Fisichellasta maailmanmestari?

JNF

Well-known member
Liittynyt
5.12.2004
Viestit
1173
Ayrton-Ana sanoi:
Mitä heikkoa tuossa Unkarin GP:ssä oli. Eikös Häkkinen voittanut sen.
Aivan Häkä voitti silloin, mutta Salolla taisi mennä Ferrarin ratissa aika huonosti. En muista tarkkaa sijoitusta, mutta taisi jäädä pisteiden ulkopuolella. Irvine puolestaan oli kolmas muistaakseni.
 

Ambomaan Mambo

Well-known member
Liittynyt
11.12.2001
Viestit
2537
JNF sanoi:
Aivan Häkä voitti silloin, mutta Salolla taisi mennä Ferrarin ratissa aika huonosti. En muista tarkkaa sijoitusta, mutta taisi jäädä pisteiden ulkopuolella. Irvine puolestaan oli kolmas muistaakseni.
No mikäs teki tästä kisasta suomalaisittain heikon jos nyt verrataan vaikka viimevuoden imolaan vai missä se räkä oli 8.s?
 

JNF

Well-known member
Liittynyt
5.12.2004
Viestit
1173
Tais mennä melko offtopikiksi mutta kuitenkin

Ambomaan Mambo sanoi:
No mikäs teki tästä kisasta suomalaisittain heikon jos nyt verrataan vaikka viimevuoden imolaan vai missä se räkä oli 8.s?
Unkarin GP 1999

1 M.Hakkinen McLaren 1hr 46m 23.536s
2 D.Coulthard McLaren + 9.706s
3 E.Irvine Ferrari +27.228s
4 H.Frentzen Jordan +31.815s
5 R.Barrichello Stewart +43.808s
6 D.Hill Jordan +55.726s
7 A.Wurz Benetton + 1m 1.012s
8 J.Trulli Prost +1 Lap
9 RSchumacher Williams +1 Lap
10 O.Panis Prost +1 Lap
11 J.Herbert Stewart +1 Lap
12 M.Salo Ferrari +2 Laps

Dimmu ilmeisesti viittas tuohon Salon 12. sijotukseen. Kokonaisuutena kisa meni suomalaisittain hyvin, koska Häkkinen voitti. Salin olisi pitänyt pystyä paljon parempaan, kun tallikaveri oli sentään palkintokorokkeella. Räkän auto oli viimevuoden alussa niin surkea, ettei sillä juuri tainnut parempiin suorituksiin pystyä. Esim Coulthard oli samassa kisassa 12.
 
Viimeksi muokattu:

Dimmu

Well-known member
Liittynyt
21.4.2004
Viestit
209
Sijainti
Turku
JNF sanoi:
Tais mennä melko offtopikiksi mutta kuitenkin



Unkarin GP 1999

1 M.Hakkinen McLaren 1hr 46m 23.536s
2 D.Coulthard McLaren + 9.706s
3 E.Irvine Ferrari +27.228s
4 H.Frentzen Jordan +31.815s
5 R.Barrichello Stewart +43.808s
6 D.Hill Jordan +55.726s
7 A.Wurz Benetton + 1m 1.012s
8 J.Trulli Prost +1 Lap
9 RSchumacher Williams +1 Lap
10 O.Panis Prost +1 Lap
11 J.Herbert Stewart +1 Lap
12 M.Salo Ferrari +2 Laps

Dimmu ilmeisesti viittas tuohon Salon 12. sijotukseen. Kokonaisuutena kisa meni suomalaisittain hyvin, koska Häkkinen voitti. Salin olisi pitänyt pystyä paljon parempaan, kun tallikaveri oli sentään palkintokorokkeella. Räkän auto oli viimevuoden alussa niin surkea, ettei sillä juuri tainnut parempiin suorituksiin pystyä. Esim Coulthard oli samassa kisassa 12.
Viittasin nimeonomaan Saloon. Tietenkin loppusijoitusten valossa on tullut paljon huonompiakin suorituksia, mutta ne johuivatkin sitten autosta eikä kuljettajasta. Mutta tuo vuoden 1999 Unkarin GP oli Mika Salolta ihan kauhean huono kisa, suorastaan luokaton. Edellisessä kisassa mies oli voittovauhdissa, mutta Unkari oli hirveän raskas pettymys. Siinä kisassa menivät Salon mahdollisuudet päästä huipputalliin.
 

