Ford Escort RS

RITA#28

Banned
Liittynyt
6.8.2007
Viestit
1824
Solbergin entinen kartturi Phil Mills laittoi vuonna 2008 firman pystyyn ja rupesi kunnostamaan vanhoja Escortteja myyntiin. Kiertävät myös oman tallin kanssa Historic-kisoissa, kuskeina ovat olleet mm. Stig Blomqvist ja Gwyndaf Evans, jonka kartturina on ollut M-Sportin sikariportaasta John Millington.

Firman sivut löytyvät osoitteesta: http://www.vikingmotorsport.com/

Itsekin olisi tarkoitus käydä ajamassa Philin Escorteilla kunhan taas Walesiin asti tulee lähdettyä.
 

KariN

Well-known member
Liittynyt
25.8.2011
Viestit
131
Colt Escortteja

Hienoja kuvia!!! Näistä henkii se hurja vauhti, koneen kierrätys ja yritys joka oli hyvin tyypillistä "pappa" Mäkisen Escortilla ajossa. Vielä kun tänne sais sen jumalaisen ÄÄNEN!!!. Muistan kun öisessä metsässä pystyi seuraamaan auton tuloa kuuntelemalla BDA.aan karjuntaa minuuttitolkulla, jokainen vaihto ja jarrutus kuului kilometrien päästä!! ja "alanmiehet" hiljenivät kuuntelemaan hartaana tätä huippu jännittävää kuunnelmaa.

Kuvista huomaa kuinka Suomessa siirryttiin Escorteissa 13- tuuman pyöristä 15-tuuman pyöriin vuonna -74. Kuitenkin sitten taas myöhemmin Suttonin autoissa palattiin 13-tuumaan ja hyvin leveisiin sorarenkaisiin. Tosin meillä ajettiin ns.hienokuvioisilla renkailla, oisko siinä syy suureen pyöräkokoon??
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
Hienoja kuvia!!! Näistä henkii se hurja vauhti, koneen kierrätys ja yritys joka oli hyvin tyypillistä "pappa" Mäkisen Escortilla ajossa. Vielä kun tänne sais sen jumalaisen ÄÄNEN!!!. Muistan kun öisessä metsässä pystyi seuraamaan auton tuloa kuuntelemalla BDA.aan karjuntaa minuuttitolkulla, jokainen vaihto ja jarrutus kuului kilometrien päästä!! ja "alanmiehet" hiljenivät kuuntelemaan hartaana tätä huippu jännittävää kuunnelmaa.

Kuvista huomaa kuinka Suomessa siirryttiin Escorteissa 13- tuuman pyöristä 15-tuuman pyöriin vuonna -74. Kuitenkin sitten taas myöhemmin Suttonin autoissa palattiin 13-tuumaan ja hyvin leveisiin sorarenkaisiin. Tosin meillä ajettiin ns.hienokuvioisilla renkailla, oisko siinä syy suureen pyöräkokoon??
Aikanaan 80-luvulla kun parikin kaveria ajoivat F-ryhmässä Escortilla, niin kertoivat että 15" sorapyörän kanssa vetaririkot olivat huomattavasti yleisempiä kuin 13" pyörän kanssa. Ajotyyli kuin oli akeeta laakeeta eikä suinkaan samanlaista jonopyörää kuin nykyisin. Eipä tarvinnut kummoistakaan spooria olla kun 15" vanteen ja korkean sorapyörän muodostama vääntövarsimomentti napsautti vetarin/pyörännavan rikki. Sprintti-autoissa kun oli Fourlinkit ja erillisjousitetut (Bemarin tai Sierran) perät, niin samanlaista ongelmaa ei enää esiintynyt.
 
Liittynyt
18.8.2009
Viestit
73
Sijainti
Jyväskylä
MCD Services

M.C.D Services eli Mainland Car Deliveries oli kuljetusliikkeen omistavan ja itsekkin aktiivisesti rallia harrastavan Geoff Fieldingin perustama rallitalli.Tallipäälikkönä toimi Dave Champion ja tiimillä oli neljä Escorttia käytössä, mm. ex.Sutton Vatasen Suurajojen 1981 voittoauto sekä Gatrakin rakentamiin koreihin rakennetuja Escortteja.Roger Clark ajoi viimeiset Escortilla ajamansa kisat M.C.D Servicen autolla.
Ari Vatanen ajoi tiimin autolla kaudella 1982 Englannissa sekä Jyväskylän Suurajoissa,jyskälässä ilmoittajana oli MCD/Mobira.


