Froilan Gonzales
Well-known member
- Liittynyt
- 21.7.2008
- Viestit
- 897
Tämä kisa antaa toivoa tulevasta kaudesta. Ei tule olemaan vaikeuksia saada päiväunia sunnuntaisin.:frank:
Samaa mieltä. Nykysäännöillä vain lähdössä voi ohittaa ja tallikaverihan se yleensä on pahin vastustaja.No ei tietenkään. Kilpaa siellä ollaan ajamassa. Jos Kimi olisi tehnyt Fernandon tempun, niin täällä hehkutettaisiin LOISTAVAA lähtöä ja AGGRESSIIVISTA otetta jolla Kimi MURSKASI Massan totaalisesti. Alonso näki tilaisuuden, ja käytti sen hyväkseen. Siinä on turha takertua vanhoihin haastatteluihin.
Kisat eivät todellakaan ole jatkuvasti muuttuneet tylsemmiksi, viimeiset vuodet ovat olleet parasta kilvanajoa mitä ykkösissä on koskaan ollut mutta nyt siirryttiin takaisin kestävyys- ja säästöajoon ja se ei oikein koskaan ole kivan näköistä eikä jännittävää.Kisat tylsenee vuosi vuodelta: Schumacher moitti kisan tylsyyttä, samoin Whitmarsh. Mielestäni jotain on tehtävä jo tällä kaudella, jos kisat eivät ala tästä paranemaan (mitä suuresti epäilen). Toki sen (mielenkiinnon lisääminen) kesken kauden on vaikeaa, mutta ainahan voi yrittää. Nyt vaan kaikki tallit ja FIA kokoon ja parannuksia miettimään! Mielestäni vain todellinen formulafani jaksaa seurata näin tylsiä kisoja, hieman vähemmän formuloita katsovista puhumattakaan! Oletteko samaa mieltä kanssani? Kommentoikaa!
Ymmärrän että on kivaa kun suosikkikuskit pärjäävät mutta ykkösille kauden aloitus oli katastrofi. Jopa tallit haluavat sääntömuutoksia jotta näihin kisoihin saataisiin jotain väriä, nythän samanpainoiset autot ajavat jonossa samoilla renkailla siihen asti kunnes vaihdetaan ne toiset renkaat samaan aikaan ja sitten körötellään maaliin.Loistava aloitus kaudelle. Tupla oli tavoitteena ja se myös saavutettiin. Ilman Vettelin ongelmia tuo olisi toki ollut huomattavan paljon vaikeampaa. Alonso ajoi hyvän ja ehjän kilpailun ja ansaitsi voittonsa. Massa varmisteli ja toi maksimituloksella täydet pisteet. Taistelu on alkanut.
Schumi oli kisassa hyvä ja ero Nicoon oli hyvällä tasolla. Kisarutiinin myötä kolmen vuoden tauko pyyhkiytyy pois nopeasti ja Rosberg saa pitää tosissaan kiirettä pysyäkseen vauhdissa.
Tuota noin, viime vuoden Bahrainin GP "vanhalla" radalla ja välitankkauksillahan tarjosi ohituksien ja tapahtumien ilotulitusta lähtövalojen sammumisesta ruutulipulle....Ymmärrän että on kivaa kun suosikkikuskit pärjäävät mutta ykkösille kauden aloitus oli katastrofi. Jopa tallit haluavat sääntömuutoksia jotta näihin kisoihin saataisiin jotain väriä, nythän samanpainoiset autot ajavat jonossa samoilla renkailla siihen asti kunnes vaihdetaan ne toiset renkaat samaan aikaan ja sitten körötellään maaliin.
http://www.autosport.com/news/report.php/id/82145
http://www.autosport.com/news/report.php/id/82127
Ilmeisesti kuskit ja autot vaan ovat liian hyviä, kun ei kukaan isommin tuhoa renkaitaan. Ihan mielenkiintoiselta progressiolta se kisa mielestäni vaikutti. Tapahtumia voisi tietenkin olla enemmän, mutta eipä niitä ennenkään paljon ole ollut näillä tusinaradoilla.sehän nyt on selvää, että nämä standardiradat on syvältä. Mutta toisaalta jos aika-ajossa suurella vaivalla kolmessa osassa järjestellään auton nopeusjärjestykseen. Tällä järjestyksellä lähdetään ja tankataan autot extra raskaiksi vieden niistä suuren osan hyökkäävyydesta. Kaikki kuitenkin tankataan yhtä täyteen ja kaikille laitetaan alle samanlaiset nakit. Sitten ajetaan kunnes jokaisen on vuorollaan vaihdettava nopealla varikkokäynnillä renkaat ja jatketaan jonossa-ajelua. Lopussa autojen jo kevennyttyä - onkin saatu turvallisuusvälit kyllin suuriksi, jotta ohituksia ei tapahtuisi edes vahingossa. Näin saadaan kaunis harva helminauha siististi maaliin. Vain kestävyydestään vaillinaiset poistettuna rivistöä sotkemasta. Tämähän on kuin suomalaisen liikennevalistuslautakunnan laatimana. Yllättikö lopputulos ja miksi? Kaiketi tässä yllätti vain se, että Bridgestone ei tehnytkään niin surkeita renkaita kuin yritti. Epäonnistui siis.
