille sitä.

Kuvitteliko Michelin-tallit että koska heillä on ylivoimainen enemmistö FIA taipuu heidän alla telemään heille edullisia päätöksiä?
 

Oho

Senile membrane
Liittynyt
3.1.2000
Viestit
2357
Sijainti
Lounaalla
Vellu sanoi:


Pakottamalla M-tiimien kuljettajat ajamaan joka kierroksella varikon läpi, heille olisi langetettu kullekin 73 kertaa (no tuskin sentään noin monta, eiköhän se olisi jäänyt johonkin 40-50 välille) varikon läpiajorangaistusta vastaava hidastus.
Niin siis kuinka monesti tää täytyy todeta, varikon läpiajaminen jokaisella kierrokselta olisi joka tapauksessa merkinnyt jokaiselle Michelin kuskille keskeytystä 90% säännön takia. Asiassa ei ole juuri mitään epäselvää. Paitsi nähtävästi FIAlle joka noudattaa sääntöjään raamatullisen orjallisesti.
 

OoPee

Nuori ikäisekseen
Liittynyt
2.6.1999
Viestit
81527
Sijainti
Far enough
pmv sanoi:
Michelin tarjoutui ajamaan shikaanilla varustetulla radalla ja antamaan pisteet Bridgestone-kuskeille, mutta vastaava menettely varikonläpi ajaen ei kelvannut. Ainoa ero lopputulokseen olisi ollut se että shikaani-kisa olisi ollut sääntöjevastainen ja varikon läpia ajettuna kisa olisi ollut sääntöjen mukainen.
EIhän tuo ole vastaava menettely. Shikaani koskee kaikkia talleja, myös Ferraria, Jordania ja Minardia. Varikon läpi olisivat ajaneet ymmärtääkseni vain ne tallit, joilla oli renkaiden kanssa ongelmia (eli Misukka-tallit) vai olenko ymmärtänyt väärin? Jos en, niin mitä järkeä on ylipäätään lähteä skabaamaan kisassa, jossa 6 autoa ajaa eri rataa (huomattavasti nopeampaa) kuin muut? Eihän tuo palvele kenenkään etuja, eikä etenkään katsojien.
 

tmoi

No niin
Liittynyt
28.2.2004
Viestit
19017
Sijainti
turkus
Mikäli Misukka tallit olisi ajaneet joka kierroksella varikon kautta, olisi FIA syyttänyt talleja aivan samalla lailla kun nytkin. Kaikki syytteet ovat todella naurettavia ja keksittyjä koska FIA ja varsinkin Max ovat niin kangistuneet vallan kahvaan etteivät ne enää tiedä missä mennään. Kyseiseen asiaan olisi voitu puuttua heti perjantain tai lauantain harjoitusten jälkeen.

Turvallisuus näkökohtiin vedoten (asia jonka takia FIA on ollut valmis reagoimaan aina erittäin nopeasti jopa sääntö muutoksilla) olis shikaani voitu rakentaa jo enne aika ajoja tai sitten aika ajojen jälkeen olisi pidetty uudet harjoitukset jotta kaikki olisi päässyt tutustumaan muutettuun rataan.

Autot vaakojen kautta kiertämään pakolliset 10 kierrosta jonka jälkeen autohin olisi tankattu sama määrä polttoainetta kuin oli aika ajojen jälkeen. Kisa normaalist ja kaikki olisivat olleet tyytyväisiä.

Näin sitä show meinikiä tehdään

Mutta FIA heräsi paskat housuissa liian myöhään eikä osannut tehdä asialle mitään vaikka vaihtoehtoja esitettiin.
 

pmv

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
5787
Sijainti
Perä-Pohjola
Sitten on tietysti hyvä muistaa, että jonkun kilpailijan sääntöjenvastaisuutta voidaan puida kyllä jälkikäteen vaikka kuinka pitkään ja hylätä heidät myöhemmin. Itse kilpailun sääntöjenvastainen läpivieminen on paljon merkittävämpi juttu, koska se koskee kaikkia kilpailijoita. Ennenkin on nähty että sääntöjenvastainen kilpailu voi johtaa koko tapahtuman hylkäämiseen.
 

