Formula 1 - 2010 - Hockenheim: Kilpailu ja jälkilöylyt

Joppe_001

Well-known member
Liittynyt
1.11.2003
Viestit
3764
Sijainti
Tois pual jokkee
Vaan kun ei ole sääntöjen mukaan.
Ei ole ei, mutta eipä tuota lajin hengen vastaista sääntöä muutenkaan ole juuri valvottu, eikä sitä edes pysty luotettavasti valvomaan. FIA sakottaa Ferraria, koska näkyvästi toteutettu tallimääräys sai tv-katsojat ja kaiken maailman veikkaajat itkemään tulosten manipulointia. Tallimääräykset ovat kuitenkin tallin etuoikeus, ja myös olennainen osa lajia. Yleensä niistä ei vaan nouse näin suuri haloo.
 

Veidt

Well-known member
Liittynyt
19.11.2008
Viestit
3292
Ei ole ei, mutta eipä tuota lajin hengen vastaista sääntöä muutenkaan ole juuri valvottu, eikä sitä edes pysty luotettavasti valvomaan. FIA sakottaa Ferraria, koska näkyvästi toteutettu tallimääräys sai tv-katsojat ja kaiken maailman veikkaajat itkemään tulosten manipulointia. Tallimääräykset ovat kuitenkin tallin etuoikeus, ja myös olennainen osa lajia. Yleensä niistä ei vaan nouse näin suuri haloo.
Niinpä. Joissakin tiimeissä vaan homma osataan peittää oikein, ettei tule sanomista, tai annetaan kuskien vapaasti kisata. Ferrarilla on koko kausi muutenkin kustu pystyyn, auton kehitys ollut alkukaudesta täysin hakusessa, kuskit mokailleet minkä ehtii, samoten varikkomuurilla. Ei mikään yllätys, että kun auto viimein saadaan iskuun ja kuskit onnistuvat viimeinkin ajelemaan kaksoisjohdossa, ei tiimin amatöörimainen johto-osasto ole kuitenkaan muuttunut yhtään sen ammattitaitoisemmaksi eikä Fernando ole hankkinut yhtään sen enempää selkärankaa, joten kusevat myös ylivoimaisesti johtamansa kisan totaalisesti, niin toiselta kuskiltaan kuin katsojiltakin.
 

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
Ei ole ei, mutta eipä tuota lajin hengen vastaista sääntöä muutenkaan ole juuri valvottu, eikä sitä edes pysty luotettavasti valvomaan. FIA sakottaa Ferraria, koska näkyvästi toteutettu tallimääräys sai tv-katsojat ja kaiken maailman veikkaajat itkemään tulosten manipulointia. Tallimääräykset ovat kuitenkin tallin etuoikeus, ja myös olennainen osa lajia. Yleensä niistä ei vaan nouse näin suuri haloo.
Joo kyllähän se on niin on että tallin pitäisi pystyä päättämään että kumpi tulee ekana maaliin, mutta on se myös niin nämä asiat pitää hoitaa paremmin. Se on aivan eri juttu että ennen kilpailua sovitaan tallin strategia kisaa varten. Eli jos tulee sellainen tilanne että Alonso on takana niin sitten Massa päästää sen ohi, eikä missään nimessä läpinäkyvän selvästi.

Tämä vain siksi ettei toiminta naurettavuudellaan pilaa lajin mainetta. Tällaisia tapahtumia on esim. jenkeille paha markkinoida. Kuten on myös lajissa tapahtuvaa jatkuvaa politikointia ja käräjöintiä. Aluksi ajetaan radalla, kisan jälkeen tulokset muutetaan tuomaristossa ja sitten vielä tulokset palautetaan WMSC:n toimesta alkuperäisiksi.

Näin tapahtuvat räikesti tapahtuvat tallimääräykset tekevät samaa hallaa kuin filmaukset jalkapallolle. Aikuset miehet teeskentelemässä nurmen pinnassa tai varikolla, vaikka kaikki katsojia myöten tietävät miten asian laita oikeasti on.

