Formula 1 - 2010 - Bahrain: Kilpailu ja jälkipuinti

Hookah

Elämäntapaintiaani
Liittynyt
24.6.2008
Viestit
4447
Kummallista valitusta tylsästä kisasta, vaikka kilpailun voitti kuljettaja kolmannesta ruudusta ohittaen molemmat edessään ajaneet radalla kisatilanteessa. Keskeytyksiä nähtiin runsaasti, samoin Lotus toi lisää väriä touhuun. Taitaa se suurin "tylsyyden" syy löytyä korvien välistä ja siitä, miten suomalaismenestys on romahtanut ja marssijärjestys palannut J-J:n aikakaudelle 80-luvun lopulle. Itse odotin paljon pahempaa, sillä Bahrain ei ole juuri koskaan tarjonnut erityisen mielenkiintoisia kisoja. Asenne kuntoon ja objeektivista aspektia mukaan peliin niin kyllä se tylsyyskin varmasti karisee! :thumbup:
 

Zire

`.´
Liittynyt
5.2.2009
Viestit
536
Sijainti
Lahti
Taitaa se suurin "tylsyyden" syy löytyä korvien välistä ja siitä, miten suomalaismenestys on romahtanut ja marssijärjestys palannut J-J:n aikakaudelle 80-luvun lopulle.
Meneekö Whitmarsin ja Schuminki valittelut sitten tuon heikon suomalaismenestyksen piikkiin? :D
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Kummallista valitusta tylsästä kisasta, vaikka kilpailun voitti kuljettaja kolmannesta ruudusta ohittaen molemmat edessään ajaneet radalla kisatilanteessa. Keskeytyksiä nähtiin runsaasti, samoin Lotus toi lisää väriä touhuun. Taitaa se suurin "tylsyyden" syy löytyä korvien välistä ja siitä, miten suomalaismenestys on romahtanut ja marssijärjestys palannut J-J:n aikakaudelle 80-luvun lopulle. Itse odotin paljon pahempaa, sillä Bahrain ei ole juuri koskaan tarjonnut erityisen mielenkiintoisia kisoja. Asenne kuntoon ja objeektivista aspektia mukaan peliin niin kyllä se tylsyyskin varmasti karisee! :thumbup:
Ihan hyviä heittoja, mutta tapahtumia ei siltikään liiaksi ollut. Tai sitten vaan tuo kermanvärinen maasto ja harmaa asvaltti vaikutti hermostoon sen verran negatiivisesti, että vain sadekisa olisi pelastanut tilanteen (satoihan Losailissakin viime vuonna mopokisoissa).

Melbourne takaisin avauskisaksi, siinä skenessä on sentään hohtoa. Ja tunnelmaa piisaa aikaisin aamulla kahvin kera.
 

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
Tässä syy tylsyyden tunteeseen

Kummankin kisat menivät perseelleen. Onhan se tylsää ottaa turpaan Ferrarilta.
Itse luulen, että tylsyyden syy on samat polttoainekuormat. Näin ollen edes viimeisten stoppien aikaan ei ole odotettavissa muutoksia tuloksiin, niitä kun "ei ole" niitä viimeisiä stoppeja. Jos ennen oli viimeinen kolmannes tylsää, niin nyt se oli viimeiset kaks kolmasosaa. Ensimmäisiin stoppeihin ja hetki niiden jälkeen oli vielä mieltä, mutta kun kävi selväksi, ettei toisia stoppeja tule tuli touhusta tylsää. Aivan kuten aiemminkin toisten stoppien jälkeen. Nyt se viimeinen (eli tylsä) stintti kesti yli puolet kisasta.
 

Veidt

Well-known member
Liittynyt
19.11.2008
Viestit
3292
Kummankin kisat menivät perseelleen. Onhan se tylsää ottaa turpaan Ferrarilta.
Niinpä, jos ois McLaren ottanu murskavoiton tai Schumi, niin tuskinpa olisi kuultu halaistua sanaa tylsyydestä, tai vaadittu pikaisia toimenpiteitä sääntöjen muuttamiseksi...
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Itse luulen, että tylsyyden syy on samat polttoainekuormat. Näin ollen edes viimeisten stoppien aikaan ei ole odotettavissa muutoksia tuloksiin, niitä kun "ei ole" niitä viimeisiä stoppeja. Jos ennen oli viimeinen kolmannes tylsää, niin nyt se oli viimeiset kaks kolmasosaa. Ensimmäisiin stoppeihin ja hetki niiden jälkeen oli vielä mieltä, mutta kun kävi selväksi, ettei toisia stoppeja tule tuli touhusta tylsää. Aivan kuten aiemminkin toisten stoppien jälkeen. Nyt se viimeinen (eli tylsä) stintti kesti yli puolet kisasta.
Eiköhän siellä kauden aikana vähän jännempiäkin taktisia taistoja nähdä, ei pidä vetää liian pitkälle meneviä johtopäätöksiä ekan kisan perusteella. Harmillisesti kyllä tämä aika-ajon rengassääntö on tehokas taktiikkaerojen tappaja kärjessä. Ja uskoakseni kahden renkaan sääntö myös. Aivan liikaa on kisaamisen vapausasteita vähentäviä sääntöjä. Vähän sama kuin suomessa että kaikkiin ongelmiin yritetään keksiä parannusta uusilla laeilla. Vaikka parempi olisi turhia rajoitteita karsia.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Kaiken lisäksi viimeinen kunnon ohitus kisan puolessa välissä ja toinen puolisko olikin kyllä harvinaisen puuduttavaa kurvailua.
Tähän piti vielä sen verran kommentoida, että vaikkei Lawrencen systeemillä enää syntynyt tilastoitavia ohituksia(*), niin koko kilpailun voiton dramatiikkahan osui tuohon loppuosaan.

