Formula 1 2006 loppukausi

MikGo

Well-known member
Liittynyt
10.7.2003
Viestit
199
Voisimme täällä seurata mitenkä tallien voimasuhteet muuttuvat kauden loppupuolella. Nyt ollaan juurikin puolessa välissä kautta.

McLarenilta odotetaan kokoajan voittoa. Ja kilpailukykyisyys onkin parantunut hieman viime kisoissa. Kimi on ollut ainoa tähän asti, joka on pystynyt edes hieman haastamaan Schumia ja Alonsoa. Auton kilpailukykyisyyden parantuessa juurikin Kimi on se jolta odotetaan voittoja. Montoya lähinnä koheltanut radalla, mutta uskoisin, että Montoyakin saisi lisää potkua mikäli huomaa, että McLarenilla pystytään voittamaan.

Renaultti on kulkenut koko kauden alkupuoliskon loistavasti ainakin Alonson alla. Sekin kertoo jotain, että Alonsolla on kuusi pistettä vaille täydestä potista. Fisichella ei ole saanut taaskaan Renaulttia lentämään Alonson vauhdilla. Tosin teknisiä ongelmiakin ollut. Renaultilla on tottakai myös töitä loppukaudesta mikäli he voittoja vielä hamuavat. Niitä ei välttämättä edes tarvi ottaa vaMichael Schumrmistaakseen talli ja-kuljettajien mm-tittelit. Voi olla, että Renaultit viritetään kestämään maaliin asti kärkijoukoissa loppukaudesta.

Ferrari on ainoa, joka on myös pystynyt ottamaan voittoja alkukaudesta Renaultin lisäksi. Massa on jäänyt kyllä täysin Schumin varjoon. Schumi onkin tällä hetkellä käytännössä ainoa, joka pystyy vielä haastamaan Alonson MM-tittelistä. Ferrarilla varmasti painetaan hommia 24/7, jotta autosta saadaan kaikki irti loppukaudeksi.

Saa nähdä pystyykö Honda nostamaan päätään ojasta. Talvitesteissä ajelivat hyviä kierroksia ja hyviä testejä ja alkukaudesta Button oli vielä mukana kärkikahinoissa. Mutta muuten kauden kisat ovat olleet aika lailla pettymyksiä. Honda on kaikesta huolimatta pystynyt keräämään neljänneksi eniten pisteitä talleista. Saa nähdä nostaako Honda vielä päätänsä ja nousee kärkikahinoihin.

Bmw-Sauber, Toyota, Williams-Cosworth ja Reb Bull voivat vielä kaikki taistella tallien MM-pistetaulukossa viidennestä sijaista. Teoreettisesti ainakin Bmw-Sauber vielä neljännestäkin, mutta uskon Hondan säilyttävän siellä paikkansa. Saa nähdä miten voimasuhteet kääntyvät kauden loppupuoliskolla näiden tallien kesken.

Toro Rosso, MF1 ja Super Aguri ovat ihan oma lukunsa. Ainoa mielenkiinnon kohde on, saavatko he pisteen pistettä koko kauden aikana.

Eli eiköhän nollata pisteet ja katsotaan kuinka loppukaudesta käy.

2006 loppukausi.

6/9

1. Michael Schumacher 47p
2. Felipe Massa 34p
3. Fernando Alonso 24p
3. Jenson Button 24p
5. Giancarlo Fisichella 19p
6. Kimi Räikkönen 18p
7. Pedro De la Rosa 14p
8. Rubens Barrichello 12p
9. Ralf Schumacher 9p
9. Jarno Trulli 9p
11. Nick Heidfeld 8p
11. Robert Kubica 8p
13. David Coulthard 6p
14. Vitantonio Liuzzi 1p
14. Christian Klien 1p


Ferrari 81p
Renault 43p
Honda 36p
McLaren 33p
Toyota 19p
BMW 14p
Red Bull 7p
Toro Rosso 1p
 
Viimeksi muokattu:

CaPtEeNi

Pedro Picapiedra
Liittynyt
11.1.1999
Viestit
2266
Sijainti
Absurdia
Joo Honda pitää varmaan neljännen sijansa. Kyllä sieltä uutta tavaraa on tulossa vaikka kuskien motivaatio on tällä hetkellä täysin nollassa. Oikeastaan Hondan kannattaisi antaa auto Davidsonin ja Saton ajettavaksi, heillä olisi enemmän motivaatiota taistella viimeisistä pistesijoista. Ja sitten kun auto on kilpailukykyinen niin Nappi ja Ruupen takas.