Roger Clark Rac 1981

Joidenkin tietojen mukaan kaikki neljä autoa olisi ollut vuonna 1982 ns.black beaty autoja, eli mustavalkoisia, joista kolmessa oli Shellin logot ja yksi ilman logoja.Suurajoissa Vatasen Escort oli valkoinen,sponssoreina Shell,Mobira ja Valio.



M.C.D Escortit
FEK 472V -1982 Vatanen Englanti ja Suurajot.
DMP 857X -1981 Roger Clark.1982 ilman Shell logoja,1983 Billy Coleman Circuit of Ireland.
DKP 191T -Ex.Sutton 1981 Suurajojen voittoauto,Vatasen 1982 Manxissa kaatama auto.
SFW 373R

Vatasen Manxissa romuttama auto DKP 191T esiintyi ralliteillä jatkossakin ainakin rekisterikilpien osalta ja voihan olla että korikin voisi olla sama.Myöhemmin autosta tehtiin jonkinlainen rata-auto johonkin Saloon luokkaan ja 80-luvun lopulla kilvet oli ollut jossain siviili Escortissa.Nykyisin rekisteri DKP 191T löytyy Rothmannsin väreissä olevasta historic luokan Escort BDA:sta.





M.C.D Services vaihtoi nimeä vuonna 1984 kun toiminta muuttui enemmän huoltamisesta ralliautojen rakentamiseen,uudeksi nimeksi tuli Rally Engineering Development eli lyhennettynä R-E-D.Tiimi puuhasteli edelleen Fordien parissa rakentaen esim.1984 kansalliseen sarjaan Ford Sierra XR nelosen jossa oli BDA:n turbolla varustettu 330 heppainen moottori.Vuonna 1986 vuorossa oli B-ryhmän MG Metrot ja asiakkaina oli mm. Harri Toivonen ja Didier Auriol.
 
Viimeksi muokattu:

iJones

Active member
Liittynyt
27.5.2008
Viestit
30
Kiitos Audi_sport_UK!
Vanteista jos löytyisi selkeä kuva kun vaikuttavat olleen siipimutterikiinnityksellä enkä ole moisesta versiosta kunnon kuvaa nähnyt. Piot-Todt kaksikon kutos-Caprissa oli ymmärtääkseni samanlaiset.
Olikohan YVW 591F:ssä takapenkki paikoillaan? 5-ryhmän säännöthän mahdollistivat sen poistamisen?
 

KariN

Well-known member
Liittynyt
25.8.2011
Viestit
131
Colt Escortteja Kesoil-rallissa 1974

Timo Mäkinen raivoaa Escortilla Kesoil-rallissa 1974 Tampereella ja Hannu Mikkola työntää samanlaisella menemään omalla pehmeämmällä tyylillään.


Timo Mäkinen Kesoil-ralli 1974 by Kari Naatanen 1, on Flickr


Hannu Mikkola Escort BDA by Kari Naatanen 1, on Flickr

Mutta kuka onkaan tämä nuori lupaava kuski Volvolla, joka ei tiettävästi koskaan ajanut kilpaa Escortilla???!!!. Monella muulla huippu tehdas-autolla kylläkin.


Volvo 142 by Kari Naatanen 1, on Flickr
 

mjs

Long easy right sumppuun
Liittynyt
10.7.2007
Viestit
8277


RAC RALLY 1973: In the third place was the young Finn Markku Alen who, despite leaving the road for five minutes in the early stages, fought back to set faster times than many more established stars.
 

jjs

Ford-o-holic
Liittynyt
1.11.2011
Viestit
218
Sijainti
Nummela
Vatasen DKP:stä:

Gartrac:n äijät myönsivät viitisentoista vuotta sitten ettei se ollut ihan täyslaillinen peli. Ei niin paha kuin -79 monte -autot mutta esim. korin etupäätä oli levitetty (mm. jousituksen kiinnityspisteiden osalta). Kehuivat että oli todella hyväkäytöksinen ja helppo auto. Auton kaaduttua (taisi olla Ari itse) siihen vaihdettiin "normaali" koppa. Hihittelivät sitten vuosia myöhemmin kun joku kamasaksa kauppasi sitä vielä "alkuperäisellä korilla varustettuna".