OoPee

Nuori ikäisekseen
Liittynyt
2.6.1999
Viestit
81527
Sijainti
Far enough
pmv sanoi:
Kuvitteliko Michelin-tallit että koska heillä on ylivoimainen enemmistö FIA taipuu heidän alla telemään heille edullisia päätöksiä?
Selitätkö vielä, että millätavoin päätös käyttää ylimääräistä shikaania olisi ollut Michelin-talleille edullinen, jos heille ei olisi jaettu kisasta pisteitä? Ja millätavoin tuo olisi ollut pois Bridgestone-talleilta? :confused:
 
Viimeksi muokattu:

Ace17

Acenteella
Liittynyt
7.7.1999
Viestit
11664
OoPee sanoi:
Ja millätavoin tuo olisi ollut pois Bridgestone-talleilta? :confused:
a) Suurempi todennäköisyys joutua kolariin kilpailussa
b) On hieman eri asia tulla viidentenä maaliin kuin tulla ensimmäisenä maaliin, vaikka mm-pisteitä saisikin saman verran
 

Jippo

www.jippo.fi
Liittynyt
18.2.2004
Viestit
609
patriot sanoi:
Max mittaa luottamuksensa äärinmäisessä testissä. Saapa nähdä kuinka käy. Nyt Renaultin, Hondan, Mersun, Toyotan ja Bemarin on löydettävä joku uutta aikaa edustava tyyppi puikkoihin. Kenties uudistaa FIA:n organisaatiota. Kilpailutoiminnan pyörittäminen yhdelle tyypille ja FIA:n muun toiminnan kuten siivililiikenteen turvallisuuden parantaminen pysyköön Maxilla.
FIA nyt on paljon muutakin kuin pelkkää F1:stä ja sitä FIA:n puheenjohtajaa ole ennenkään tallit tai autonvalmistajat valinneet vaan kansalliset Autoliitot.
 

Vellu

Kuninkaalleninen
Liittynyt
8.8.2000
Viestit
18051
Sijainti
Vantaa, Finland
Oho sanoi:
Niin siis kuinka monesti tää täytyy todeta, varikon läpiajaminen jokaisella kierrokselta olisi joka tapauksessa merkinnyt jokaiselle Michelin kuskille keskeytystä 90% säännön takia. Asiassa ei ole juuri mitään epäselvää. Paitsi nähtävästi FIAlle joka noudattaa sääntöjään raamatullisen orjallisesti.
Juu, tiedostin tuon kyllä. Mutta sillä olisi ollut sama merkitys kuin jos oltaisiin kisattu siten, että ainoastaan BS-tiimit saisivat pisteitä. Eiköhän Michelin-kuskit olisi olleet radalla (tai ainakin osalla siitä) siihen asti, kunnes kärki on ajanut maaliin asti (tai kisa keskeytetty).

EDIT (ja off-topic):
Muistuupa mieleeni kohtaus elokuvasta Prinssille Morsian:
Kuningas: Poikani, sinun täytyy mennä prinsessan kanssa naimisiin
Prinssi: Huokaus, hyvä on (lähtee pois)
Kuningatar: Etkö nyt ole hieman ankara häntä kohtaan?
Kuningas: Mutta sehän on laki, että prinssin on naitava prinsessa.
Kuningatar: Ja minä kun luulin, että Kuningas voi muuttaa lakeja.
 
Viimeksi muokattu:

Formulanomi

Seksikäs rumä kääpiö
Liittynyt
22.10.1999
Viestit
41380
Sijainti
Toisaalla
pmv sanoi:
Ei kai tässä puhuta rikoksesta vaan sääntörikkomuksesta. Tuossa Mosleyn kommenteissa juuri näkee kuinka tämä tavarantoimittajan virhe laittaa tallit pahaan välikäteen. Mutta kun kyseessä on F1-historian noloin kisa, niin ei tässä voi vain todeta että virheitä sattuu.

Tilanne on kauttaaltaan hyvin ikävä, FIA:n ja Mosleyn toiminta on mielestäni ollut tähän asti aivan asiallista. Ei pidä kuvitella että Mosleyn toiminta on ollut sitä mitä Paul Stoddart on väittänyt tai www.grandprix.com on uutisoinut.

FIA.n ja Mosleyn kriitikot valittaa että päätös tehtiin hätäisesti ilman kaikkia faktoja ja valitetaan että tuomion siirtäminen syyskuulle oli raukkamaista. Vähän ristiriitaisia väitteitä. Siksi juuri tuomioita ei vielä jaettu että asiasta ei tiedetä tarpeeksi. Eilen vain katsottiin mitä säännöissä lukee ja mitä Indyssä tapahtui. Kuinka ollakkaan, Michelin tiimit tekivät kaksi sääntörikkomusta.