Tää Bmw-Sauber-Toyota-Williams-Cosworth-Reb Bull akseli on mielenkiintoinen.
Toyota ton viidennen sijan tulee viemään isoin budjetti, pystyvät parantamaan koko ajan. Jos ei niin BMW-Sauber. Auto on Renaultin ja Ferrarin jälkeen luotettavin ja tiimillä on käytössään paras tuulitunneli.
Nuo varmasti napsivat jämäpisteitä kisassa kuin kisassa.
Williams-Cosworth on aikamoinen arvoitus. Toisaalta nopeutta löytyy. Mutta varmuutta ei. Autot voivat yhtä hyvin olla hyvin top10 sisäpuolella tai jäädä ulos jo toisista aikkiksista. Luotettavuus ei myöskään ole kahden edellisen tasolla.
Red Bull jää kahdeksanneksi. Auto on huonompi kuin viime kaudella ja epäluotettava myös. Red Bullilla on myös huonoimmat tilat joita ei voi laajentaa. Ainoa ihme voisi olla Newey joka nosti keskikastissa rämpineen McLarenin 1997 kauden lopun nopeimmaksi autoksi.

Ja Midland, Toro Rosso ja Super Aguri.
Saas nähdä tuleeko MF1b-versio tälle kaudelle. Jos tulee niin eiköhän Toro Rosso jää taakse. Jos ei niin viimeiset sijat ovat näköpiirissä. En tiedä ollenkaan kehittääkö Toro Rosso Jaguaarin runkoon uiusia osia..hhmm...kiinnostavampaa on se tekevätkö he itse uuden auton ensi kaudeksi. Super Aguri saa kohta uuden autonsa valmiiksi. Teoriassa se voi ohittaa kaksi kilpailijaansa. Riippuu siitä paljonko Honda on valmis sijoittamaan b-projektiinsa.
 

Hermanni

Well-known member
Liittynyt
30.1.2006
Viestit
341
Sijainti
Mänttä Finland
MikGo sanoi:
McLarenilta odotetaan kokoajan voittoa. Ja kilpailukykyisyys onkin parantunut hieman viime kisoissa. Kimi on ollut ainoa tähän asti, joka on pystynyt edes hieman haastamaan Schumia ja Alonsoa. Auton kilpailukykyisyyden parantuessa juurikin Kimi on se jolta odotetaan voittoja. Montoya lähinnä koheltanut radalla, mutta uskoisin, että Montoyakin saisi lisää potkua mikäli huomaa, että McLarenilla pystytään voittamaan.
Näin varmaan käykin, McLarenin kilpailukyky tuntuu nousevan kauden loppua kohden kohtalaisen nopeasti.
Varsinkin kun nyt auto tuntuu luoitettavammalta kuin viimme kaudella, vaikka teknisiä murheita on ollutkin.

MikGo sanoi:
Renaultti on kulkenut koko kauden alkupuoliskon loistavasti ainakin Alonson alla. Sekin kertoo jotain, että Alonsolla on kuusi pistettä vaille täydestä potista. Fisichella ei ole saanut taaskaan Renaulttia lentämään Alonson vauhdilla. Tosin teknisiä ongelmiakin ollut. Renaultilla on tottakai myös töitä loppukaudesta mikäli he voittoja vielä hamuavat. Niitä ei välttämättä edes tarvi ottaa varmistaakseen talli ja-kuljettajien mm-tittelit. Voi olla, että Renaultit viritetään kestämään maaliin asti kärkijoukoissa loppukaudesta.
Uskon ainakin että rellulla tehdään sama kuin viimmekauden lopussa, kehityksen painopistetta muutetaan rajusti ensikauden autoon kun kuljettajien mestaruus valmistuu (Tallien mestaruushan on todennäkisesti jo ennemmin varma Renaultille).
Loppukausi "cruisaillaan" top kolmosen joukossa ensikauden autoa kehitellessä, jotta 2007 ollaan samassa "iskussa" kuin tämän kauden alussa.
Viimmekauden lopussa voimasuheet tuon takia eivät olleetkaan aivan "kohdillaan"......

