pmv sanoi:
On kuitenkin hyvä muistaa että Michael Schumacherin tuloksentekokyky on sellaista luokkaa että kuka tahansa joka haluaa mestariksi, joutuu nostamaan tasoaan melkoisesti. Esimerkkinä voisi pyöritellä siten, että jos otetaan Fisichellan uralta 10 parasta kisaa ja verrataan niitä niitä mihin tahansa 10 GP:n jaksoon Schumin uralta 10 viimeisen vuoden aikana, niin Fisi pääsee korkeintaan tasoihin....
Jaa, ehkä jos otetaan tuo kirjaimellisesti:
tuloksentekokyky. Tulokseen vaan sattuu tuo kalusto vaikuttamaan aikas paljon. Jos mitataan
kuljettajan suoritustasoa, tällöin se on Schumi itse jonka täytyy tasoaan nostaa jos meinaa pärjätä tasaväkisillä autoilla. Ei toki Fisiin nähden, päinvastoin, mutta Kimiin, Juaniin ja Fernandoon nähden kylläkin, ehkä myös Webberiin joka on vielä villi kortti. Michealin itsensä ajosuoritukset eivät viime vuosina ole olleet kovinkaan hyviä, vaikka tulokset ovatkin tietysti. Michaelin todellinen taso ollaan nähty jo monesti kun miehellä ei ole ollut autoylivoimaa - ja joskus myös autoylivoimasta huolimatta. Parhaana esimerkkinä käy tietysti kausi 2003. Ota siitä kaudesta mitkä hyvänsä Schumin 10 kisaa ja yritä löytää vaikkapa Kimin koko uralta 10 yhtä heikkoa kisaa. Ei onnistu. Ja huom: puhun nyt kuljettajan suoritustasosta, en varsinaisista kilpailutuloksista. Autoetumatkaa ei siis lueta kuljettajan hyväksi, vaan otetaan huomioon tuloksia tarkasteltaessa.
2000 ja 2001 Schummeli vielä taisteli vaikka ei lähtenytkään kärjestä kisaan, mutta sen jälkeen mies on ollut pääsääntöisesti hukassa jos ei olekaan ollut paras auto kisassa tai on joutunut lähtemään taaempaa. Melbourne 2005 ei suinkaan ollut mikään poikkeus, vaan jatkoa viime kauden lopun suorituksille (Brasilia ja Kiina päällimmäisinä). Ei kuljettajan taitoja mitata sillä, että ajelee täysin ylivoimaisella autolla kärjessä, joten alkukauden 2004 tuloksilla, sen enempää kuin 2002 tuloksilla, ei voi oikein todistaa mitään. Sama kuin ajaisi testiajoa. Mutta kun pitääkin ajaa kilpaa toisia autoja vastaan...
Mitä tulee noihin Kimin virheisiin, niin kyllähän se niin on että niitä on sattunut, mutta silti vähemmän kuin muilla kilpailuissa. Aika-ajoissa niitä onkin sitten sattunut enemmän, joskin 2004 ei muistaakseni ei ensimmäistäkään. Okei, jätkät laskee kaikki pienetkin virheet kuten Kiina ja Brasilia 2004, mutta jos sille tielle lähdetään niin virheettömiä aika-ajoja ei juuri tule kellekään. Mielestäni merkityksellisiä virheitä ovat vain sen tapaiset virheet kuin nähtiin Melbournessa tänä vuonna Kimiltä, tai vaikka Schumin Kiinan ja Imolan 2004 virheet. Sellaiset virheet jotka maksavat joitain sadasosia ja korkeintaan kymmenyksen kaksi ei ole mielekästä laskea kahdesta syystä: kun ajaa limiitillä virheitä tulee lähes poikkeuksetta ja niiden merkitys on vain suhteessa siihen millainen aika syntyisi varmisteluajolla (kuten David on osoittanut, paljon huonompi), ja toisaalta maksavatko ne mitään lähtöruudukon suhteen. Yleensä eivät. Esim. Kiina 04 ei maksanut paalua, eikä myöskään Brasilia 04, vaikka niin yllä yritetäänkin väittää: silmä käteen ja katsotaan niitä nauhoja. Voi myös ottaa huomioon ettei McLarenin olisi ikinä kuulunut olla lähelläkään paalua, eikä myöskään olisi ollut jonkun muun kuljettajan - esim. Schumin - ajamana. Oleellista on aina vain se, mikä on kuljettajan autosta repimä kierrosaika suhteessa auton teoreettiseen parhaaseen aikaan. Esim. Schumi teki Itävallassa 2003 aika-ajoissa melko selkeän virheen. Tasaväkisillä autoilla se olisi pudottanut miehen luultavasti ainakin kahdesta ensimmäisestä rivistä pois, mutta silloisella Ferrarilla se silti riitti paalulle. Kimillä ei tällaisia marginaaleja ole ollut, vaan aina on täytynyt ajaa limiitillä jotta edes jonkinlainen lähtöruutu saataisiin ja kaikki virheet ovat olleet samasta syystä tarkemman syynin alla. Elikkäs: ajat paremmin kuin kukaan ja sitten sinua arvostellaan siitä, että jos olisit ajanut
vielä paremmin niin olisit ollut paalulla...