Foorumilaisten Karting-kokemukset??

NS

Well-known member
Liittynyt
26.2.2002
Viestit
505
Sijainti
Esmoo
Jep, morjens vaan Valdelle! ;) Eipä oo noin reippaalla autolla tullu joo vedettyä ja täytyy sanoa että aika hyvät kiksit hersyi. Mulle tarjoutui sun vedon jälkeen mahdollisuus ajaa samalla 31:llä, mutta ajattelin että kisan vuoksi mennään vanhoilla kumeilla kaikki. Hämmästeltiin sitä aikaa jonkin verran... :thumbup: Ajoin tokalla setillä 47.41 (autoissa muuten oli ainakin jarruissa jonkun verran eroja, paransin sekunnin ekasta yrityksestä ja oli paljon helpompi ajaa) ja tuskin ois paljon parempaan vauhtiin päässy. Tuntu että radan ja auton tavat oppi aika hyvin jo. Onneks en kokeillu 31:stä koska nyt ois kuitenki harmittanu. :p
Noista huipuista on vaikea sanoa, mutta Valden 46.3 aika 1004 metrin radalla antais reilun 78 keskivauhdiksi, joten kai ne sen satkun joutuu keräämään ainakin. Alussa jarrutuspaikkoja ettiessä ne tuntu menevän turhankin kovaa, lopussa ne tuntu keräävän huiput S-suoralla jo ekojen mutkien kohalla ja pääsuoralla varikon tornin kohalla ja kaipas jo lisää kyytiä. Kesän parasta antia toistaiseksi joka tapauksessa ja hyvä hinta/huvi -suhde mielestäni.
 

Valde

Well-known member
Liittynyt
8.4.2003
Viestit
3148
Marko, kyllä oot jonkinlaista ulkomikroa aiemminkin pyöritellyt tolla ajalla (47.8). Muussa tapauksessa olet lähes räikkösmäinen oppija. :rolleyes: Molemmilla kavereilla erittäin hyvät ajat, jos vielä rata oli kokonaan uusi. Itse sentään olen reuhannut tuolla radalla 85 cc Raketin lussulla kohtalaisen määrän viime kesänä.
---------------

Olitteko sattuneet paikalle ihan mainostukseni ansiosta? Ihan kiva tietää siitäkin syystä, että pitää Haaparannalta tinkiä lisää mainostuksen varjolla. :D

Käsittääkseni siniset autot ovat aika tasaisia. Punainen ja tumman sininen auto ovat merkittävästi hitaampia (ne, joilla aikaisempina kertoina olen kurvaillut :frown: ). Uskoakseni se 31 oli uusilla kumeilla pari kymppiä nopsempi muita sinisiä, joissa renkaat olivat normaalit. Päättelen tämän siitä, että 31.ssä oli loppuunkuluneet renkaat ekalla kerralla, jolta tuli ajaksi 46.9. Tokan kerran loppuosalle tuli moottoriin säädön jälkeen lisäpuhtia ja kierrosajaksi tuli 46.8 ei millään erityisen onnistuneella kierroksella. Pointtii: ei pistetä huippuaikaa yksinomaan auton piikkiin. :cool: :p

31 mietti hieman alhaalta lähdettäessä, joskin se vaiva parani merkittävästi säädön jälkeen. Missään vaiheessa ei tullut sitä tunnetta, että moottori olisi kelannut kaiken pihalle. Jarrut 31:ssä oli todella napakat. Alussa meinasi tulla liikaa lukkoa. Punasessa ja tumman sinisessä jarrut olivat paljon löysempiä, mutta en osaa sanoa oliko siitä mitään hyötyä/haittaa. Molempiin pitää tottua.

Nopeusjutuista sen verran, että rata 1043 metriä, ei 1004 metriä. Keskinopeus siten oli 81 km/h. Rataennätysvauhdilla keskinopeus on 85 km/h. Silloin S-mutkan lopusta otettiin 130 km/h, joten kyllä noiden Haaparannan autojenkin täytyy kelata n. 120 km/h. Se tietenkin edellyttää sitä, että S-mutka tullaan alusta loppuun kaasu pohjassa. Ensimmäinen vasenhan on siinä aika vaikea. Veikkaisin, että ei mennyt vielä ihan nilkka suorana? :rolleyes:
 
Viimeksi muokattu:

