Formula 1 - 2010 - Bahrain: Aika-ajot

M.Webber

Well-known member
Liittynyt
27.11.2007
Viestit
2586
Huomenna sitten jännitetään renkaiden kestämistä ja bensankulutusta.
 

Timmyh

Formuloita vuodesta -98..
Liittynyt
23.2.2009
Viestit
2933
Sijainti
Tampere
Voi tulla aika mielenkiintoinen ensimmäinen mutka huomenna. Alonso haluaa varmasti voittaa tallikaverinsa ja kun pääsee puhtaalta puolelta lähtemään niin yrittänee sitä heti startissa. Hamiltonkaan nelosruudusta ei ole niitä kaikkein rauhallisimpia menijöitä siihen ensimmäiseen mutkaan. Voisi tulla kiva Ferrari vs. Ferrari kolaus siihen alkuun. (Ei sikäli että kenellekään mitään pahaa toivoisin. :eek::eek:)

Toivottavasti tulee mielenkiintoinen kisa jossa nähdään ohituksia. Sillä ajatuksella ohituksia voi tullakin jos joltakulta yhtäkkiä loppuu renkaat ja takaa tulee toinen paremmilla renkailla.
 

Vertti

Well-known member
Liittynyt
16.3.2008
Viestit
1533
Sijainti
Helsinki
Mä oon kyllä hyvin luottavainen, että Mclaren nousee kärkeen hyvinkin nopeasti. Joku voi olla eri mieltä, mutta mun mielestä Mclaren on aika usein alottanut kaudet vaisusti ja parantunut sitten nopeasti. Mieleen tulee esim. 2005 tai 2009.

Mercedeksellä on sit jo vähän kovempi duuni. Joku vois sanoa, että jo tän ekan aika-ajon jälkeen näyttää siltä, että Mersu ei tuu mestaruudesta taistelemaan. Itse taidan kuitenkin odottaa vielä muutaman kisan ennenkun alan julistamaan mitään. Mutta kyllä Ferrari näyttää todella hyvältä tällä hetkellä. Näin se vaan on.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
12.4.2008
Viestit
5797
Sijainti
Kerava
Mä oon kyllä hyvin luottavainen, että Mclaren nousee kärkeen hyvinkin nopeasti. Joku voi olla eri mieltä, mutta mun mielestä Mclaren on aika usein alottanut kaudet vaisusti ja parantunut sitten nopeasti. Mieleen tulee esim. 2005 tai 2007.
2007 tuli heti toisessa kisassa kaksoisvoitto, ja ekassakin kisassa oli molemmat autot palkinnoilla :p
 

Vertti

Well-known member
Liittynyt
16.3.2008
Viestit
1533
Sijainti
Helsinki
Mutta entäs ne rengasseokset? Maikkarin pojat sivusivat aiheen täysin ja itse olin niin tohkeissani Vettelin vauhdista, että jäi täysin huomaamatta. :eek:

Koitin esim. Autosportista katsoa, muttei osunut silmään. Kiinnostaisi tietää millä renkailla kukin kärkikuski ajoi. Kiitos jo etukäteen sille, joka ne löytää ja tänne postaa.
 

Ode

Maailmanlupaus
Liittynyt
7.6.2008
Viestit
4178
Sijainti
Oulu
Hyvin meni. Vettel paalulla kuten toivoinkin ja Rosbergille iso peukku Shumin päihittämisestä. Eihän vanha herra itsekkään millään tavalla toki huonosti ajanut.

Camposin autojen suorituskyky: :eek: Se siitä hypetyksestä? Toivottavasti saavat vauhtia. :D
 

M.Webber

Well-known member
Liittynyt
27.11.2007
Viestit
2586
Mutta entäs ne rengasseokset? Maikkarin pojat sivusivat aiheen täysin ja itse olin niin tohkeissani Vettelin vauhdista, että jäi täysin huomaamatta. :eek:

Koitin esim. Autosportista katsoa, muttei osunut silmään. Kiinnostaisi tietää millä renkailla kukin kärkikuski ajoi. Kiitos jo etukäteen sille, joka ne löytää ja tänne postaa.
Kaikki top-kympissä ajoivat supersoftilla paitsi Sutil. Tätä tietoa on ainakin viljelty Atlaksella, mm. RTL:llä näin sanottu.

Edit. James Allen ainakin vahvistaa asian:

Sutil was third in Q1 and was the only one of the top ten to set his time on the medium tyre, which is a good 6/10ths slower than the super soft.
 
Viimeksi muokattu:

80CC

Well-known member
Liittynyt
29.3.2009
Viestit
298
top 10 Sutil tais olla ainoa kovilla? Kubicasta ei tietoa, mut muuten olin kattovinani et muilla ois ollu vihreät randut renkaissa.
 