MikGo sanoi:
Ferrari on ainoa, joka on myös pystynyt ottamaan voittoja alkukaudesta Renaultin lisäksi. Massa on jäänyt kyllä täysin Schumin varjoon. Schumi onkin tällä hetkellä käytännössä ainoa, joka pystyy vielä haastamaan Alonson MM-tittelistä. Ferrarilla varmasti painetaan hommia 24/7, jotta autosta saadaan kaikki irti loppukaudeksi.
Myöskin Ferrari siirsi viimmekauden lopussa kehitystyön painopisteen tämän kauden autolle, tosin tulokset eivät oleet niin hyvät tällä kaudella kuin rellulla...
Nyt Ferrarilla ei ole "varaa" tehdä samaa, ennen kuin on varma ettei mestaruutta voida saavuttaa.
Toisaalta Ferrarilla ei ole niin suuri tarve siihen kuin viimmekauden fiaskon jälkeen, ja heillähän on rengas etu ensikauden alussa ainakin...

Loppukaudesta veikkaan että McLaren ja Ferrari napsii voittoja enemmän kuin Rellu, jonka kehitys taantuu kauden lopussa (Eikä Alonson anneta viedä siinä sivussa niin paljon tietoa Mclarenille)....
Eli olen kyllä 100% samaa mieltä loppukauden kehituksest MikGon kanssa.
 

Teme-84

Well-known member
Liittynyt
28.8.2003
Viestit
4609
Sijainti
Kokkola
Mitä tässä voi muuta toivoa kuin että Kimi saisi tälle kaudelle edes sen yhden voiton. En tässä enää muuta toivo. Auto alkaa pikkuhiljaa kulkea siihen malliin että voitto voi olla saavutettavissa, mutta se on jotenkin ihmeellistä että alkukierrokset se kulkee kisassa mutta sitten se hyytyy kuin taikaiskusta. Silverstonessa ja Kanadassa Kimi oli alkukierroksilla hyvä mutta sitten jäi yllättävän paljon. Kanadassakin yritti välillä Alonsosta jopa ohitusta ja niin edespäin mutta sitten ilman turva-autoa olisi jäänyt jotain 30 sekunnin luokkaa.
 

azai

Pornokeisari
Liittynyt
15.10.2004
Viestit
1448
Sijainti
Affalterbach
CaPtEeNi sanoi:
Jos ei niin BMW-Sauber. Auto on Renaultin ja Ferrarin jälkeen luotettavin ja tiimillä on käytössään paras tuulitunneli.
Väärin, järjestys menee Renault (0 konerikkoa), McLaren (1 konerikko),Ferrari (5 konerikkoa) moottoreiden luotettavuuden osalta, tällä kaudella Renault (Bahrain) ja McLaren (Nürburgring) ovat joutuneet vain kerran keskeyttämään kilpailun tekniseen vikaan.

Epäilen että jos McLaren saa nopeutta lisää, niin mahdollisuudet 2.tilaan valmistajien sarjassa ovat hyvät, eroahan on 'vain' 22 pistettä, jossa ei kuitenkaan kirimistahti ole se 2 pistettä, kuten kuljettajien MM:ssä. Edellytyksenä toki on että Montoya onnistuu päihittämään Massan, joka eniten tuottaa McLarenille huolenaihetta.

Hondalla on pisteitä kasassa 29 ja BMW-Sauberilla 19, viime kisasta BMW-Sauber olisi kuitannut 3 pistettä lisää Hondaan verrattuna, eli BMW-Sauberillakin on vielä mahdollisuudet 4.sijaan, jos Honda jatkaa vielä töppäilyjään, kuten vahvasti siltä näyttää.

Lähes varmaa on kuitenkin jo Alonson ja Renaultin toinen mestaruus putkeen.
 