NS

Well-known member
Liittynyt
26.2.2002
Viestit
505
Sijainti
Esmoo
Hyvinkään rata oli kyllä tuttu kolmen vuoden takasesta 24h vedosta. Niissä kisoissa autot oli kyllä aika ruohonleikkureita, kierrosajat kai 55s pintaan (saatan muistaa väärin), mutta niistä ajoista ei paljon saanut nauttia, koska valtaosa kisasta vedettiin sateessa. 24h skaboja ollaan muutama ajettu ja viime kesänä saatiin muutaman kierroksen testi Tattarisuolla nelarilla (Biland Challenge -vehje ilmeisesti). Muuten ei oo ihan tollasesta kokemusta, mutta tokihan rattimiehistä on aina kyse. ;)
Ei nyt uskalla sanoa noista autoista paljon kun kokemusta on vain kahdesta, mutta jälkimmäisessä vedossa tuntui, että auto vastas alhaalta jo kivasti, ainoastaan siinä piikkineulansilmässä tuli pientä mietintää. S-mutkat meni jo ekassa vedossa nilkka suorana. :D Sieltä tiukasta oikeesta lähettyä piti ottaa tosi aggressiivisesti se auto takasin oikeaan laitaan. Ja sitten sen ekan vasen-oikean viennissä painon siirto oli niin ripeetä että sen sai aika linkkuun siinä vasurin keskellä. Kyllä siinä kanttia kerättiin aika monta kertaa. Tokassa setissä auto tuntui vaan jotenkin menevän sen paljon pienemmällä reuhtomisella. Samaten musta tuntu että huiput tuli melkeen heti ja sitten se moottori vaan "puhalsi" minkä pystyi (lähes rajottimenomainen vauhdin tasaantuminen) kunnes vapauttava jarrutus taas tuli. Suorilla oli kyllä tasavauhtiset vehkeet. Mutta nää nyt on aika pikaset kokemukset, oma ajokin muuttui siinä niin nopeesti että vertaaminen voi olla vähän sumeaa.
Kyllä sinne kai tän topikin vihjeiden perusteella soiteltiin, että kiitos vaan. ;)
 

Valde

Well-known member
Liittynyt
8.4.2003
Viestit
3148
Juu, oon itsekin huomannut, että toisissa moottoreissa jengaa riittää, mutta yhden kerran on auto lopettanut kiihtymisen suoran puolessa välissä kierrosrajoittajaan (joku niistä sinisistä; silloin niissä oli ne kovemmat kumit ja kierrosajat 51). Ko. auto kyllä korvasi loppukulun puutteen äkäisellä kiihtymisellä aivan alhaalta asti.

Onnittelut vaan S-mutkan voittamisesta; mulla meni aika kauan ennen kuin sain sen ekan vasemman vedettyä kaasu pohjassa siten, että ei tarvinnut kanttaria maistaa; tosin noilla sinisillä se tuntui hieman helpommalta kuin aikaisemmilla kerroilla punasella ja tumman sinisellä autolla.

Rataprofiili linkissäsi ei anna ihan autenttista vaikutelmaa. Mielestäni Hyvinkään rata on todella mainio. Paljon nopeasti ajettavia kaarteita sekä keskinopeita mutkia. Haaparanta joskus turisi, että joku FIA:n (tai muun virallisen instanssin) ratatarkastaja piti rataa Pohjoismaiden toiseksi parhaimpana. Perustelut muistaakseni liittyivät siihen, että rata on todella ajettava; muutamaa paikkaa lukuunottamatta kuljettaja joutuu jatkuvasti työskentelemään.
 

NS

Well-known member
Liittynyt
26.2.2002
Viestit
505
Sijainti
Esmoo
Valde sanoi:

Rataprofiili linkissäsi ei anna ihan autenttista vaikutelmaa. Mielestäni Hyvinkään rata on todella mainio. Paljon nopeasti ajettavia kaarteita sekä keskinopeita mutkia. Haaparanta joskus turisi, että joku FIA:n (tai muun virallisen instanssin) ratatarkastaja piti rataa Pohjoismaiden toiseksi parhaimpana. Perustelut muistaakseni liittyivät siihen, että rata on todella ajettava; muutamaa paikkaa lukuunottamatta kuljettaja joutuu jatkuvasti työskentelemään.
Jep, kulmikkaalla tarkoitin juuri sitä, että ei se profiili on vähän dramaattisempi kuin miltä rata tuntuu, esim. eka mutka jota pidin lähinnä tiukkenevana, enkä kahtena mutkana. Mutta hyvä on kyllä rata ja autoista riippuen jää lepohetket tosiaan vähiin. Mutta ei mulla hirveesti oo pahaa sanottavaa muistakaan parista kokeillusta ulkoradasta, jokaisella metkunsa. Sinänsä olisi voinut luulla, että FIA:n tarkastajaa harmittaa Hyvinkäässä se, että S-suoralla on ekan vasen-oikeen jälkeen aika sokeana. Vaahtosammuttimia varvatessa välillä jännitti, että koska ne siihen eteen tupsahtaa tai että jokohan siihen ois jo joku spinnannu. ;)
 

Valde

Well-known member
Liittynyt
8.4.2003
Viestit
3148
NS sanoi:
Vaahtosammuttimia varvatessa välillä jännitti, että koska ne siihen eteen tupsahtaa tai että jokohan siihen ois jo joku spinnannu. ;)
Oikeastaan spinnaus on se ongelma. Muutenhan kyllä muksun näkee jo edessäpäin edellisistä mutkista, mutta tosiaan tuo spinnausasia on mietityttänyt itseäkin. Kaikkein pahinta on, kun ilta-aurinko alkaa mukavasti sojottomaan suoraan päin, eikä silloin ko. mutkaa meinaa nähdä edes kohdalla.

Ajollisesti kyseinen mutka on yksi radan kiinnostavimmista, kun siihen jarrutetaan kovaa ja rata putoaa jarrutuksessa. Monet ovat lähteneet rinteelle kiipeilemään, kun jo jarutusvaiheessa auto on lipsahtanut radalta ulos. Lisäksi, kun siinä joutuu vielä pikkasen kääntämään osin päällekkäin jarrutuksen kanssa, niin perä irtoaa herkästi.
 

Valde

Well-known member
Liittynyt
8.4.2003
Viestit
3148
Marko sanoi:
Valde, oltiin sitten samaan aikaan radalla, mutta ei samoissa erissä ;) Ekalla setissä ajoin 47.810 johon olen ihan tyytyväinen,(ekaa kertaa kunnon kisavehkeillä kautta historian). Toisessa setissä aika ei parantut (48.110) vaikka ajoin samalla autolla johtuen ehkä liian kovasta yrittyksestä ja pienistä virheistä ja mustin ulkoiluttamisesta.
Ajoitko NS:n perässä? Se on huomattu, että jos ei ole kisakokemusta, niin toisen perässä ajaminen sekottaa ajamisen helposti. Ainakin itsellä vääntyy joku ruuvi päässä, jos edellä on joku vähän nopeampi kuski ja sen jälkeen alkaa mennä jarrutukset liian myöhälle ja mutkaa pitkäksi, minkä vaikutus kierrosaikoihin on äkkiä sekunnin tasoa.
 

Marko

Well-known member
Liittynyt
15.11.2001
Viestit
241
Sijainti
Helsinki
Mustin ulkoiluttaminen tapahtui kun Niko ajoi takanani, T1:ssä ulostulo meni leveeksi -> kattarille, sitten imaisi ja nurtsilla mentiin kuin kenguru. :D Tämän jälkeen tiukkaakin tiukempaa vääntöä Nikon kanssa mutta ei yhtään virheetöntä kierrosta.
 

Valde

Well-known member
Liittynyt
8.4.2003
Viestit
3148
Itse asiassa taisin nähdä tuon Mustin ulkoiluttamisen, jos T1 tarkoittaa suoralletulo mutkaa. :rolleyes:
 

Valde

Well-known member
Liittynyt
8.4.2003
Viestit
3148
No niin pitipä se tänään pistää pieni show pystyyn Haaparannan kanssa. :eek: Olen vain sellainen luonne, että jos olen jostain asiasta varma ja joku silkkaa veemäisyyttään käy inttämään vastaan, niin en heitä pyyhettä kehään, vaan jatkan vaikka absurdiuteen saakka.. Haaparanta ei ole kovin hyvä myöntämään puutteita autoissaan ja varmaan muutenkin ajatteli, että "kyninpä nyt tuon kukkoilijan".

