Formula 1 2006 loppukausi

reason

Well-known member
Liittynyt
20.4.2006
Viestit
541
En jaksanu kelata kaikkia tän päivän viestejä, voi olla siis vanha, mutta Renu ottaa massadämpperit käyttöön Unkarissa. Olivat arvioiden mukaan vieneet noin kolme kymmenystä per kierros vauhdista Saksassa. Fian käsittely on vasta syyskuussa eivätkä meinaa odotella sinne asti koska Whitingilta on saatu lupa käyttää niitä kisoissa käsittelyyn asti.

Ratkaistaanko tän kauden mestaruus kabineteissa?? jipii...... :thumbdown Hyvä FIAt, tai FIArrari!!!!!

http://www.planet-f1.com/News/Story_Page/0,15909,3210_3213_1376567,00.html
 

R.Rosset

Well-known member
Liittynyt
1.2.2006
Viestit
1048
HÖYNÄ sanoi:
Mestaruustaistelu ei varmasti ole vielä ohi. Alonso ei varmasti halua pysyä "YKSINKERTAISENA" mestarina vuotta kauempaa. :D
Alonson kuuluukin jäädä yksinkertaiseksi. :thumbup:
 

Törni

Well-known member
Liittynyt
5.11.2004
Viestit
11306
Jotenkin vaikuttaa siltä, että Renaultilla on tehty strategisia virheitä. Talli tuudittautui suureen pistejohtoon eikä töitä tehty riittävästi. Loppukauteen lähdettiin konservatiivisellä strategialla viime vuoden malliin ja uskottiin että Alonso napsii kuitenkin riittävästi hyviä sijoituksia.

Kun tähän kaikkeen lisätään nyt esille tullut sotku iskunvaimentimien kanssa, alkaa Renaultin huonon iskukyvyn syyt olla selvillä. Tallissa on, julkisuudessa esitetystä lausunnoista huolimatta, tällä hetkellä melkoinen paniikki. Aika alkaa käydä vähiin ja paniikissa virheiden todennäköisyys kasvaa. Kaikki tämä heijastuu koko tiimin työskentelyyn.
 

CaPtEeNi

Pedro Picapiedra
Liittynyt
11.1.1999
Viestit
2266
Sijainti
Absurdia
Ghetto sanoi:
Nyt mitataan Rellun kyvyt. Testikielto ei helpota asiaa.

Pidän kyllä peukkuja Alonsolle!

Toivottavasti muutkin tallit sotkis kuviota.
Testikielto tekee suorituskyvyn parantamisesta melkein mahdotonta. Jos uskomme että Ferrarin ja Renaultin suorituskyvyt (tai niiden ero) tulevat olemaan samat jatkossakin on pitää muiden tallien todenteolla sotkea kuviota.
 

äxä

Johtaja
Liittynyt
26.1.2006
Viestit
502
Sijainti
Maranello
Jotenkin tuntuu että:

Ajatus siitä että Alonson hyvä vauhti perustuisi Rellun hyvään luistonestoon ja mm. tuohon puhuttuun mass-damperiin pitäisi täysin paikkaansa.

Kummasti mies jäi heti mass-damper - systeemin poistuttua tallikaverilleen aika-ajossa ja itse kisassakin olisi ilman Fisin ongelmia jäänytkin taakse.
Ok, olihan Alonsolla rengashuolia mutta yhtälailla niitä on Fisilläkin.

Jos Unkarissa järjestys palautuu niin sehän on siinä sitten se.

Tämä nyt on vaan minun tuntumalla järkeilty asia, mutta ainakin mun silmiin jotenkin on niin että Alonso ei vaan kertakaikkiaan ole esittänyt kuljettajana samaa loistoa kuin Schumi ja Kimi, mestaruudestaan ja voitoistaan huolimatta.

Tulee väkisin mieleen Nigel Mansell joka voitti ylivoimaisella Williamsillaan mestaruuden vuonna 1992 ja sittemmin romahtikin tavallisten kuolevaisten tasolle.

Joka tapauksessa, ensi kausihan sen sitten näyttää miten todellisuudessa on.
Itse povaan ongelmia Alonsolle ensi kaudella Mclarenin ratissa...
 
