Foorumilaisten Karting-kokemukset??

Valde

Well-known member
Liittynyt
8.4.2003
Viestit
3148
Kyllä pystyy, vähän voi aluksi säikäyttää teho, mutta kokemushan se aluksi on. Häkkisistä en tiedä. Haaparannan numero on: 0400 763732. Ajamaan voi suoraan mennä ti-ke klo 17.45, 18.45 ja 19.45.
 

Valde

Well-known member
Liittynyt
8.4.2003
Viestit
3148
Marko sanoi:
Ajoin ekan vedon 2:lla ja kulkupuoleen en kerennyt kiinnittää huomiota vitutuksesta johtuen kun auto hakkasi ja täristi ihan sikana mutkiin kääntäessä ja suoraan ajaessa! vrt. toisen vedon auto
Joko ajoin eri autoa tai sitten en tullut kiinnittäneeksi huomiota tärinöihin johtuen vitutuksesta kun moottori ei työntänyt ylhäällä. :rolleyes:
 

bigbear

Well-known member
Liittynyt
10.1.2002
Viestit
1006
Sijainti
Sundsberg, Kirkkonummi
Paljonkos kuskin paino vaikuttaa kierrosaikoihin noilla vehkeillä? Jos kuski a painaa vaikka 80kg ja kuski b 95 ,niin milä olisi ero vaikka hyvinkäällä?
 

ervi

Active member
Liittynyt
21.8.2004
Viestit
36
Tokihan kuljettajan paino jotain merkitsee, mutta vasta kun todella tasapäiset kuskit kisaa keskenään. Kuskin ajotaito tai taitamattomuus merkitsee paljon enemmän. Tiedän kisoja joissa 15-20 kiloa painavampi kaveri on antanut kevyemmille kilpakumppaneilleen päihin. Itse kun pidän kerhoiltoja niin kokemuksesta tiedän että yleisin selitys millä silloin tällöin ajelevat kuskit selittävät häviötään on juuri tuo painoero häviäjän ja voittajan välillä. Taannoin ajettiin täällä päin kisa jossa kuskien painot tasattiin punnuksin. Kisan nuorin kuljettaja antoi 100-0 päihin vanhemmille äijille vaikka hänen autoonsa oli lastattu 40 kg lisäpainoa..ja kaikki paino auton vasemalle puollelle.
 

öö ruz

Speed for ever
Liittynyt
28.12.2002
Viestit
4296
Joskus on tehty tutkimus että 10kg vaikuttaa about ,0,7 sekuntia per kierros Lahdessa.
 

Valde

Well-known member
Liittynyt
8.4.2003
Viestit
3148
öö ruz sanoi:
Joskus on tehty tutkimus että 10kg vaikuttaa about ,0,7 sekuntia per kierros Lahdessa.
Millä autolla? Voisi kuvitella, että löysällä 120 cc raketilla tuo olisi totta, mutta kaikkea muuta esim. 250 cc autolla.
 

ervi

Active member
Liittynyt
21.8.2004
Viestit
36
Vaan kylläpä oli tuskaisia kierroksia eilen kun kävin kokeilemassa slikseillä hieman märällä radalla. Kyllä märällä ajo ( varsinkin slikseillä) on ihan oma taiteenlajiinsa. Kaveri jonka pesen helposti kuivalla ajoi kanssani tasapäisesti kanssani märällä....tätä pitää näköjään harjoitella.
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
Joppe_001 sanoi:
Turun GP-karting on aika hyvä paikka. Väittävät että omistavat Suomen tehokkaimmat sisämikroautot. Ei mitään sähköautoja vaan kunnon bensakoneet. Huippunopeus ulkoradalla n. 60-65 km/h. Sisäradallakin pääsee kurvailemaan. Tosin muuttivat rataa ja pari nopeaa mutkaa muuttuivat syheröksi :mad: . Mä ainakin tykkäsin ulkoradasta. Onko muita ketkä ovat käyneet siellä ajamassa?
eikös VM-Centerilläkin huiput ole 60kmh hujakoilla ja bensakoneet?
 