Alenin suorite -73 RAC:ssa oli hieno; kaatoi heti ja yleiskilpailun viimeinen sija mutta nousi silti kolmanneksi!

R.E.D. teki vielä mm. -87-88 Fordille monia A-ryhmän coswortheja. Eli tehdasautoiksi virallisesti luettuja autoja alihankintana jotka olivat Fordin omistuksessa. Yksi tälläinen sarja on D540 UVW -> D545 UVW, joukossa mm. Jimmy McRaen -88 Manx voittoauto D541 .
Ostin yhden näistä "talteen" 90-luvulla.

15" pyörät ilmestyivät escojen alle tosiaan -74 paikkeilla, ja syyllinen oli kuulemma Timo. Halusi ne, ja sai tapella hetken että talli suostui.
Kun mk2 tuli ja Timokin sai pian lähteä tallista, siirryttiin takaisin 13" palloihin. Timon lähtemisestä ei kai niinkään ollut kyse, mutta olen ymmärtänyt että Dunlopin legendaarinen A2 rengas liittyy myös jotenkin asiaan? Tietääkö joku tarkemmin? En ole jaksanut tutkia.

Escortin vetarit menevät tosiaan helpommin poikki 15" pyörillä varsinkin jos käytetään heppoista britti- eli Timken-akselia. Kahdesti olen istunut kyydissä kun vetari napsahtaa ja sitten pyöritään pituusakselin ympäri :(
Atlaksella moista ongelmaa ei ainakaan epidemiaksi saakka ole esiintynyt.

JK. Todella hienoja ja itselleni uusia escokuvia!! Tuli taas kerran mieleen että josko sittenkin vielä yhden mk1:n tai 2:n tekisi :)
 
Viimeksi muokattu:

Audi_sport_UK

Well-known member
Liittynyt
28.2.2010
Viestit
1754
Kiitos Audi_sport_UK!
Vanteista jos löytyisi selkeä kuva kun vaikuttavat olleen siipimutterikiinnityksellä enkä ole moisesta versiosta kunnon kuvaa nähnyt. Piot-Todt kaksikon kutos-Caprissa oli ymmärtääkseni samanlaiset.
Olikohan YVW 591F:ssä takapenkki paikoillaan? 5-ryhmän säännöthän mahdollistivat sen poistamisen?




Äkkiseltään tuon parempia kuvia en omista kirjanmerkeistäni löytänyt. Täytyy jossain vaiheessa viellä selailla, jos löytyisi jotain.
 

Audi_sport_UK

Well-known member
Liittynyt
28.2.2010
Viestit
1754
Haa, nyt löyty jotain.
Ehkä samainen YVW 591 F Coupe des Alpes rallissa 1969, kuskina Andersson?



 
Viimeksi muokattu:

iJones

Active member
Liittynyt
27.5.2008
Viestit
30
Erinomaista. Ei vaan huonoilla silmillä saa selvää että onko nuo 2- vai 3-siipset nuo mutterit. Olisi tarkoitus joskus tehdä tuosta pienoismalli, siksi kyselen.
Offtopic: Mielenkiintoinen muuten tuo Capri. Vähän reilua kuukautta aikaisemmin se oli Tour de Francessa listattu 2300 ja eri valoilla, maski paikallaan, pakoputket taakse ja BP:n keltavihreässä maalissa. Korsikalla se oli 2600 ja joidenkin kuvien perusteella vaikuttaisi että putket tulevat ovien kohdalta sivulle. Ilmeisesti jonkinsortin RS2600-proto?
 

