Formula 1 - 2010 - Hungaroring: Kisa ja jälkituomiot

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Barrichello itki ja valitti kun ajo Schumin kakkosmiehenä ferrarilla...nyt kun ei tarvii nöyristellä ja voi ajaa Schumia vastaan kilpaa, niin mitä tekee Rubens? Itkee ja valittaa....pois sieltä, siellä ajetaan kilpaa.
Jos mielestäsi auton taivaalle ampuvalla kolarilla (=tapolla) uhkaileminen on rehtiä kilpa-autoilua, niin siitä sitten vaan...
 

Doubtful

Banned
Liittynyt
4.8.2007
Viestit
1136
Jos mielestäsi auton taivaalle ampuvalla kolarilla (=tapolla) uhkaileminen on rehtiä kilpa-autoilua, niin siitä sitten vaan...
No jos Barikelloa pelotti niin ainahan siitä autosta löytyy se jarrupoljin jolla voi jättäytyä taakse. Melkoiseksi neitilajiksi tämäkin mennyt kun ei saa edes ohitusta estää, mutta toisaalta eihän F1 ole ollut vuosiin enää mitään autourheilua.
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13781
No jos Barikelloa pelotti niin ainahan siitä autosta löytyy se jarrupoljin jolla voi jättäytyä taakse. Melkoiseksi neitilajiksi tämäkin mennyt kun ei saa edes ohitusta estää, mutta toisaalta eihän F1 ole ollut vuosiin enää mitään autourheilua.
Rinnalletuloa ei pitäisi saada estää. Ohitusta voi silti vaikeuttaa tukkimalla KOKONAAN sisälinjan jarrutukseen...
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
No jos Barikelloa pelotti niin ainahan siitä autosta löytyy se jarrupoljin jolla voi jättäytyä taakse. Melkoiseksi neitilajiksi tämäkin mennyt kun ei saa edes ohitusta estää, mutta toisaalta eihän F1 ole ollut vuosiin enää mitään autourheilua.
Turha sitten valittaa ohitusten vähyydestä, jos niiden estämisessä on kaikki keinot sallittuja.

Onneksi ei ole.
 

CARTer

Well-known member
Liittynyt
20.9.2004
Viestit
2315
Turha sitten valittaa ohitusten vähyydestä, jos niiden estämisessä on kaikki keinot sallittuja.

Onneksi ei ole.
Näin juuri. Ohitusten vähyyden vuoksi ykköset tarvitsevat ehdottomasti tiukemmat säännöt ohitustilanteisiin ja amerikkalaiset varmasti lähettäisivät mielellään Brian Barnhartin valvomaan että uusia sääntöjä myös noudatetaan. :ahem:
 

Renngeist

Soldiers of Antisthenes
Liittynyt
24.4.2009
Viestit
18077
Sijainti
Syylien välissä
Näin juuri. Ohitusten vähyyden vuoksi ykköset tarvitsevat ehdottomasti tiukemmat säännöt ohitustilanteisiin ja amerikkalaiset varmasti lähettäisivät mielellään Brian Barnhartin valvomaan että uusia sääntöjä myös noudatetaan. :ahem:
Joku roti nyt kuitenkin :rolleyes:
 

Misku

Active member
Liittynyt
20.9.2009
Viestit
34
Mitäköhän muuten tapahtuisi siinä tilanteessa, jos ohittaja, joka on jo toisen rinnalla olisikin niin kylmähermoinen ettei tekisi elettäkään väistääkseen? Olisiko esim. tässä tilanteessa rytissyt, vai oisko schumi antanut aikaisemmin periksi?
Näyttäisi muutenkin varmaan aika tyhmältä, jos toinen ajaa kylkeen, kun autot on jo rinnakkain.
 

Feretti

Well-known member
Liittynyt
3.7.2007
Viestit
678
Mitäköhän muuten tapahtuisi siinä tilanteessa, jos ohittaja, joka on jo toisen rinnalla olisikin niin kylmähermoinen ettei tekisi elettäkään väistääkseen? Olisiko esim. tässä tilanteessa rytissyt, vai oisko schumi antanut aikaisemmin periksi?
Näyttäisi muutenkin varmaan aika tyhmältä, jos toinen ajaa kylkeen, kun autot on jo rinnakkain.
No eiks Webber vs Vettel kolarissa noin juurikin tapahtunu...ainakin melkein:ahem:
 

utobictune

Member
Liittynyt
3.8.2010
Viestit
7
Sijainti
Rauma
No jos Barikelloa pelotti niin ainahan siitä autosta löytyy se jarrupoljin jolla voi jättäytyä taakse. Melkoiseksi neitilajiksi tämäkin mennyt kun ei saa edes ohitusta estää, mutta toisaalta eihän F1 ole ollut vuosiin enää mitään autourheilua.
Siit oiski tullu hianoa jälkeä. Renkaat osuneet todennäköisesti yhteen, aika liukas paikka jarrutella. 280kmh ja seinä n metrin päästä painaisitko itse jarrua täysiä hä? Tuo ei ollut enää peittelyä vaan radalta puskemista, onneksi ilman osumaa.

