Formula 1 - 2010 - Hockenheim: Kilpailu ja jälkilöylyt

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
omasta puolestani voin sanoa sen että mieluummin sitä olisi jossain muussa tallissa kuin sellaisessa jossa sulla on voittaja auto, mutta sinun ei anneta voittaa. En oikeastaan käsitä miksi kukaan edes suostuu tällaiseen.
Kyllähän Massa saa voittaa, kunhan Alonso ei ole silloin toinen.
 

Jacques

KKWCS:n Mietaa
Liittynyt
15.10.1999
Viestit
37045
Sijainti
Helsinki
Öh, tuossa on vaan se vika, että tuolloin tallien kannattaa ottaa riski kiinnijäämisestä koska siitä ei kuitenkaan tule tuntuvaa rangaistusta. Vähän niin kuin pankkirosvon käskettäisiin vain palauttamaan varastetut rahat, ei muuta. Kyllä rangaistuksen pitää olla paljon, paljon tuntuvampi jotta tehdään selväksi että rikos ei kannata. Hylkäys ja banaania, selvä juttu.
Mielestäni perustelin ensimmäisessä kommentissani jo aika hyvin tuon miksi tästä ei hylkäystä ja bannia pitäisi tulla.

Paska juttuhan tämä oli ja kyllä latisti vähän tämän kisan jälkifiiliksiä, vaikka olenkin toivonut Ferrarin ja Alonson paluuta MM-taisteluun koko sarjan mielenkiinnon takia.

+5 sekunnin rangaistus tai maksimissaan 25 sekunnin rangaistus olisi tässä oikea. Se kumoaisi vilpillä saadun edun, mutta mitään kohtuutonta sanktioa siitä ei seuraisi kuitenkaan. Lisäksi mahdollisesti tallille jokin sanktio. Kuskeja tästä ei ole syytä rangaista sen enempää..

Tällä kaudella ollaan nähty niin löysiä rangaistusmenettelyjä, että olisi epäreilua nyt sitten rankaista Alonsoa esim. diskauksella tai kilpailukiellolla, niinkuin jotkut ilmeisesti haluaisivat.

Sääntötulkintalinjaa ei mielestäni missään nimessä saisi muuttaa kesken kauden ainakaan ilman ennakkovaroitusta radikaalisti tiukemmaksi.

Tilanne olisi sama kuin jos jääkiekossa yhtäkkiä jostain pahasta teosta tulisikin henkilökohtaisen pelikiellon sijasta koko joukkueelle pelikieltoa. Ja tietenkin ilman ennakkovaroitusta radikaalisti tiukentuneesta sääntömuutoksesta..
Olen samaa mieltä monien kanssa siitä että rangaistukset ovat menneet viime aikoina aivan liian lieväksi, mutta olen myös ehdottomasti sitä mieltä ettei linjaa pidä mennä muuttamaan kesken kauden eikä etenkään ilman ennakkovaroitusta (kuten webslavekin tuossa totesi).

Hamilton on tehnyt tänä vuonna aika törkeitä rikkeitä, eikä tämän ferrari-tempauksen vakavuusaste ole sen kummoisempi. Jos turva-auton ohittamisesta tulee vain drive-trough tai turva-auton aikana ylinopeutta ajamisesta vain 5 sekunnin rangaistus, en ymmärrä miksi tallimääräyksestä pitäisi missään olosuhteessa tulla sen kovempaa rangaistusta..

Ja sitten jos jotain halutaan rankaista enemmän, niin tallia. Voidaan pistää sakkoja, niinkuin on jo tehty, ja voidaan vaikka poistaa tiimiltä pisteitä. Kuljettajien pistetaulukkoon ei saisi olla suurempaa vaikutusta kuin tuo Alonson ja Massan sijoitusten vaihdos Hockenheimin kisasta.
 

Wagner

Well-known member
Liittynyt
21.3.2007
Viestit
254
sinänsä hauska että tuo alonso kehtaa vielä tuulettaa tuota voittoansa. Jopa schumikin oli vaisuna itävallassa sillo ko barri päästi ohi. Tai näin ainaki muistan että eipä se schumi paljoa tuuletellut.. taisi olla enemmän nolona.
..
Oli jopa niin nolona, että vaihtoi podiumilla paikkaa Barrichellon kanssa ja antoi tälle pokaalinsa. FIA antoi tästä sakot

 

zenit

Well-known member
Liittynyt
11.6.2008
Viestit
651
Sijainti
Lahti
Oli jopa niin nolona, että vaihtoi podiumilla paikkaa Barrichellon kanssa ja antoi tälle pokaalinsa. FIA antoi tästä sakot
Muistan lukeneeni jostakin, että nimenomaan se palkintopallisekoilu oli asia, johon FIA puuttui aikoinaan ensiksi. Ainakin virallisesti asia oli näin. Tietenkin myöhemmin tuli myös sääntömuutos koskien tallimääräyksiä.
 