Päästi toimintasavuja lähdössä, hävisi sijan ja stopilla toisen. Loppu olikin vain ohittamisen mahdottomuutta.Mikäs sillä Webberillä oli kun ei pärjännyt ton paremmin? Varmisteliko se tuolla rengasvalinnalla aika-ajoos. Kuitenkin edellis vuonna se oli vettelin kyydis ihan hyvin.
Q3sta ennen Webberkin ajoi kovia aikoja. Kisa meni kokoajan jonkun peräkontissa eli menetti luultavasti kymmeniä sekunteja. Mutta oma virhe aika-ajossa jäädä kauas. Vauhti itsessään hyvää vaikkei ihan Vettelin tasolla olekaan. Aika harva olisi.Mikäs sillä Webberillä oli kun ei pärjännyt ton paremmin? Varmisteliko se tuolla rengasvalinnalla aika-ajoos. Kuitenkin edellis vuonna se oli vettelin kyydis ihan hyvin.
Sattumoisin muuten juuri Hillin mestaruusvuonna oli erityisen vähän ohituksia. 2000-luvulla vain 2005 on ollut vähemmän. Niin se aika kultaa.Viikonlopun paras hetki: 5 sekunnin pätkä, jossa Hill ajaa mestaruusvuoden Williamsiaan radalla. Voitaisiin samantien ottaa uudestaan käyttöön nuo vanhat autot, takuulla tulisi ohituksia.
Sama. Tämmösessä ole mitään järkeä jos renkaat kestää "koko kisan" ja ajetaan sitten jonossa aika-ajojen mukaisessa järjestyksessä. Ainostaan tekniset ongelmat voi heiluttaa pakkaa. Oikeiden tankkiautojen kilvanajoa on paljon mielenkiintoisempaa katsella vaikka kehä ykkösellä.Renkaat kestivät ihan liian hyvin. Jos bensataktikointi kielletään, niin renkaiden toimivuus on ainoa keino, millä sekoittaa pakkaa taktisessa mielessä. Tai ehkä renkaat olisivat hajonneetkin alle kymmenessä kierroksessa, jos oltaisiin vedetty ihan äärirajoilla, mutta kaikki säästelivät kumejaan, mikä myös pilasi agressiivisen ohi yrittämisen. Webberikin körötteli kiltisti Schumin ja Buttonin perässä, vaikka auto olisi nopeuden puolesta ohitusyrityksiä mahdollistanutkin.
Sen verran kehnot nakit kisoihin, että vähintään kaksi stoppia olisi käytännössä pakko tehdä.
Overtaking summary - 1. Bahrain Grand Prix
------------------------------------------
Lap 2 - 16 Buemi passed 19 Kovalainen for 16th
11 Kubica passed 18 Trulli for 20th
11 Kubica passed 25 di Grassi for 19th
11 Kubica passed 24 Glock for 18th
14 Sutil passed 18 Trulli for 21st
Lap 3 - 11 Kubica passed 19 Kovalainen for 16th
Lap 4 - 14 Sutil passed 24 Glock for 18th
Lap 5 - 14 Sutil passed 19 Kovalainen for 17th
Lap 6 - 10 Hulkenberg passed 21 Senna for 21st
Lap 10 - 22 de la Rosa passed 23 Kobayashi for 12th
Lap 13 - 24 Glock passed 19 Kovalainen for 17th
10 Hulkenberg passed 18 Trulli for 19th
Lap 17 - 6 Webber passed 16 Buemi for 10th
10 Hulkenberg passed 19 Kovalainen for 16th
Lap 19 - 2 Hamilton passed 9 Barrichello for 5th
Lap 22 - 15 Liuzzi passed 16 Buemi for 9th
Lap 23 - 9 Barrichello passed 16 Buemi for 10th
Lap 24 - 11 Kubica passed 22 de la Rosa for 12th
Lap 25 - 11 Kubica passed 16 Buemi for 11th
Total overtakes: 19
most overtaking moves:
----------------------
Robert Kubica (6)
Nico Hulkenberg (3)
Adrian Sutil (3)
Most times overtaken:
---------------------
Heikki Kovalainen (5)
Sebastien Buemi (4)
Jarno Trulli (3)
What I have not included:
-------------------------
Lap 3 - 10 Hulkenberg passed by 8 cars - due to spin
Lap 14 - 19 Kovalainen passed 24 Glock for 16th | Glock appeared
10 Hulkenberg passed 24 Glock for 17th | slowed by a serious
Lap 15 - 18 Trulli passed 24 Glock for 18th | mechanical problem
Lap 34 - 8 Alonso passed 5 Vettel for 1st | Vettel slowed
Lap 35 - 7 Massa passed 5 Vettel for 2nd | by engine/exhaust
Lap 38 - 2 Hamilton passed 5 Vettel for 3rd | problem