Kilpailun tuomaristo ja tekninen delegaatti selvisivät puhtaiin paperein viikonlopusta. Eivät olisi selvinneet jos sinne olisi laitettu shikaani. Tämä on juuri seikka miksi asiat menivät Indyssä pieleen. Järjestäjillä oli mahdollisuus toimia sääntöjen mukaan ja sitä kautta Michelinin tallit ajautuivat tilanteeseen(tosin myös itse edesauttoivat sitä) että he toimivat sääntöjen vastaisesti.
FIA tiesi kuitenkin tarpeeksi "julistaakseen" tallit syylliseksi kahteen rikkeeseen viidestä syytöksestä. Lisäksi FIA vesitti itse toista näistä rikkeestä itse kirjoittamalla lieventävistä tekijöistä. Lisäksi nämä kaksi syytöstä oli keskenään selvästi ristiriitaisia.

Tallit pitivät tiedotteessaan puolustustaan vahvana. Suorastaan kerjäsivät TARKEMPAA tutkimusta (kuin mitä ilmeisesti Paraisilla tapahtui). Todennäköisesti FIA itse tietää olevansa syytöksineen heikoilla jäillä.

Itse olen nyt eilen kehittämälläni linjalla. ;)
Kuten aiemmin kirjoitin tiimien lausunnoista sai (ainakin rivien välistä) sen käsityksen, että nämä pitivät FIA:n tutkimusta ja tuomion julistamista ennenaikaisena puutteellisen tarkistelun jälkeen. FIA:han "julisti" tallit syylliseksi kahteen tai oikeastaan 1,5 kohtaan. Toki siihen, että FIA vaatii tallien maksavan jotain jenkeille täytyy perustua johonkin. Liekö tämä sitten syynä "puolivillaiseen" rangaistukseen "syyllisyydestä"....
Tämä FIA nahkapäätös tai "tallien kiduttaminen" ja ennenaikainen syylliseksi julistaminen ilman rangaistuksia johtunee lähinnä siitä, että FIA haluaa tallien "oma aloitteisesti" korvaavan jenkeille. Jos näin käy FIA ilmoittanee syyskuussa, että rangaistuksia ei tule ja ehkä myös senkin, että tallit eivät "syyllistyneet mihinkään".

Edit:
Ja tätä em. kutsutaan sitten KOMPROMISSIKSI. Siis siksi,mitä ei tapahtunut Indyssä....;)
 
Viimeksi muokattu:

OoPee

Nuori ikäisekseen
Liittynyt
2.6.1999
Viestit
81527
Sijainti
Far enough
Ace17 sanoi:
a) Suurempi todennäköisyys joutua kolariin kilpailussa
b) On hieman eri asia tulla viidentenä maaliin kuin tulla ensimmäisenä maaliin, vaikka mm-pisteitä saisikin saman verran
a) Tjaa.. aika kaukaa haettu syy kyllä nyt. Ensinäkin todennäköisyys on kaikille talleille sama ja toisekseen jos nuo tallit nyt esim. Monacoonkin rohkenevat lähteä skabaamaan, niin tuskin yksi hidastusshikaani voi olla ylitsepääsemätön este.
b) Niin varmasti, mutta eikä tässä sopassa pääasian pitänyt olla f1:n maineen pelastaminen eikä se, että tallit eivät ehkä tulekaan tietyssä ennaltamäärätyssä järjestyksessä maaliin? ;)
 

Rälle

Well-known member
Liittynyt
24.5.2000
Viestit
397
Se, mistä Mosley on eniten kärmeissään talleille ja Michelinille, on se fakta, että Michelin ei alunperinkään tuonut Indyyn kahdenlaista rengasvaihtoehtoa. Ne renkaat, jotka tuotiin Indyyn, ovat rakenteeltaan semmoiset, että niiden sivuttaispinta (eli ei kulutuspinta) 'joustaa' ja tuo kilpailuetua semmoisiin renkaisiin verrattuna, joissa on jäykempi pystyrakenne. Michelin ei alunperinkään tarjonnut talleille jäykempää vaihtoehtoa, vaan uskoi niiden kilpailukykyisempien renkaiden kestävän Indyn radan kaikki mutkat.

