Formula 1 - 2010 - Bahrain: Kilpailu ja jälkipuinti

Vice

Reality bites
Liittynyt
25.1.2007
Viestit
6418
Ei se niin tapahtumaköyhä kisa ollutkaan. Kun vielä lisää varikkokäynnit ja keskeytykset, niin ihan mukavastihan siellä tapahtui. Ainakin tilastollisesti.
Kubica, Sutil ja Hulk tippuivat kaikki joukon perälle, joten helppoahan sieltä Virgineitä on ohitella paremmilla autoilla ja suoranopeuksilla. Vääristävät aina lukemia tuollaiset.

Kai nuo ohitukset muuten olisi Bahrainille hyväksyttävissä lukemissa, mutta kun kyseessä on avauskisa...
 

Torres

Well-known member
Liittynyt
15.3.2008
Viestit
2011
Aika vääristäviä tosiaan nuo tilastot, jos pelkkiä määriä tuijottaa. Lähes kaikki ohitukset ovat tapahtuneet kympin kärjen ulkopuolella ja niistäkin suurin osa sellaisia, missä on ohitettu sekuntikaupalla hitaampi tulokasauto sen suuremmitta taisteluitta. Kaiken lisäksi viimeinen kunnon ohitus kisan puolessa välissä ja toinen puolisko olikin kyllä harvinaisen puuduttavaa kurvailua.

Toivottavasti Melbourne ei petä tälläkään kertaa. Muuten täytyy tosissaan harkita, onko tämä tosiaan sen parinsadan euron arvoista huvia per kausi.
 
Viimeksi muokattu:

CARTer

Well-known member
Liittynyt
20.9.2004
Viestit
2315
Ei se niin tapahtumaköyhä kisa ollutkaan. Kun vielä lisää varikkokäynnit ja keskeytykset, niin ihan mukavastihan siellä tapahtui. Ainakin tilastollisesti.
Pääosin merkityksettömiä ohituksia merkityksettömistä sijoista Kubican, Sutilin ja Hulkenbergin toimesta. Tilastot ovat siis tässä tapauksessa, kuten arvata sopii, merkityksettömiä. Niistä on turha kenenkään selväjärkisen lohtua lähteä hakemaan. Ja varsinkin kun TV-ohjaus vielä oli aivan ala-arvoista, niin koko kaameus on valmis.

Tilastoista tekee merkityksettömiä myös se, että heti kun lyö paremman tilaston esiin, niin alkaa kaamea vähättely. Ihan vain vertailukohdaksi heitän eilisen IndyCar-avauksen, jossa kärkipaikka vaihtui viimeisen 20 minuutin aikana kuusi kertaa kolmen eri kuljettajan voimin. TV-ohjaus oli brasseilla vielä FOMiakin pahemmin hukassa, mutta silti ohitukset sentään löysivät tiensä vastaanottimiin asti.

Nyt on tullut selväksi, etteivät edes tiimit jaksa enää puolustella tätä kamaluutta. Sitä miksi fanit eivät äänestä jaloillaan, en voi käsittää. Tekosyitä ja puolustuspuheenvuoroja sen sijaan esitetään ja odotetaan jo ensi vuotta. Kuten aina. Hämmästyttävää.

Kaikki sponsoroimattomat autot muuten keskeyttivät Bahrainin Grand Prix'n. Ei taida Hispaniassa ja Sauberissa jatkossakaan paljon yhteistyökumppaneita näkyä... :rolleyes:
 

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9178
19 ohituksesta

11 vanhan tallin kuski ohitti uuden tallin kuskin
7 vanhan tallin kuski ohitti vanhan tallin kuskin (1 ohitus tallikavereiden kesken)
1 uuden tallin kuski ohitti uuden tallin kuskin


Sauberin laskin "vanhoihin talleihin".
 

kurski

Oisko minkä tyyppistä ?
Liittynyt
6.10.2009
Viestit
18368
Kaikki sponsoroimattomat autot muuten keskeyttivät Bahrainin Grand Prix'n. Ei taida Hispaniassa ja Sauberissa jatkossakaan paljon yhteistyökumppaneita näkyä... :rolleyes:
http://www.auto123.com/en/racing-news/formula-1/f1-budget-is-the-key-for-small-new-formula-1-teams?artid=117039

Tuon linkin takaa näkyy uusien tallien sponsori näkymät, esim Peter Sauber ei etsi enää tulevalle kaudella Pääsponsoria, vaan alkaa vasta 2011 kaudeksi hankkia Pääsponsorin.

