Formula 1 - 2010 - Hockenheim: Kilpailu ja jälkilöylyt

Calvin

Well-known member
Liittynyt
5.12.2002
Viestit
3560
En ymmärrä, miksi Massaa pitäisi palkita siitä, että osallistui tallimääräyksen toteuttamiseen. Jos tallimääräysten halutaan loppuvan, olisi paras rangaistus pistemenetys tallille. Ja mikäli kuljettajia rankaistaan, tulee rangaistuksen minusta olla sama molemmille osapuolille.
No se nyt on selvä että kuljettajia pitää rangaista jos talliakin. Muutenhan tallit voisivat jatkossakin käyttää näitä määräyksia tietäen, että määräysten päämäärä - eli pisteiden hankkiminen tietylle kuskille - ei kärsisi vaikka tallipisteitä menisikin. Juuri tätähän tällä säännöllä pyritään välttämään, joten on pakko vähentää kuskien pisteet ihan niin kuin tallinkin.
 

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8257
Sijainti
Helsinki
Mitkäs oli muuten kuskien nopeimmat kierrokset? Onko noita kierrosaikoja jossain nähtävillä?

Alonsohan teki kisan toiseksi viimeisellä kierroksella nopeimman ajan, jonka Vettel kuittasi viimeisellä kierroksella mut mikä oli Massan paras noteeraus?

Lisäksi oli just kiva nähdä miten se Massan vauhti sujui niillä kovilla kumeilla. Kun ei se heti varikkostopin jälkeen mitenkään hidas ollut, vaan siinäkin meni aikansa. Ja siis ongelma, käsittääkseni, Massalla on ollut saada renkaat toimimaan. Muutama kierros niin silloinhan ne alkaa toimia.

Alonso: Tama on naurettavaa. Jep, Alonso siitä teki naurettavan, jos ei osaa ohittaa, niin aja takana.
 

Vertti

Well-known member
Liittynyt
16.3.2008
Viestit
1533
Sijainti
Helsinki
Mitkäs oli muuten kuskien nopeimmat kierrokset? Onko noita kierrosaikoja jossain nähtävillä?

Alonsohan teki kisan toiseksi viimeisellä kierroksella nopeimman ajan, jonka Vettel kuittasi viimeisellä kierroksella mut mikä oli Massan paras noteeraus?
1:16.097 kierroksella 66 eli myös kisan toiseksi viimeisellä kierroksella. Noin 2 kymppää hitaampi kuin Alonson paras.

Nopeimmat ajat löytyy ainakin formula1.comista.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Mitkäs oli muuten kuskien nopeimmat kierrokset? Onko noita kierrosaikoja jossain nähtävillä?

Alonsohan teki kisan toiseksi viimeisellä kierroksella nopeimman ajan, jonka Vettel kuittasi viimeisellä kierroksella mut mikä oli Massan paras noteeraus?
1. Sebastian Vettel 1'15.824 67
2. Fernando Alonso 1'15.880 66
3. Felipe Massa 1'16.097 66

Olen kyllä sitä mieltä, että Alonso oli kohtuullisen selvästi nopeampi. Alle sekunnin päässä pysyminen vaatii jo sinällään nopeusetua, aerodynamiikka kun menettää tehoaan noin lähellä. Samoin hän karisti Massan varsin nopeasti, joskin Felipellä saattoi hitusen kiristää päätä, mikä voi toki vaikuttaa kierrosaikoihin.
 
Viimeksi muokattu:

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
En tiedä miten joustavia FIAn säännöt ovat, mutta sellainenkin tuntuisi oikeudenmukaiselta, että jaettaisiin kaksi kakkossijaa eli Alonsolta otettaisiin 7 pistettä pois. Hän kun ei voittoa ansainnut ja Massakin luopui ykkössijasta "vapaaehtoisesti".:dunno:
Tämä ei ole huono idea. Tallipisteitä voisivat viedä enemmänkin. WMSC voi määrätä pistemenetyksiä mielensä mukaan, eli kyllä säännöt tuohon taipuvat.
 

mikæl

Well-known member
Liittynyt
28.7.2000
Viestit
6949
Sijainti
Tampere
1. Sebastian Vettel 1'15.824 67
2. Fernando Alonso 1'15.880 66
3. Felipe Massa 1'16.097 66