Rambo-JorGen

Member
Liittynyt
24.8.2004
Viestit
22
Sijainti
Kaarina
Itse ajan Yamaha Junior luokassa kilpaa (100cc) ja tuosta painohommasta voin sanoa sen verran, että Jämsän kilpailun harjoituspäivinä ajettiin muutamia sessioita reilu 10kg alipainoisella autolla ja sitten kun pistettiin lisäpainot kiinni niin kierrosajat putosivat vain ~0.3 sekuntia.

Tosin tuo Jämsän rata on melko syherö, eikä pitkiä suoria joilla tuo painoero korostuisi ole kuin yksi.
 

Valde

Well-known member
Liittynyt
8.4.2003
Viestit
3148
Rambo-JorGen sanoi:
Itse ajan Yamaha Junior luokassa kilpaa (100cc) ja tuosta painohommasta voin sanoa sen verran, että Jämsän kilpailun harjoituspäivinä ajettiin muutamia sessioita reilu 10kg alipainoisella autolla ja sitten kun pistettiin lisäpainot kiinni niin kierrosajat putosivat vain ~0.3 sekuntia.

Tosin tuo Jämsän rata on melko syherö, eikä pitkiä suoria joilla tuo painoero korostuisi ole kuin yksi.
Jammuissa alkaa olemaan jo jonkin verran tehoa, mikä tekee eroa noihin Raket 120 cc autoihin. Olin tänään radalla katsomassa kisoja ja kysäisin asiaa yhdeltä "mikromieheltä", joka totesi, että tehokkailla suoravedoilla 18 kg tekee 0.3-0.5 sekuntia lisää aikaan Hyvinkään radalla.

Yksi muuttuja on tietysti myös auton käyttäytyminen mutkissa. Esim. todella painavien kuskien kohdalla kymmenen kilon lisäys voi jo heikentää rungon ominaisuuksia. Kevyen kuskin kohdalla parhaassa tapauksessa runko alkaa käyttäytymään paremmin painoja lisättäessä, koska kokonaispaino alkaa olemaan siinä mihin rungot on suunniteltu (kisapaino).
 

Jantze

Active member
Liittynyt
1.4.2002
Viestit
34
Sijainti
Nokia
Taitaa olla aika rata ja sää kohtaista se kuinka paljon kuskien painoero vaikuttaa. Mutkissa voi painavampi saada hyötyä painostaan renkaiden paremmalla pidolla, mutta suoralle kiihdyttäessä taas häviää huonommalla paino-teho suhteella.

Joskus yksi Le Mansen työntekijä väitti ettei painoero vaikuta tällä radalla ollenkaan. Jostain kumman syystä kumminkin puolet kevyemmät junnut ajoivat paria sekunttia nopeampia aikoja kuin aikuiset miehet. Noilla sisäratojen tehottomilla autoilla se painoero taitaa vielä korostua enemmän kuin tehokkaammilla autoilla ulkoradoilla.

Monesti kylmillä renkailla tai märällä radalla huomaa miten painavampi kuski on aluksi nopeampi kun suuremman painonsa ansiosta renkaat pureutuvat rataan paremmin, mutta sitten kun omat renkaat lämpenevät sopiviksi niin nopeusero kääntyy päinvastaiseksi.