Hispania ollut myös puheissa eri vaikuttajien kanssa.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
No, se on miten laskee, mutta olihan ne kuitenkin ohituksia sijoituksista, eli siinä mielessä merkityksellisiä. Kaikissa tilastollisesti runsasohituksisissa kisoissa on samanlaisia nousuja selittämässä lukumäärää. Vaikka ne laskisi pois, jää 9 ohitusta. Albert Parkissakin on nähty alle 10 ohituksen avauskisoja, joten ei tämä mitenkään poikkeuksellisen tylsä kisa ollut. Varsin tavanomainen korkeintaan.

-Edit- Niin no, tuo on Lawrencen metodologialla toteutettu tilasto, joten on vertailukelpoinen vain ja ainoastaan samalla tavalla tehtyjen tilastojen kanssa. Jos haluaa vertailla kisoja joillain muilla kriteereillä, niin sitten samoja kriteereitä tietenkin tulee soveltaa kaikkiin vertailtaviin kisoihin.

Jos Albert Parkin tilastoista poistaa ohitukset, joissa kärkitallin kuski ohittelee taaempana heikompiaan noustessaan ylöspäin, näyttää kolmen viime vuoden ohitusmäärät seuraavilta:

2007: 6 (loput Massan nousua)
2008: 8 (loput Massan nousua)
2009: 6 (loput Hamiltonin nousua)
 
Viimeksi muokattu:

Jan1

Well-known member
Liittynyt
15.3.2008
Viestit
570
Sijainti
Nurmijärvi
Noista ohituksista vielä pieni offtopicci. Lasketaanko sitä Kovalaisen ohitusta Hulkenbergistä ohituksesti kun ohitus tapahtui ykkösmutkassa mutta Hulkenberg otti paikan takasin nelosmutkassa? Vai lasketaanko se kahdeksi ohitukseksi, ensin Kovalaiselle ja sitten Hulkille?
 

Lunssila

Well-known member
Liittynyt
6.6.2008
Viestit
18206
Tilastoista tekee merkityksettömiä myös se, että heti kun lyö paremman tilaston esiin, niin alkaa kaamea vähättely. Ihan vain vertailukohdaksi heitän eilisen IndyCar-avauksen, jossa kärkipaikka vaihtui viimeisen 20 minuutin aikana kuusi kertaa kolmen eri kuljettajan voimin. TV-ohjaus oli brasseilla vielä FOMiakin pahemmin hukassa, mutta silti ohitukset sentään löysivät tiensä vastaanottimiin asti.
Hyvähän se on sadekisaa verrata Bahrainin kuivuuteen.

Noista ohituksista vielä pieni offtopicci. Lasketaanko sitä Kovalaisen ohitusta Hulkenbergistä ohituksesti kun ohitus tapahtui ykkösmutkassa mutta Hulkenberg otti paikan takasin nelosmutkassa? Vai lasketaanko se kahdeksi ohitukseksi, ensin Kovalaiselle ja sitten Hulkille?
Ei lasketa ohitukseksi lain.

E: Itse asiassa se oli Hulkenberg, joka oli Kovalaista ohittamassa, joten tuo lasketaan yhdeksi ohitukseksi.
 
Viimeksi muokattu:

DexDexter

Formuloita vuodesta 1982
Liittynyt
28.9.2008
Viestit
1022
Sijainti
Helsinki
Huonoja kisoja katsoessa ei hävetä paitsi itsensä puolesta, myös paikalle raahautuneen yleisön ja tässä tapauksessa lukuisten maailmanmestarien puolesta. "I'm too old for this s***" sanoisin minäkin, jos entisenä mestarina olisin kisaa paikanpäällä katsellut.

Viikonlopun paras hetki: 5 sekunnin pätkä, jossa Hill ajaa mestaruusvuoden Williamsiaan radalla. Voitaisiin samantien ottaa uudestaan käyttöön nuo vanhat autot, takuulla tulisi ohituksia.
Taas näitä vitsejä viljellään. Hillin mestaruuskausi 1996 oli melkoisen tylsä, Williamsit olivat täysin ylivoimaisia ja karkasivat useimmissa kilpailuissa horisonttiin.
 

