Foorumilaisten Karting-kokemukset??

Piiz

Member
Liittynyt
22.3.2004
Viestit
6
"Toi belgialainen Mariembourgin rata, jossa Nopeahuoli on ollut ajelemassa on kyllä yksi Euroopan hienoimmista ajaa!"

Marienburg aivan loistava sairaan nopea rata.... Ja pitoa tulee jo loppuviikosta :)
 

McMike

Banned
Liittynyt
29.11.2003
Viestit
53
Olen käynyt muutamia kertoja ajamassa eri puolilla Suomea. Kuopion rata on vielä käymättä mutta varmaankin ens kesänä käydään sielläkin.
 

bigbear

Well-known member
Liittynyt
10.1.2002
Viestit
1006
Sijainti
Sundsberg, Kirkkonummi
Paimiossa tuli ajeltua muutaman kierroksen verran ja sitten kone leikkas kiinni :(

Nyt hankinta listalla olisi 125cc kone ,jos sellainen kestäis amatöörien käsittelyssä kauemmin :)

POKS
 

Valde

Well-known member
Liittynyt
8.4.2003
Viestit
3148
Tarkoitus olisi ostaa jollain parilla tuhannella eurolla kunnon peli: kaksipuolikkaaseen ei tarvitse vaihtaa mäntää joka toisen tunnin välein tai pelätä, että milloin se kone taas posahtaa.

Vanha on muuten myynnissä: 600 euroa siisti daph runkoinen 15 hv:n pcr-koneella. Penkki aikuisen kokoa.
 

öö ruz

Speed for ever
Liittynyt
28.12.2002
Viestit
4296
Valde sanoi:
Tarkoitus olisi ostaa jollain parilla tuhannella eurolla kunnon peli: kaksipuolikkaaseen ei tarvitse vaihtaa mäntää joka toisen tunnin välein tai pelätä, että milloin se kone taas posahtaa.

Jos vain harrastat niin älä osta puolikasta, se ei ole kartingia vaan ikuista korjingia. järkevin ostos on 125 Rotax, tai Rok, Iame tai vastaava. Huoltoväli 50 tuntia ja Hyvinkäällä pääsee samaa vauhtia kuin puolikkaalla. Kokemusta on joka luokan autosta.
 

Valde

Well-known member
Liittynyt
8.4.2003
Viestit
3148
Öö ruz,

Ööh, radalla kun ainakin väittivät, että kakspuolikas olisi aika huoltovapaa. Ainakin mäntiä ei tarvi olla koko ajan vaihtamassa.
---------------

Noista taannoisista nopeusjutuista vaan sen verran, että se 130 on mitattu suoravetoselta sataselta takasuoran S-mutkan lopussa. Tämän perusteella 120 olisi aika haarukassa vuokra-autoilla. :D Tietenkin sitten pitää osata ajaa S-mutka kaasu pohjassa alusta loppuun. Itse en ole montaakaan kertaa tehnyt ko. temppua, kun auto tahtoo aina valua ulkokanttariin.. On se eri hommaa hakea noissa vauhdeissa rajoja kuin sisäradalla pyörittää paskarinkiä ruohonleikkurilla.
 

aito_vale

Well-known member
Liittynyt
4.5.2004
Viestit
60
Sijainti
Suomi
Katoppas täällä oli tämmönenkin toikki, enkä ollut huomannutkaan.

Asiaan, on tullut tässä vuosien varrella aika paljonkin kokemusta karttiautojen parista, tosin pääosin ihan vaan harraste- ja kuntoajelupohjalta.

Sytyin heti, kun oltiin lomareisulla Vaasassa ja poikettiin poikien kanssa sisämikroradalle ajelemaan.

Loput Vaasan päivät kuluivatkin sitten radalla.

Innostus synnytti kipinän oman auton hankintaan ja ulkoradalla kokeilu vahvisti asian. tätä täytyy saada lisää...

Hankittiin käytetty ICA, eli 100cc suoravetoinen reed-läppäkone ja siinä ollut runko.
Ajeltiin sillä autolla alkuun kaikki kolme (minä ja pojat 2kpl.)
Homma oli hiukan hankalaa, kun meillä oli tuota koko- ja painoeroakin (n40kg) . Minun ison penkin sisään kumminkin mahtui poikien pienempi penkki ja pantiin varmuudeksi vielä parilla pultilla se kiinni, kun oli heidän ajovuoro.

