Ford Escort RS

Sami H

Well-known member
Liittynyt
22.9.2003
Viestit
613
Sijainti
Pori
Joku tietoniekka vois kertoa että koska välikoppasella on voitettu viimeksi F-cup osakilpailu. Tuntuu vaan että ei niillä pärjätä enää. Ihailen kyllä autoa ulkonäöltä ym.
 

kimmi

Well-known member
Liittynyt
18.9.2009
Viestit
119
Sijainti
35400/41310
Joku tietoniekka vois kertoa että koska välikoppasella on voitettu viimeksi F-cup osakilpailu. Tuntuu vaan että ei niillä pärjätä enää. Ihailen kyllä autoa ulkonäöltä ym.
Nopeasti muistellen Kai Hyttinen voitti välikotelolla F-cupin yleisen luokan osakilpailun talvella 2007 ja oli muutenkin hyvin kärkitaistelussa mukana talvikisoissa. Kesällä sitten ainakin yksi lirvahdus Heinolassa (kuuluisa oikea jossa meni moni muukin) heikensi saumoja koko cupia ajatellen. Tuoreemmista voitoista ei yleisen osalta havaintoa. Junnuissahan hopalla on voitettu myöhemminkin. Joku tarkempi tilastonikkari jatkakoot!
 

tenutappi

Well-known member
Liittynyt
25.4.2002
Viestit
598
Sijainti
Jämijärven Snägäri
Voi vaan kuvitella mikä tuommoisen 230 hp ohc koneen elinikä on. Ei ihme jos ralli on kallis laji.
Kyllähän tollasella on ajettu joskus useampiakin kausia. 200-lohko kun kestää aika raakanki porauksen pullahtamatta ja loppuhan onkin sit lähinnä imusarjan, kannen ja pakosarjan mälväämistä että se 230 sieltä saadaan ulos.

Oiskohan parhaimmat billettikansi-Oharit ollu jo lähemmäs 250hp vuostuhannen vaihtees.

Mut siinä Pirellin mainososasto on oikeessa et "Power is nothing without control"

Lähtökohtasesti kaikki 70-80- luvun takavedot on sellasia et aika shamaani saa olla että vetopidon ja pyörän toiminnan saa samalle tasolle mitä se nykyjään on ihan vakioautos
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
Voi vaan kuvitella mikä tuommoisen 230 hp ohc koneen elinikä on. Ei ihme jos ralli on kallis laji.
Escortilla (tai Mantalla) harrastaminen tulee vielä edulliseksi vaikka olis BDA tai 400:n siellä pellin alla jos vertailukohtana on E30 M3:n edes F-ryhmän kisaosilla ryyditettynä. Eikä tuo 190E Baby-Mersukaan mikään sairaan halpa peli ole mistään kohdin.
 

henkka_ok

penkkapelle
Liittynyt
24.9.2008
Viestit
1376
Sijainti
Etelä-Pirkanmaa
Escortilla (tai Mantalla) harrastaminen tulee vielä edulliseksi vaikka olis BDA tai 400:n siellä pellin alla jos vertailukohtana on E30 M3:n edes F-ryhmän kisaosilla ryyditettynä. Eikä tuo 190E Baby-Mersukaan mikään sairaan halpa peli ole mistään kohdin.
Ihan mikä vaan on kallis jos sinne pistää kaikki f-ryhmän sallimat kilkkeet eli käytännössä kaiken paitsi lohkon ulkoseinät. Se ero on vaan siinä että M3:sta ei olis mikään pakko virittää yhtään ja sillä ajelis jo rallia ihan täydelleen.
 

tenutappi

Well-known member
Liittynyt
25.4.2002
Viestit
598
Sijainti
Jämijärven Snägäri
Oikeestaan kaikki laitteet kun TEHDÄÄN ryhmään F ni sellasta rahamäärää ei ole mitä sinne ei sais upotettuu.

Halvimmalla vähänkään kisakykysen kamppeen taitaa tehä joko E36 M3:sta taikka sit Astrasta. Riippuen kuin laskeeks Civicin tohon mukaan vai ei.
 

jjs

Ford-o-holic
Liittynyt
1.11.2011
Viestit
218
Sijainti
Nummela
Pari huomiota (ja toivottavasti ei mene bensaa liekkeihin :D Täällä alkaa olemaan melko kierrosherkkää menoa...)

E30 M3 bemulla ei vakiona "tee mitään" rallissa. Ruuti, noin 200 hv ei riitä. Kommentilla taidettiinkin tarkoittaa 6-pyttyistä uudempaa, sillä ehtii äffässä ilman viilailujakin.

Escon kone- ja muista kustannuksista sen verran että tein viimeiseen gr.F mk2:eeni 94 mm rullakansikoneen (-06 kesällä). Olin siihen saakka ajellut 169 hv/210 nm maamoottorilla ja kivaa oli, melko helppoa mm. huollon osalta siis. Riitti keski-ikäisen miehen vauhdinnälkään joksikin aikaa.