DexDexter

Formuloita vuodesta 1982
Liittynyt
28.9.2008
Viestit
1022
Sijainti
Helsinki
Pääosin merkityksettömiä ohituksia merkityksettömistä sijoista Kubican, Sutilin ja Hulkenbergin toimesta. Tilastot ovat siis tässä tapauksessa, kuten arvata sopii, merkityksettömiä. Niistä on turha kenenkään selväjärkisen lohtua lähteä hakemaan. Ja varsinkin kun TV-ohjaus vielä oli aivan ala-arvoista, niin koko kaameus on valmis.

Tilastoista tekee merkityksettömiä myös se, että heti kun lyö paremman tilaston esiin, niin alkaa kaamea vähättely. Ihan vain vertailukohdaksi heitän eilisen IndyCar-avauksen, jossa kärkipaikka vaihtui viimeisen 20 minuutin aikana kuusi kertaa kolmen eri kuljettajan voimin. TV-ohjaus oli brasseilla vielä FOMiakin pahemmin hukassa, mutta silti ohitukset sentään löysivät tiensä vastaanottimiin asti.
Toisaalta on varsin huvittavaa että IRL-sarjassa ajettiin viime vuonna joitakin ovaalikisoja joissa ohituksia ei tapahtunut juurikaan Bahrainia enemmän, joten toi ei sielläkään ole homma oikein hallussa vaikka autot ovat identtisiä.
 

Vice

Reality bites
Liittynyt
25.1.2007
Viestit
6418
Taas näitä vitsejä viljellään. Hillin mestaruuskausi 1996 oli melkoisen tylsä, Williamsit olivat täysin ylivoimaisia ja karkasivat useimmissa kilpailuissa horisonttiin.
Olen viime aikoina katsonut muistin virkistykseksi pari kisaa kyseiseltä kaudelta, eikä todellakaan tylsistynyt samalla tavalla mitä nykyään. Erot ehkä suuret, mutta tapahtumaa radalla aivan eri tyyliin.
 

mustakaari

"Se on juurikin näin"
Liittynyt
15.1.2001
Viestit
6788
Sijainti
Rysälä
Kai tähän nykyaikaan sopisi sitten 0,9€ yleisöäänestys, jossa äänestetään kenen motti mossahtaa tai millaista penaltia laitetaan. Ei näitä kisoja muuten taideta saada mielenkiinoisemmaksi. Parempaa ajanvietettä sunnuntai-iltapäivisin löytyy monia, vaikka päiväunet.
 

Quasimodo

Well-known member
Liittynyt
30.6.2008
Viestit
5455
Sijainti
Helsinki
Amatöörinä heitän tiskiin muutaman (itsestäänselvän) uudistuksen, joilla lähes varmana saadaan lisää ohituksia:

- Välitankkaus takaisin -> voi ajaa aggressiivisemmin
- Härpättimiä koskevat porsaanreiät pois -> ei enää sääntöjen harmaalla alueella liikkuvia aerodynaamisia osia
- Yksikerroksiset diffuusorit takaisin -> selkeästi vähemmän aerodynaamista pitoa ja vähemmän turbulenssia takana tulevan kiusaksi
 

Renngeist

Soldiers of Antisthenes
Liittynyt
24.4.2009
Viestit
18077
Sijainti
Syylien välissä
Nyt on tullut selväksi, etteivät edes tiimit jaksa enää puolustella tätä kamaluutta. Sitä miksi fanit eivät äänestä jaloillaan, en voi käsittää. Tekosyitä ja puolustuspuheenvuoroja sen sijaan esitetään ja odotetaan jo ensi vuotta. Kuten aina. Hämmästyttävää.
Kostox? Tai sitten se vain on sellainen tapa, jota ilman ei vaan tule toimeen...