Nyt tosiasiaksi kuitenkin osoittautui jo perjantain harjoituksissa, että Michelinin renkaan rakenne ei kestä 13. mutkan rasitusta ja se 'painuu kasaan', mikä taas aiheuttaa en, että rengas räjähtää ennemmin tai myöhemmin. Koska kyseisen ovaalimutkan reunalla on vain betoniseinä, niin yli 300 km/h nopeudella siihen iskeytyessä se voi olla hyvinkin kohtalokasta. Siksi Michelin ei voinut taata kuljettajille turvallista kisaa.

Jos leikitään ajatuksella, että Michelin olisi tuonut ne jäykkärunkoiset renkaat Indyyn ja tallit olisivat niitä testanneet perjantain harjoituksissa, mutta todenneet niiden olevan kilpailukyvyttömiä niihin joustaviin verrattuna, niin mitkä renkaat tallit olisivat sitten valinneet aika-ajoihin ja kisaan? Tietysti ne joustavammat. Ja jos vielä pyöritellään sitäkin, että mitään viiltoja ja rengasrikkoja ei olisi tapahtunut ennen kisan alkua, niin Michelin-tallit olisivat startanneet kisaan aivan normaalisti, niin kuin he alunperin aikoivatkin.

Kisa alkaa. Startti menee normaalisti, ei kolareita eikä ulosajoja. Trulli pitää johtopaikkansa ja Räikkönen ahdistelee jo ensimmäisen kierroksen aikana etsien ohituspaikkaa. Sumi on kolmantena. Kisa jatkuu ja Räikkönen pystyy kierroksella 5 painamaan ohi Trullista pääsuoran jarrutuksessa. Tämän mahdollisti se, että tulee mutkaan 13 aivan edelläajavan auton takasiivessä kiinni ja viilettää niin pitkälle kuin mahdollista pääsuoraa pitkin imussa, kunnes tekee sitten ratkaisun juuri ennen jarrustusta pääsuoran päässä. Mennään pari kierrosta eteenpäin ja Sumin renkaat alkavat toimia paremmin. Sumi liimautuu Trullin kantaan ja mutkaan 13 tultaessa on aivan Trullin takasiivessä kiinni. Autot etenevät ovaalimutkaa eteenpäin, kunnes Trullin takarengas räjähtää ja Sumi pukkaa Ferrarillaan päälle ja molemmat paiskautuvat yli 300 km/h vauhdilla kohti betoniseinää kohtalokkain seurauksin.

Tätäkö FIA ja Max Mosley sitten tarkoittivat? Eli Michelin olisi tuonut ne kilpailukyvyttömät renkaat paikalle, tallit eivät olisi niitä tietenkään valinneet ja jotain tämän tapaista olisi sitten voinut tapahtua. Eli, oli tavallaan hyvä asia, että ongelma paljastui jo perjantain harjoituksissa, vaikkakaan ei ole hyvä asia, että se piti tapahtua Ralf Schumacherille (tai kenellekkään muullekaan).

Vaikkakin Indianapolis 2005 on kaikkien aikojen F1-fiasko, niin on kuitenkin hyvä, ettei sitä tarvitse verrata Imola 1994 kisaan. Muistatteko kuinka monelle radalle ne hidastusshikaanit ilmeistyivät 0-varoitusajalla heti Imola 1994:n jälkeen? Kukaan ei protestoinut ja kaikki tallit ajoivat niitä kisoja aivan niinkuin ennenkin. Mutta kuljettajien ihmishenkiä ei menetetty.

Mitä sitten tulee tähän tämän vuoden F1 mm-sarjaan, niin voi olla että farssiksi menee. Tai menihän se jo, mutta vielä voidaan löytää uusi, kokeilematon taso, missä ei vielä kukaan ole ennen käynyt. Michelin-tallit saavat rangaistuksen syyskuussa ja menettävät osan (tai kaikki) mm-pisteistään. Tallimestaruus varmistetaan tällä tavoin Ferrarille. Minkälainen muklaus saadaan sitten vielä tehtyä kuljettajien mm-taistelun puolella jää nähtäväksi, mutta eivätköhän ne FIA:n miehet sielläkin tee kaikkensa MSchumacherin menestyksen (ja mm:n) eteen.
 