Minardi fani

Well-known member
Liittynyt
28.7.2000
Viestit
941
Sijainti
Kuopio
loppukaudesta tulisi jännä jos Alonso keskeyttäisi kaksi kilpailua putkeen ja Schumi voittaisi ne :thumbup:
 

HÖYNÄ

Well-known member
Liittynyt
10.8.2003
Viestit
774
Sijainti
Bunkerland
Alonson testaamista varmaan vähennetään jossain vaiheessa, meneehän mies kilpailevaan talliin ensi kaudeksi. Mutta tuskin se voimasuhteita paljonkaan muuttaa, mestaruus (kuskin) varmistetaan jo ennen sitä. Loppukaudesta ei tarvitse kuin kruisalla maaliin pistesijoilla. Mielenkiintoista nähdä pystyykö Fisico tasaväkisempään taistoon Alonson kanssa loppukaudesta. Ainakin pitäisi.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
azai sanoi:
tällä kaudella Renault (Bahrain) ja McLaren (Nürburgring) ovat joutuneet vain kerran keskeyttämään kilpailun tekniseen vikaan.
Australia: Montoya, retired (electronics)
Monaco: Räikkönen, retired (engine)

Australiassa Montoya toki ajovirheellään edesauttoi tuota teknistä vikaa, mutta mikä tekosyy Monacossa oli, ettei sitä lasketa?
 
Viimeksi muokattu:

azai

Pornokeisari
Liittynyt
15.10.2004
Viestit
1448
Sijainti
Affalterbach
WebSlave sanoi:
Australia: Montoya, retired (electronics)
Monaco: Räikkönen, retired (engine)

Australiassa Montoya toki ajovirheellään edesauttoi tuota teknistä vikaa, mutta mikä tekosyy Monacossa oli, ettei sitä lasketa?
Se että minä itse unohdin sen Monacon, mutta virallisesti moottoririkko ei ollut Kimin ongelma Monacossa, vaan se tulipalo joka tuhosi elektroniikan. Ja Montoyan virheeksi voidaan laskea tuo Australian keskeytys, niin paha ajovirhe, jolla ei kyllä olisi päästy maaliin, saati seuraavaa kierrosta loppuun, senpä takia suojaohjelma menikin jo siinä vaiheessa päälle, eli Montoyan virhe.
 
Viimeksi muokattu:

jupla

Well-known member
Liittynyt
30.6.2005
Viestit
12416
Sijainti
Kurjala
HÖYNÄ sanoi:
Alonson testaamista varmaan vähennetään jossain vaiheessa, meneehän mies kilpailevaan talliin ensi kaudeksi. Mutta tuskin se voimasuhteita paljonkaan muuttaa, mestaruus (kuskin) varmistetaan jo ennen sitä. Loppukaudesta ei tarvitse kuin kruisalla maaliin pistesijoilla. Mielenkiintoista nähdä pystyykö Fisico tasaväkisempään taistoon Alonson kanssa loppukaudesta. Ainakin pitäisi.
MSa:ssa Renault-pomo Pat Symonds arveli, että syyskuussa loppuu Alonson kehitystyö. Saa toki viimeiset uudistukset autoonsa, muttei itse pääse kehitystesteihin ajamaan.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
azai sanoi:
Se että minä itse unohdin sen Monacon, mutta virallisesti moottoririkko ei ollut Kimin ongelma Monacossa, vaan se tulipalo joka tuhosi elektroniikan.
Tekninen vika, all the same. GLIBSissä lukee "engine", mutta eipä ne hirvittävän tarkasti noita vikoja yksilöikään. NewsonF1:ssä lukee näköjään "heat shield failure". Toisaalta siellä Nicon keskeytyssyynä samassa kisassa on "exhaust failure", vaikka eikös kyse ollut kaasun jumiutumisen aiheuttamasta ulosajosta?
 

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
WebSlave sanoi:
Toisaalta siellä Nicon keskeytyssyynä samassa kisassa on "exhaust failure", vaikka eikös kyse ollut kaasun jumiutumisen aiheuttamasta ulosajosta?
Siitä "exhaust failuresta" johtui että lämpö kuumensi piuhat niin, että kaasu hirtti päälle. :ahem:
 

MikGo

Well-known member
Liittynyt
10.7.2003
Viestit
199
Olipa huono iskukyky McLarenilla USA:ssa. Ja sitten vielä Montoya otti ässän hihasta. Noh, kuitenkin MM-taistelu tiukkeni ja se on hyvä asia. Päivitämpä pisteet ekaan viestiin.
 

Janne A.