Olen kyllä sitä mieltä, että Alonso oli kohtuullisen selvästi nopeampi. Alle sekunnin päässä pysyminen vaatii jo sinällään nopeusetua, aerodynamiikka kun menettää tehoaan noin lähellä. Samoin hän karisti Massan varsin nopeasti, joskin Felipellä saattoi hitusen kiristää päätä, mikä voi toki vaikuttaa kierrosaikoihin.
Massalla ei ollut normaalitarvetta repiä kaulaa kun oli johdossa. Ja kun ei enää ollut - oli varmaan motivaation kanssa niin ja näin painaa kaasu pohjassa. Kunhan Vettelin piti takanaan - ja kiristikin helposti kun Vettel tuli lähelle.. Alonso ajoi nopeansa kevyenä ilman uhkaajia. Massa joutui lopussa seuraamaa peilejä eikä ollut saavuttamassa kuin mitä nyt myydylle miehelle luvassa on. Vettel puolestaan jahtasi Massaa mikä varmasti vauhditti.
 
Viimeksi muokattu:

Razor

Well-known member
Liittynyt
12.10.2008
Viestit
1230
Kuljettajat kuuluvat talliin, joten rangaistusta vaan kaikille. :mad:
 

E. Tuhero

Well-known member
Liittynyt
30.10.2000
Viestit
1911
Sijainti
Tampere
Uskoisin että Massalla oli tarve ja ennen kaikkea halu ajaa niin kauas Alonsosta kuin rahkeet riittää, tämä sillä oletuksella että kisan alkupuolella Massa uskoi saavansa ajaa kisan voitosta.
Helppo olla samaa mieltä Bobakin kanssa siitä että jos toisella oli eväitä kovempaan vauhtiin se oli juuri Alonso.
 

Joppe_001

Well-known member
Liittynyt
1.11.2003
Viestit
3764
Sijainti
Tois pual jokkee
Massalla ei ollut normaalitarvetta repiä kaulaa kun oli johdossa. Ja kun ei enää ollut - oli varmaan motivaation kanssa niin ja näin painaa kaasu pohjassa. Kunhan Vettelin piti takanaan - ja kiristikin helposti kun Vettel tuli lähelle.. Alonso ajoi nopeansa kevyenä ilman uhkaajia. Massa joutui lopussa seuraamaa peilejä eikä ollut saavuttamassa kuin mitä nyt myydylle miehelle luvassa on. Vettel puolestaan jahtasi Massaa mikä varmasti vauhditti.
Pari pointtia. Massa olisi varmasti halunnut painua horisonttiin ja näyttää Alonsolle sekä koko tallille kaapin paikan. Vaan ei pystynyt. Jos Alonso ei olisi pysynyt perässä, niin samalla tallimääräyksenkin todennäköisyys olisi pienentynyt. Nyt oli kuitenkin jo toinen tai kolmas kerta tällä kaudella, kun Massa jarrutteli Alonson menoa. Ihmettelin jo Australiassa, että miksi Ferrari ei käskenyt Massaa päästämään nopeampaa Alonsoa ohi.

Nopeimmat kierrokset ovat sinänsä nykyään vähän toisarvoinen juttu. Ne kaikki kun tehdään kilpailun lopussa. Massa ja Vettel ajoivat varmastikin niin kovaa kuin pystyivät, ja toisaalta Alonsokin varmasti koki tarvitsevansa sen nopeimman kierroksen todistaakseen itselleen ja muille olleensa Massaa nopeampi. Joka tapauksessa pari kymppää on vielä aika mitätön ero.
 

kurski

Oisko minkä tyyppistä ?
Liittynyt
6.10.2009
Viestit
18472
Saksan GP:n topit ja flopit: Mikä oli Ferrarin tallimääräyksen logiikka?

Topit 5

1) Felipe Massa

Yksikään kuljettaja ei tehnyt kympin arvoista suoritusta Hockenheimissa, joten tekisi melkein mieli jättää toppilistan kärkisija jakamatta. Laitan se nyt kuitenkin Massalle sympatiasyistä. Mielestäni Massalta ryöstettiin voitto. Ja kun ryöstäjänä oli vielä oma talli, jonka eteen Massa riskeeraa henkensä (kuten viime vuonna Unkarissa nähtiin), niin se tuntuu tuplasti pahemmalta. Saksan GP oli Massalle paluu huipulle vuoden takaisen onnettomuuden jälkeen.