Viimeksi muokattu:

pmv

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
5787
Sijainti
Perä-Pohjola
Vissiin Renault ottaa käyttöön sen kiistellyn iskarin kun tekivät hieman selvityksiä FIA:lle. En kuitenkaan usko, että se helpottaa merkittävästi urakkaa. Probleemat Hockella oli niin aika-ajoissa ja kisassa. Ymmärtäisin tämän iskari-systeemin edut niin, että se vähentää tärinää ja sitä kautta lisää pitoa ja vähentää renkaitten kulumista. Kuitenkin kun ajattelee mitä tahansa jousitusjärjestelmää, niin ei iskunvaimentaja ole kuin yksi osa sitä ja siihen tehdyt muutokset eivät voi olla maata kaatavia.

Pidemmissä vedoissa tärinäongelma voi aiheuttaa renkaitten kulumista, mutta kyllä yks nopea kierros pitäisi pystyä vetämään std-iskareillakin. Niinhän ne muutkin tekee, eikö? Hockella tämäkin oli Rellun osalta melko nihkeätä, joten uskoisiin Unkarissa tulevan ongelmia Rellulle.

Viime vuonna se oli yksi parhaista Ferrarin radoista ja Rellun selvä ongelma-baana. 2004 Ferrari oli muistaakseni aivan murskaavan ylivoimainen Unkarissa, joten kiharaiseksi menee.

Iso mutta on tietysti siinä, että jos Ferrari on kyennyt kovaan parannukseen kauden aikana, niin miksi Rellu ei siihen pystyisi? Testikielto nyt vähän haittaaa, mutta aika paljon voidaan tehdä tuulitunnelissa.

Alonson olisi nyt taisteltava kynsin ja hampain kaikista pisteistä. Hockessa se menikin hyvin, vaikka läheltä piti. Huonompikin tulos olisi ollut aivan mahdollinen. Toyotan vauhti on ollut kovaa ja Trulli sekä R.Schumacher voivat olla Rellun edellä mikäli ongelmia ei heille tule. Sama koskee de la Rosaa.

Täytyy todeta, että Schumacherin ja Ferrarin iskukyky ja taistelutahto on sitä luokkaa, että en koskaan laskisi heitä ulos mistään tilanteesta ennen kuin matematiikka estää sen. Mikäli Ferrari ja Schumacher kääntävät tämän itselleen, niin voidaan puhua kyllä melkoisesta taisteluvoitosta. Monestihan he ovat kääntäneet vaikealta näyttäneet tilanteet ihan kelvollisiksi tuloksiksi, jopa mestaruuksiksi. Tämän vuoden mestaruus olisi jopa heidän standardeillaan kova saavutus.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Nasu sanoi:
miksei näitä 'damppereita' voinut kieltää jo vuosi sitten....ja Kimi olisi ollut mestari ...muuten, nämä vaimentimet renu otti käyttöön kiinan gp:hen vuosi sitten
Jos ne tuli vasta Kiinaan, niin eihän Kimistä silloin mestaria olisi tullut ilmankaan niitä. Alonson Mestaruus oli jo tuossa vaiheessa varmistunut.
äxä sanoi:
Tulee väkisin mieleen Nigel Mansell joka voitti ylivoimaisella Williamsillaan mestaruuden vuonna 1992 ja sittemmin romahtikin tavallisten kuolevaisten tasolle.
...voittamalla heti seuraavana vuonna CART-sarjan?
äxä sanoi:
Itse povaan ongelmia Alonsolle ensi kaudella Mclarenin ratissa...
No kenelle tahansa on helppo veikata ongelmia McLarenin ratissa. ;)
 

äxä

Johtaja
Liittynyt
26.1.2006
Viestit
502
Sijainti
Maranello
WebSlave sanoi:
...voittamalla heti seuraavana vuonna CART-sarjan?
Pointti oli siis se että vuoden 1992 Williamsilla olisi varmaan Yuji Idekin ajanut mestaruuteen.