Auton kiihtyvyydessä ei ollut sanottavaa vikaa alkumatkasta, mutta +80km/h oli todella tahmeaa. Olin aluksi tuoda auton varikolle, kun auto oli aivan samanlainen kuin ensimmäinen (jonka toin välittömästi varikolle samasta syystä). Eron huomasi heti ekassa kiihdytyksessä ennen tokan mutkan jarrutusta. Kaikkein selvimmin se tuli ilmi takasauoran S:ssä, jossa edes ensimmäinen jyrkin vasen ei ollut juurikaan ajettava. Aiemmin myös mutkan loppukäännökset on pitänyt ottaa suht nätisti, tai muuten tuli sladia, mutta tällä kertaa mutkia ei tarvinnut "ajaa" ja aiemmin niin kovasta niskoja venyttävästä sivuttaisvedosta ei ollut tietoa.

NS:n perässä ajaessa huomasi, että etenkin muutamissa mutkissa oli tosi nätit linjat. Kaikki kunnia hemmetin hyvästä ajosta noin pienellä kokemuksella, vaikka minun osaltani kakkosajo jäi torsoksi. :thumbup: Ei pysty myöntämään häviötä aidoksi, sen verran kilpailuvietti painaa päälle. :doubtful: Ihan tosissaan asiahan on niin, että jos takkiin tulee, niin se on vain myönnettävä ja naurettavaahan se olisi tyhjästä alkaa keksimään selityksiä, jos todella ei olisi mitään perusteita.

Olisi muuten kiva kuulla ajoiko Marko ekan vetonsa tällä kistellyllä autolla? Niistä aikalapuistahan sen pitäisi näkyä.
 
Viimeksi muokattu:

Marko

Well-known member
Liittynyt
15.11.2001
Viestit
241
Sijainti
Helsinki
Ajoin ekan vedon 2:lla ja kulkupuoleen en kerennyt kiinnittää huomiota vitutuksesta johtuen kun auto hakkasi ja täristi ihan sikana mutkiin kääntäessä ja suoraan ajaessa! vrt. toisen vedon auto nro. 5.

Seikka mikä pisti 2:ssa mieleen oli erinomaiset jarrut (joita 5:sta ei meinannut löytyä millään) ja kierrosajassakaan kun ei ollut kuin 0.03 sekunnin ero 5:seen verrattuna niin, sama se mulle miten kulkee, kivaa oli taas vaikkakin hakemista. Korjataan vielä että aika-ero on 2:sen hyväksi. :thumbup:
No ekan mutkan jarrupaikka löytyi nyt, jospa seuraavalla kerralla sitten oppis ajamaan t2:sen oikein ja varmasti joka kierroksella, tahtoi lipsua pitkäksi tai sitten liian sisältä, optimilinjaa ei oikein löytänyt..
 
Viimeksi muokattu:

Valde

Well-known member
Liittynyt
8.4.2003
Viestit
3148
Tuli vaan mieleen, että ulkopuolisille tuo viesti ei välttämättä oikein aukene. :rolleyes: No, ei sen kai ole tarkoituskaan. Se liittyy siihen, että tokassa koitoksessa hävisin NS:lle parhaassa kierrosajassa, mitä ei pitänyt käydä käsikirjoitukseni mukaan. :mad:
 

Valde

Well-known member
Liittynyt
8.4.2003
Viestit
3148
En muista kakkosvedon autoni numeroa. Näkyykö niistä lapuista?
 

Valde

Well-known member
Liittynyt
8.4.2003
Viestit
3148
Niin pitää ottaa uusiksi vielä, jos meette ajamaan ja jos vielä siedätte. :) Radan toinen mutka on ehkä radan vaikein. Tänäänkin napsu ohi aika lahjakkaasti jarrutukset ko. mutkaan. Tuo mutka on juuri sellainen, mihin pitää löytää nätti rytmi.
 