2) Tiimiradioiden avaaminen

Saksan GP:stä lähtien kaikki tallien ja kuljettajien väliset radiokeskustelut ovat kansainvälisen televisio-ohjaajan käytettävissä. Heti ensimmäinen kisa osoitti, että tämä on katsojan kannalta loistava juttu, sillä muuten emme olisi kuulleet esimerkiksi sitä, miten Ferrarin antoi tallimääräyksensä Massalle.

3) Sebastian Vettel

Vettel on formula ykkösten lauantaipäivien kuningas. Paalupaikka meni jälleen hänen nimiinsä aika-ajossa, josta muodostui huikea tuhannesosien taistelu. Kisassa Vettel otti huonon lähdön ja keskittyi lähtösuoralla liikaa litistämään Alonsoa muuria vasten, jolloin Massa pääsi puikahtamaan edelle. Vettel taisi sen jälkeen tyytyä kolmossijaan, koska oli kuitenkin kaikkien päävastustajiensa edellä.

4) Adrian Sutil

Laitan Adrian Sutilin toppilistalle ihan sen takia, koska hän osoitti sateessa ajetussa perjantain ensimmäisessä harjoituksessa olevansa sadekelin mestari. Sutil oli tuloslistan kärjessä heti kun vesisade tasoitti autojen voimasuhteet.

5) Bruno Senna

En tiedä, huomasiko kukaan sitä, mutta Bruno Senna ajoi jälkijoukoissa kauden parhaan suorituksensa saatuaan Hispania-paikkansa takaisin. Hän piti Timo Glockin takanaan varikkokäyntiinsä asti. Aika-ajossa Senna jätti tallikaverinsa Sakon Yamamoton 1,25 sekunnin päähän! Senna antoi näin selkeän viestin, ettei hänen korvaamisensa Yamamotolla kannata ainakaan, jos kriteerinä on kuljettajan suorituskyky.

Flopit

1) Ferrarin tallimääräys

Juuri kukaan F1-fani ei voi hyväksyä sitä tapaa, jolla Ferrari sylki vasten katsojien kasvoja. Näiden nettisivujen lukijaäänestyksessä 95,7 prosenttia oli sitä mieltä, että Ferrari rikkoi tallimääräykset kieltävää sääntöä. Miksi ihmeessä kaksoisvoittoon ajava talli ottaa vapaaehtoisesti niskoilleen näin suuret vihat?

Oliko Ferrarin ratkaisun logiikka kenties tämä: Ferrari on ennen kaikkea liikeyritys, jonka tarkoituksena on myydä katuautoja. F1 on heille vain markkinointiväline, josta saatava hyöty ei ole niinkään riippuvainen yksittäisistä osakilpailuista, vaan maailmanmestaruuden voittamisesta. Ja mestaruuden eteen tehdään sitten lähes mitä tahansa.

Oli logiikka mikä tahansa, niin Ferrarin ratkaisu oli lajin kannalta väärä. Se oli liian ilmiselvä tallimääräys. Lisäksi Ferrari toimi kisan jälkeen surkeasti tarjoamalla vain naurettavia selityksiä todellisten vastausten sijaan. Ferrari kohteli Massaa aivan liian törkeästi. Brassikuski oli juuri palaamassa huipulle päivälleen vuosi onnettomuutensa jälkeen. Massan voitto olisi ollut hieno juttu hänelle henkilökohtaisesti ja myös koko lajin kannalta. Kaikki lehdet olisivat hehkuttaneet, kuinka Massa palasi voittajaksi kuolemanporteilta. Nyt tämä tuhkimotarina riistettiin meiltä.

Muistatteko muuten, mitä Fordin rallitalli teki viime kaudella Sardinian rallissa? Jari-Matti Latvalan annettiin voittaa ennen Mikko Hirvosta. No, lopulta nuo kaksi pistettä, jotka Ford olisi halutessaan voinut pelata Hirvoselle, olivat sitten ratkaisevia, kun Hirvonen hävisi mestaruuden Loebille yhdellä pisteellä. Ferrarin ei tarvitse nyt ainakaan jossitella tällä tavalla kauden lopuksi. On näillä asioilla tietysti aina kaksi puolta.