- rullakansi, Mattilan Saken tekemä Abs.Fab. -yksilö (hyvä tuuri; n. 600€)
- cranen billet -rullanokka 310 (1000€)
- V-P:n 4:1 sarja
- alakerta valmiina oulun pojilta, 205-lohko ja Mahlet + turboSaabin veivit (500€) Osoittautui valmiiksi, ihan valmiiksi. Kuten ns. jokkisalakerran "kuuluukin" :thumbdown
- korjauskulut samaan, mutta ehjään kuosiin + betonointi, noin 800€
- org. Ford gr1 imusarja + 2x Dellòrto DRLA 48 mm (750€). Olisin saanut Tuning Worldin Japen mukaan +20->+30 hv vaihtamalla vaakaversioihin.
- RS2000 alumiiniöljypohja (600€)
jne jne.

Eli updeittauskulut 169hv/210nm -> 210hv/245 nm kaikkineen n. 6-7000€,
eikä vielä ollut 200 -lohkoa / eaglen veiviä tms. poretta Wisecoista puhumattakaan.

Remontoin konetta "koko ajan", vanhan vain käynnistin.
"Kiitos" tallikaveille kun usuttivat rakentamaan rullakoneen.
 

henkka_ok

penkkapelle
Liittynyt
24.9.2008
Viestit
1376
Sijainti
Etelä-Pirkanmaa
jjs:n viestissä on muuten paljon opettavaisia lukuja, jotka kaikkien ajatusta mielessään pyörittelevien olisi syytä lukea. Vielä jos sais tarinaa koneen ylläpitokuluista?

noin 200 hv ei riitä
Tää tiivistää suomalaisen rallin ongelmat melko hyvin. :) Tarkotin aiemmin ihan E30 versiota, mutta puhuin vaan rallin ajamisesta, en voittajakalustosta.

nimimerkillä "melkein 150 heppaa (prkl kun tänä vuonnakin tarttis vaihtaa öljyt)"
 

BudLightJaguar

Well-known member
Liittynyt
30.1.2012
Viestit
4611
Sijainti
Salo
Ongelma Suomessa on siinä ku lähes kaikkiin kuitenki on duunattu pystyiskarit, 4-linkit ja Watit/Panhardit ni kukaan ei oo muistanu sille kaljapäissään hitsaavalle Penalle sanoo et niiden pitäis olla jossain linjassaki että ne toimis.

Sit myydään tollanen surmanhäkki jollekki hyväuskoselle B-Junnulle joka asian kauheuden tajuttuaan yrittää ensin tahkoo monta tonnia kattilaan jos vielä sielt sillä rullakeinulla tulis voimaa edes vähä enemmän ja sen jälkeen käydään loput rahat tuhlaamas Öhlarin tai Reigerin alustaan joka ei siltikään tule toimivaks kun kaikki paikat on geometrialtaan päin helvettiä.

Trust me. Ihan riittävästi on kokeiltu totaki hommaa. Jos joku vielä suosittelee pojalleen rallin alottamista Escolla/Asconalla/Stoiletilla tai GT Rollol ni huostaanotto pitäis suorittaa heti. (pl. pikku-Rovis joka hänkin on onneks saanut jo kilpa-auton allensa)

Asiat voidaan tehdä joko fiksusti tai sit niinku yleensä Suomessa.
Periaatteessa tätä samaa kirjoitusta voisi soveltaa myös näihin suomalaisiin rakenneltuihin jenkkirautoihin. Peruskuviohan on takavuosina ollut että vaihdetaan kutoskoneen ja rattikarahkan tilalle kasi ja automaatti, koskematta alustaan mitenkään ainakaan parannusmielessä. Noh, ehkä perää vähän ylös. Ja sitten moottoripuolelle niin perkeleesti aftermarket -osaa, ja jos saastelaitteita on ollut niin ne pois, sen kummemmin toimintaperiaatetta miettimättä.
 

Audi_sport_UK

Well-known member
Liittynyt
28.2.2010
Viestit
1754
Historicissa Escort on sentään luokka voittaja auto ja tulee aina olemaan.

Tuo on muuten aika komea korisarja:


Käytettiinkö tuota mm-sarjassa muuta kuin tuon ainoan kerran Montessa?
Coleman vissiin ajeli Irlannissa samanlaisella.
 

JoneZi

User
Liittynyt
17.3.2012
Viestit
7581
Täällä kun on Escorttinsa rakentanutta väkeä niin voisi vähän selventää. Mieltäni on askarruttanut Millington Diamond koneet. Ovatko ne jotain replicoita BDA/BDG moteista ja missä niitä saa käyttää? Youtube pätkissä ainakin ajavat rallia sellaisilla varustetuilla välikopilla. Löytyykö niitä suomesta?

http://www.youtube.com/watch?v=5BBdv7QL7YY
 
Viimeksi muokattu:

jjs

Ford-o-holic
Liittynyt
1.11.2011
Viestit
218
Sijainti
Nummela
Kahdessa -76 monte-autossa oli nuo levikkeet; Mäkisen ja Clarkin (kuvassa, yllätys jälleen.. Timon auto oli keltainen, rek. KHK 982N, Rogerin KHK 983N).
Ovat Zakspeedin aidot nelosryhmän ratalevikkeet ja löytyvät RS1600/1800 luokituspapereistakin. Näistä myöhemmin kavennettiin/kesytettiin X-pack levikkeet tylppä- ja viistokeulaan.
Nämä kaksi autoa olivat fordin ensimmäinen mk2 yritys rakentaa asfaltilla pärjäävä escort.