Sitten jos näin räikesti jää kiinni niin pitää antaa kunnon rangaistus ihan vaan siksi että yleisölle näytetään että homma on hallussa. Ei mitään sakkorangaistuksia, jotka eivät tunnu tallien useiden satojen miljoonien budjeteissa. Itse asiassa rangaistukset on varmasti budjetoitu ennen kauden alkua.

Toivottavasti vedonlyöntitoimistot jättävät ykköset pois listoiltaan, koska onhan se niin että jos joku tietää tulokset etukäteen niin eihän siitä voi vetoa lyödä.

Säännöt on kuitenkin säännöt ja tallimääräykset on kielletty. Oli ne missä muodossa tahansa. Siitä syystä rangaistukset pitää olla myös sen mukainen. Tuomaristot ovat olleet todella lepsuja tänä vuonna. Hamilton on saanut ties kuinka monta varoitusta, mutta ne eivät ole realisoituneet rangaistuksiksi. Sakko rangaistus Ferrarille ei ole edes sormille läpsäytys. Ei taida 100000 dollarilla saada edes uutta Ferraria.
 

zenit

Well-known member
Liittynyt
11.6.2008
Viestit
651
Sijainti
Lahti
FIA sakottaa Ferraria, koska näkyvästi toteutettu tallimääräys sai tv-katsojat ja kaiken maailman veikkaajat itkemään tulosten manipulointia.
Nämä samat itkevät katsojat myös viime kädessä rahoittavat ajelut, siksi heitä myös kannattaisi kuunnella. Jos suuri yleisö kokee tulleensa kusetetuksi, se äänestää vaihtamalla kanavaa.
 

Mikko_A

Työtön.
Liittynyt
13.8.2001
Viestit
6407
sinänsä hauska että tuo alonso kehtaa vielä tuulettaa tuota voittoansa. Jopa schumikin oli vaisuna itävallassa sillo ko barri päästi ohi. Tai näin ainaki muistan että eipä se schumi paljoa tuuletellut.. taisi olla enemmän nolona.

Tää on tätä perus.. Kaikki tietää mitä oikeasti on tapahtunut. Ja ferrari kehtaa vielä selittää tuolla että ei täs mitää määräyksiä ollu. Onneksi kukaa ei ole niin tyhmä että uskoo tuota. Ja mitäpä tuosta 100 000 sakosta noteerata. Pistää senki postissa santanderille...
 

I'm Batman

MayorDutch
Liittynyt
24.5.2008
Viestit
309
Sijainti
Suomi
sinänsä hauska että tuo alonso kehtaa vielä tuulettaa tuota voittoansa. Jopa schumikin oli vaisuna itävallassa sillo ko barri päästi ohi. Tai näin ainaki muistan että eipä se schumi paljoa tuuletellut.. taisi olla enemmän nolona.
Näinhän se juurikin meni. Oli Schumilla sentään tajua sellaisen tempun jälkeen olla tuulettelematta ja tosiaankin aika häpeissään näytti olevan. Teeskentelyä sitten tai ei, sitähän ei voi tietää, mutta oli miten oli niin ainakin tyylitajua oli olla sitä näyttämättä. Tosin olihan se kyllä astetta härskimpi temppu vielä kuin tämä. Tosin se oli aikakautena kun tallimääräykset oli vielä sallitut. Ja sen jälkeen sääntöjä jopa muutettiin Nyt ne ei ole sallittuja, ja temppu oli kuitenkin selvä ja oksettava. Joten onhan se kumma jos ei nyt tule mitään kummosempaa. Tosin vaikeampi varmaan tätä aivan aukottomasti todistaa.
 

