Se, mistä Mosley on eniten kärmeissään talleille ja Michelinille, on se fakta, että Michelin ei alunperinkään tuonut Indyyn kahdenlaista rengasvaihtoehtoa. Ne renkaat, jotka tuotiin Indyyn, ovat rakenteeltaan semmoiset, että niiden sivuttaispinta (eli ei kulutuspinta) 'joustaa' ja tuo kilpailuetua semmoisiin renkaisiin verrattuna, joissa on jäykempi pystyrakenne. Michelin ei alunperinkään tarjonnut talleille jäykempää vaihtoehtoa, vaan uskoi niiden kilpailukykyisempien renkaiden kestävän Indyn radan kaikki mutkat.
Nyt tosiasiaksi kuitenkin osoittautui jo perjantain harjoituksissa, että Michelinin renkaan rakenne ei kestä 13. mutkan rasitusta ja se 'painuu kasaan', mikä taas aiheuttaa en, että rengas räjähtää ennemmin tai myöhemmin. Koska kyseisen ovaalimutkan reunalla on vain betoniseinä, niin yli 300 km/h nopeudella siihen iskeytyessä se voi olla hyvinkin kohtalokasta. Siksi Michelin ei voinut taata kuljettajille turvallista kisaa.
Jos leikitään ajatuksella, että Michelin olisi tuonut ne jäykkärunkoiset renkaat Indyyn ja tallit olisivat niitä testanneet perjantain harjoituksissa, mutta todenneet niiden olevan kilpailukyvyttömiä niihin joustaviin verrattuna, niin mitkä renkaat tallit olisivat sitten valinneet aika-ajoihin ja kisaan? Tietysti ne joustavammat. Ja jos vielä pyöritellään sitäkin, että mitään viiltoja ja rengasrikkoja ei olisi tapahtunut ennen kisan alkua, niin Michelin-tallit olisivat startanneet kisaan aivan normaalisti, niin kuin he alunperin aikoivatkin.
Kisa alkaa. Startti menee normaalisti, ei kolareita eikä ulosajoja. Trulli pitää johtopaikkansa ja Räikkönen ahdistelee jo ensimmäisen kierroksen aikana etsien ohituspaikkaa. Sumi on kolmantena. Kisa jatkuu ja Räikkönen pystyy kierroksella 5 painamaan ohi Trullista pääsuoran jarrutuksessa. Tämän mahdollisti se, että tulee mutkaan 13 aivan edelläajavan auton takasiivessä kiinni ja viilettää niin pitkälle kuin mahdollista pääsuoraa pitkin imussa, kunnes tekee sitten ratkaisun juuri ennen jarrustusta pääsuoran päässä. Mennään pari kierrosta eteenpäin ja Sumin renkaat alkavat toimia paremmin. Sumi liimautuu Trullin kantaan ja mutkaan 13 tultaessa on aivan Trullin takasiivessä kiinni. Autot etenevät ovaalimutkaa eteenpäin, kunnes Trullin takarengas räjähtää ja Sumi pukkaa Ferrarillaan päälle ja molemmat paiskautuvat yli 300 km/h vauhdilla kohti betoniseinää kohtalokkain seurauksin.
Tätäkö FIA ja Max Mosley sitten tarkoittivat? Eli Michelin olisi tuonut ne kilpailukyvyttömät renkaat paikalle, tallit eivät olisi niitä tietenkään valinneet ja jotain tämän tapaista olisi sitten voinut tapahtua. Eli, oli tavallaan hyvä asia, että ongelma paljastui jo perjantain harjoituksissa, vaikkakaan ei ole hyvä asia, että se piti tapahtua Ralf Schumacherille (tai kenellekkään muullekaan).
Vaikkakin Indianapolis 2005 on kaikkien aikojen F1-fiasko, niin on kuitenkin hyvä, ettei sitä tarvitse verrata Imola 1994 kisaan. Muistatteko kuinka monelle radalle ne hidastusshikaanit ilmeistyivät 0-varoitusajalla heti Imola 1994:n jälkeen? Kukaan ei protestoinut ja kaikki tallit ajoivat niitä kisoja aivan niinkuin ennenkin. Mutta kuljettajien ihmishenkiä ei menetetty.
Mitä sitten tulee tähän tämän vuoden F1 mm-sarjaan, niin voi olla että farssiksi menee. Tai menihän se jo, mutta vielä voidaan löytää uusi, kokeilematon taso, missä ei vielä kukaan ole ennen käynyt. Michelin-tallit saavat rangaistuksen syyskuussa ja menettävät osan (tai kaikki) mm-pisteistään. Tallimestaruus varmistetaan tällä tavoin Ferrarille. Minkälainen muklaus saadaan sitten vielä tehtyä kuljettajien mm-taistelun puolella jää nähtäväksi, mutta eivätköhän ne FIA:n miehet sielläkin tee kaikkensa MSchumacherin menestyksen (ja mm:n) eteen.