E. Tuhero

Well-known member
Liittynyt
30.10.2000
Viestit
1911
Sijainti
Tampere
Näin se taisi olla. Palkintopallisekoilu oli noloa kaikkien kannalta, Schumacher vain esitti noloa.
 

koivis

Well-known member
Liittynyt
18.10.2009
Viestit
72
Onkos kukaan vielä tehnyt tämmöistä yhteenvetoa?

No, tässä on:

+++ Ferrarin suorituskyky: huima parannus muutaman kisan takaiseen nähden
++ Massa: oli ainakin lähes yhtä nopea kuin Alonso, ja totteli vain tallin käskyä
+- Alonso: voitti kisan :)D), mutta hieman vituttaa tommonen kitinä ja teeskentely

- Red Bull: mihinkäs se ylivoimainen vauhti on nyt kadonnut?
-- Mercedes GP: aivan hukassa kärkitalleihin nähden vauhdin puolesta
-- Lotus: kuskeilla ei paljon väliä, jos autot lahoaa radalle tollai
--- Ferrarin tallitoiminta: this is ridiculous :nope:
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13783
- Red Bull: mihinkäs se ylivoimainen vauhti on nyt kadonnut?
Siellä se oli aika hyvin paikallaan suhteessa kaikkiin muihin paitsi Ferrariin. Webberistä mahdoton tietää ilman öljynpaine-tms-ongelmia, ja jos olisi pitänyt paikkansa ekalla kierroksella top4ssä.
 

mikæl

Well-known member
Liittynyt
28.7.2000
Viestit
6949
Sijainti
Tampere
Katsoin kilpailun ns jälkilähetyksenä tallenteelta. Myönnän - melkoisen osan ja melkoisen määrän nopeutettuna.

Startin jälkeen edelleen ihmettelin Ferrarin parantunutta vauhtia kun samalla hymyilytti Massan kärkisija suhteessa Alonsoon. Nythän on jo selvinnyt, että sanktioita etusiipiratkaisusta ei tule ( mukana myös RB ), tosin voivat joutua ne vaihtamaan seuraavaan kisaan. Ilmeisesti myös muuta on osunut Ferrarilla kohdalleen ja siihen päälle erikoispehmeät renkaat.

No, odotin kyllä, että voivat tämänkin vielä sössiä - aiempiin kisoihin vedoten.

Ja niinhän ne sössivätkin. Alun viihteestä piti huolen Alonso ruikuttamalla kuinka naurettavaa on ajaa hänen palkallaan ja Santanderin rahoilla jonkun matalapalkkaisen Massan takana.

Sitten tallimääräyksen langettua ja varsin näkyvästi - muistuu mieleen vastenmielisyys näihin kakkoskuskihuoriin jotka maksusta häviävät. Massa on muutaman vuoden ihan ns kunniallinen mutta on nyt taas Ferrari-bordellin työntekijänä. Alonson suhteen vastenmielisyys ei tästä juuri kummentunut. Hän on sitä säälittävässä määrin ollut ennenkin.

Mainittakoon, että jos kuski on menettänyt teoreettisenkin mahdollisuutensa mestaruuteen ja on sijoituksellaan viemässä takana kisaavalta tallikaverilta mestaruusmahdollisuuksia jotka muuten olisivat elossa - tuossa kohden sijoituksen järjestely on aivan kuskilähtökohtaista ja normaalia tiimipelaamista. Tässä vaiheessa tehtynä kyse on lähinnä luokkajaosta.

Mielestäni, edes fiksusti tehtynä ( mikä olisi katsojia kohtaan vähimmäisvaatimus ) tuo sijoitusten siirtely tässä vaiheessa on ehdottoman tuomittavaa. En ole naivi, mutta kyllä jokin kunnioitus kanssakilpailijoita ja katsojia kohtaa tulisi säilyttää. Kyse mielestäni on nimenomaan kunnioituksesta eikä niinkään siitä on tässä menossa urheilukisa vai show. Kunnioituksesta kaikkia F1-pilotteja kohtaan jotka kuitenkin ovat sarjaan seuloutuneet ja kunnioituksesta F1-voittoja kohtaan jota katsojatkin haluaisivat arvostaa. Ja kunnioituksesta rehellisyyttä kohtaan - koska näyteltyjä saippuasarjoja televisiosta tulee muutoinkin aivan tarpeeksi.