Quasimodo

Well-known member
Liittynyt
30.6.2008
Viestit
5455
Sijainti
Helsinki
Päällimmäisinä jäi mieleen aika-ajosta Buttonin vaisuus (vaikka väittääkin huonon tuloksen johtuneen autosta) ja Massan vahva comeback. Button saattaa hyvinkin jatkaa siitä mihin Kovalainen jäi ja Ferrarin kaksikon välille odotan tasaista vääntöä pitkin kautta. Schumi varmasti parantaa otteitaan kauden mittaan ja ennemmin tai myöhemmin Rosbergilla tulee vielä olemaan vaikeaa Rehtorin kanssa. Webber ajanee todennäköisesti tasaisen vahvasti tällä kaudella, mutta Vettel tulee menemään vielä lujempaa.
 

peksu

Well-known member
Liittynyt
23.9.2003
Viestit
350
Sijainti
muailmalla
2 voittoa ja 1 paalupaikka tarkoittaa, että rata ei sovi Alonsolle? :D Homma selvä.

Rata ei sovi ??? Jos on kuski niin rata kuin rata sopii varsinkin jos tallitoveri ajaa samalaisella autolla paalupaikan niin turha selitellä, kuskin pitää osata ajaa ympyrärataa, pitäiskös tahkota vielä vuosi samaa rundia..

Tämä espanjan herra ei mikään ylistettävä ole vaikka itse alkaa sitä luulemaan, nopeus radalla tuo sen kunnoituksen formula ykkösissä eikä mikään muu, ja jos tallikaveri ajaa nopeammin samalla autolla niin olet HIDAS, siitä tämän Alonson alakuloisuus.

Kallis mies Ferrarille ja siitä kuullaan koko kauden.. :nope: Tosin Santanderin miljoonat korvaavat sen.
 

DexDexter

Formuloita vuodesta 1982
Liittynyt
28.9.2008
Viestit
1022
Sijainti
Helsinki
Päällimmäisinä jäi mieleen aika-ajosta Buttonin vaisuus (vaikka väittääkin huonon tuloksen johtuneen autosta) ja Massan vahva comeback. Button saattaa hyvinkin jatkaa siitä mihin Kovalainen jäi ja Ferrarin kaksikon välille odotan tasaista vääntöä pitkin kautta. Schumi varmasti parantaa otteitaan kauden mittaan ja ennemmin tai myöhemmin Rosbergilla tulee vielä olemaan vaikeaa Rehtorin kanssa. Webber ajanee todennäköisesti tasaisen vahvasti tällä kaudella, mutta Vettel tulee menemään vielä lujempaa.
Mielestäni Buttonin vaisuus on täysin ennakkoarvioiden mukaista, itsekkin täällä (monen muun lisäksi) olen toitotellut miten Lewis jyrää Buttonin ja näin siinä tulee käymään. Buttonin suoritukset tallikavereita vastaan kertoivat jo etukäteen miten hommassa tulee käymään. Veikkaan silti että Buttonin kaudesta tulee parempi kuin Kovalaisen viime vuonna.
 

Quasimodo

Well-known member
Liittynyt
30.6.2008
Viestit
5455
Sijainti
Helsinki
Mielestäni Buttonin vaisuus on täysin ennakkoarvioiden mukaista, itsekkin täällä (monen muun lisäksi) olen toitotellut miten Lewis jyrää Buttonin ja näin siinä tulee käymään. Buttonin suoritukset tallikavereita vastaan kertoivat jo etukäteen miten hommassa tulee käymään. Veikkaan silti että Buttonin kaudesta tulee parempi kuin Kovalaisen viime vuonna.
Itsekin odottelin, että Button ei tule alkuunkaan pärjäämään Hamiltonille, ja näinhän siinä taitaa käydä. Kovalaista parempiin suorituksiin yltäminen ei ole kova vaatimus, mutta saa nähdä, että kuinka käy.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Jouduin muiden rientojen takia katsomaan aika-ajon boksilta. Kylläpä oli ankeaa ilman Live Timingia.

Aika-ajospesialisti päihitti Heikin, ei yllättänyt.
Alguersuari "seitsemäs putoaja", ei yllättänyt.
Bahrainspesialisti päihitti Alonson, ei yllättänyt.
Toinen bahrainspesialisti päihitti eläkkeeltäpalaajan, ei yllättänyt.
Lewis löi Buttonin aika-ajossa, ei yllättänyt (paitsi aikaero).

HRT sai toisenkin auton radalle, yllätti.
Sauberin vaisuus, yllätti.
Renault Q3:ssa, yllätti.
Q3:n aikaerot, yllätti.
Q2:ssa viikonlopun nopein aika, yllätti.

Ennustukseni mukaan Button jää yleensä vähemmän kuin 0,2 sekuntia Lewisille aika-ajossa: tilanne 0/1.
 