Nzap

Well-known member
Liittynyt
13.12.2008
Viestit
806
Sijainti
Wrocław
Okei selvä, kunhan tarkistin että ymmärsin oikein. Eli on huutava vääryys itkeä siitä kun tiimi ei anna ajaa kilpaa tallikaveria vastaan, kun taas on täysin oikein itkeä siitä jos tallikaveri ei päästä sinua suosiolla ohi, vaan joudut ajamaan oikeasti kilpaa. Ensimmäinen tapaus saa sinut inhoamaan kuskia, jälkimmäinen puolestaan saa sinut fanittamaan tätä. On mielestäsi myös täysin oikein että latinoveren kuohahtaessa saa täysin oikeutetusti esimerkiksi torpedoida tallikaverin aika-ajon. Tämäpä tästä.
Tallin puolella olen.
2007 oli Mäcille parempi että eivät kolaroi toisiaan ulos, tänään oli tärkeämpää saada Alonsolle hyvät pisteet jotta pysyisi iskuetäisyydellä, kun taas Massa oli jäänyt jo pisteissä melko(huom vain melko) kauas taakse.
Hatunnosto Massalle kun ei lähtenyt kiukuttelemaan a la Hamilton kun talli määrää.
Ja en milloinkaan ole sanonut että on täysin oikein itkeä siitä jos tallikaveri ei päästä sinua suosiolla ohi, vaan joudut ajamaan oikeasti kilpaa.
Alonso kitisee liikaa, sitä en puolusta yhtään. Ja tämän päiväistä voittoa hän en ansainnut, mutta oli tallille parempi että voitti.
Montoyaa aiemmin kannustaessa kitinää sai kuulla ihan olan takaa jo muutenkin :D joten se ei minua pahemmin enää haittaa, tosin ilman sitä olisi parempi
 

Nzap

Well-known member
Liittynyt
13.12.2008
Viestit
806
Sijainti
Wrocław
eikä Fernando ole hankkinut yhtään sen enempää selkärankaa
Mitä vikaa Alonso vieläkin on tehnyt.
Talli määräsi Massan hidastamaan ja olisiko Alonson pitänyt Massan takana körötellä ja antaa Vettelin mennä ohi?
Miksi Alonsoa syytetään?
 

paska jätkä

ja muutenkin hieno mies
Liittynyt
17.9.2009
Viestit
597
On se jännä miten Alonso ei koskaan ole osallisena mihinkään. Vuodesta toiseen tietämätön mitä tiimissä tapahtuu. :rolleyes:
Joko Massan telemetriat on kaivettu. Nostiko kaasun 6. mutkan jälkeen?

edit. tietenkin nosti, mutta eikös siinä ole vedenpitävä todiste.
 
Viimeksi muokattu:

Nzap

Well-known member
Liittynyt
13.12.2008
Viestit
806
Sijainti
Wrocław
Näinhän se juurikin meni. Oli Schumilla sentään tajua sellaisen tempun jälkeen olla tuulettelematta ja tosiaankin aika häpeissään näytti olevan. Teeskentelyä sitten tai ei, sitähän ei voi tietää, mutta oli miten oli niin ainakin tyylitajua oli olla sitä näyttämättä. Tosin olihan se kyllä astetta härskimpi temppu vielä kuin tämä. Tosin se oli aikakautena kun tallimääräykset oli vielä sallitut. Ja sen jälkeen sääntöjä jopa muutettiin Nyt ne ei ole sallittuja, ja temppu oli kuitenkin selvä ja oksettava. Joten onhan se kumma jos ei nyt tule mitään kummosempaa. Tosin vaikeampi varmaan tätä aivan aukottomasti todistaa.
Alonson on pakko olla onnellisen näköinen kun Santanderin kisa ja ei saa näyttää siltä että on ollut tallimääräys.

Lehdistötilausuudessa yksi reportteri sanoi että Alonso ei ollenkaan näyttänyt iloiselta vaikka olikin voittanut.
 