2) Fernando Alonso

Alonso ei toki ajamalla ansaitsisi paikkaa floppilistalla (tosin hän olisi ajamalla hävinnyt kisassa tallikaverilleen, joten ei hänen suorituksensa ollut mitenkään loistava), mutta Alonson käytös sunnuntaina oli vaan niin typerää. Tallimääräys tuli toki Ferrarilta, mutta Alonso omalla tavallaan pyysi sitä, kun hän sanoi radiolla tallilleen "tämä on naurettavaa" tilanteessa, jossa Massa ei suosiolla päästänyt Alonsoa edelleen. Ei Alonson tasoisen kuljettajan tarvitsisi pyytää tallimääräyksiä kisojen voittamiseksi, kyllä hänen pitäisi pystyä hoitamaan voitot ihan itse. Ja sitten se teatteri kisan jälkeisessä lehdistötilaisuudessa - noloa tekosyiden keksimistä. Lahjavoitonkin voisi ottaa miehekkäästi ja urheilullisesti vastaan, mutta Alonso ei sitä todellakaan tehnyt. Tämä ei edes ollut ensimmäinen eikä toinen kerta, kun Alonso on sotkeutunut kyseenalaiseen jupakkaan, joten hänen menestyksekkäälle uralleen uhkaa jäädä aikamoinen sivumaku.

3) Vitantonio Liuzzi ja Force Indian varikkomiehet

Liuzzi aloitti kolaroimisensa aika-ajossa, jossa auto lähti häneltä käsistä ja osui varikkomuuriin. Kolarointi jatkui kisan lähdössä, jossa Liuzzi osui tallikaverinsa Adrian Sutilin autoon. Kun molemmat Force Indiat ajoivat peräkkäin varikolle, laittoivat varikkomiehet Sutilille tarkoitetut renkaat Liuzzin autoon ja Liuzzin renkaat Sutilille. Harvoin on nähty näin paljon hölmöilyä yhdeltä tallilta kisan ensimmäisen kierroksen aikana.

4) Mark Webber

Webber oli Hockenheimissä Mr. näkymättömyys. Kun vielä kaksi viikkoa sitten Silverstonessa hän järjesteli varikon suurimman teatterin etusiipijupakan tiimoilta ja ajoi sen päälle hienon voiton, niin Hockenheimissa takki tuntui olevan tyhjä. Webber jäi aika-ajossa yli puoli sekuntia tallikaveristaan ja menetti vielä startissa yhden sijan. Kisassa hän kärsi moottorinsa öljyvuodosta ja joutui tyytymään kuudenteen sijaan.

5) Lewis Hamilton

Hamilton teki hallaa omalle viikonlopulleen romuttamalla autonsa heti perjantain ensimmäisessä harjoituksessa. Sen jälkeen hän ei enää koskaan noussut aivan huippuvauhtiin. Onnistui toki lähdössä erinomaisesti.
 

mikæl

Well-known member
Liittynyt
28.7.2000
Viestit
6949
Sijainti
Tampere
Villeneuve88:lle. Noihin olisi hyvä laittaa, mistä ja koska päivitetyn jutun on käynyt kopsaamassa tänne.

Edit: niin siis ihan ystävällisessä mielessä.
 
Viimeksi muokattu:

kurski

Oisko minkä tyyppistä ?
Liittynyt
6.10.2009
Viestit
18472
Villeneuve88:lle. Noihin olisi hyvä laittaa, mistä ja koska päivitetyn jutun on käynyt kopsaamassa tänne.
Niinhän minä yleensä laitan, nyt näköjään unohtu.

(Unohduksia ei saa tapahtua)

MTV3:ltä tuo oli.
 