Selväähän se, että nälkä kasvaa syödessä ja säätöjäkään ei saanut yhteen autoon kohdalleen kokoeroista johtuen, joten toista autoa sitten hankkimaan.
Kivaa harrastamista tuo on ollut kaikin puolin, mutta pojat kasvoivat ja kylläkait ne tytöt alkoivat sitten olemaan enemmän mielessä ja homma alkoi jäämään.
Kunnes toissa syksynä vanha kaverini soitti ja kysyi, että etkös sinä valentino touhunnut niitten karttiautojen parissa tuossa taannoin?

Hänen poikansa on kasvamassa cadetti- luokan ikään ja halu lajin pariin on kova.
Eikun kokeilemaan ja niin, isä, kuin poikakin oli myytyjä...

Sitten kauppoja tekemään pojalle cadettiautosta ja kaivettiin minun rungot esiin, että me isätkin päästään radalle.
Heti alkuun päätettiin luopua vanhoista ICA suoravetokoneista, kun ne vaatii ehkäpä enemmän remonttiaikaa, kuin ajoaikaa niillä saa.

Päätettiin hankkia toiseen autoon Rotax Max 125cc herrasmiesmoottori nappistartilla vesijäähdytyksellä ja tehoja siinä 30hv paikkeilla.
Nyt olen juuri lähdössä ruuvaamaan toiseenkin runkoon uutta Rotaxia, niin päästään yhtäaikaa radalle ja ottamaan miehestä mittaa...



:thumbup:

se kunnon vale
 

öö ruz

Speed for ever
Liittynyt
28.12.2002
Viestit
4296
Valdelle tiedoksi: Me tutkattiin ja katseltiin vielä telemetriaa Hyvinkään radalla. Nopein paikka olui pääsuoran päässä. Autosta riippuen 120-126kmh, siis puolikkaalla. Takasuoran päässä ei päässyt ihan samaan. Puolikkaan entisenä omistajana voin sanoa että älä osta jos vain harrastat, siinä ei kestä mikään ja se on kaikin puolin kallis. Hyvinkäällä ei Rotaxilla jää puolikkaan ajoista hatrrastajatasolla mitään Lahdessa voi jäädä kaksikin sekkaa, mutta silti usko olen ajanut 8 vuotta eri autoilla.
 

öö ruz

Speed for ever
Liittynyt
28.12.2002
Viestit
4296
Valdelle tiedoksi: Me tutkattiin ja katseltiin vielä telemetriaa Hyvinkään radalla. Nopein paikka olui pääsuoran päässä. Autosta riippuen 120-126kmh, siis puolikkaalla. Takasuoran päässä ei päässyt ihan samaan. Puolikkaan entisenä omistajana voin sanoa että älä osta jos vain harrastat, siinä ei kestä mikään ja se on kaikin puolin kallis. Hyvinkäällä ei Rotaxilla jää puolikkaan ajoista hatrrastajatasolla mitään Lahdessa voi jäädä kaksikin sekkaa, mutta silti usko olen ajanut 8 vuotta eri autoilla.
 

Valde

Well-known member
Liittynyt
8.4.2003
Viestit
3148
öö ruz:

Joo, olen luopunut jo puolikkaan ostamisesta. Takasuoran S-mutka on suoravetoisella radan pisin osuus, joka päästään kaasu pohjassa (jos on tosi pro-kuski). Puolikkaalla taitaa tehdä kaikki käännöt hieman ongelmaa, kun jo suoravetosella tahtoo helposti sladittaa suoran loppukaarteissa. Se 130 kmh/h on käsittäkseni mitattu sellaisessa kisassa, jossa kärkikuski veti sen takasuoran ensimmäisen vasemman (vaikein kohta) kantteri yli kahdella pyörällä; eli sisämutkan renkaat olivat ilmassa ja 15 cm korkea kanttari renkaiden alla!

Minkäslaisia aikoja puolikkaalla on irronnut Hyvinkäällä? Ajoin 47.28 Haaparannan vuokra-autolla. Rahaa on mennyt pikkuisen, kun ajo maksaa 30 euroa 15 min. Kun rataennätys on 43.75 ja voi vain kuvitela kuinka sillä pidolla päätä kääntää ajaessa. Nytkin ajon loppupuolella vain huomasi takasauoran S-mutkassa, että pää oli ihan vinossa. Yleensä tahtoo tulla ajat ihan alkupuolella, kun lopusta alkaa olla väsy, vaikka muuten tuntuma pitäisi olla jo parempi.
 