Veidt

Well-known member
Liittynyt
19.11.2008
Viestit
3292
Miksi Alonsoa syytetään?
Koska aloitti sen tutun itkunsa ja porunsa kun tallikaveri ei häntä päästänyt ohi, vaikka Massa varmasti näki että Fernandohan se siellä peileissä kurkkii. Ei vaan tajunnut mennä sivuun ettei Fernandolle tule paha mieli.

Se on just tuota käsien nostelua ja itkua harrastanut koko uransa, eikä tajua että jos haluat ohi niin OHITA, perkele. Se olisi sitä reisinkiä. Se on vaan niin lellitty ja pilalle hemmoteltu pentu, että ei tajua sen riittävän että saat edellä ajavan kiinni, siitä pitää osata myös mennä ohi. Sitä on kilpaa ajaminen.

Mutta Alonson mielestä kilpaa ajaminen on sitä, että kun saat toisen kiinni eikä tämä tajua päästää herraa ja hidalgoa ohi, otetaan radioyhteys tiimiin ja aletaan itku ja poru siitä, että "ettekö te tiedä pojat kuka tätä teidän autoa täällä ajaa? Minähän se täällä, Oviedon ihmisnahjus. Kai te näette mitä naurettavuuksia täällä nyt tapahtuu? Tuo tollo edessä ei päästä ohi, vaikka minä, Oviedon ihmisnahjus, olen takana. Mitä meinaatte asialle tehdä?"
 

kouvotsvoni

Banjottu
Liittynyt
30.1.1999
Viestit
89969
Sijainti
Corsica
Koska aloitti sen tutun itkunsa ja porunsa kun tallikaveri ei häntä päästänyt ohi, vaikka Massa varmasti näki että Fernandohan se siellä peileissä kurkkii. Ei vaan tajunnut mennä sivuun ettei Fernandolle tule paha mieli.

Se on just tuota käsien nostelua ja itkua harrastanut koko uransa, eikä tajua että jos haluat ohi niin OHITA, perkele. Se olisi sitä reisinkiä. Se on vaan niin lellitty ja pilalle hemmoteltu pentu, että ei tajua sen riittävän että saat edellä ajavan kiinni, siitä pitää osata myös mennä ohi. Sitä on kilpaa ajaminen.

Mutta Alonson mielestä kilpaa ajaminen on sitä, että kun saat toisen kiinni eikä tämä tajua päästää herraa ja hidalgoa ohi, otetaan radioyhteys tiimiin ja aletaan itku ja poru siitä, että "ettekö te tiedä pojat kuka tätä teidän autoa täällä ajaa? Minähän se täällä, Oviedon ihmisnahjus. Kai te näette mitä naurettavuuksia täällä nyt tapahtuu? Tuo tollo edessä ei päästä ohi, vaikka minä, Oviedon ihmisnahjus, olen takana. Mitä meinaatte asialle tehdä?"
Se on juuri näin:D
 

tmoi

No niin
Liittynyt
28.2.2004
Viestit
19017
Sijainti
turkus
Koska aloitti sen tutun itkunsa ja porunsa kun tallikaveri ei häntä päästänyt ohi, vaikka Massa varmasti näki että Fernandohan se siellä peileissä kurkkii. Ei vaan tajunnut mennä sivuun ettei Fernandolle tule paha mieli.

Se on just tuota käsien nostelua ja itkua harrastanut koko uransa, eikä tajua että jos haluat ohi niin OHITA, perkele. Se olisi sitä reisinkiä. Se on vaan niin lellitty ja pilalle hemmoteltu pentu, että ei tajua sen riittävän että saat edellä ajavan kiinni, siitä pitää osata myös mennä ohi. Sitä on kilpaa ajaminen.

Mutta Alonson mielestä kilpaa ajaminen on sitä, että kun saat toisen kiinni eikä tämä tajua päästää herraa ja hidalgoa ohi, otetaan radioyhteys tiimiin ja aletaan itku ja poru siitä, että "ettekö te tiedä pojat kuka tätä teidän autoa täällä ajaa? Minähän se täällä, Oviedon ihmisnahjus. Kai te näette mitä naurettavuuksia täällä nyt tapahtuu? Tuo tollo edessä ei päästä ohi, vaikka minä, Oviedon ihmisnahjus, olen takana. Mitä meinaatte asialle tehdä?"