Jo Schumi ja hänen lakeijansa aikanaan oksettivat eikä homma ollut edes kovin peiteltyä. En tarkoita, että panostuksia ei joskus olisi todellakin kannattanut Schumiin kohdentaa mutta tässäkin kohtaa kunnioitus loisti poissaolollaan jo ihan sopimuspapereista alkaen koko tallista. Samasta syystä Brawn ja Todtkin ovat minulle melko tahraantuneet päälliköt. Ja samasta syystä tuon Schumin mestaruuksia en kunnioita tippaakaan.

Jos tosin Briatorella on sitä kunnioitusta vieläkin vähemmän. Ja mikäli mahdollista Alonso on senkin alla. Jos kaveri ruikuttaa joka käänteessä. Pärjää vain ykköskuskin statuksen turvin jos silläkään. Maksattaa asemansa Santanderilla. Syöttää feikkiä ja valetta ihan työkseen ( hyväpalkkaisesta ). Kiristää tallipäällikköään tilaisuuden tullen. Vakoilee ja kielii sekä ostaa syytesuojaa. Omaa vielä kieromman managerin ja sallii tallikaverin vaarantaa oman ja sivullisten hengen tämän illusion puolesta. On silti tietämätön näistä asioista ja perää rehellisen kilpa-ajon puolesta ja tuulettaa kuin mikäkin kuvotus niin se on siinä. Ei tuosta tarvitse mielipidettään sanoa.
 
Viimeksi muokattu:

kana-fin

Well-known member
Liittynyt
19.12.2006
Viestit
873
En jaksa alkaa sen syvällisemmin tätä käsittelemään, mutta heitetäänpä tähän nyt Turkki 2007, Kimi oli koko kisan Massaa nopeampi, mutta Massa sai silti tulla ensimmäisenä maaliin, vaikka oli jo (en muista oliko jo matemaattisesti vai käytännössä) ulkona mestaruustaistosta. Kisan jälkeen oli puhetta kuinka Ferrarin olisi kannattanut nostaa Kimi edelle, mutta sitä ei kuitenkaan tehty. Enkä usko, että Kimi edes pyysi sitä kuten Alonso nyt epäsuorasti teki.
 

osku

Well-known member
Liittynyt
25.5.2008
Viestit
75
Pitkästä aikaa pakko kommentoida.

Vaikka kuskien palkat maksaakin talli niin täytyy muistaa, mistä rahat tähän koko touhuun tulevat. Faneilta! Jos formulaa ei viitsisi kukaan katsoa niin jäisi niin kuljettajat kuin tallin muukin henkilökunta työttömiksi.

Muistan vielä Lahden dopingskandaalin. Katselin innoissani lähes kaikki hiihtolähetykset, kunnes sitten kaikelta tippui pohja pois. Sen jälkeen en ole hiihtoa juuri seurannut. Kun en katso lähetyksiä, ei sponsorit saa näkyvyyttä, sponsorien ei kannata mainostaa, rahaa ei tule lajille ja kappas...mitäs sitten tehdään? Okei, yksittäisen katsojan vaikutus on aika pieni, mutta tuskinpa olin ainoa, jolta meni maku hiihdon seuraamiseen.

Samalla lailla on käymässä nyt formuloiden suhteen. Kohta miettii, olenko ihan selväjärkinen, kun seuraan kun autot ajavat 1,5 tuntia samaa rinkulaa ympäri ja voittaja määräytyy erinäisten monimutkaisten sääntörikkomusten seurauksena kaksi viikkoa kisan jälkeen tuomariston päätöksellä tai sitten talli määrää kuljettajien maaliintulojärjetyksen. KUKA TÄLLAISTA P&%¤KAA viitsii enää katsoa? :jaska: Suoraan sanoen muutamat tuttavani ovat ihmetelleet, kuinka viitsin seurata formuloita ja sitä alan ihmetellä nyt itsekin.

Kaikki muistaa vielä Kimin ja Lyiin Span viimeisen kierroksen taistelun? Vaikka siinäkin sitten lopulta sääntöjä rikottiin niin yleisesti ottaen se oli huikeaa taistelua ja vaikka siinä kävi Kimille ikävästi niin se nosti tunteet pintaan! Siinä taisteltiin! Mitä sitten eilen radalla nähtiin? Sellaista viiltävän analyyttistä taktikointia, jollaista ei ole mitään järkeä seurata TV:stä!

Huh, tulipa avauduttua, mutta säästääpä psykiatrin käyntikerran...
 

Vertti

Well-known member
Liittynyt
16.3.2008
Viestit
1533
Sijainti
Helsinki
Hyvä, että fanit on hiilenä. Saa nähdä uskaltaako FIA jättää rankaisematta tästä, kun lähes jokainen ex-kuljettaja, tallipäällikkö, media jne. on haukkunut Ferrarin lyttyyn tästä tempauksesta.