Tilastoista tekee merkityksettömiä myös se, että heti kun lyö paremman tilaston esiin, niin alkaa kaamea vähättely. Ihan vain vertailukohdaksi heitän eilisen IndyCar-avauksen, jossa kärkipaikka vaihtui viimeisen 20 minuutin aikana kuusi kertaa kolmen eri kuljettajan voimin. TV-ohjaus oli brasseilla vielä FOMiakin pahemmin hukassa, mutta silti ohitukset sentään löysivät tiensä vastaanottimiin asti.
Ykstyyppiluokkaa ja ykkösiä on turha lähteä vertailemaan. Ja kuten DexDexter juuri sanoi, niin ei se Indykään niin ruusuista ohitusjuhlaa ole :rolleyes:
 

Banaani

In stereo where available
Liittynyt
29.3.2006
Viestit
5232
Sijainti
Manse
Ennen sai jännittää aina sitä hajoaako jollain auto, varsinkin moottori. Nykyään ei taida moottoririkkoja juuri tulla.
 
Liittynyt
12.4.2008
Viestit
5797
Sijainti
Kerava
Olihan siellä muutama ohitus, yksi kolari ja useita teknisiä vikoja.

Mutta vaikka tähän tyydynkin, aina muutamat lisäohitukset kelpaisivat. Mitäs jos tehtäis niin että otetaan nuo siivet pois ja laitetaan superleveät slicksit tilalle? Ja saman tien kun muutetaan sääntöjä niin voisi ottaa kaiken turhan elektroniikan pois, mukaan lukien läppävaihteet..
 

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
Seuraavaksi päästään erikoiselle TARMAC-pinnoittelle Australian Albert Oiliin.
 

Charlie

Elämän jakojäännös
Liittynyt
13.12.1999
Viestit
6454
Sijainti
Pahassa paikassa
Olihan tuo avauskisaksi melko tylsä varsinkin lopussa, mutta en nyt hätäilisi minkään sääntömuutosten kanssa.

Tylsyys johtui mielestäni muutamasta asiasta:

- Aika-ajossa ei tapahtunut mitään yllätyksiä (autot olivat valmiiksi suurinpiirtein nopeusjärjestyksessä lähtöruudukossa)

- kaikki tallit (paitsi Lotus) arvioivat renkaiden kulumisen hyvin

- kaikki tallit arvioivat polttoaineen riittävyyden tarpeeksi hyvin

- isoilla talleilla (paitsi Red Bull) ei ollut luotettavuuden kanssa isompia ongelmia

- lähdössä ei tapahtunut mitään järisyttävää kolarointia ja pakan sekoitusta

Lääkkeeksi ehdottaisin paljon entistä pehmeämpiä renkaita jotta varikolla on käytävä useammin. Avauskisassa oli hauska nähdä vaihtelua siinä että varikolla aiemmin käyneellä olikin etu radalle jääneeseen verrattuna. Nähtiin jopa ihan uusia nimiä hetkellisesti nopeimman kierroksen ajaneena. Myös Hamilton ohitti tämän uutuuden turvin Rosbergin varikolla.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Lääkkeeksi ehdottaisin paljon entistä pehmeämpiä renkaita jotta varikolla on käytävä useammin.
Tätähän tuolla sääntöpollipuolellakin on ehdotettu. Olen ollut sitä mieltä jo pitkään. Käsittääkseni Bahrainissa oli käytössä pehmein seos, eikä Bridgestone taida vaivautua hirvittävästi viimeisellä kaudella kehittämään seoksia. Eli ensi kaudella sitten.

Renkaiden kestävyys eri radoilla tietysti vaihtelee jonkin verran. Mutta nopeusero tuskin ihan hirvittävän isoksi nousee.
Avauskisassa oli hauska nähdä vaihtelua siinä että varikolla aiemmin käyneellä olikin etu radalle jääneeseen verrattuna. Nähtiin jopa ihan uusia nimiä hetkellisesti nopeimman kierroksen ajaneena. Myös Hamilton ohitti tämän uutuuden turvin Rosbergin varikolla.
Eikös kaikkien kierrosajat parantuneet sen pari sekuntia? Eli kun ensimmäinen menee, niin kaikkien on pakko mennä tai häviävät liikaa. Siis kärkikuskeista. Kovemmalla lähteneet sitten vaihtelivat vaihtohetkeä enemmän. Esim Liuzzi veti 20 kovalla ja 29 pehmeällä (jos selostajiin on uskominen).
 
Ylös