Rälle

Well-known member
Liittynyt
24.5.2000
Viestit
397
Ai niin, yksi asia jäi vielä sanomatta: eikö kukaan missään vaiheessa ehdottanut, että Indianapoliksen 13. mutkan ulkoreunaan olisi kasattu rengaskasoja betoniaidan eteen. Sillä olisi vähennetty merkittävästi mahdollisen rengasrikon aiheuttaman ulosajon vaikutusta. Tämä ratkaisu ei tietenkään poistanut alkuperäistä ongelmaa, mutta olisi voinut tuoda mahdollisuuden ajaa kunnon kisa.
 

Rälle

Well-known member
Liittynyt
24.5.2000
Viestit
397
Mosley vs. Michelin (Indy 2005 related...)

F1-uutiset 29.6.2005 22:54:11

Mosley veti Michelinin
tilille kahdelta vuodelta

Turun Sanomat

HEIKKI KULTA

Michelinin syyllisyyttä formula ykkösten Indy-fiaskoon ei kukaan kiistä.

Yhtiö tarjoutui jo tiistaina korvaamaan Indy-kilpailun pääsylippujen hinnan niitä vaativille katsojille ja lunastamaan 20000 lippua ensi vuoden kisaan houkuttelemaan yleisöä taas paikalle.

Edouard Michelin patisteli FIA:n puheenjohtaja Max Mosleyn reiluutta tiistaina lehdistölle lähettämässään kirjeessä.

Mosley vastasi samalla mitalla.

Brittijohtaja julkisti FIA:n vaatineen Micheliniltä välittömästi USA:n katastrofin jälkeen selvitykset kaikista rengashaavereista kahden viimeisen vuoden ajalta.

Ilman näitä selvityksiä Mosley olisi määrännyt Ranskan GP-tuomarit poistamaan Michelinin renkaita käyttävät autot Magny-Coursin kisasta turvallisuudelle vaarallisina.

Julkaistu 29.6.2005 22:54:11
Kiinnittäkää huomio erityisesti viimeiseen kappaleeseen. Mosley kiristi Micheliniä ja talleja ennen Ranskan GP:tä. Uskomatonta. Kertakaikkiaan (sanotaan M-L Kirvesniemi äänellä).
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
Rälle sanoi:
Ai niin, yksi asia jäi vielä sanomatta: eikö kukaan missään vaiheessa ehdottanut, että Indianapoliksen 13. mutkan ulkoreunaan olisi kasattu rengaskasoja betoniaidan eteen. Sillä olisi vähennetty merkittävästi mahdollisen rengasrikon aiheuttaman ulosajon vaikutusta. Tämä ratkaisu ei tietenkään poistanut alkuperäistä ongelmaa, mutta olisi voinut tuoda mahdollisuuden ajaa kunnon kisa.
ongelma lienee se että ovaaliradoilla turvallisin pysäyttämiskeino on betonimuuri, ei rengaskasat...
tästä syystä noita rengaskasoja ei näy irl/cart kisoissakaan... eli ei ole käsittääkseni edes vaihtoehto tuo...
 

Jippo

www.jippo.fi
Liittynyt
18.2.2004
Viestit
609
FO110K sanoi:
ongelma lienee se että ovaaliradoilla turvallisin pysäyttämiskeino on betonimuuri, ei rengaskasat...
tästä syystä noita rengaskasoja ei näy irl/cart kisoissakaan... eli ei ole käsittääkseni edes vaihtoehto tuo...
Ja eikös siellä Indyssä ole jokin absordoiva reunarakenne joka esim tänä vuonna toimi tosi hyvin Ralfin tapauksessa vaikkakaan ulosajoja ei suoraan voi verrata niin nyt Ralf nousi itse ylös autosta kun viime vuonna ei puhettakaan...
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
Jippo sanoi:
Ja eikös siellä Indyssä ole jokin absordoiva reunarakenne joka esim tänä vuonna toimi tosi hyvin Ralfin tapauksessa vaikkakaan ulosajoja ei suoraan voi verrata niin nyt Ralf nousi itse ylös autosta kun viime vuonna ei puhettakaan...
taisi olla, mut aivan satavarma en tuosta ole...
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
Re: Mosley vs. Michelin (Indy 2005 related...)

Rälle sanoi:
Kiinnittäkää huomio erityisesti viimeiseen kappaleeseen. Mosley kiristi Micheliniä ja talleja ennen Ranskan GP:tä. Uskomatonta. Kertakaikkiaan (sanotaan M-L Kirvesniemi äänellä).
Mosleyllä hieman noussut kusi päähän :D
 
Ylös