BudLightJaguar

Well-known member
Liittynyt
30.1.2012
Viestit
4611
Sijainti
Salo
F-ryhmä luotiin alunperin kaksivetoisille,vapaastihengittäville ja perinteisen venttiilimäärän(2 per sylinteri) omaaville autoille,joiden kansainvälinen numeroluokitus oli jo päättynyt,eikä niillä enää päässyt kv-kisoihin,mutta olivat käyttökelpoisia kuitenkin,escortit,opelit,kostajat ja niin edelleen. Ryhmän idea oli pitää autot yksinkertaisina ja siten halpoina joten kaikki tälläiset 16v kannet kiellettiin,näin aluksi. Sitten kun aikaa kului ja monen kirjain ryhmän auton luokitus vanhentui niin 4v sylinteri sallittiin näissä,kun niissä oli se jo vakiona,esim gt corolla,astra,hondat ja niin edelleen.
Siitä on aikaa, kun AKK:n sääntökirjaa olen viimeksi lukenut, mutta muistaakseni moniventtiilikannet oli sallittu autoissa, jotka on luokiteltu 1.1.1982 tai 1.1.1984 jälkeen.
 

tenutappi

Well-known member
Liittynyt
25.4.2002
Viestit
598
Sijainti
Jämijärven Snägäri
BDA on 1600cc.

Tuo oli vissiin jotain sarkasmia, jota en ymmärtänyt?
1. Jokkis on vihoviimistä auton raiskausta.
2. Kuinka pilalla voi ihmiselämä olla jos saa ajaa Escort RS:llä rallia?
Ei kyllä se on ihan elämän opettamaa faktaa. Tollasella laatikolla jonka joku Sumujen saarten hörhö on keksiny pikku sihnepäissään ei pitäis kenenkään enää nykyään joutua ajamaan kilpaa. Lähtökohtasesti siel ei ole yksikään asia sillä paikalla missä pitäis.

Johonki sprinttiin tollasesta _periaattees_ sais rakennettuu fiksun pelin kunhan vaan ihan kaiken tekis uudestaan.

Ongelma Suomessa on siinä ku lähes kaikkiin kuitenki on duunattu pystyiskarit, 4-linkit ja Watit/Panhardit ni kukaan ei oo muistanu sille kaljapäissään hitsaavalle Penalle sanoo et niiden pitäis olla jossain linjassaki että ne toimis.

Sit myydään tollanen surmanhäkki jollekki hyväuskoselle B-Junnulle joka asian kauheuden tajuttuaan yrittää ensin tahkoo monta tonnia kattilaan jos vielä sielt sillä rullakeinulla tulis voimaa edes vähä enemmän ja sen jälkeen käydään loput rahat tuhlaamas Öhlarin tai Reigerin alustaan joka ei siltikään tule toimivaks kun kaikki paikat on geometrialtaan päin helvettiä.

Trust me. Ihan riittävästi on kokeiltu totaki hommaa. Jos joku vielä suosittelee pojalleen rallin alottamista Escolla/Asconalla/Stoiletilla tai GT Rollol ni huostaanotto pitäis suorittaa heti. (pl. pikku-Rovis joka hänkin on onneks saanut jo kilpa-auton allensa)

Asiat voidaan tehdä joko fiksusti tai sit niinku yleensä Suomessa.
 

jjs

Ford-o-holic
Liittynyt
1.11.2011
Viestit
218
Sijainti
Nummela
ei pitäis kenenkään enää nykyään joutua ajamaan kilpaa.
Lähtökohtasesti siel ei ole yksikään asia sillä paikalla missä pitäis.
Tuosta voi kyllä vähän keskustella jos ajatellaan pärjäämistä maailmalla; tekniikka on mennyt jo perusrakenteiden osalta hurjasti eteenpäin joten takavetoescolla ajaminen ei antane asianmukaista pohjaa nousevalle junnutähdelle. Joutuu opettelemaan, osittain, ajamaan uudelleen.
Turvallisuus on kuitenkin melko hyvä nykyaikaisella kehikolla.

