Formula 1 - 2010 - Bahrain: Kilpailu ja jälkipuinti

Froilan Gonzales

Well-known member
Liittynyt
21.7.2008
Viestit
897
Tämä kisa antaa toivoa tulevasta kaudesta. Ei tule olemaan vaikeuksia saada päiväunia sunnuntaisin.:frank:
 

MS12

Well-known member
Liittynyt
1.7.2005
Viestit
630
No ei tietenkään. Kilpaa siellä ollaan ajamassa. Jos Kimi olisi tehnyt Fernandon tempun, niin täällä hehkutettaisiin LOISTAVAA lähtöä ja AGGRESSIIVISTA otetta jolla Kimi MURSKASI Massan totaalisesti. Alonso näki tilaisuuden, ja käytti sen hyväkseen. Siinä on turha takertua vanhoihin haastatteluihin.
Samaa mieltä. Nykysäännöillä vain lähdössä voi ohittaa ja tallikaverihan se yleensä on pahin vastustaja.
 

DexDexter

Formuloita vuodesta 1982
Liittynyt
28.9.2008
Viestit
1022
Sijainti
Helsinki
Kisat tylsenee vuosi vuodelta: Schumacher moitti kisan tylsyyttä, samoin Whitmarsh. Mielestäni jotain on tehtävä jo tällä kaudella, jos kisat eivät ala tästä paranemaan (mitä suuresti epäilen). Toki sen (mielenkiinnon lisääminen) kesken kauden on vaikeaa, mutta ainahan voi yrittää. Nyt vaan kaikki tallit ja FIA kokoon ja parannuksia miettimään! Mielestäni vain todellinen formulafani jaksaa seurata näin tylsiä kisoja, hieman vähemmän formuloita katsovista puhumattakaan! Oletteko samaa mieltä kanssani? Kommentoikaa!
Kisat eivät todellakaan ole jatkuvasti muuttuneet tylsemmiksi, viimeiset vuodet ovat olleet parasta kilvanajoa mitä ykkösissä on koskaan ollut mutta nyt siirryttiin takaisin kestävyys- ja säästöajoon ja se ei oikein koskaan ole kivan näköistä eikä jännittävää.
 

Black Leopard

Pantera negra
Liittynyt
23.5.2004
Viestit
8678
Sijainti
Läntinen Suomi
Loistava aloitus kaudelle. Tupla oli tavoitteena ja se myös saavutettiin. Ilman Vettelin ongelmia tuo olisi toki ollut huomattavan paljon vaikeampaa. Alonso ajoi hyvän ja ehjän kilpailun ja ansaitsi voittonsa. Massa varmisteli ja toi maksimituloksella täydet pisteet. Taistelu on alkanut.

Schumi oli kisassa hyvä ja ero Nicoon oli hyvällä tasolla. Kisarutiinin myötä kolmen vuoden tauko pyyhkiytyy pois nopeasti ja Rosberg saa pitää tosissaan kiirettä pysyäkseen vauhdissa.
 

DexDexter

Formuloita vuodesta 1982
Liittynyt
28.9.2008
Viestit
1022
Sijainti
Helsinki
Loistava aloitus kaudelle. Tupla oli tavoitteena ja se myös saavutettiin. Ilman Vettelin ongelmia tuo olisi toki ollut huomattavan paljon vaikeampaa. Alonso ajoi hyvän ja ehjän kilpailun ja ansaitsi voittonsa. Massa varmisteli ja toi maksimituloksella täydet pisteet. Taistelu on alkanut.

Schumi oli kisassa hyvä ja ero Nicoon oli hyvällä tasolla. Kisarutiinin myötä kolmen vuoden tauko pyyhkiytyy pois nopeasti ja Rosberg saa pitää tosissaan kiirettä pysyäkseen vauhdissa.
Ymmärrän että on kivaa kun suosikkikuskit pärjäävät mutta ykkösille kauden aloitus oli katastrofi. Jopa tallit haluavat sääntömuutoksia jotta näihin kisoihin saataisiin jotain väriä, nythän samanpainoiset autot ajavat jonossa samoilla renkailla siihen asti kunnes vaihdetaan ne toiset renkaat samaan aikaan ja sitten körötellään maaliin.


http://www.autosport.com/news/report.php/id/82145

http://www.autosport.com/news/report.php/id/82127
 
Viimeksi muokattu:

jps

nimimerkkien jahtaaja
Liittynyt
17.11.2000
Viestit
31093
Sijainti
täällä
Positiivista oli, että kaikki uudet tallit saivat edes kohtuullisesti kierroksia alleen. Niille kaikki tieto mikä auton käyttäytymisestä tulee on todella tärkeää, kaikkien autot on kasattu kireällä aikataululla. Mä uskon kaikkien kehittyvän alkuun aika nopeasti, vasta kun ero tasaisesti kahden kolmen sekunnin luokkaa kehitysvauhti hidastuu oleellisesti.
 

