Formula 1 - 2010 - Hungaroring: Etukäteistuomiot ja harjoitukset

Renngeist

Soldiers of Antisthenes
Liittynyt
24.4.2009
Viestit
18077
Sijainti
Syylien välissä
Eni Magyar Nagydíj
Gyakorlatok​

F1 érkezik Kelet-Európában a Monaco. Lassan 70 kör nélkül ismert jelentős halad. Felé egy szuper unalmas hétvége! És persze, sok szerencsét Heikki: D Fordította Google Translator



Aikataulu:
11:00 Vapaat harjoitukset 1 (1h 30min)
15:00 Vapaat harjoitukset 2 (1h 30min)

ja lähetusajoilla tai kanavilla ei ole vitunkaan väliä, kun kukaan ei niitä kuitenkaan kato!

Strategisia faktoja:
Rakentaminen aloitettu: 1985
Rakentaminen valmistunut: 1986
Rakennusaika: 8kk
Ensimmäinen f1-kilpailu: 10.8.1986
Peruskorjattu: 2003
Voittajia: 14
Kilpailuja: 24
Kilpailuvuodet: 1986-
Sopimus kisoista: 2016 asti
Pääsponsori: Eni 2010-
Entiset pääsponsorit: ING 2008-09, Marlboro 1991-2005, Pop 84 1988-1990
Pituus: 4 381 m
Kierroksia kilpailussa: 70
Kisapituus: 306,663 km
Voittaja 2009: Lewis Hamilton (McLaren-Mercedes)
FP1 nopein 2009: Heikki Kovalainen (McLaren-Mercedes), 1:22.278, 21 krs (92,001 km)
FP2 nopein 2009: Lewis Hamilton (McLaren-Mercedes), 1:22.079, 36 krs (157,517 km)
Rataennätys: Michael Schumacher (Ferrari) 1:19.071 (2004)

Ratakartat:

Wikipedia
Näytä liitetiedosto 12737
F1.com
Näytä liitetiedosto 12738
Ilmakuva

Sää
Näytä liitetiedosto 12739

Lippu:


MTV3:n rataesittely:
Unkarin GP on ollut F1-kalenterissa vuodesta 1986 lähtien. Kaikki GP-kisat on ajettu Hungaroringilla, joka on Monacon ja Singaporen jälkeen keskinopeudeltaan MM-sarjan kolmanneksi hitain rata.

Unkarin GP vei formula ykkösten ensimmäisenä Itä-Eurooppaan. Kisan järjestäminen itäblokissa ennen Neuvostoliiton vallan sortumista oli osoitus Bernie Ecclestonen verrattomista neuvottelutaidoista. Radan suunnitteli arkkitehti Istvan Papp. Rata valmistui kesäkuussa 1986 pari kuukautta ennen ensimmäistä F1-osakilpailuaan.

Unkarin GP ajetaan aina varsin kuumissa olosuhteissa. Pääkaupunki Budapestin lähistöllä sijaitsevan Hungaroringin mutkat ovat pääasiassa hitaita ja rata on kapea. Niinpä ohitusten tekeminen on hyvin vaikeaa. Tosin vuonna 1989 Nigel Mansell osoitti Ferrarillaan, että 12. ruudusta lähtemälläkin voi voittaa. Jenson Button ajoi puolestaan vuonna 2006 voittoon 14. lähtöruudusta, kun kilpailu käytiin poikkeuksellisesti sadesäässä.

Hungaroringin rataan tehtiin muutoksia vuonna 2003, jolloin pääsuoraa pidennettiin 586 metristä 789 metriin. Suoran päässä olevasta oikealle kääntävästä mutkasta tehtiin hiusneula. Takasuorasta tehtiin pidempi poistamalla yksi shikaani. Suoran päähän tuli myös aikaisempaa nopeampi oikealle kääntyvä mutka. Radan pituus kasvoi 3971 metristä 4384 metriin ja ohituspaikkoja saatiin hieman paremmiksi.

Unkarin GP on tarjonnut suomalaisille monia hienoja hetkiä. Vuosina 1999 ja 2000 Mika Häkkinen ajoi Hungaroringillä voittoihin ison suomalaisyleisön edessä. Kimi Räikkösen voiton vuoro oli vuonna 2005, ja vuonna 2008 Heikki Kovalainen saavutti Hungaroringiltä ensimmäisen GP-voittonsa.
 
Viimeksi muokattu:

Automenu

Well-known member
Liittynyt
2.11.2008
Viestit
2335
Itsellä jää sekä ralli- että vormulakisat näkemättä tänä viikonloppuna, että haistakaapa p***a :D Ferrari tulee olemaan vahva täälläkin :(
 

kurski

Oisko minkä tyyppistä ?
Liittynyt
6.10.2009
Viestit
18371
Ex-formulakuski Derek Warwick toimii tulevana viikonloppuna ajettavan Unkarin F1-osakilpailun tuomaristossa.
 

Joppe_001

Well-known member
Liittynyt
1.11.2003
Viestit
3764
Sijainti
Tois pual jokkee
Jaa että taas mennään. Kahdeksan kilpailua on vielä jäljellä, ja Unkari on viimeinen kisa ennen elokuun taukoa.

