Saksan GP:n topit ja flopit: Mikä oli Ferrarin tallimääräyksen logiikka?
Topit 5
1) Felipe Massa
Yksikään kuljettaja ei tehnyt kympin arvoista suoritusta Hockenheimissa, joten tekisi melkein mieli jättää toppilistan kärkisija jakamatta. Laitan se nyt kuitenkin Massalle sympatiasyistä. Mielestäni Massalta ryöstettiin voitto. Ja kun ryöstäjänä oli vielä oma talli, jonka eteen Massa riskeeraa henkensä (kuten viime vuonna Unkarissa nähtiin), niin se tuntuu tuplasti pahemmalta. Saksan GP oli Massalle paluu huipulle vuoden takaisen onnettomuuden jälkeen.
2) Tiimiradioiden avaaminen
Saksan GP:stä lähtien kaikki tallien ja kuljettajien väliset radiokeskustelut ovat kansainvälisen televisio-ohjaajan käytettävissä. Heti ensimmäinen kisa osoitti, että tämä on katsojan kannalta loistava juttu, sillä muuten emme olisi kuulleet esimerkiksi sitä, miten Ferrarin antoi tallimääräyksensä Massalle.
3) Sebastian Vettel
Vettel on formula ykkösten lauantaipäivien kuningas. Paalupaikka meni jälleen hänen nimiinsä aika-ajossa, josta muodostui huikea tuhannesosien taistelu. Kisassa Vettel otti huonon lähdön ja keskittyi lähtösuoralla liikaa litistämään Alonsoa muuria vasten, jolloin Massa pääsi puikahtamaan edelle. Vettel taisi sen jälkeen tyytyä kolmossijaan, koska oli kuitenkin kaikkien päävastustajiensa edellä.
4) Adrian Sutil
Laitan Adrian Sutilin toppilistalle ihan sen takia, koska hän osoitti sateessa ajetussa perjantain ensimmäisessä harjoituksessa olevansa sadekelin mestari. Sutil oli tuloslistan kärjessä heti kun vesisade tasoitti autojen voimasuhteet.
5) Bruno Senna
En tiedä, huomasiko kukaan sitä, mutta Bruno Senna ajoi jälkijoukoissa kauden parhaan suorituksensa saatuaan Hispania-paikkansa takaisin. Hän piti Timo Glockin takanaan varikkokäyntiinsä asti. Aika-ajossa Senna jätti tallikaverinsa Sakon Yamamoton 1,25 sekunnin päähän! Senna antoi näin selkeän viestin, ettei hänen korvaamisensa Yamamotolla kannata ainakaan, jos kriteerinä on kuljettajan suorituskyky.
Flopit
1) Ferrarin tallimääräys
Juuri kukaan F1-fani ei voi hyväksyä sitä tapaa, jolla Ferrari sylki vasten katsojien kasvoja. Näiden nettisivujen lukijaäänestyksessä 95,7 prosenttia oli sitä mieltä, että Ferrari rikkoi tallimääräykset kieltävää sääntöä. Miksi ihmeessä kaksoisvoittoon ajava talli ottaa vapaaehtoisesti niskoilleen näin suuret vihat?
Oliko Ferrarin ratkaisun logiikka kenties tämä: Ferrari on ennen kaikkea liikeyritys, jonka tarkoituksena on myydä katuautoja. F1 on heille vain markkinointiväline, josta saatava hyöty ei ole niinkään riippuvainen yksittäisistä osakilpailuista, vaan maailmanmestaruuden voittamisesta. Ja mestaruuden eteen tehdään sitten lähes mitä tahansa.