Calvin

Well-known member
Liittynyt
5.12.2002
Viestit
3560
pmv sanoi:
On kuitenkin hyvä muistaa että Michael Schumacherin tuloksentekokyky on sellaista luokkaa että kuka tahansa joka haluaa mestariksi, joutuu nostamaan tasoaan melkoisesti. Esimerkkinä voisi pyöritellä siten, että jos otetaan Fisichellan uralta 10 parasta kisaa ja verrataan niitä niitä mihin tahansa 10 GP:n jaksoon Schumin uralta 10 viimeisen vuoden aikana, niin Fisi pääsee korkeintaan tasoihin....
Jaa, ehkä jos otetaan tuo kirjaimellisesti: tuloksentekokyky. Tulokseen vaan sattuu tuo kalusto vaikuttamaan aikas paljon. Jos mitataan kuljettajan suoritustasoa, tällöin se on Schumi itse jonka täytyy tasoaan nostaa jos meinaa pärjätä tasaväkisillä autoilla. Ei toki Fisiin nähden, päinvastoin, mutta Kimiin, Juaniin ja Fernandoon nähden kylläkin, ehkä myös Webberiin joka on vielä villi kortti. Michealin itsensä ajosuoritukset eivät viime vuosina ole olleet kovinkaan hyviä, vaikka tulokset ovatkin tietysti. Michaelin todellinen taso ollaan nähty jo monesti kun miehellä ei ole ollut autoylivoimaa - ja joskus myös autoylivoimasta huolimatta. Parhaana esimerkkinä käy tietysti kausi 2003. Ota siitä kaudesta mitkä hyvänsä Schumin 10 kisaa ja yritä löytää vaikkapa Kimin koko uralta 10 yhtä heikkoa kisaa. Ei onnistu. Ja huom: puhun nyt kuljettajan suoritustasosta, en varsinaisista kilpailutuloksista. Autoetumatkaa ei siis lueta kuljettajan hyväksi, vaan otetaan huomioon tuloksia tarkasteltaessa.

2000 ja 2001 Schummeli vielä taisteli vaikka ei lähtenytkään kärjestä kisaan, mutta sen jälkeen mies on ollut pääsääntöisesti hukassa jos ei olekaan ollut paras auto kisassa tai on joutunut lähtemään taaempaa. Melbourne 2005 ei suinkaan ollut mikään poikkeus, vaan jatkoa viime kauden lopun suorituksille (Brasilia ja Kiina päällimmäisinä). Ei kuljettajan taitoja mitata sillä, että ajelee täysin ylivoimaisella autolla kärjessä, joten alkukauden 2004 tuloksilla, sen enempää kuin 2002 tuloksilla, ei voi oikein todistaa mitään. Sama kuin ajaisi testiajoa. Mutta kun pitääkin ajaa kilpaa toisia autoja vastaan...

Mitä tulee noihin Kimin virheisiin, niin kyllähän se niin on että niitä on sattunut, mutta silti vähemmän kuin muilla kilpailuissa. Aika-ajoissa niitä onkin sitten sattunut enemmän, joskin 2004 ei muistaakseni ei ensimmäistäkään. Okei, jätkät laskee kaikki pienetkin virheet kuten Kiina ja Brasilia 2004, mutta jos sille tielle lähdetään niin virheettömiä aika-ajoja ei juuri tule kellekään. Mielestäni merkityksellisiä virheitä ovat vain sen tapaiset virheet kuin nähtiin Melbournessa tänä vuonna Kimiltä, tai vaikka Schumin Kiinan ja Imolan 2004 virheet. Sellaiset virheet jotka maksavat joitain sadasosia ja korkeintaan kymmenyksen kaksi ei ole mielekästä laskea kahdesta syystä: kun ajaa limiitillä virheitä tulee lähes poikkeuksetta ja niiden merkitys on vain suhteessa siihen millainen aika syntyisi varmisteluajolla (kuten David on osoittanut, paljon huonompi), ja toisaalta maksavatko ne mitään lähtöruudukon suhteen. Yleensä eivät. Esim. Kiina 04 ei maksanut paalua, eikä myöskään Brasilia 04, vaikka niin yllä yritetäänkin väittää: silmä käteen ja katsotaan niitä nauhoja. Voi myös ottaa huomioon ettei McLarenin olisi ikinä kuulunut olla lähelläkään paalua, eikä myöskään olisi ollut jonkun muun kuljettajan - esim. Schumin - ajamana. Oleellista on aina vain se, mikä on kuljettajan autosta repimä kierrosaika suhteessa auton teoreettiseen parhaaseen aikaan. Esim. Schumi teki Itävallassa 2003 aika-ajoissa melko selkeän virheen. Tasaväkisillä autoilla se olisi pudottanut miehen luultavasti ainakin kahdesta ensimmäisestä rivistä pois, mutta silloisella Ferrarilla se silti riitti paalulle. Kimillä ei tällaisia marginaaleja ole ollut, vaan aina on täytynyt ajaa limiitillä jotta edes jonkinlainen lähtöruutu saataisiin ja kaikki virheet ovat olleet samasta syystä tarkemman syynin alla. Elikkäs: ajat paremmin kuin kukaan ja sitten sinua arvostellaan siitä, että jos olisit ajanut vielä paremmin niin olisit ollut paalulla... :D
 
Viimeksi muokattu:

pmv

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
5787
Sijainti
Perä-Pohjola
Vähän käsittämätöntä tekstiä Calvinilta. Tässä otsikossa on puhe siitä, voiko Fisichellasta tulla maailmanmestaria, ei siitä kuka on nopein kuski. Maailmanmestaruuden voittaa se, joka kerää eniten pisteitä. Maailmanmestaruutta ei voita se, joka voittaa tallikaverinsa isoimmalla erolla eikä se jonka suoritukset kalustoon nähden vaikuttavat vakuuttavimmilta. F1:ssä kukaan ei ole pärjännyt kovin heikolla autolla, joten on selvää että maailmanmestaruuteen tarvitaan aina kilpailukykyinen auto.