Viimeksi muokattu:

hippi

Well-known member
Liittynyt
13.4.2009
Viestit
2657
Mielestäni Buttonin vaisuus on täysin ennakkoarvioiden mukaista, itsekkin täällä (monen muun lisäksi) olen toitotellut miten Lewis jyrää Buttonin ja näin siinä tulee käymään. Buttonin suoritukset tallikavereita vastaan kertoivat jo etukäteen miten hommassa tulee käymään. Veikkaan silti että Buttonin kaudesta tulee parempi kuin Kovalaisen viime vuonna.
Heikin ongelmat viime kaudella (toisella puoliskolla) tulivat ilmi nimenomaisesti kilpailujen aikana, eivät niinkään aika-ajoissa. Katsotaan nyt ensin ainakin huominen kisa läpi, ennen kuin aletaan ennustella Hamiltonin ja Buttonin välisiä voimasuhteita koko kauden mitalle. ;)
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Puolet Bahrainin aika-ajo-otsikosta kimijarnaa? Olisi kai tämä pitänyt arvata, mutta kylläpä on tunkkaista luettavaa.

Aika-ajojen tuloslista ei juuri yllätyksiä tarjonnut noin mun silmään. Kaikissa kärkitalleissa pidempään tallissa ollut oli nopeampi, mikä nyt on ihan justiin niinkuin odottaa sopi tässä vaiheessa. Koskee myös Schumin/Rosbergin eroa, vaikka syy eri onkin. Aikaerot tuppaavat pitkillä radoilla kasvamaan suuremmassa suhteessa kuin radan mitta antaisi olettaa, mikä lie syynä. Aika odotetut erot minusta kuitenkin.

Heikki näytti olevan ainut uusien tallien kuskeista, joka ei ajanut viikonlopun nopeinta aikaansa aika-ajoissa, eli ihan ei nappiin tosiaan mennyt. Glockilta hieno suoritus, sen verran turbulenssia tekniikkaongelmien ja muun säädön takia Virginilläkin, että Lotusten lyömisestä voi pistää ison plussan Timolle. Chandhok yllätti osallistumalla ja HRT saamalla toisenkin auton kuosiin. En olisi ikinä uskonut.
 

mikæl

Well-known member
Liittynyt
28.7.2000
Viestit
6949
Sijainti
Tampere
Jos Ferrari olisi keskittynyt Massaan, eikä ainoastaan Räikkösen toiveiden toteuttamiseen, niin tilastot näyttäisivät hiukan toisenlaiselta.
mutta Ferrarihan vuodesta 08 keskittyi Massaan ja niin kummallista kuin se Kimin mestaruuden jälkeen olikin, niin taustalla oli valtapeli, Alonso Santanderin rahojen kytkynä ja se, että Massa katsottiin Alonson hoviin paremmin sopivaksi kuskipariksi. Saattoi olla jopa Alonson toive että ei Kimin kanssa.
 

IWE

Well-known member
Liittynyt
22.6.2004
Viestit
2963
mutta Ferrarihan vuodesta 08 keskittyi Massaan ja niin kummallista kuin se Kimin mestaruuden jälkeen olikin, niin taustalla oli valtapeli, Alonso Santanderin rahojen kytkynä ja se, että Massa katsottiin Alonson hoviin paremmin sopivaksi kuskipariksi. Saattoi olla jopa Alonson toive että ei Kimin kanssa.
Kylläpähän Kimin ailahtelevista suorituksista huolimatta Ferrarin kiinnostukset rajoittuivat ainoastaan auton parantelemiseksi Kimin toiveiden mukaan, vaikka toinen kuljettaja taisteli mestaruudesta. Täysin järjetöntä toimintaa, mutta täyttä totta.

Lisäksi kuten Kimi on sanonut hän olisi voinut halutessaan jatkaa Ferrarilla, joten eipä siinä ole Alonsolla ollut paljoa sanavaltaa ja Satanderinkin halut eivät olisi paljoa painaneet, jos Kimi ei olisi näin perso rahan perään ja mielummin häipynyt kourassaan tukku rahaa, kuin ajanut kilpaa.:thumbdown

Kaudella 2009:kin Ferrari kuljettajilla oli Melbournen jälkeen ensimmäistä kertaa käytössään identtiset autot viikonloppuna, jolloin Massa keihästettiin jousella. Siihen asti Kimi oli ajanut mm kevyemmällä rungolla, tehokkaammilla diffuusereilla ja muutamilla muilla uudemmilla osilla.

Mielestäni on aika vaikeaa pyöräyttää faktoja päälaelleen ja väittää Ferrarin puoltaneen Massaa missään vaiheessa. :dunno:
 

Joppe_001

Well-known member
Liittynyt
1.11.2003
Viestit
3764
Sijainti
Tois pual jokkee
Äääh. Kimi ei tietääkseni ajanut Bahrainissa, joten tuota loputonta ja merkityksetöntä riitelyä voisi jatkaa jossain muussa toikissa.:nope:
 
Ylös