Fian uudistukset jo vuonna 2006?

Miguel

beagle
Liittynyt
20.2.2003
Viestit
21803
Sijainti
West highland
Autosport uutisoi, että tallit olisivat hyväksymässä Monacossa uudet sääntömuutosluonnokset. Kaudella 2006 moottorit saattavat olla V8 moottoreita, jos valmistajat hyväksyvät ehdotuksen.


Paluu slikseihin olisi hyvä juttu!

Ohessa Autosportin uutisointi aiheesta.

Teams agree to Mosley's F1 plan

F1 summit a success as teams accept F1 revolution in 2006


Formula 1's team principals have fallen into line over Max Mosley's proposals for a revolution in the sport at a summit called by the FIA in Monaco today.

The rules aimed at reducing costs and making the sport more entertaining have been met with widespread acceptance by the teams and 95 percent of them are expected to be ratified in time for 2006, two years earlier than expected.

Changes include the banning of traction control through standard ECUs, a return to slick tyres (provided by a single tyre manufacturer), a massive reduction or ban on testing and a new qualifying system (to be agreed with Bernie Ecclestone).

Plans to allow in new teams were also approved although the details have yet to be clarified. According to sources F1's engine manufacturers have been given four weeks to decide whether the formula should remain as it is or switch to 2.4-litre V8 engines

Autosport
 

AMS82

Well-known member
Liittynyt
13.12.2002
Viestit
1641
Sijainti
Turku
Hyvä, jos ovat päässeet joistakin sääntömuutoksista yksimielisyyteen jo kautta 2006 koskien. Rengasmonopolin palauttamisen epäilen kyllä osoittautuvan huonoksi ratkaisuksi kiinnostavuuden kannalta, mutta jos kokonaisuudessaan uudistuspaketti on edistyksellinen tuo ei välttämättä harmita kovinkaan paljoa.

Jos vielä saataisiin ne pari pientä uuden tallin mukaantulon mahdollistavaa muutosta voimaan jo 2005 kautta koskien ja vielä seuraavien neljän viikon aikana, olisi lopputulos sangen herkullinen. Näin hyvää tulosta lienee kuitenkin turha odottaa.
 

Wilpuri

Senile Member
Liittynyt
28.6.1999
Viestit
9041
Sijainti
hki
Kas. Hieman parempia uutisia. Vielä hetkinen sittenhän kaavailivat sitä viidettä uraa renkaisiin.
 

lfb

Flavio
Liittynyt
8.2.2004
Viestit
9965
Sijainti
Helsinki
Sliksit ja TC:n poisto kuulostavat hyviltä, kuten myös kustannusten laskeminen ja aika-ajojen uudistus. Uusien tallien mukaantulon helpottamista ei tosiaan mainita mutta jos vielä se toteutuisi niin näyttäisi erittäin hyvältä. Tervetulleita uudistuksia pitkästä aikaa.
 

aito_vale

Well-known member
Liittynyt
4.5.2004
Viestit
60
Sijainti
Suomi
Ainakin BMW:llä jo narisivat moottorien pienentämisestä.
Lisää vaan kuulemma kuluja.
Muuten kannattivat kumminkin koneen keston pidentämistä, eli koneen tulisi kestää pari kisaa...

se vanha kunnon vale
 

312T4

Lehtori
Liittynyt
2.2.2004
Viestit
14346
Sijainti
Chateau Latour 1982!!!
Kuulostaa hyvältä nuo V8 kasit;Bemuhan niitä yrittää vastustaa, kun tekee uuteen M 5:een V 10:n! Pääasia, että uudistuksilla saataisiin lisää talleja kisoihin mukaan:thumbup:
 

DFiaA

I told you so
Liittynyt
7.2.2001
Viestit
14430
Mitäs tämä on? Kielletäänkö renkaiden vaihto jo tänä vuonna? Suosisi hieman niinkuin Bridgestonea tuo muutos :confused:

Merkittävimmät uudet säännöt


FAKTALAATIKKO
Vuodeksi 2004:
Aika-ajo uusitaan
Renkaanvaihtokielto kisassa.
Vuodeksi 2005:
Autojen minimipainon lasku.
Vara-autojen kieltäminen.
Autot perjantaista lähtien parc fermee -tiloissa.
Testirajoitus kilpakauden ajaksi.
Vuodeksi 2006:
Moottorikoon pienentäminen
Yksi rengasvalmistaja
Elektronisten apujen kieltäminen.
- Lisäksi neuvotellaan FIA:n valvoman yhteisen tietokonejärjestelmän asentamisesta kaikkiin autoihin jo vuosiksi 2005-06.
Turunsanomista :alppu:
 

MaranelloRed

'Buongiorno a tutti'
Liittynyt
22.2.2000
Viestit
3059
Sijainti
Maranello
No sitä on paha sanoa ketä tuo yhdenrenkaan sääntö suosisi koska renkaat muuttuisivat varmaankin melkoisesti.
 