Black Leopard

Pantera negra
Liittynyt
23.5.2004
Viestit
8678
Sijainti
Läntinen Suomi
Ymmärrän että on kivaa kun suosikkikuskit pärjäävät mutta ykkösille kauden aloitus oli katastrofi. Jopa tallit haluavat sääntömuutoksia jotta näihin kisoihin saataisiin jotain väriä, nythän samanpainoiset autot ajavat jonossa samoilla renkailla siihen asti kunnes vaihdetaan ne toiset renkaat samaan aikaan ja sitten körötellään maaliin.


http://www.autosport.com/news/report.php/id/82145

http://www.autosport.com/news/report.php/id/82127
Tuota noin, viime vuoden Bahrainin GP "vanhalla" radalla ja välitankkauksillahan tarjosi ohituksien ja tapahtumien ilotulitusta lähtövalojen sammumisesta ruutulipulle....

Vai tarjosikos sittenkään.....? Nykykuosissaan Sakhir ei ole kuin hyvin niukasti Abu Dhabin fiaskoa edellä.

Katsottaisiin nyt sentään kaikessa rauhassa kokonaisuutta ja kuluvaa kautta hieman pidemmälle kuin yhden kilpailun verran.
 

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
Tämä keskustelu on huomattavasti vilkkaampi, tapahtumarikkaampi ja viihdyttävämpi kuin eilinen kisa.:p
 

mikæl

Well-known member
Liittynyt
28.7.2000
Viestit
6949
Sijainti
Tampere
sehän nyt on selvää, että nämä standardiradat on syvältä. Mutta toisaalta jos aika-ajossa suurella vaivalla kolmessa osassa järjestellään auton nopeusjärjestykseen. Tällä järjestyksellä lähdetään ja tankataan autot extra raskaiksi vieden niistä suuren osan hyökkäävyydesta. Kaikki kuitenkin tankataan yhtä täyteen ja kaikille laitetaan alle samanlaiset nakit. Sitten ajetaan kunnes jokaisen on vuorollaan vaihdettava nopealla varikkokäynnillä renkaat ja jatketaan jonossa-ajelua. Lopussa autojen jo kevennyttyä - onkin saatu turvallisuusvälit kyllin suuriksi, jotta ohituksia ei tapahtuisi edes vahingossa. Näin saadaan kaunis harva helminauha siististi maaliin. Vain kestävyydestään vaillinaiset poistettuna rivistöä sotkemasta. Tämähän on kuin suomalaisen liikennevalistuslautakunnan laatimana. Yllättikö lopputulos ja miksi? Kaiketi tässä yllätti vain se, että Bridgestone ei tehnytkään niin surkeita renkaita kuin yritti. Epäonnistui siis.
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
sehän nyt on selvää, että nämä standardiradat on syvältä. Mutta toisaalta jos aika-ajossa suurella vaivalla kolmessa osassa järjestellään auton nopeusjärjestykseen. Tällä järjestyksellä lähdetään ja tankataan autot extra raskaiksi vieden niistä suuren osan hyökkäävyydesta. Kaikki kuitenkin tankataan yhtä täyteen ja kaikille laitetaan alle samanlaiset nakit. Sitten ajetaan kunnes jokaisen on vuorollaan vaihdettava nopealla varikkokäynnillä renkaat ja jatketaan jonossa-ajelua. Lopussa autojen jo kevennyttyä - onkin saatu turvallisuusvälit kyllin suuriksi, jotta ohituksia ei tapahtuisi edes vahingossa. Näin saadaan kaunis harva helminauha siististi maaliin. Vain kestävyydestään vaillinaiset poistettuna rivistöä sotkemasta. Tämähän on kuin suomalaisen liikennevalistuslautakunnan laatimana. Yllättikö lopputulos ja miksi? Kaiketi tässä yllätti vain se, että Bridgestone ei tehnytkään niin surkeita renkaita kuin yritti. Epäonnistui siis.
Ilmeisesti kuskit ja autot vaan ovat liian hyviä, kun ei kukaan isommin tuhoa renkaitaan. Ihan mielenkiintoiselta progressiolta se kisa mielestäni vaikutti. Tapahtumia voisi tietenkin olla enemmän, mutta eipä niitä ennenkään paljon ole ollut näillä tusinaradoilla.
 

Boyracer

Well-known member
Liittynyt
17.11.2005
Viestit
190
Jäi kisa katsomatat suorana avikka hommasin paketinkin varta vasten mutta pelkästään tuloksetkin on ok ja mielenkiintoista seurattavaa riittää jatkossa.