Well-known member
Liittynyt
13.2.2006
Viestit
541
Sijainti
Mäntsälä
Shumille voitto Ranskassa vesikelillä, Alonso sortuu ajovirheeseen, ero 9 poeng :wink:
 

kristian.s

Well-known member
Liittynyt
10.12.2000
Viestit
1548
Sijainti
Helsinki
Toivottavasti USA:n GP enteilee hyvää loppukautta ajatellen. Hieman varauksella siihen on kuitenkin suhtauduttava, sillä tietääkseni loppukaudesta ei ole tulossa enää näitä selkeitä Bridgestonen kisoja. Varsinkin jos ajatellaan Ranskan kisaa, niin on vaika nähdä, että Alonso sijoittuisi top2:n ulkopuolelle mikäli kohdalle ei satu odottamattomia ongelmia.

Mahdollisuudet parempaan MM-taisteluun kuin viime vuonna ovat kuitenkin olemassa, sillä Ferrari tuntuu sentään erittäin luotettavalta tällä hetkellä. Se vain mietityttää, pystyykö Ferrari kuromaan umpeen sen vauhdillisen eron riittävän nopeasti. Muistaakseni Silverstonea edeltäneet testit menivät kuitenkin Ferrarilta aika lailla nappiin ja jo siellä odotettiin voittoa, mutta toisin kävi.

Hyvä juttu on muuten myös se, että Massa on ajoittain pysynyt pelottavankin hyvin Schumin vauhdissa. Parissa kisassa Massa ajeli ihan sekuntien päässä Schumista koko kisan ajan, eikä eilinenkään ollut hullumpi saavutus. Eli jos nopeus saadaan kohdilleen, ovat kaksoisvoitotkin paljon todennäköisempiä kuin Renaultilla tai McLarenilla.
 

Teme-84

Well-known member
Liittynyt
28.8.2003
Viestit
4609
Sijainti
Kokkola
kristian.s sanoi:
Hyvä juttu on muuten myös se, että Massa on ajoittain pysynyt pelottavankin hyvin Schumin vauhdissa. Parissa kisassa Massa ajeli ihan sekuntien päässä Schumista koko kisan ajan, eikä eilinenkään ollut hullumpi saavutus. Eli jos nopeus saadaan kohdilleen, ovat kaksoisvoitotkin paljon todennäköisempiä kuin Renaultilla tai McLarenilla.
Ennemmin lipputangot oppii puhumaan kuin McLaren ottaisi kaksoisvoiton tänä vuonna.
 

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9306
Jotenkin tuntui, että Michelin otti viimevuotisista tapauksista johtuen erittäin konservatiivisen renkaan Indyyn ja se näkyi vauhdissa. Trullin Toyotakin kulki paremmin kuin kertaakaan tällä kaudella Bridgestonen renkaat alla.

Seuraavaksi on vuorossa Michelinin kotikisa, jolla he varmaan ovatkin nyt nähtyä vahvempia.
 

Hmmp

CEO
Liittynyt
26.6.2006
Viestit
361
Paolo Filisetti (TS) veikkaa Ferrarin parantavan loppukaudella:
http://www.turunsanomat.fi/f1/?ts=1,3:2001:0:0,4:34:494:1:2006-07-07;4:35:0:0:0;4:36:0:0:0,104:34:390313,1:0:0:0:0:0:

Omat veikkailuni ovat saman suuntaisia. Näin se mielestäni tulee menemään:
- Ferrari parantaa, nousee ykköseksi.
- Renaultin vauhti hiipuu, mutta pysyy Ferrarin kannassa. Mestaruuksien menettäminen vaatisi kuitenkin rutkasti epäonnea.
- McLarenin vauhti paranee, muttei tarpeeksi. Kimi tullaan kuitenkin näkemään ykkösenä ainakin kerran - edellyttäen, että Montoya ei tee enää enempää "läksiäisylläreitä". :cool:

Ensi kauden järjestykseksi veikkaan: Ferrari, McLaren, Renault, Toyota, BMW
 

Partsi

Kuollut apina
Liittynyt
2.3.2005
Viestit
2114
Sijainti
Kaatopaikka
Indyn kisahan oli brisukoille ja ferrarille suotuisa "välimallin" kisa. Fisi ajoi ihan hyviä aikoja/kisan uudemmalla moottoriversiolla. Jos Alonsolla olisi ollut sama motti olisi ajanut vähintään kolmoseksi ja tähän ei tarvitse edes korjata aika-ajoa. Alonso olisi todennäköisesti ajanut kevyesti kakkoseksi niin aika-ajoissa kuin kisassa uudemmalla moottoriversiolla.
 
Ylös