WebSlave sanoi:
No kenelle tahansa on helppo veikata ongelmia McLarenin ratissa. ;)
No tämä on kyllä totta! :D
 

JT

Well-known member
Liittynyt
24.11.2003
Viestit
386
äxä sanoi:
Tulee väkisin mieleen Nigel Mansell joka voitti ylivoimaisella Williamsillaan mestaruuden vuonna 1992 ja sittemmin romahtikin tavallisten kuolevaisten tasolle.
Minkä takia Mansellin kohdalla ei koskaan muisteta sitä, että mies oli jo ennen vuotta 1992 ollut kolmesti todella lähellä maailmanmestaruutta ja GP-voittojakin oli siinä vaiheessa tilillä jo parikymmentä. Liian nuoria taitavat useimmat olla muistamaan noita aikoja. Jos tarkoitat tuolla romahduksella kautta 1995, niin Mansellillä oli ikää silloin 42 vuotta ja motivaatio ajaa jäännöspisteistä täydeksi sudeksi osoittautuneella autolla ei ymmärrettävästikään ollut korkealla tasolla.

Tuskinpa Alonsolla oli tuota iskarijärjestelmää käytössä Minardilla 2001 tai F3000-sarjassa sitä ennen. Olikohan edes Renaultilla 2003 tai 2004. Eli kyllä mies on osoittanut osaavansa ajaa ilmankin.
 

äxä

Johtaja
Liittynyt
26.1.2006
Viestit
502
Sijainti
Maranello
JT sanoi:
Minkä takia Mansellin kohdalla ei koskaan muisteta sitä, että mies oli jo ennen vuotta 1992 ollut kolmesti todella lähellä maailmanmestaruutta ja GP-voittojakin oli siinä vaiheessa tilillä jo parikymmentä. Liian nuoria taitavat useimmat olla muistamaan noita aikoja.
Niin, onhan noita voittoja David Coulthardillakin paljon ja mikä onkaan hänen arvostuksensa?

Mielestäni Mansell oli hyvä kuski, mutta ei huippu. Sama Alonson kanssa.

Mutta kuten sanoin, mun silmissä vasta ensi kausi näyttää onko Alonsosta huipuksi.
 

pmv

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
5787
Sijainti
Perä-Pohjola
Juu, Rellun iskarijärjestelmän vertaaminen Williamsin aktiivijousitukseen on kyllä melkoisen karkeaa. Aivan eri luokan jutuista on kyse. Samoin Mansellin leimaaminen tavalliseksi kuolevaiseksi ei ole oikeutettua. Johan Eddie Irvinekin oli sitä mieltä että Nige ei sellainen ollut. Vai miten se meni, kun Eddie sanoi että Hungaroringillä ei voi ohittaa, niin joku näsäviisas toimittaja kuittasi että voittihan Mansellkin 12. ruudusta, johon Eddie vastasi että "No Nigel on Nigel, me muut olemme tavallisia kuolevaisia". Tämä menee jo vahvasti OT:n puolelle....

EDIT: Joo, sori. Unohdin että kukkaan ei oo mittään.
 
Viimeksi muokattu:

äxä

Johtaja
Liittynyt
26.1.2006
Viestit
502
Sijainti
Maranello
pmv sanoi:
Juu, Rellun iskarijärjestelmän vertaaminen Williamsin aktiivijousitukseen on kyllä melkoisen karkeaa.
Ei tässä kukaan niitä systeemejä verrannutkaan, vaan pointti on edelleen se että musta tuntuu (HUOMAA MUTU) että Alonsolla ei kulje kovaa ilman Rellun erinomaisia kuljettajaa helpottavia järjestelmiä.

Mutta se tästä aiheesta että ei mene liikaa offariks.
 

pmv

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
5787
Sijainti
Perä-Pohjola
No kyllä mun mielestä Alonso on osoittanut taitonsa myös hieman heikommalla kalustolla. Eli Alonso on osoittanut vuosien saatossa että kykenee tekemään omalla henkilökohtaisella osaamisella ratkaisevan eron. Se, että "kaverilla ei kulje" ilman apuvälineitä, on aavistuksen paksua, sillä mieshän oli kauden alkupuoliskon kisoissa joko ykkönen tai kakkonen, mikä on mielestäni ennätys. Että melkoisen huikeaa jälkeä tuli, vaikkakin auto oli silloin parhaimmillaan. Mutta että kukaan muu ei siis sellaiseen ole kyennyt mihin Alonso. Että mitä sen olisi pitänyt tehdä että kelpaisi?
 