Kyllä :D
 

Nzap

Well-known member
Liittynyt
13.12.2008
Viestit
806
Sijainti
Wrocław
Koska aloitti sen tutun itkunsa ja porunsa kun tallikaveri ei häntä päästänyt ohi, vaikka Massa varmasti näki että Fernandohan se siellä peileissä kurkkii. Ei vaan tajunnut mennä sivuun ettei Fernandolle tule paha mieli.

Se on just tuota käsien nostelua ja itkua harrastanut koko uransa, eikä tajua että jos haluat ohi niin OHITA, perkele. Se olisi sitä reisinkiä. Se on vaan niin lellitty ja pilalle hemmoteltu pentu, että ei tajua sen riittävän että saat edellä ajavan kiinni, siitä pitää osata myös mennä ohi. Sitä on kilpaa ajaminen.

Mutta Alonson mielestä kilpaa ajaminen on sitä, että kun saat toisen kiinni eikä tämä tajua päästää herraa ja hidalgoa ohi, otetaan radioyhteys tiimiin ja aletaan itku ja poru siitä, että "ettekö te tiedä pojat kuka tätä teidän autoa täällä ajaa? Minähän se täällä, Oviedon ihmisnahjus. Kai te näette mitä naurettavuuksia täällä nyt tapahtuu? Tuo tollo edessä ei päästä ohi, vaikka minä, Oviedon ihmisnahjus, olen takana. Mitä meinaatte asialle tehdä?"
Tän ymmärrän, mutta ihmettelen miksi ihmiset haluavat Alonsoa rangaista tilanteen takia jossa hän ei tehnyt mitään oikeastaan, vain ajoi Massan ohi kun hidasti.
Onko Alonson syy että Ferrari tekee näitä päätöksiä?
 
Viimeksi muokattu:

mauke

Well-known member
Liittynyt
15.7.2009
Viestit
371
En miäkään tästä alonsoa syytä (vaikka nyt itkikin radiossa kun ei päässyt ohi). Jostain kumman syystä näitä nyt vaan sattuu aina niissä talleissa missä alonso ajaa.

Kyllä suurin syy oli onnettomassa johtoportaassa. Ihmettelinkin jo siinä vaiheessa kun Massa pääsi varikolta alonson eteen, ja odotin jännityksellä kisan loppua koska ohitusyrityksiä oli melkolailla odotettavissa. Jännitys sitten muuttui äärimmäiseen vitutukseen.
Onneksi nyt ferrari ainakin saa paskaa tuosta niskaansa.
 

I'm Batman

MayorDutch
Liittynyt
24.5.2008
Viestit
309
Sijainti
Suomi
Joo enitenhän se on toki Ferrarin syy. Ei Kulmakarvan eikä Massan. Kuljettajat toki tekee radalla sen mitä tiimi käskee. Toki jos olisi kunnolla selkärankaa niin sanoisi että no haista vittu ja ajais voittoon, mutta sitten saattaisi hyvinkin menettää paikkansa tallissa. Mutta olisko se sitten niin paha menettää paikka Ferrarilla kakkoskuskin asemasta ja mennä tiimiin missä saa tasavertasen kohtelun edes. Massa on kuitenkin hyvä kuski ja saisi paikan hyvästä tiimistä aivan varmasti.
 