Se paljonko esim. 10kg painoero tekee kierrosajoissa on varmaan yksi ikuinen väittelynaihe. Toisten mielestä se ei tee paljon mitään, mutta joskus jossain uutisessa Schumacher oli osallistumassa johonkin nuorten karting kisaan ja hän sanoi että pitää laihduttaa muutama kilo, koska jo yksi kilo vaikuttaa kierrosajoissa jo yhden tai kahden kymmenyksen eron kierrosajoissa. En muista sitä uutista tarkkaan, mutta jotain tuon suuntaista ne aikaerot taisivat olla. No se pitäisi melkein itse kokeilla peräkkäisinä stintteinä useammalla kerralla aina vaikkapa 5kg painoerolla ja vieläpä siten että joku muu laittaa painot eri järjestyksessä siten ettei kuski itse tiedä kuloistakin painoa niin ei pääse omat ennakkokäsitykset vaikuttamaan jokaiseen ajosuoritukseen.
 

Valde

Well-known member
Liittynyt
8.4.2003
Viestit
3148
Markolle ja NS:lle:

Kävin tänään ajamassa taas vaihteeksi Haaparannan autoja. Ajaksi tuli 46.09, mikä osoittaa, että se puolen sekunnin hävikkiarvio viime kerran ajosta oli hyvin hyvin varovainen arvio. :wink:

No joo, jos ihan rehellisiä ollaan, niin olihan radassa kiva pito kiitos eilisille kisoille. Ja moottori oli kuulemma "katottu" olihan auto Samilla eilen ollut kisakäytössä. Samin mukaan muuten auto ei eronnut useimmista muista autoista.
 
Viimeksi muokattu:

öö ruz

Speed for ever
Liittynyt
28.12.2002
Viestit
4296
Valde: koneetkin laulaa syksyisin monesti paremmin, ehkä tiesitkin.
Painosta vielä sen verran että pudotin joskus 125 crossipiikin penkkiä reilun sentin alaspäin. Kierrosaika parani 0,5 sekuntia ja Hyvinkäällä suurin ero oli että pystyi ajamaan "takasuoran" ekan mutkan nostamatta.
 

Valde

Well-known member
Liittynyt
8.4.2003
Viestit
3148
Kokeilin ekaa kertaa 125 cc viisivaihteista mikroautoa. Täytyy kyllä sanoa, että ajaminen muuttui hieman monimutkaisemmaksi. Kymmenen kierroksen aikana ei ainakaan kehittynyt riittävää tuntumaa vaihteisiin ja mutkat menivät miten sattuu, kun joutui keskittymään vaihteisiin. Lopussa nyt vähän alkoi olla juonta. Silti välillä tuli liian iso vaihde, eikä auto lähtenyt mihinkään. Piikin - ja ilmeisesti etenkin mikropiikin - vaikeus on juuri siinä, että tehoalue on todella kapea. Lisäksi, kun renkaat alkavat sutia on ajaminen suoravetoista haatavampaa. Kaiken kaikkiaan kaasun ja vaihteiden säätely tekee ajosta monimutkaisempaa silloinkin kun vaihtaminen automatisoituu täysin. Silti kunnon tehot heti alhaalta antoivat kivan tunteen ja ajo voisi olla kovinkin hauskaa silloin, kun vaihtamisen kanssa pääsee sinuiksi. Paras kierrosaika oli 50.6 varsin liukkalta tuntuneiden renkaiden kanssa.
 

ervi

Active member
Liittynyt
21.8.2004
Viestit
36
Pari viikkoa sitten pääsin kokeilemaan ostamaani Vortexin ICA läppäventtiilikonetta. Olin odottanut hieman suurempaa tehonlisäystä Jamppuun verrattuna mutta kaikenkaikkiaan mukavasti tuo kulki. Jarrutuspaikat meni uusiksi. ( Tämä siis Joensuus karting radalla. ) Alussa kuunteli vain että milloin kone poksahtaa sen verran kimeästi moottori huusi. Vähitellen tuohon tottui ja alkoi ajokin kulkea. Renkaat olivat vain melko finaalissa. Korkealta tuo kiertaa eikä alakierroksilla ole kummoista vääntöä. Kierrosten ollessa ylhäällä sitten sitäkin enemmän. Oppiipahan ajamaan jouheasti.