Oli logiikka mikä tahansa, niin Ferrarin ratkaisu oli lajin kannalta väärä. Se oli liian ilmiselvä tallimääräys. Lisäksi Ferrari toimi kisan jälkeen surkeasti tarjoamalla vain naurettavia selityksiä todellisten vastausten sijaan. Ferrari kohteli Massaa aivan liian törkeästi. Brassikuski oli juuri palaamassa huipulle päivälleen vuosi onnettomuutensa jälkeen. Massan voitto olisi ollut hieno juttu hänelle henkilökohtaisesti ja myös koko lajin kannalta. Kaikki lehdet olisivat hehkuttaneet, kuinka Massa palasi voittajaksi kuolemanporteilta. Nyt tämä tuhkimotarina riistettiin meiltä.
Muistatteko muuten, mitä Fordin rallitalli teki viime kaudella Sardinian rallissa? Jari-Matti Latvalan annettiin voittaa ennen Mikko Hirvosta. No, lopulta nuo kaksi pistettä, jotka Ford olisi halutessaan voinut pelata Hirvoselle, olivat sitten ratkaisevia, kun Hirvonen hävisi mestaruuden Loebille yhdellä pisteellä. Ferrarin ei tarvitse nyt ainakaan jossitella tällä tavalla kauden lopuksi. On näillä asioilla tietysti aina kaksi puolta.
2) Fernando Alonso
Alonso ei toki ajamalla ansaitsisi paikkaa floppilistalla (tosin hän olisi ajamalla hävinnyt kisassa tallikaverilleen, joten ei hänen suorituksensa ollut mitenkään loistava), mutta Alonson käytös sunnuntaina oli vaan niin typerää. Tallimääräys tuli toki Ferrarilta, mutta Alonso omalla tavallaan pyysi sitä, kun hän sanoi radiolla tallilleen "tämä on naurettavaa" tilanteessa, jossa Massa ei suosiolla päästänyt Alonsoa edelleen. Ei Alonson tasoisen kuljettajan tarvitsisi pyytää tallimääräyksiä kisojen voittamiseksi, kyllä hänen pitäisi pystyä hoitamaan voitot ihan itse. Ja sitten se teatteri kisan jälkeisessä lehdistötilaisuudessa - noloa tekosyiden keksimistä. Lahjavoitonkin voisi ottaa miehekkäästi ja urheilullisesti vastaan, mutta Alonso ei sitä todellakaan tehnyt. Tämä ei edes ollut ensimmäinen eikä toinen kerta, kun Alonso on sotkeutunut kyseenalaiseen jupakkaan, joten hänen menestyksekkäälle uralleen uhkaa jäädä aikamoinen sivumaku.
3) Vitantonio Liuzzi ja Force Indian varikkomiehet
Liuzzi aloitti kolaroimisensa aika-ajossa, jossa auto lähti häneltä käsistä ja osui varikkomuuriin. Kolarointi jatkui kisan lähdössä, jossa Liuzzi osui tallikaverinsa Adrian Sutilin autoon. Kun molemmat Force Indiat ajoivat peräkkäin varikolle, laittoivat varikkomiehet Sutilille tarkoitetut renkaat Liuzzin autoon ja Liuzzin renkaat Sutilille. Harvoin on nähty näin paljon hölmöilyä yhdeltä tallilta kisan ensimmäisen kierroksen aikana.
4) Mark Webber
Webber oli Hockenheimissä Mr. näkymättömyys. Kun vielä kaksi viikkoa sitten Silverstonessa hän järjesteli varikon suurimman teatterin etusiipijupakan tiimoilta ja ajoi sen päälle hienon voiton, niin Hockenheimissa takki tuntui olevan tyhjä. Webber jäi aika-ajossa yli puoli sekuntia tallikaveristaan ja menetti vielä startissa yhden sijan. Kisassa hän kärsi moottorinsa öljyvuodosta ja joutui tyytymään kuudenteen sijaan.
5) Lewis Hamilton
Hamilton teki hallaa omalle viikonlopulleen romuttamalla autonsa heti perjantain ensimmäisessä harjoituksessa. Sen jälkeen hän ei enää koskaan noussut aivan huippuvauhtiin. Onnistui toki lähdössä erinomaisesti.