ohjeah

Well-known member
Liittynyt
8.3.2009
Viestit
1203
Mutta olisko se sitten niin paha menettää paikka Ferrarilla kakkoskuskin asemasta ja mennä tiimiin missä saa tasavertasen kohtelun edes. Massa on kuitenkin hyvä kuski ja saisi paikan hyvästä tiimistä aivan varmasti.
Ferrari on kuitenkin talli joka kohtuullisen suurella todennäköisyydellä pystyy tarjoamaan auton, jolla on mahdollisuus taistella mestaruudesta. Ainakaan yhtä kilpailukykyisestä tallista ei tällä hetkellä taitaisi paikkaa löytyä. Massa on myös Ferrarilla ollut jo pidempään ja ilmeisesti viihtyy tallissa hyvin. Hänellä myös todennäköisesti on vielä itseluottamus sen verran kohdallaan, että uskoo pystyvänsä Alonson lyömään. Ja uskoo varmaan myös, että saa taistella mestaruudesta, jos pystyy Alonsosta ottamaan niskalenkin heti alkukaudesta, eikä jää tästä jälkeen. Sitten toisaalta jos onkin jo myöntänyt itselleen, että on vain kakkoskuski, eikä Ferrarilla ikinä tule voittamaan, niin luulisi ettei tuo tallinvaihto huonompi idea olisi Massankaan mielestä.
 

I'm Batman

MayorDutch
Liittynyt
24.5.2008
Viestit
309
Sijainti
Suomi
Ferrari on kuitenkin talli joka kohtuullisen suurella todennäköisyydellä pystyy tarjoamaan auton, jolla on mahdollisuus taistella mestaruudesta. Ainakaan yhtä kilpailukykyisestä tallista ei tällä hetkellä taitaisi paikkaa löytyä. Massa on myös Ferrarilla ollut jo pidempään ja ilmeisesti viihtyy tallissa hyvin. Hänellä myös todennäköisesti on vielä itseluottamus sen verran kohdallaan, että uskoo pystyvänsä Alonson lyömään. Ja uskoo varmaan myös, että saa taistella mestaruudesta, jos pystyy Alonsosta ottamaan niskalenkin heti alkukaudesta, eikä jää tästä jälkeen. Sitten toisaalta jos onkin jo myöntänyt itselleen, että on vain kakkoskuski, eikä Ferrarilla ikinä tule voittamaan, niin luulisi ettei tuo tallinvaihto huonompi idea olisi Massankaan mielestä.
Se niskalenkki pitäisi juuri saada heti kauden alusta ja kunnon sellainen. Tällä hetkellä asetelma taitaa olla hiukan samanlainen kuin Schumin Ferrari aikakaudella. Ja jos Massa olisi saanut pienin niskalenkin Schumista aikanaan alkukaudesta niin en usko että silloinkaan Massa olisi noussut selväksi ykköskuskiksi vaan edelleenkin munat olisi laitettu enemmän Schumin koriin. Minusta nämä kisan jälkeiset haastattelut oli vähän samaa juttua kuin Rubensilla 2002 jälkeen... että sopimuksessa on kirjattu että olen kakkoskuski ja toinen kuski on etusijalla. Vaikka kumpikaan sitä ei suoraan sanonut... paitsi taisi Rubens silloin lipsauttaa että '' it's in the contract '' jos oikein muistan. Jos joku muistaa paremmin niin korjatkoon. Mutta vaikeahan se on minun nyt näin päästä näitten formula kuskien pään sisään mitä ne ajattelee mistäkin tilanteesta, voin vain ajatella omassa mielessäni tilanteita ja omasta puolestani voin sanoa sen että mieluummin sitä olisi jossain muussa tallissa kuin sellaisessa jossa sulla on voittaja auto, mutta sinun ei anneta voittaa. En oikeastaan käsitä miksi kukaan edes suostuu tällaiseen. Koska tämmöisessä tilanteessa vaikka sulla olisi mitenkä loisto auto niin mahdollisuudet voittaa mestaruus on kuitenkin enemmän tuurista kiinni kuin taidoistasi. Se vaatii juurikin sen että ykköskuskille tulee aivan surkea alkukausi ja menettää mahdollisuutensa. Ja sitä ei kuitenkaan kovin usein tapahdu.
 
Ylös