DFiaA

I told you so
Liittynyt
7.2.2001
Viestit
14430
äxä sanoi:
Ei tässä kukaan niitä systeemejä verrannutkaan, vaan pointti on edelleen se että musta tuntuu (HUOMAA MUTU) että Alonsolla ei kulje kovaa ilman Rellun erinomaisia kuljettajaa helpottavia järjestelmiä.

Mutta se tästä aiheesta että ei mene liikaa offariks.
Mä luulen että Alonsolla ei kulje silloin kun se ei saa renkaitaan toimimaan kunnolla :rolleyes:

Mun mielestä ei ole niinkään kyse siitä, että Alonso tarvitsisi ajamista helpottavia järjestelmiä, vaan säädöt joilla renkaat toimii erinomaisesti Alonson ajamana. Ja siinä tämmöisten systeemien riisuminen aiheuttaa varmasti päänvaivaa.

Tosin olihan Alonsolla ongelmia jo Indianapolisissa. Siellä taidettiin ajaa joillain hätävararenkailla? Alonson voittokulussa on ollut avainrooli Rellun ja Michelinin yhteistyöllä.
 

Törni

Well-known member
Liittynyt
5.11.2004
Viestit
11306
DFiaA sanoi:
Mä luulen että Alonsolla ei kulje silloin kun se ei saa renkaitaan toimimaan kunnolla :rolleyes:
Ihme. Luulisi tosiaan että juuri silloin sen pitäisi kulkea :rolleyes:
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Miksei muuten missään puhuta siitä, että oliko muilla talleilla käytössä tuo massavaimennin saksassa ja tuleeko niillä olemaan se unkarissa?
Käsittääkseni tilanne on kuitenkin se, että ainakin huipputalleilla tuo systeemi on ollut tällä kaudella käytössä ja suurin osa sitä on ainakin suunnitellut käyttöön otettavaksi.... Koko ajan vaan puhutaan "renun massavaimentimesta"... Oliko ferrarilla saksassa se käytössä vai ei?

Ja eikös renuista hävinny nimen omaan takarenkaat saksassa eikä eturenkaat? Ellei mun muisti petä, ei ehdi nyt tarkistaan. Sillä eikös tuo massavaimennin nyt kuitenkin enämpi vaikuta (ainakin suorempaan) eturenkaisiin...
Ja mun käsityksen mukaan tämä massavaimennin ei mitenkään liity auton jousitukseen kuten jossain aikaisemmassa viestissä tuntui olevan puhe.
Se vaan vaimentaa/vähentää auton keulan nyökkäysliikkeitä.

Niin ja kuten aikasemmin esitin ja joku muu taisi sen jälkeen esittää tallien kehityksestä akselilla ferrari vs. renu niin voi olla, että renun nykyinen konsepti alkaa olemaan kehityskaarensa päässä. Suuren suurta etumatkaahan renulla ei missään vaiheessa ole nyky konseptillaan ollut (vrt. ferrari 2000-2004)..

Niin ja ottiko renu tosiaan massavaimentimen käyttöön vasta viime vuonna kiinassa? Miten mulle on tullut semmonen kuva, että niillä olis ollut se koko tai ainakin melkein koko kauden käytössä.
 
Viimeksi muokattu:

justF1fan

Well-known member
Liittynyt
20.3.2006
Viestit
167
JT sanoi:
Tuskinpa Alonsolla oli tuota iskarijärjestelmää käytössä Minardilla 2001 tai F3000-sarjassa sitä ennen. Olikohan edes Renaultilla 2003 tai 2004. Eli kyllä mies on osoittanut osaavansa ajaa ilmankin.
2003 todisti sen, että Trulli keräsi enemmän pisteitä nykypistelaskun mukaan siihen mennessä, kunnes Briatore heivasi ulos tallista.
Että osaa toki ajaa, mutta tilastojen valossa näyttäisi olevan Trullin tasoa.
 
Ylös