Schumacher voitti yksin viime vuonna 13 kisaa, se on yli kuusi kertaa enemmän kuin mitä esim. Kimi on voittanut kisoja koko uran aikana. Mark Webberin paras sijoitus koko uralla on viides sija. Fisichella on voittanu kaksi kisaa pitkästi yli sadasta ajamastaan. On selvä, että tilastot olisivat näillä miehillä aivan eri luokkaa, mikäli kalusto olisi ollut kilpailukykyisempää. Tuossa se juttu juuri on, lause on konditionaalissa. Päinvastoin kuin muut, Schumacher on oikeasti tehnyt kovat tuloksensa ja voittanut sitä kautta vuosituhannen kaikki mestaruudet. Kaikkien muiden kovat tulokset ovat vain internetin keskustelupalstojen asiantuntijoiden omissa spekulaatioissa.

Tätä sarjaa on vaikea laittaa paremmaksi, vaikka voidaankin spekuloida sillä että joku muu olisi voinut olla jopa parempi. Kun ei ole ollut. Kukaaan ei ole koskaan ollut näin pitkällä jaksolla näin ylivoimainen. Niinä kausina kun Schumacher on ajanut täyden kauden, mestaruuteen on tarvinnut voittaa noin puolet kisoista. Se tarkoittaisi tällä kaudella noin 8-9 GP:n voittamista. Kun kukaan varteenotettavista mestarikandidaateista ei ole minkään f1-kautensa aikana ottanut kuin yksittäisi voittoja, niin on selvää että juuri tuloksentekokykyä pitää parantaa. Nopeus on varmaan usemmallakin herralla kohdallaan.
 

Aiwinar

Well-known member
Liittynyt
23.9.2001
Viestit
564
Sijainti
Jyväskylä
Voisi sitten samantien alkaa puhua Ferrarin mestaruudesta ja Mclarenin osakilpailuvoitosta taikka spekulaatiot "Voittaako renaultkuljettaja tänä vuonna mestaruuden". Itse kuljettajat jo vähän aikaa ovat puhuneet "Olemme Ferrareita hiukan jäljessä." Olemme BAR -tallia edellä."
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
mustakaari sanoi:
Fisikon voitto oli vaan pelkkää lottoa.
Huonolla autolla tai huonolla kuskilla ei kisaa voiteta edes tuurilla. Aika-ajon olosuhteista kieltämättä oli hyötyä Fisicolle, mutta ratkaisiko se voiton? Ei välttämättä, ja se tullee todistettua Fisicon voittaessa tällä kaudella muitakin kisoja ilman jossitteluja.
 

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8257
Sijainti
Helsinki
No eipä taida edelleenkään olla Fisicon syy jos kalusto ei vaan hänellä toimi! :rolleyes:
 

Puupää

Señor Member
Liittynyt
25.2.2002
Viestit
27306
Sijainti
Skekkoslovakia
Kukas se sen sinne varikolle käski autonsa sammuttaa? Vai oliko sekin jokin tekninen härö? (vai napsahtiko Briatoren nappula ;) )
 

Puupää

Señor Member
Liittynyt
25.2.2002
Viestit
27306
Sijainti
Skekkoslovakia
Mika Salo:
- Renault valitsee kisarenkaat Alonson mukaan ja Fisichellan pitää tyytyä niihin, vaikka Fisico saattaisi päästä kaksi sekuntia nopeammin joillain muilla rengasseoksilla, Salo pohti lopuksi.
Eikös kumpikin kuljettaja voi valita oman seoksensa?
Olihan MacLarenillakin Ranskassa eri rengasseokset Montoyan mukaan.
 

Matxi

81-04-05-07-08-14-15
Liittynyt
9.8.2000
Viestit
30477
Sijainti
toalet
Mutku sanoi:
Mika Salo:


Eikös kumpikin kuljettaja voi valita oman seoksensa?
Olihan MacLarenillakin Ranskassa eri rengasseokset Montoyan mukaan.
Näin o näreet. Josko Fisico sitten haluaakin ihan täysin erilaisia renkaita eikä pelkkä seos vain.
 

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8257
Sijainti
Helsinki
Mutku sanoi:
Kukas se sen sinne varikolle käski autonsa sammuttaa? Vai oliko sekin jokin tekninen härö? (vai napsahtiko Briatoren nappula ;) )
Nykyäänhän autojen elektroniikan pitäisi hoitaa tällaiset hommat? Toki voi olla että Fisicokin teki virheen, entä sitten? Eikö esim. Alonso tai Kimi tee muka virheitä? :rolleyes:
 
Ylös