Kuljettajien mm-tilanne näyttää Alonson voiton myötä taas siltä, että viisi kuljettajaa on vielä mukana kisassa. Unkarin hidas rata saattaisi aiempien kisojen perusteella sopia paremmin Ferrarille ja RB:lle kuin McLarenille. Toisaalta pienen hiljaiselon jälkeen myös Kubica ja Mersut voivat nousta kärkitaistoa hämmentämään.

Keskikastissa käydään loppukaudesta vielä verinen kamppailu valmistajien kuudennesta sijasta. Force India on viime aikoina jäänyt pahasti Williamsin ja Sauberin jalkoihin, eikä alkukaudesta hankittu etumatka liene kovinkaan kestävää sorttia. Toisaalta hitaammilla radoilla varsinkin Sauberit ovat olleet suurissa vaikeuksissa, joten pisteet lienevät tiukassa. Williamskin tarvitsee Barrichellon lisäksi myös Hulkenbergin mukaan pistejahtiin. Toro Rossolle on jäämässä loppukaudesta pelkkä statistin rooli, eikä Unkaristakaan voi kovin paljoa odottaa. Lottokisa on tallin ainoa mahdollisuus.

Peräpään taistelu oli Hockenheimissa ehkä tiukempaa kuin kertaakaan tällä kaudella. Lotus on selvästi menettänyt etumatkaansa, vaikka Trulli aika-ajoissa päihittikin muut tulokkaat selvästi. Virginit kulkivat kisassa kovaa, ja Hungaroringille on taas tulossa uutta osaa. Kaiken kukkuraksi Sennakin innostui pakkolomansa jälkeen aika miehekkääseen kyytiin. Hitaalla radalla erot todennäköisesti taas vähän pienentyvät.
 

jameson

Well-known member
Liittynyt
19.2.2007
Viestit
3554
Ferrari voi olla täälläkin aika kova luu ehkäpä
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Toivottavasti muistavat kiristää Mersuista jousituksen osat ennen kuin lähtevät paanalle.
 

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
Minusta on hiukka outoa, ettei Red Bullia nosteta selkeäksi ennakkosuosikiksi tällä radalla. Rata vaatii downforcea, jota RB:llä riittää. Lisäksi mutkat ovat keskimäärin pyöreän mallisia eikä ns. stop and go-mutkia, jotka taas sopisivat Ferrarille ja jossain määrin Mclarenille paremmin.

Väitän siis, että näemme taas melkoista Red Bull-hallintaa.
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13717
Minusta on hiukka outoa, ettei Red Bullia nosteta selkeäksi ennakkosuosikiksi tällä radalla. Rata vaatii downforcea, jota RB:llä riittää. Lisäksi mutkat ovat keskimäärin pyöreän mallisia eikä ns. stop and go-mutkia, jotka taas sopisivat Ferrarille ja jossain määrin Mclarenille paremmin.

Väitän siis, että näemme taas melkoista Red Bull-hallintaa.
Aika paljon hitaita ja keskinopeita mutkia. En edes Spassa usko RB:n suvereeniin hallintaan, suoraan huippudownforce-mutkia sielläkin taitaa olla vain pari-kolme (Pouhon ja ehkä Stavelot).
 

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
Aika paljon hitaita ja keskinopeita mutkia. En edes Spassa usko RB:n suvereeniin hallintaan, suoraan huippudownforce-mutkia sielläkin taitaa olla vain pari-kolme (Pouhon ja ehkä Stavelot).
Spassa ongelmana on 1, ja 3. sektorit, joissa jollotetaan pitkät ajat kaasu pohjassa. RB tulee luultavasti häviämään näissä liikaa. 2. pätkän ykivoimaisuus ei taida riittää.

Täällä taas hitaat pyoreät mutkat ja varsinkin keskinopeat ovat RB:n heiniä, voin vakuuttaa. Mclaren on ongelmissa täällä, Spassa ei. Ferrarin luulisin olevan näillä molemmilla kohtuuvahva tuollaisena all-rounderina.
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13717
Onkohan tuon takana edes lajitoverimme :)
 

Irwin

Well-known member
Liittynyt
13.7.1999
Viestit
4084
There is just no any sense in your post :D ei mitään järkeä ole tuossa
No ei kauheasti tuossa sinunkaan viestissä...

Schumacherhan pysynyt nyt hyvin Nicon vauhdissa! Alkaa vanha kettu löytämään tatsia. :ah

edit; 4stroke: vitsi vitsinä :)
 
Viimeksi muokattu:

4stroke

Well-known member
Liittynyt
17.1.2010
Viestit
589
No ei ollu tarkotus ollakaan järkeä, viittasin intianpojan sekoiluun jos et huomannu...
 

Pahkasika

Well-known member
Liittynyt
12.1.2008
Viestit
2319
Sijainti
Oulu
Maikkari pettää aina. Piti näyttää 5min jotain mainoksia ennen rallia, että varmasti jää harkkojen alku näkemättä :mad:

Jännä nähdä jatkuuko RBR:n ylivoima.
 
Ylös