Ajo loppui kun kaasarin toinen ruuvi irtosi ja motti alkoi haukkomaan ilmaa. Kiittelin onneani kun ei voiteluaineen loppuessa leikannut kiinni. Ensi kesänä lisää.
 

aito_vale

Well-known member
Liittynyt
4.5.2004
Viestit
60
Sijainti
Suomi
Annat hiukan tehoja pois, mikäli siis ajelet sillä Tillotsonin 22 millisellä kaasarilla varustettuna kunnon ilmanpuhdistimella, mutta kyllä sillä pitäisi "heittämällä" mennä Yammusta ohitte.

Jos sulla on kierroslukumittari, niin kannattaa laittaa välitykset sellaiseksi, ettei oikeastaan ainakaan ylitä 19000 rpm, sillä silloin alkaa se kiinnileikkautumisen vaara olla lähellä.
Se on totta, että alkuun se koneen ääni tuntuu aina vaan nousevan ja sitä odottaa, että koska "pamahtaa".

Mikäli bensansaanti loppuu juuri suoran päässä, koneen käydessä kovimmilla kierroksilla, niin silloin leikkautumisen vaara suurin. Kannattaa kiristellä ja tarkistella ruuvit aina välillä ja pitää huolta, että bensaa on tankissa.

Sitten, kun alat hakemaan niitä kovimpia kierrosaikoja ja säätelet yläpään seosruuvia suoralla ohkasemmalle, niin tuki kädellä ilmanottoaukko juuri ennen jarrutusta ja kaasun nostoa suoran päässä.
Tällä saat koneen imemään väkisin bensaa ja öljyä sisään ja leikkautumisen vaara pienenee oleellisesti.
Ohuemmalla seoksella saat koneen kiertämään suoralla paremmin, mutta kun nostat kaasun suoran päässä, niin bensan ja voitelun meno koneeseen loppuu sen käydessä tollasilla kierroksilla ja kuumimmillaan, niin se leikkautuminen on taas lähellä.

se kunnon vale
 

ervi

Active member
Liittynyt
21.8.2004
Viestit
36
Hiukan jäin miettimään sitä kun ei oikein lähtenyt mutkasta tuo Vortexi niin kuin olin odottanut. Joko minulla on liian pieni takaratas tai kaasarin säädöt olivat hiukan pielessä tai ryypyttelin liikaa mutkaan tultaessa. Joka tapauksessa jään odottamaan ensi kesää ja lämpimiä poutapäiviä radalla :)
 

Jere1983

Well-known member
Liittynyt
11.3.2001
Viestit
2972
Sijainti
lpR/Hyvinkää
Nostellaas tätäkin topikkia ylös. Onko kukaan käynyt tänä vuonna ajelemassa Haaparannan vermeillä?
 

ervi

Active member
Liittynyt
21.8.2004
Viestit
36
Powerpark

Haaparannasta en tiedä mutta kävin Alaharmän Powerparkissa kokeilemassa sikäläisen ulkoradan ja sisäradan. Mahtavat puitteet on Lillbacka sinne väsännyt. Ulkoradan autot on perinteisiä tuksuttumia, tosin kaikki tiptop kunnossa. Itse rata on kyllä sanalla sanoen mahtava, ylämäkeä, alamäkeä, pimeää mutkaa ja kallistettua kaarretta. Ei tuossa 10 min rupeamassa kunnolla rataa ehtinyt oppimaan ja niinpä jäinkin parhaista ajoista sen 3 sek. Sisärata on samaa tasoa kuin ulkorata. Kokoa ja näkö riittää ja sielläkin on korkeuseroja. Pääsuoran päällä valtava taulu josta voi lukea kierrosajat ja järjestyksen kisassa. Sähköautotkin tekivät vaikutuksen, vääntöä riittää heti "alakierroksilta". Sisärata oli helpompi oppia ja sainkin puristettua päivän 3 parhaan ajan heti eka kerralla.
 
Ylös