Schumifani

Well-known member
Liittynyt
23.3.2004
Viestit
157
Sijainti
Helsinki, Finland
Mielestäni nämä uudistukset eivät tee hyvää lajille, vaikka 30:n auton kisoja kaipaankin. Formula 1 on aina ollut autotekniikan edelläkävijä, mutta nyt siitä ollaan tekemässä Formula Economy-sarjaa, jossa rikkaat antavat tasoitusta köyhille. Toivon uusien sääntöjen astuvan voimaan vasta 2008 ja Schumin lopettavan 2006, hyvissä ajoin ennen sarjan muuttumista kuninkuusluokasta joksikin aivan muuksi.

Olen myös täysin noita "lukittu Parc Ferme" -sääntöjä vastaan. Mielestäni autoihin pitäisi saada tehdä muutoksia koko viikonlopun ajan aina viimeisille lähtöä edeltäville minuuteille asti.
 
Viimeksi muokattu:

DFiaA

I told you so
Liittynyt
7.2.2001
Viestit
14430
Schumifani sanoi:
Olen myös täysin noita "lukittu Parc Ferme" -sääntöjä vastaan. Mielestäni autoihin pitäisi saada tehdä muutoksia koko viikonlopun ajan aina viimeisille lähtöä edeltäville minuuteille asti.
Etenkin vilunki säätöjä?
 

Schumifani

Well-known member
Liittynyt
23.3.2004
Viestit
157
Sijainti
Helsinki, Finland
Olisi paljon parempi jos saisi vaihtaa autoon mitä osia vaan jos vaan haluaa. Tämä uusi systeemi on aika tyhmä. Ei siinä ole mitään järkeä että esim. moottorin pitäisi kestää kolme päivää.
Vilunki?
 

Felix

Well-known member
Liittynyt
12.7.1999
Viestit
1258
Ihan ok ehdotuksia, tosin tuo rengasmonopoli saattaa aiheuttaa ongelmia. Jonkun tallin toiveiden mukaan nekin renkaat on tehtävä eikä ole kovin vaikeaa arvata mikä talli on kyseessä jos valmistaja on Bridgestone. Autojen panttaaminen park fermeessä on myöskin typerää...
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
noh, pakko sanoa, itse olen BMW:n ja Mese miesten kanssa samaa mieltä, siirtyminen V8 koneisiin ei tuo varsinaista kustannussäästöä, ei niitä osia niin hirveän paljon enempää kulu V10 valmistukseen... sen sijaan V8:n kehittämiseen samaan aikaan kun ajetaan täysillä V10 koneilla kisaa kuluttanee paljonkin rahaa...
(+ BMW ajattelee varmaan juuri M5:n markkinoinnin takiakin tuota)
Toiseksi, mielestäni pitäisi ykkösten koneissa olla jtn kokoakin, ei ne mitään minin moottoreita saa olla (IMHO)
Sen tehon yms laskun voisi sitten tehdä nimenomaan esmes 3-5 kisaa kestävillä koneilla (sääntöihin muutos) jolloin jouduttaisiin tiputtamaan kierroksia ainakin...
Slicksit on hyvä juttu, samoin yhden valmistajan renkaat mikäli pidetään huolta että ko. rengasfirma ei ala suosimaan yhtä tiettyä tallia...
Jos tuo sutimiseneston kielto onnistutaan tosiaan tekemään kunnolla niin ettei taas puhuta laittomuuksista nin ihan ok, parantaa vaan kisailua...

Edit: parc ferme on typerää, sulkisivat ne moottorit sineteillä, muutois auton saisi huoltaa jne ennen kisaa...
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
Schumifani sanoi:
Olisi paljon parempi jos saisi vaihtaa autoon mitä osia vaan jos vaan haluaa. Tämä uusi systeemi on aika tyhmä. Ei siinä ole mitään järkeä että esim. moottorin pitäisi kestää kolme päivää.
Vilunki?
tyhmäähän tuo on, mutta ilm. kustannuksiin haetaan tuolla säästöä...
 

Henkka

Madministrator
Liittynyt
21.10.1999
Viestit
9286
Sijainti
Tampester
Moottoritehojen pienentäminen + slicksit takas = F1:n pelastus.

Tehojen pienentämisellä tapetaan suuren downforcen käyttö kun nykymootoriella pystytään voittamaan suorilla tajuttomat ilmanvastukset. Mutkissa sitten mennään suuren downforcen ansiosta miljoonaa. Tehojen menettämisen jälkeen suoranopeuteen on pakko edelleen panostaa downforcen kustannuksella ja silloin aerodynaamisen pidon suhteellinen osuus pienenee -->ohitukset helpottuu. Slicksit lisäävät myös mekaanisen pidon suhteellista osuutta ja ohitukset helpottuu. Näitä uudistuksia todella toivon.
 