Ensin Ferrarit alkavat saavuttaa Vetteliä. Sitten Ferrarilla havaitaan ongelmia ja kehoitetaan säästämään kalustoa. Sitten Vettelilläkin ilmenee ongelmia ja hänkin hidastaa. Ferrarit saavuttavat kärjen ja menevät ohi ja Vettel taistelee puolikuntoisella autollaan sen minkä voi. Hamiltonkin menee ohi ja seuraavaksi mietitään ehtiikö Nico R. saada Red Bullin kiinni. Ehtii, mutta Vettel löytää vielä lisää vauhtia (epäilemättä kalustoaan riskeeraten, kuten maaliviivan jälkeen pysäyttäminen osoitti) ja pystyy pitämään paikkansa.

Olihan tuossa dramatiikkaa kerrakseen. Jos tämä on "harvinaisen puuduttavaa kurvailua", niin vaatimustaso on aika korkealla.

*) Saattaa olla, että Lawrence nuo vielä tilastoikin, vaikkei ClipThe Apexin tilastoija niitä laskenutkaan. Vettel ajoi kuitenkin maaliin, joten kyse ei ollut fataalista viasta. Ongelmiahan oli Ferrarillakin.
 
Viimeksi muokattu:

Joppe_001

Well-known member
Liittynyt
1.11.2003
Viestit
3764
Sijainti
Tois pual jokkee
No ehkä tässä vaan nousi esille se, että formuloissa ei ole vuosikymmeneen tapahtunut radalla mitään ihmeellistä. Nyt kun ne "jännittävät" varikkopysähdykset on poissa kuvioista, niin hellanlettas kun nehän ajaa jonossa!!! :eek!: Niin ne ajoi aikaisemminkin, silloin vaan se jolla oli enemmän bensaa pääsi lopulta edelle.
 

M.Webber

Well-known member
Liittynyt
27.11.2007
Viestit
2586
Niin, kyllä siellä voittajatkin kritisoivat. Alonso ja Massa sanoivat kumpikin, että vielä aiempaa enemmän kisat ratkeavat aika-ajossa ja ensimmäisessä mutkassa ja loppuaika körötellään peräkkäin. Nähtiinhän se, että esim. Webberillä ja Buttonilla ei ollut mitään saumoja kisassa, vaikka kisavauhtia löytyi, kun epäonnistuivat aika-ajossa.

Hamilton sanoi myös, että jonossa ajeluahan tämä on vielä enemmän kuin ennen.

Vettel sanoi, että (ne vähäisetkin) kaksintaistelut jäävät pois, kun pitää säästellä renkaita.

Tämä nyt tietysti oli vasta ensimmäinen kilpailu ja kaikki tiimit varmistelivat, koska esim. renkaiden kulutuksesta ei oltu varmoja. Odotellaan Australiaa.
 

Stedos

Banned
Liittynyt
5.4.2008
Viestit
1189
Sijainti
kuussa
Ongelmat ovat vain siinä yksinkertaisesti, että autot ja renkaat ovat liian hyviä. Se superpehmeäkään ei kulumallakaan mennyt yhtään sen huonommaksi. Kaikki tuplatriplafibrazipla-diffut pois, sitten vaikka kolme pakollista pysähdystä niin johan muuttuisi tilanne.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Vettel sanoi, että (ne vähäisetkin) kaksintaistelut jäävät pois, kun pitää säästellä renkaita.
Vettel on väärässä. Juuri renkaiden säästäminen antaa mahdollisuuden kiristää tahtia ja riskeerata renkaiden kustannuksella. Kuten Alonso demonstroi. Ennen mentiin koko stintti täysillä, joten minkäänlaista kiristämisen varaa ei enää ollut.
 

M.Webber

Well-known member
Liittynyt
27.11.2007
Viestit
2586
Noinhan se tietysti periaatteessa on. Nyt emme nähneet Alonson ja Vettelin taistelua, koska Vettel joutui antamaan periksi. Olisiko Alonso sitten päässyt ohitse, kun Schumi, Button ja Webberkään eivät saaneet toisistaan eroa?
 