Schumi veti hyvin eläkeläiseksi, kolme tms. vuoden tauon jälkeen ihan tiimikaverin vauhdissa! Kunhan tulee jatkossa sadekisoja yms härdelliä missä kokemus on eduksi niin eiköhän Schumi pärjää oikein hyvin vielä.

Lotuksen ja Virginin välinen kisaaminen on tavallaan aika mielenkiintoista seurattavaa, kumpi tiimi saa enemmän irti hyvin rajallisista resursseistaan ja miten autoja kehitetään? Näyttäisi että Lotuksen varmanpäälle pelaaminen olisi nyt hiukan niskanpäällä.

Aaaaah, Ferrari... Hyvin lähti kausi käyntiin ja Alonson otteita on mielenkiintoista seurata. Itse olen melko varma että Alonso vie jatkossa, odotetaan koska Massan henkinen selkäranka murtuu lopullisesti. Ei kannata antaa Kimin muiston palvonnan hämärtää ajattelua ja lajista nauttimista, nyt on hyvä tilaisuus seurata kenties todellisen legendan syntymistä Alonsosta. Kaveri ajoi täydellisessä paskatallissa odotellessaan vain sitä että pääsisi Ferrarille joten motivaatio on enemmän kuin kohdallaan, joku olisi saattanut jo lyödä hanskat tiskiin ja lähteä ajamaan vaikka jotain ihan muuta lajia.

Vetteliä en ole edes pahemmin ajatellut, jotenkin on vaan niin varma olo siitä että kaverista tulee jotain suurta Schumacherin tyyliin ettei asiaan jaksa edes keskittyä :)

Tästä on hyvä jatkaa :cool:
 

Vice

Reality bites
Liittynyt
25.1.2007
Viestit
6418
Huonoja kisoja katsoessa ei hävetä paitsi itsensä puolesta, myös paikalle raahautuneen yleisön ja tässä tapauksessa lukuisten maailmanmestarien puolesta. "I'm too old for this s***" sanoisin minäkin, jos entisenä mestarina olisin kisaa paikanpäällä katsellut.

Viikonlopun paras hetki: 5 sekunnin pätkä, jossa Hill ajaa mestaruusvuoden Williamsiaan radalla. Voitaisiin samantien ottaa uudestaan käyttöön nuo vanhat autot, takuulla tulisi ohituksia.
 

vilzu88

Well-known member
Liittynyt
15.12.2009
Viestit
51
Mikäs sillä Webberillä oli kun ei pärjännyt ton paremmin? Varmisteliko se tuolla rengasvalinnalla aika-ajoos. Kuitenkin edellis vuonna se oli vettelin kyydis ihan hyvin.
 

Tsuhna

Absent Member
Liittynyt
2.11.1999
Viestit
18746
Sijainti
Toisaalla
Mikäs sillä Webberillä oli kun ei pärjännyt ton paremmin? Varmisteliko se tuolla rengasvalinnalla aika-ajoos. Kuitenkin edellis vuonna se oli vettelin kyydis ihan hyvin.
Päästi toimintasavuja lähdössä, hävisi sijan ja stopilla toisen. Loppu olikin vain ohittamisen mahdottomuutta.

Aika-ajoista en osaa sanoa, en kattellu niin tarkasti.
 
Viimeksi muokattu:

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13721
Mikäs sillä Webberillä oli kun ei pärjännyt ton paremmin? Varmisteliko se tuolla rengasvalinnalla aika-ajoos. Kuitenkin edellis vuonna se oli vettelin kyydis ihan hyvin.
Q3sta ennen Webberkin ajoi kovia aikoja. Kisa meni kokoajan jonkun peräkontissa eli menetti luultavasti kymmeniä sekunteja. Mutta oma virhe aika-ajossa jäädä kauas. Vauhti itsessään hyvää vaikkei ihan Vettelin tasolla olekaan. Aika harva olisi.
 

JRantajoki

Well-known member
Liittynyt
30.1.2008
Viestit
640
Oikea todellinen antikliimaksi suuren odotuksen palkinnoksi.
Aivan hirvittävän tylsää.. aivan kamalaa..
 

Torres

Well-known member
Liittynyt
15.3.2008
Viestit
2011
Renkaat kestivät ihan liian hyvin. Jos bensataktikointi kielletään, niin renkaiden toimivuus on ainoa keino, millä sekoittaa pakkaa taktisessa mielessä. Tai ehkä renkaat olisivat hajonneetkin alle kymmenessä kierroksessa, jos oltaisiin vedetty ihan äärirajoilla, mutta kaikki säästelivät kumejaan, mikä myös pilasi agressiivisen ohi yrittämisen. Webberikin körötteli kiltisti Schumin ja Buttonin perässä, vaikka auto olisi nopeuden puolesta ohitusyrityksiä mahdollistanutkin.