öö ruz

Speed for ever
Liittynyt
28.12.2002
Viestit
4296
Valde: 47,28 on hyvä/todella hyvä aika Haaparannan autoilla. Niissä on käsittääkseni alla Maxxis Hg2 renkaat, joissa pito on ok, mutta ei likikään paras mahdollinen. Hyvinkäälläkin ajat vaihtelevat pidon mukaan, niinkuin missä tahansa. Mä olen ajanut sekä puolikkaalla että Rotaxilla parhaimmillaan 46,20. kisoissa puolikkaat meni parhaimmillaan vähän päälle 44 sekuntia.
Tuo haamuaika 43.75 on tietääkseni Risto Liimataisen ajama, liimarenkailla mitkä eivät ole olleet pitkään aikaan sallittuja. Kisoissa on hyvinkäällä ajettu suurimmaksi osaksi 45-46,5 aikoja.
Ajastasi vielä sen verran että juuri tuon kovempia aikoja en minäkään ajele Hg2 kumeilla, Rotax on hieman hitaampi kuin Iame ja ehkä mulla on painoa enemmän mutta silti...kova suoritus jos sulla ei ole ikinä ollut omaa autoa.
 

Valde

Well-known member
Liittynyt
8.4.2003
Viestit
3148
öö ruz sanoi:
Valde: 47,28 on hyvä/todella hyvä aika Haaparannan autoilla. Niissä on käsittääkseni alla Maxxis Hg2 renkaat, joissa pito on ok, mutta ei likikään paras mahdollinen. Hyvinkäälläkin ajat vaihtelevat pidon mukaan, niinkuin missä tahansa. Mä olen ajanut sekä puolikkaalla että Rotaxilla parhaimmillaan 46,20. kisoissa puolikkaat meni parhaimmillaan vähän päälle 44 sekuntia.
Tuo haamuaika 43.75 on tietääkseni Risto Liimataisen ajama, liimarenkailla mitkä eivät ole olleet pitkään aikaan sallittuja. Kisoissa on hyvinkäällä ajettu suurimmaksi osaksi 45-46,5 aikoja.
Ajastasi vielä sen verran että juuri tuon kovempia aikoja en minäkään ajele Hg2 kumeilla, Rotax on hieman hitaampi kuin Iame ja ehkä mulla on painoa enemmän mutta silti...kova suoritus jos sulla ei ole ikinä ollut omaa autoa.
Oli mulla viime kesänä Raket 85 cc ja Pcr 80cc. Ei niillä nyt hirveästi tullut ajettua, etenkin kun tuo Pcr ei tahtonut pysyä kasassa. Onhan se selvää, että jos ei olisi yhtään kokemusta ulkoradalta, niin ei noilla Haaparannan autoilla vastaavia aikojakaan saisi. Ihan tyytyväinen kuitenkin olin, kun samalla kertaa Haaparannan Sami ajoi 46.79, mikä nyt suurinpiirtein kertoo sen mihin noilla vehkeillä niissä oloissa pääsee.

Katsotaan, kun kesähelteet tulee, niin luulen, että jo sen ansiosta aika painuu 46:sen puolelle. Saati, jos alla olisi Maxxisien sijasta Vegat...

Haaparannan pojat tai toinen niistä (en muista) ovat ajaneet 43.5 noilla vuokra-autoilla. Tietenkin silloin on alla olleet tosi hyvät kumit. Rataennätys on muistaakseni Risto Virtasen ajama.

Parhaan ajan muuten saa sillä tavalla, kun ensin ajaa 15 min. ja sen jälkeen lepää tunnin ja sitten menee radalle. Itselläni ainakin eka 15 minuuttia tahtoo mennä reuhatessa, mutta oli kiva huomata, kun oli voimia ja hyvä tuntuma, niin mikroa sai ajaa kuin formulaa konsanaan (ei ylimääräisiä ohjausliikkeitä).
 
Viimeksi muokattu:

Valde

Well-known member
Liittynyt
8.4.2003
Viestit
3148
öö ruz sanoi:
Meneeköhän mulla sekaisin Kimmo ja Risto?
:ahem: Näin ajattelisin. Ainakaan en itse tunne Risto Liimatainen nimistä karting/moottoriurheilu vaikuittajaa.
 

Vilperi

Välimallin jätkä
Liittynyt
20.7.2001
Viestit
4593
Sijainti
Tampere
Morjesta. Sopiva topicci löyty ja tuun tänne "ammattilaisten" sekaan kyseleen onko porukalla kokemusta tampereen le manse-radasta ja nimenomaan sillä uudella radalla joka sijaitsee sammonvaltatiellä. Ite kävin siä tänään ja aika oli 28,170. Rataennätys on 27,180. Löytyiskö porukalta vertailupohjaa? Kaverista sitä ei oikeen saanu ku se jäi yli 2 sekuntia.:ahem:

On kyllä pirun addiktoivaa hommaa toi karting. Tarvis enää päästä johonkin ulkoradalle ajaan. Haikeena kattelin Mika Salo-circuitia kun ohi ajettiin.:wink:
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
Vilperi sanoi:
Morjesta. Sopiva topicci löyty ja tuun tänne "ammattilaisten" sekaan kyseleen onko porukalla kokemusta tampereen le manse-radasta ja nimenomaan sillä uudella radalla joka sijaitsee sammonvaltatiellä. Ite kävin siä tänään ja aika oli 28,170. Rataennätys on 27,180. Löytyiskö porukalta vertailupohjaa? Kaverista sitä ei oikeen saanu ku se jäi yli 2 sekuntia.:ahem:

On kyllä pirun addiktoivaa hommaa toi karting. Tarvis enää päästä johonkin ulkoradalle ajaan. Haikeena kattelin Mika Salo-circuitia kun ohi ajettiin.:wink:
uudesta lemansesta ei vielä oo kokemusta, mut ens La. meen sinne kyl ajaan, sit enempi kommenttia... nyt vaan jo tietää etukäteen että potuttaa se että niillä ei enää ole kunnon asvalttia siel uudes hallis niinku vanhas oli :p

jos kiinnostaa tuo ulkoradalla ajaminen, niin tutustu näihin linkkeihin, kohtuu lähellä ja kohtuu hintasta toimintaa, ei tarvi MSC areenalle mennä ;)

Kaanaa:
http://www.f1prokarting.fi/page1293.phtml

Toijala:
http://www.f1prokarting.fi/page1294.phtml

Edit: jos innostut lähiaikoina meneen ulkoradalle, niin voisin tuppautua mukaan, olis eka kerta itsellekin....
 

Kenny

Thö spesölist
Liittynyt
5.4.2000
Viestit
100
Sijainti
tampere, finland
Risto Virtanen on se kaveri joka veti rataennätyksen Hyvinkäällä.

Luokka oli Formula A/ICA ja kilpailu Viking Trophy.

Muistaakseni Risto voitti ja Liimataisen Kimmo oli toinen.
 

Valde

Well-known member
Liittynyt
8.4.2003
Viestit
3148
Kävin Hyvinkäällä ajamassa ja tuli melkoisen yllättävä aika! Aiemmin olin ajanut 47.1 Haaparannan autoilla. Tapanani oli ollut valita eksoottisella rungolla varustetut autot, joita oli kahdessa autossa (kun tyhmänä luulin, että koreimmat autot ovat tykeimpiä). Nyt kokeilin perusmallia ja aika parani heti 46.9:ään. Toisella 15 minuuttisella auto röpötti ja tulin varikolle säädättämään sen kuntoon. Huomasin heti, että nyt moottorissa on säädön jäljiltä pikkasen enemmän virtaa kuin normaalisti. Ei vain tahtonut tulla ehjiä kierroksia. Aika parani silti 46.8:aan.

Ajattelin, että lopetanko jo nyt, kun on mennyt 60 euroa. Hieman oli kuitenkin hampaankolossa, kun tuntui, etten ollut päässyt poarhaimpaani. Kun vielä näin, että autoon pistettiin vanhojen kuluneiden renkaiden tilalle uudet Continentalit, niin ei muuta kuin viimeiset 15 euroa Terholle ja tinkimään; josko pääsisi näillä kymmeneksi minuutiksi radalle.

Radalla ainakin muutamisa mutkissa tunsi hieman enemmän pitoa kuin aiemmin, kierrokset tuntuivat ehjiltä. Silti oli hieman yllätys, kun tulin varikolle: aika oli 46.3, mikä oli tämän kesän pohja-aika Haaparannan autoilla. Tosin kyllä oli autokin renkaiden ja kulun puolesta nappikunnossa, mutta tyytyväinen olohan tuosta jäi.
 
Viimeksi muokattu:

Marko

Well-known member
Liittynyt
15.11.2001
Viestit
241
Sijainti
Helsinki
Valde, oltiin sitten samaan aikaan radalla, mutta ei samoissa erissä ;) Ekalla setissä ajoin 47.810 johon olen ihan tyytyväinen,(ekaa kertaa kunnon kisavehkeillä kautta historian). Toisessa setissä aika ei parantut (48.110) vaikka ajoin samalla autolla johtuen ehkä liian kovasta yrittyksestä ja pienistä virheistä ja mustin ulkoiluttamisesta.

31 ois mieli tehnyt kokeilla mutta josko seuraavalla kerralla....

Kivaa oli ja vaikka 30 euron hinta hieman kirpaisee niin on sen väärti. :thumbup:
 
Viimeksi muokattu:
Ylös