NS

Well-known member
Liittynyt
26.2.2002
Viestit
505
Sijainti
Esmoo
Valde, kellohan sen kertoo lahjomattomasti! ;)
Ei vaan... Kyllähän sen eron kai huomaa, jos on käynyt ajamassa. Ois sen Haaparannan voinu silti päästää vähän helpommalla. :D Ei sitä varmaan hirveesti kiinnosta, että meneekö niitten autoista joku puol sekkaa kovempaa ku joku toinen. Ei niitä aikoja voi vuokra-autoilla aina odottaa parantavansa, etkä sä nyt varsinaisesti hitaasti ajanu...
Ekassa setissä mulla ei ollu juuri jakoa abaut samanlaisilla autoilla ja tokassa oma ajo meni vähän vähemmän ettiskellessä. Itseä vaivas vähän koko ajan sellanen turha luistattelu varsinkin nopeissa mutkissa ja pikkuvirheiden tekeminen. Sen sijaan jostain syystä ässien päätteeksi jarrutus ja taitto rupes menemään ihan konemaisen tyylikkäästi. Tokassa setissä tuli sitten spinni ekassa mutkassa varikolta tultua melko pienessä vauhdissa. :thumbup: Viitosessa jarrut tuli sieltä jostain ku oikein polki, mutta nelosella ku hipasin ni johan nappas sivuttain. Parin kierroksen jälkeen rupes jarruihin tottumaan, mutta kylkiin sattu jo ihan sikana. Kyllä se kipu siitä turtu ku ruvettiin rajoja hakemaan. Kanttarille meni muutaman kerran jo varotukses, mutta se viimenen kerta oli liikaa ja autosta katkes kaasuvaijeri ja mulla se vasta jäikin torsoksi se toka veto. 47:n puhkasun olis voinu tehä, ku ei ne vieläkään menny kaikki mutkat kohalleen yhellä kierroksella. Ehkä se keskeytys oli kuitenki ihan hyvä, kelloon oli jo tarttunu kohtuullinen aika ja kipiäähän se jo teki autosta nousu. Kyl sitä ehkä kerran vois vielä syksyn mittaan käydä ajamassa, mut tuskin ihan lähiaikoina. Pitää vähän rauhottaa. :)
 

NS

Well-known member
Liittynyt
26.2.2002
Viestit
505
Sijainti
Esmoo
Valde sanoi:
En muista kakkosvedon autoni numeroa. Näkyykö niistä lapuista?
Markolla on laput, mutta eikös ne näin menny:
Marko: 2 ja 5
Niko: 5 ja 4
Valde: 6(vaihdon jälkeen) ja 2
(1, 2 ja 4 oli valkosia, 5 oli sininen ja 6 punanen)
 

Valde

Well-known member
Liittynyt
8.4.2003
Viestit
3148
Tattis reilusta kommentista NS. :)

Jos Marko tosiaan ajoi ekan vetonsa tuolla samalla kuin itse jälkimmäisen, niin Markon aika oli aika kova... (pitäen kiinni puolen sekunnin varovaisesta arviosta). Se surullisen kuuluisa toisen rundina auto ei mitenkään eronnut siitä aivan ensimmäisestä, jonka toin suoraa päätä varikolle ja, joka sitten leikkaisi kiinni Samin kokeillessa. Jos olisin ajanut yksin radalla, niin olisin luullut, että 48:n pintaan isketään kierrosta, niin selvä oli se tehon uupuminen ylhäällä. En ihan tyhjästä olisi ruvennut nolaamaan itseäni. :eek: :rolleyes:

Haaparanta olisi voinut suoraan myöntää, että autossa on jotain vikana. Mitä se olisi hänelle maksanut? Tietysti kun se oli eka haukkunut pataluhaksi siitä laittomasta varikolle tulostani, niin eihän se sen jälkeen ollut valmis minkäänlaiseen valitukseen, osin ymmärrettävästi.

Joo, katsoin, että ajolinjasi oli näteimmillään siellä S:n jälkeen. Marko, jos sulla on ne ajat, niin tsekkaa vielä ne autojen numerot, en nimittäin huomannut itse mitään tärinää siinä autossani ja mjuutenkin muistelisin välttäneeni "tärinäautoa". :wink:
 

Jere1983

Well-known member
Liittynyt
11.3.2001
Viestit
2972
Sijainti
lpR/Hyvinkää
Pystyykö noilla Haaparannan vehkeillä ajamaan ihan aloittelijatkin? ts. ei ole ikinä ajanut ulkoradoilla vaan pyöritellyt vaan mikkihiiriratoja sisällä. Minkätasoista porukkaa ja kuinka paljon siellä yleensä pyörii? Lähinnä vaan että jos isommalla poppoolla sinne lähtee niin onko siellä joka toisessa mutkassa joku foorumin oma Häkkinen tulossa ohi :)

Miten herra Haaparantaan saa muuten yhteyttä?
 
Ylös