Sen verran kehnot nakit kisoihin, että vähintään kaksi stoppia olisi käytännössä pakko tehdä.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Viikonlopun paras hetki: 5 sekunnin pätkä, jossa Hill ajaa mestaruusvuoden Williamsiaan radalla. Voitaisiin samantien ottaa uudestaan käyttöön nuo vanhat autot, takuulla tulisi ohituksia.
Sattumoisin muuten juuri Hillin mestaruusvuonna oli erityisen vähän ohituksia. 2000-luvulla vain 2005 on ollut vähemmän. Niin se aika kultaa. ;)
 

mustakaari

"Se on juurikin näin"
Liittynyt
15.1.2001
Viestit
6788
Sijainti
Rysälä
Renkaat kestivät ihan liian hyvin. Jos bensataktikointi kielletään, niin renkaiden toimivuus on ainoa keino, millä sekoittaa pakkaa taktisessa mielessä. Tai ehkä renkaat olisivat hajonneetkin alle kymmenessä kierroksessa, jos oltaisiin vedetty ihan äärirajoilla, mutta kaikki säästelivät kumejaan, mikä myös pilasi agressiivisen ohi yrittämisen. Webberikin körötteli kiltisti Schumin ja Buttonin perässä, vaikka auto olisi nopeuden puolesta ohitusyrityksiä mahdollistanutkin.

Sen verran kehnot nakit kisoihin, että vähintään kaksi stoppia olisi käytännössä pakko tehdä.
Sama. Tämmösessä ole mitään järkeä jos renkaat kestää "koko kisan" ja ajetaan sitten jonossa aika-ajojen mukaisessa järjestyksessä. Ainostaan tekniset ongelmat voi heiluttaa pakkaa. Oikeiden tankkiautojen kilvanajoa on paljon mielenkiintoisempaa katsella vaikka kehä ykkösellä.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Ei se niin tapahtumaköyhä kisa ollutkaan. Kun vielä lisää varikkokäynnit ja keskeytykset, niin ihan mukavastihan siellä tapahtui. Ainakin tilastollisesti.

Ohitustilastot ClipTheApexista

Koodi:
Overtaking summary - 1. Bahrain Grand Prix
------------------------------------------

Lap  2 - 16 Buemi       passed 19 Kovalainen for 16th
         11 Kubica      passed 18 Trulli     for 20th
         11 Kubica      passed 25 di Grassi  for 19th
         11 Kubica      passed 24 Glock      for 18th
         14 Sutil       passed 18 Trulli     for 21st
Lap  3 - 11 Kubica      passed 19 Kovalainen for 16th
Lap  4 - 14 Sutil       passed 24 Glock      for 18th
Lap  5 - 14 Sutil       passed 19 Kovalainen for 17th
Lap  6 - 10 Hulkenberg  passed 21 Senna      for 21st
Lap 10 - 22 de la Rosa  passed 23 Kobayashi  for 12th
Lap 13 - 24 Glock       passed 19 Kovalainen for 17th
         10 Hulkenberg  passed 18 Trulli     for 19th
Lap 17 -  6 Webber      passed 16 Buemi      for 10th
         10 Hulkenberg  passed 19 Kovalainen for 16th
Lap 19 -  2 Hamilton    passed  9 Barrichello for 5th
Lap 22 - 15 Liuzzi      passed 16 Buemi      for 9th
Lap 23 -  9 Barrichello passed 16 Buemi      for 10th
Lap 24 - 11 Kubica      passed 22 de la Rosa for 12th
Lap 25 - 11 Kubica      passed 16 Buemi      for 11th

Total overtakes: 19

most overtaking moves: 
----------------------
Robert Kubica (6)
Nico Hulkenberg (3)
Adrian Sutil (3)

Most times overtaken: 
---------------------
Heikki Kovalainen (5)
Sebastien Buemi (4)
Jarno Trulli (3)

What I have not included:
-------------------------
Lap  3 - 10 Hulkenberg passed by 8 cars - due to spin

Lap 14 - 19 Kovalainen passed 24 Glock for 16th | Glock appeared
         10 Hulkenberg passed 24 Glock for 17th | slowed by a serious
Lap 15 - 18 Trulli passed 24 Glock for 18th     | mechanical problem

Lap 34 -  8 Alonso passed 5 Vettel for 1st      | Vettel slowed
Lap 35 -  7 Massa passed 5 Vettel for 2nd       | by engine/exhaust
Lap 38 -  2 Hamilton passed 5 Vettel for 3rd    | problem
 
Ylös