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8252
Sijainti
Helsinki
Vettel on väärässä. Juuri renkaiden säästäminen antaa mahdollisuuden kiristää tahtia ja riskeerata renkaiden kustannuksella. Kuten Alonso demonstroi. Ennen mentiin koko stintti täysillä, joten minkäänlaista kiristämisen varaa ei enää ollut.
No oon kyllä enemmän Vettelin kans samoilla linjoilla. Melko todennäköisesti myös Vettel olisi pystynyt kiristämään tahtia siinä missä Alonsokin.

Siinä vaiheessa kun se toinen riskillä yrittää ja tuhoaa renkaansa takana, niin toinen voi hallita edelleen siinä edessä ja jopa säästellä.

Toki esim. tässä kisassa Massalla olisi voinut tarjoutua mahdollisuus Alonson ohittamiseen, jos Alonso olisi tuhonnut renkaansa yrittäessään hiillostaa Vetteliä.
 

mustakaari

"Se on juurikin näin"
Liittynyt
15.1.2001
Viestit
6788
Sijainti
Rysälä
Pointti varmaan onkin ettei noita renkaita saa ajamalla rikki...edes Hamilton. Joten mitään riskiä ei ole, jos ei kauheasti tyri.
 

Vice

Reality bites
Liittynyt
25.1.2007
Viestit
6418
Hyvähän se on sadekisaa verrata Bahrainin kuivuuteen.
Tuo kyseinen kisa oli muuten sata kertaa mielenkiintoisempi kuin yksikään F1-kisa pitkään aikaan jo ennen tuon ukkosmyrskyn tuloa. Ei minua indyt kiinnosta pätkääkään, mutta jokin on vikana jos Dallarat voivat ohitella toisiaan pölyisellä & surkeasti organisoidulla katuradalla, mutta F1 ei ylileveällä parkkipaikalla. Neljä autoa rinta rinnan mutkaan..
 
Viimeksi muokattu:

Veidt

Well-known member
Liittynyt
19.11.2008
Viestit
3292
Ensimmäiseksi kannattaisi kuitenkin ottaa tuo järjetön sääntö pois, että kisa täytyy aloittaa samalla renkaalla millä teki nopeimman aikansa Q3:ssa. Sillä käytännössä pakotetaan lähes kaikki top 10:ssä aloittamaan samalla renkaalla, ja silloin myös stopit osunevat samoille kierroksille, ja myös viimeisellä stintillä kaikilla on sitten samat renkaat. Ei minkäänlaista variaatiota taktiikoissa siis.

Viime vuonna kun renkaat sai valita vapaasti, ainakin jonkinlaisia eroja rengastaktiikoissa nähtiin. Nyt Sutil taisi olla ainoa top 10:ssä jolla oli eri renkaat, mutta sen vaikutusta lopputuloksiin ei sitten nähty kun tämä tippui alussa hännille. Mutta loppustintillä vauhtia tuntui kuitenkin piisaavan paremmin pehmeillä renkailla kuin kärjellä jotka vetivät kovilla?

Riittäisikö tämä vauhtiero ohituksiin on sitten eri asia, mutta olisipa ainakin jotain vaihtelua taktiikoissa.
 

M.Webber

Well-known member
Liittynyt
27.11.2007
Viestit
2586
Mielenkiintoinen pointti Ted Kravizin kisa-analyysissä. Red Bull pystyi lähtemään kisaan 10 kg kevyemmällä bensalastilla kuin Ferrari ja sen takia Alonso jätti hyökkäyksensä (joka jäi näkemättä) kisan loppuun.

While Red Bull will be annoyed about the engine, they cannot criticise it too much - Renault has gone a long way to improving the power before homologation took place on 1 March, while remaining the most fuel-efficient engine on the grid.

Williams technical director Sam Michael confirmed the Renault as best in this area, followed by Mercedes and Cosworth, with Ferrari the thirstiest. That means the Red Bulls started the race with 10kg less fuel than the Ferraris.

That would have been worth nearly 0.4 seconds a lap in the early stages of the race around the extended Bahrain track. Averaging out at 0.2secs per lap, reckoned Michael, Renault's fuel efficiency would have given Red Bull a 9.8-second advantage on Ferrari over the whole race distance.

No wonder eventual winner Fernando Alonso was waiting until the last 10 laps to mount an attack. At any other stage of the race, it would not have been a fair fight, as Vettel would have been significantly lighter on fuel.

We should bear this in mind in the inevitable debates about the first race being boring.

Had Vettel not had his problem, we would likely have enjoyed a fight for the lead between Alonso, who had been nursing his tyres throughout the race, and Vettel, with his rear tyres starting to fade. The fuel would have equalised, so performance would have been similar.
Hän tuossa tosin sanoo, että Alonso huolehti renkaistaan paremmin, kun Vettel sanoi kisan jälkeen juuri päinvastaista.


http://news.bbc.co.uk/sport2/hi/motorsport/formula_one/8572060.stm
 
Ylös