Aika moni palikka siellä on kuitenkin oltava kohdallaan, perusteluna pärjääminen kilpailuissa 60-, 70- ja 80-luvuilla kansainvälisesti. Vastaavaa "yhden" automallin suoritetta ei ole nähty (mitsumiehille heti stoppia; malli on evottimissa vaihtunut muutaman vuoden välein).

Ongelma Suomessa on siinä ku lähes kaikkiin kuitenki on duunattu pystyiskarit, 4-linkit ja Watit/Panhardit ni kukaan ei oo muistanu sille kaljapäissään hitsaavalle Penalle sanoo et niiden pitäis olla jossain linjassaki että ne toimis.

Sit myydään tollanen surmanhäkki jollekki hyväuskoselle B-Junnulle joka asian kauheuden tajuttuaan yrittää ensin tahkoo monta tonnia kattilaan jos vielä sielt sillä rullakeinulla tulis voimaa edes vähä enemmän ja sen jälkeen käydään loput rahat tuhlaamas Öhlarin tai Reigerin alustaan joka ei siltikään tule toimivaks kun kaikki paikat on geometrialtaan päin helvettiä.
Tässä taas osittain samaa mieltä; turhan moni on siirtynyt "ihan turhaan" 4-linkkeihin ja niitä on hitsailtu ihan pitkin vi.. ...ljapeltoa. Essolla kun ollaan raatipöydässä sitä mieltä että ilman ei kertakaikkiaan voi ajaa. Tällä vkolla viimeksi pyydetty apuja moisten laittamiseen kun ei ajettavuus muuten kuulemma voi riittää. Katuauto...

On vaikea ymmärtää jälkimmäistä kommenttia kohdistettuna vain escortiin. Väärin rakennettu auto kun on väärin rakennettu oli se minkä merkkinen ja mallinen hyvänsä.


Escort oli ja on halvahko ralliauto jota pystyy normiukkokin huoltamaan, sekä ajamaan. Edelleen monille järkevä, ja ainoita vaihtoehtoja kun katsoo mitä uudet kisatötteröt maksavat.
Pilattu on monta ekkeriä, tottakai, kun on monta autoa niin on rakentajaakin.

Tämä yhteensä noin 35-40 mk1-2 escon kokemuksella joista 6-7:llä jopa ajanut sprinttiä/rallia. Pellin alla on ollut kaikki konetyypit miinus Twin Cam.
Jk. yhdessäkään ei ole ollut 4-linkkiä :D

Jk2.
nm. Motorcraft: Samat brittikirjat löytynee hyllyistä; hienoa nähdä että olet taltioinut myös suomalaisia lähteitä :)
 
Viimeksi muokattu:

Audi_sport_UK

Well-known member
Liittynyt
28.2.2010
Viestit
1754
No joo no jos noin asiaa ajattelee niin ei varmaan kannata lähteä mitään uraa Escortilla rakentamaan.

Pääseehän tuollaisella kuitenkin harrastuksessa kohtuu kustannuksin alkuun. Osiahan Escorttiin saa aika hyvin.
 

henkka_ok

penkkapelle
Liittynyt
24.9.2008
Viestit
1376
Sijainti
Etelä-Pirkanmaa
Pääseehän tuollaisella kuitenkin harrastuksessa kohtuu kustannuksin alkuun. Osiahan Escorttiin saa aika hyvin.
No tästäkin voi olla monta mieltä. Vakio-OHC:lla ei juuri mitään tee ja kisakoneet maksaa maltaita. Ja malttihan on tuntematon sana niin siitä penkitetään sitten väkisellä 2,1-litraseks porattuna jotain 230/240 lukemia ja halapaa on. Autoinsinööri kun on kehitelly parempiakin moottoreita ihan tehtaan vireessä niin sitä ei oo kaikkien pakko tehä ite.

Motonetin pintapeltiosat sitten kivasti tekohengittää muuten (liian) vanhoja koreja. Vaan kaupan on myytävä sitä mikä myy..
 

Audi_sport_UK

Well-known member
Liittynyt
28.2.2010
Viestit
1754
Voi vaan kuvitella mikä tuommoisen 230 hp ohc koneen elinikä on. Ei ihme jos ralli on kallis laji.
 
Ylös