sandman72

Asshole
Liittynyt
21.11.2000
Viestit
252
Sijainti
Arctic Roast Duck Society
FO110K sanoi:
Sen tehon yms laskun voisi sitten tehdä nimenomaan esmes 3-5 kisaa kestävillä koneilla (sääntöihin muutos) jolloin jouduttaisiin tiputtamaan kierroksia ainakin...
No kyllä se moottorikoon pienentäminen on aina parempi ratkaisu kuin tuo. Ja parc ferme -säännöt hevon kuuseen. Minusta ainakaan turvallisuutta ei yhtään paranna se, ettei autoja tarkasteta perusteellisesti ennen kisaa/aika-ajoa eikä kisojen kiinnostavuutta se, että aika-ajossa tai harjoituksissa hajonnut kone tuhoaa automaattisesti myös kisan. Sitäpaitsi tuokin suosii periaatteessa taas suuria talleja, joiden mahdollisuudet tehdä toimiva auto ovat huomattavasti paremmat. (pl. McLaren :yuck: )
Rosbergin ehdottama (ja kai noissakin mukana keikkunut) renkaiden vaihtokielto on hyvä idea, se rajoittaa kaarrenopeuksia jos mikä ja tuo kuskin taidot esille loppukierroksilla. Ja edelleen kannattaisin tankkauspaineen alentamista, jolloin ei jouduta taloudellisuusajoon (tankkauskielto), mutta paremman hyötysuhteen (teho vs. kulutus) mukana saisi entistä enemmän etua. Tankkauspaineen alentaminen puoleen (eli tankkausajan tuplaus) kuulostaisi sopivalta. Sliksit ovat myös tervetulleita takaisin.
 

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9310
Aika-ajo uusitaan
- En kommentoi ennen kuin tulee selvä ehdotus aika-ajosysteemistä

Renkaanvaihtokielto kisassa.
- Tuo varmaan hidastaisi nopeuksia jonkun verran, kun renkaista ei voi tehdä niin pehmeitä

Vuodeksi 2005:
Autojen minimipainon lasku.
- Jos tuolla saadaan lisäpainot pois, niin OK

Vara-autojen kieltäminen.
- Ehdoton ei tälle sääntömuutokselle. Parempi suunnilleen nykysäännöin, että vara-autoa ei saa käyttää ilman selvää syytä (auto rikkoontunut)

Autot perjantaista lähtien parc fermee -tiloissa.
- Ei ole hyvä idea. Aika-ajon ja kilpailun välistä parc fermetä kannatan kuitenkin edelleen.

Testirajoitus kilpakauden ajaksi.
- Hyvä uudistus

Vuodeksi 2006:
Moottorikoon pienentäminen
- Nopeuksien alentamismielessä hyvä uudistus.

Yksi rengasvalmistaja
- Mielestäni kumpaakaan ei voi pakottaa lähtemään sarjasta. Jos jompi kumpi päättää vetäytyä itse, niin vasta sen jälkeen voisi laittaa säännön voimaan.

Elektronisten apujen kieltäminen.
- Hyvä uudistus

Lisäksi neuvotellaan FIA:n valvoman yhteisen tietokonejärjestelmän asentamisesta kaikkiin autoihin jo vuosiksi 2005-06.
- Hyvä uudistus
 

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
Yleisesti ottaen ihan hyviä sääntöehdotuksia. Moottorin kestävyyshommasta olen kuitenkin eri mieltä.

Eikös siinä jo vauhtia katoa melkoisesti jos renkaitten pitää kestää kokonaisen kisan. Jos sen lisäksi elektroniikka poistetaan ja tulee vielä keppivaihteet niin eihän kulje ainakaan hälyttävän kovaa.

Eli mun mielestä riittäisi nykyinen moottorisääntö ja -tilavuus.
 

pmv

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
5787
Sijainti
Perä-Pohjola
Joo, ihan OK sääntömuutoksia. Standardi ECU:t on tosi hieno homma. Sliksit takaisin ehdottomasti ja vain yksi rengasvalmistaja. Näin turhia kustannuksia karsiutuisi paljon ja vauhditkin tippuisi. Renkaiden vaihtokielto kisan aikana on vähän typerä, siinä on monta porsaanreikää ja toisaalta turvallisuuden kannalta se on huono homma.

Moottorisäännössä pitäisi mennä BMW:n kannattaman suunnan mukaan. V10:n äänet on paljon makeammat kuin kasien, tässä kohtaa luottakaa minuun. Yleensähän ajatellaan, että kasien ääni on mahtava, mutta silloin tarkoitetaan jenkki-kasia, missä kampiakselin kaulat on 90 asteen kulmassa. Kiertävissä kisakoneissa käytetään 180-asteen kampuraa mikä tuhoaa äänimaailman likimain täydellisesti. Eli säilytetään kympit.
 

General FUp

Well-known member
Liittynyt
18.2.2004
Viestit
1088
Sijainti
tSadi
Jos rengastestit tallien kanssa kielletään, lienee sama kumpi valmistaja jää hommaa hoitamaan. Erityisen hyvä toimivuus jonkin rungon kanssa jossain kisassa olisi sitten onnellinen sattuma :)
 
Ylös