Calvin

Well-known member
Liittynyt
5.12.2002
Viestit
3560
Samoin hän karisti Massan varsin nopeasti, joskin Felipellä saattoi hitusen kiristää päätä, mikä voi toki vaikuttaa kierrosaikoihin.
No siis aina ennenkin näissä tapauksisa on käynyt niin, että kaveri kummasti menettää motivaationsa ajaa kovaa ja jää ihmeen kauas taakse kun "ohitus" on tapahtunut. Ei siitä voi oikein mitään päätellä siitä, kuinka kovaa olisi voinut ajaa halutessaan. Tai vastaavasti kun talli jäädyttää kuskien asemat, jää usein "alistettu" kuski mielenosoituksellisesti huimasti jälkeen yhtäkkiä, vaikka äsken oli vielä kontissa kiinni. Ei aina toki, riippuu vähän siitä mitä muiden tallien autot tekevät.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
No siis aina ennenkin näissä tapauksisa on käynyt niin, että kaveri kummasti menettää motivaationsa ajaa kovaa ja jää ihmeen kauas taakse kun "ohitus" on tapahtunut. Ei siitä voi oikein mitään päätellä siitä, kuinka kovaa olisi voinut ajaa halutessaan. Tai vastaavasti kun talli jäädyttää kuskien asemat, jää usein "alistettu" kuski mielenosoituksellisesti huimasti jälkeen yhtäkkiä, vaikka äsken oli vielä kontissa kiinni. Ei aina toki, riippuu vähän siitä mitä muiden tallien autot tekevät.
Massan kierrosajat palasivat ohituksen jälkeen samalle tasolle kuin mitä ne olivat ennen ohitusta.
 

mustakaari

"Se on juurikin näin"
Liittynyt
15.1.2001
Viestit
6788
Sijainti
Rysälä
Täytyypä pyytää Seppo Santanderilta, että voisi joskus laittaa tuon järjestyksen niin kuin mun vedonlyönnissä on, eli siis hyvällä kertoimella toisinpäin, kun kaikki olettaa tuon bordellin omistajan käskevän avustavan kolttahuoran kyykkyyn perä ylhäällä. Tulis vähän sellaista sopupeliä, että voisi pitää pidempää lommoo...

No joo, onhan näitä ollut ennenkin ja tulee olemaan tulevaisuudessa. Tyylillä on vaan eroja ja tästä tuli groteski. Viestin voi koodata jotenkin fiksummin, vaikka "switch engine setting 3", jota ei ole olemassa. Ajoittaa varikkopysähdykseen, jos mahdollista. Tai edes näytellä oikeaa taistelua hetken ja sitten luovuttaa.

Jos tästä ei nyt muuta rangaistusta tule, kun sääntörikkomukset on päivänselviä, niin tuleepahan tälle määriteltyä ainakin hinta - USD 100k / sija. Aika halpaa.
 

tmoi

No niin
Liittynyt
28.2.2004
Viestit
19017
Sijainti
turkus
Massan kierrosajat palasivat ohituksen jälkeen samalle tasolle kuin mitä ne olivat ennen ohitusta.
No oliko Massalla joku tarve repiä sitten. Tiesi/pelkäsi että joutuu kuitenkin päästämään Alonson ohi ja sen jälkeen ei ollukaan enää kiirettä, koska Vettel ei kuitenkaa olisi päässyt ohi (mukamas, vaikka olis kuitenkin kuitannu Massan jos olis lähemmäksi päässy.. painostanu siis virheeseen :D)
 

Calvin

Well-known member
Liittynyt
5.12.2002
Viestit
3560
No oliko Massalla joku tarve repiä sitten.
Näin. Olisin luullut että Bobbis hokaisi itsekin. Ehkä hokasikin. No, eipä tätä tämän enempää tarvitse selvittää. Ainoastaan jos Vettelistä tai jostain muusta olisi ollut todelista uhkaa, olisi nähty kuinka kovaa Massa oikeasti pääsee. Alonso vaikutti ajavan täysillä osoittaakseen että ansaitsee voiton. Vähän samantapainen temppu kuin ohitettuaan Kubican alkoi radiossa selittää miksei muka tarvitse antaa sijaa takaisin. Eri metodi vaan, mutta sama taka-ajatus.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Näin. Olisin luullut että Bobbis hokaisi itsekin. Ehkä hokasikin. No, eipä tätä tämän enempää tarvitse selvittää.
En kyllä vieläkään ymmärrä. Vähän epäselvää on ainakin minulle, oliko Massalla joku syytä pelätä sijoituksen antamista Alonsolle alusta alkaen, ja miksi ihmeessä Felipe olisi hidastellut Alonson edessä. Felipe nyt kuitenkin teki ohi päästämisestä numeron, joten luulisi hänellä olleen joka tapauksessa halu näyttää, kumpi on nopeampi jos hän olisi sitä ollut.
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13783
Todennäköisesti Alonso oli vähän nopeampi jos jompi kumpi. Jotain faktapohjaa saa nopeimmista kierroksista, ei varmaan muusta. Silti looginen häly noussut kun edelläoleva päästi takanatulevan ohi.
 
Ylös