Sitten on tietysti niitä (esim. Schumi) jotka olisivat tehneet samoin - eli olisivat rikkoneet sääntöjä. Tietääköhän Schumacher, että tallimääräykset on kiellettyjä
olkoot se muuten kuinka "fiksua" toimintaa tahansa.
 

MS12

Well-known member
Liittynyt
1.7.2005
Viestit
630
Hyvä, että fanit on hiilenä. Saa nähdä uskaltaako FIA jättää rankaisematta tästä, kun lähes jokainen ex-kuljettaja, tallipäällikkö, media jne. on haukkunut Ferrarin lyttyyn tästä tempauksesta.
Kyllä uskaltaa. Todt ei unohda ex-talliaan.
 

ToXiCiTy

I am fabulous!
Liittynyt
20.4.2008
Viestit
16731
Sijainti
Järvenpää
Kyllä uskaltaa. Todt ei unohda ex-talliaan.
Todtin on pakko rankaista,koska se antaa muille talleille viestin,että FIA on erilainen kuin SadoMaxin aikoina.Plus Todtin poika on Massan manageri,joten voi pieni kostokin käydä Jeanin mielessä.
 

Dino246

Well-known member
Liittynyt
18.6.2009
Viestit
2332
Ja eikös se mennyt niin että Todtin lähtö Ferrarilta ei loppujen lopuksi tapahtunut kovin lämpimissä merkeissä? Joten ei se välttämättä mene niin että Ferrari pääsee kuin koira veräjästä nimenomaan sen takia että Todt työskenteli Ferrarilla pitkään.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Ja sitten jos jotain halutaan rankaista enemmän, niin tallia. Voidaan pistää sakkoja, niinkuin on jo tehty, ja voidaan vaikka poistaa tiimiltä pisteitä. Kuljettajien pistetaulukkoon ei saisi olla suurempaa vaikutusta kuin tuo Alonson ja Massan sijoitusten vaihdos Hockenheimin kisasta.
En ymmärrä, miksi Massaa pitäisi palkita siitä, että osallistui tallimääräyksen toteuttamiseen. Jos tallimääräysten halutaan loppuvan, olisi paras rangaistus pistemenetys tallille. Ja mikäli kuljettajia rankaistaan, tulee rangaistuksen minusta olla sama molemmille osapuolille.
 

MS12

Well-known member
Liittynyt
1.7.2005
Viestit
630
En ymmärrä, miksi Massaa pitäisi palkita siitä, että osallistui tallimääräyksen toteuttamiseen. Jos tallimääräysten halutaan loppuvan, olisi paras rangaistus pistemenetys tallille. Ja mikäli kuljettajia rankaistaan, tulee rangaistuksen minusta olla sama molemmille osapuolille.
En tiedä miten joustavia FIAn säännöt ovat, mutta sellainenkin tuntuisi oikeudenmukaiselta, että jaettaisiin kaksi kakkossijaa eli Alonsolta otettaisiin 7 pistettä pois. Hän kun ei voittoa ansainnut ja Massakin luopui ykkössijasta "vapaaehtoisesti".:dunno:
 

Calvin

Well-known member
Liittynyt
5.12.2002
Viestit
3560
Luulenpa että Bernien sana painaa enemmän kuin Todtit. Eikös WMSC nimittäin ole lähinnä bisnesmiesten kerho? On siellä toki "urheilu"puolenkin edustajia, mutta kuitenkin. Bernie on ennenkin taivutellut WMSC:n juuri bisnesargumenteilla päästämään talleja pälkähästä, viimeksi Renault ja McLaren ovat selvinneet sakoilla rikoksista joista olisi pitänyt tulla pitkä banni, juuri tästä syystä.
 

E. Tuhero

Well-known member
Liittynyt
30.10.2000
Viestit
1911
Sijainti
Tampere
En ymmärrä, miksi Massaa pitäisi palkita siitä, että osallistui tallimääräyksen toteuttamiseen. Jos tallimääräysten halutaan loppuvan, olisi paras rangaistus pistemenetys tallille. Ja mikäli kuljettajia rankaistaan, tulee rangaistuksen minusta olla sama molemmille osapuolille.
Kyllähän tässä on totuuden siemen. Jos kyse oli tallimääräyksestä, niin syyllisiä ovat varmuudella talli ja Massa. Jos taas Massa antoi tietä puhtaasti omasta tahdostaan eikä tallin painostuksesta niin sitten syyllisiä ei ole olemassakaan.
 
Ylös