Pikku detaljina: Autoracingin seinällä oli vielä n. -84 tuommoinen kuvan mukainen uusi vasen(?) takalevike, ei x-pack. Ali kertoi sen jääneen kun Timon auto oli tulossa monten jälkeen suomeen kolhiutuneena -76 Hankikseen Arin käyttöön, jossa laulu loppui kesken. Eli tuon 982N:n isot levikkeet ovat raksittu suomessa irti. Selittänee myös erään valk. katuauton jossa näin tuollaiset levikkeet sitten piakkoin Kalpalinnan maastoajon varikolla.


Yksi kauneimmista Escorteista noilla laatikoilla mielestäni.

Jk. Audi_sport_uk:
KHK 983N:n kilpailuhistoria karkeasti:
- 75 Antebes, kesk
- 75 Manx, voitto
- 75 San Remo, kesk
- 76 Monte, viides
Kuskina Clark.
- 76 Galway ralli, voitto, Coleman ajoi
- 76 Firestone ralli, kesk, Clark
- 76 Irlannin ympäriajo, voitto, Coleman

Tämän jälkeen auto myytiin Suttonille.
-
 
Viimeksi muokattu:

jjs

Ford-o-holic
Liittynyt
1.11.2011
Viestit
218
Sijainti
Nummela
Täällä kun on Escorttinsa rakentanutta väkeä niin voisi vähän selventää. Mieltäni on askarruttanut Millington Diamond koneet. Ovatko ne jotain replicoita BDA/BDG moteista ja missä niitä saa käyttää? Youtube pätkissä ainakin ajavat rallia sellaisilla varustetuilla välikopilla. Löytyykö niitä suomesta?

http://www.youtube.com/watch?v=5BBdv7QL7YY
Millington Diamond mk1 ja 2 ovat Cosworth YB -perustaisia moottoreita. Ovat siis sukua OHC:lle/Cosworth Sierran koneelle, eivät lainkaan BD-sarjalle.
Yleensä aina ilman ahdinta.

Täällä ei saa ajaa kuin sprinttiä.
Suomessa niitä ei liene yhtäkään, hyvin kalliita ja Roy M. tuppaa sinetöimään koneensa ja huoltaa ne itse/firmassaan eikä myy irto-osia.
Yritin ostaa vuosia sitten YB-alumiinilohkon huonolla menestyksellä katusiipicossuuni.
 
Viimeksi muokattu:

tenutappi

Well-known member
Liittynyt
25.4.2002
Viestit
598
Sijainti
Jämijärven Snägäri
Vähän ylikin.
Nii, riippunee kai penkistä sekin. Täällä eteläs on penkitelty aika monesta Pohojammaan +200 Gt:stä sellaset lukemat että silmät kostuu :D

Sinälläänhän tolla penkkituloksella ei ole niinkään väliä vaan pääasia on että käytetään aina samaa penkkii jolloin tehty muutos voidaan todeta edes jollain tavoin.

Täällä muuten varmaa yks Pösönumerosarjaki muistaa joskus sitä ihanuutta Escortin kans ku klo 17 tuli eräälle tallille tuore 200-lohko ja siitä sit heti aamuviiteen sitä rakensivat :D
 

Titama

Well-known member
Liittynyt
9.7.2008
Viestit
48
Nii, riippunee kai penkistä sekin. Täällä eteläs on penkitelty aika monesta Pohojammaan +200 Gt:stä sellaset lukemat että silmät kostuu :D
Noita lukemia penkitettiin vähän kehä-III:sen ulkopuolella, onko riittävän etelässä... ;)
 

tenutappi

Well-known member
Liittynyt
25.4.2002
Viestit
598
Sijainti
Jämijärven Snägäri
Noita lukemia penkitettiin vähän kehä-III:sen ulkopuolella, onko riittävän etelässä... ;)
Länteenpäin lähettäes kyllä. Jos ihan Kehä III:n vieressä ni taas on eri lukemat. Enkä toki sano etteikö niitä moottoreita olis ja paljon mistä se tulis helpostikin, monesti vaan on käyny niin että aikalailla eri lukemia jarrut näyttää. Tuntuu vähän olevan sitä Lapin lisää välillä moottoreissa.
 

106

Well-known member
Liittynyt
21.5.2001
Viestit
313
Täällä muuten varmaa yks Pösönumerosarjaki muistaa joskus sitä ihanuutta Escortin kans ku klo 17 tuli eräälle tallille tuore 200-lohko ja siitä sit heti aamuviiteen sitä rakensivat :D
Bolt on performance... :D

Kaikenlaista sitä onkin joskus touhuiltu... :wall:
 
Ylös