Välitankkauksen poistuminen on ohitukset poistanut ei mikään neiteily!

Pakko oli liittyä foorumiin että pääsee avautumaan schumaherin temppuiluista, ja koira veräjästä selviämisiin. Aina niin kauan kun olen f1 seurannut olen vihannut tyyppiä, enkä käsittänyt hänen fanitusta.
 

Irwin

Well-known member
Liittynyt
13.7.1999
Viestit
4222
Välitankkauksen poistuminen on ohitukset poistanut ei mikään neiteily!
Heh, vuoden väite!

En tiedä mitä sarjaa olet seurannut, mutta tämä kausihan on ollut vallan hyvä ohitusten puolesta.

edit: voi jopa olla, että joudutaan mennä aikaan edellisen kerran ilman välitankkauksia, että päästään samoihin lukemiin.
 
Viimeksi muokattu:

FW08

Registered User of Talent
Liittynyt
9.7.2008
Viestit
22189
Sijainti
Behind the rabbit
Välitankkauksen poistuminen on ohitukset poistanut ei mikään neiteily!
Ennemminkin välitankkausten mukaantulo kaudelle 1994 voimisti jo olemassaollutta trendiä laskevista ohitusmääristä. 15 vuoden ajan välitankkaukset loivat illuusion siitä, että ohituksia tapahtuisi enemmän kuin niitä tapahtuu.

Välitankkausten poistuminen on pohjimmiltaan parasta mitä lajille on tapahtunut pitkään aikaan, vielä siitä ei vain osata ottaa kaikkea irti. Seuraava askel olisi pakollisten renkaanvaihtojen poistaminen.

Jos mahdollisuutta ohittamiseen ei tarjota muualla kuin radalla, on talleillakin motivaatiota kehittää keinoja ohitusten helpottamiseksi.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Ennemminkin välitankkausten mukaantulo kaudelle 1994 voimisti jo olemassaollutta trendiä laskevista ohitusmääristä. 15 vuoden ajan välitankkaukset loivat illuusion siitä, että ohituksia tapahtuisi enemmän kuin niitä tapahtuu.

Välitankkausten poistuminen on pohjimmiltaan parasta mitä lajille on tapahtunut pitkään aikaan, vielä siitä ei vain osata ottaa kaikkea irti. Seuraava askel olisi pakollisten renkaanvaihtojen poistaminen.

Jos mahdollisuutta ohittamiseen ei tarjota muualla kuin radalla, on talleillakin motivaatiota kehittää keinoja ohitusten helpottamiseksi.
Ehdotin tätä jo joskus muinoin tankkauksiin yhdistettäväksi, mutta minusta renkaanvaihdon kiellon sijaan siitä pitäisi tehdä hitaampaa ja täten jotain, mitä kannattaa välttää. Korkeintaan kaksi renkaanvaihtajaa per auto nyt esimerkiksi hidastaa menoa sen verran, ettei varikolle kannata joka käänteessä tunkea. Itse näkisin mielenkiintoisimpana vaihtoehtona sen, että kisan ajaminen varikkokäynneittä ja yksi pysähdys olisivat molemmat jollain lailla kannattavia niin, että kisoissa nähtäisiin molempia taktiikoita. Tämä kun oikeasti loisi säpinää kisan loppuun Kobayashi Valenciassa tai Rubens Unkarissa -tyyliin.
 

FW08

Registered User of Talent
Liittynyt
9.7.2008
Viestit
22189
Sijainti
Behind the rabbit
Korkeintaan kaksi renkaanvaihtajaa per auto nyt esimerkiksi hidastaa menoa sen verran, ettei varikolle kannata joka käänteessä tunkea.
Tuota ehdottamalla sain melkein tappelun aikaan (verbaalisen, tosin) työpaikalla kahvitunnilla aikoinaan. En muista olenko tuota täälläkin joskus mainostanut. Samalla sivulla ollaan.

Varikkotaktikoinnin rooli on ollut jo hyvin pitkään aivan liian suuri ja uskoisin, että vain siihen puuttumalla saadaan ohitusten määrää oikeasti kasvatettua.
 
Viimeksi muokattu:

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Ehdotin tätä jo joskus muinoin tankkauksiin yhdistettäväksi, mutta minusta renkaanvaihdon kiellon sijaan siitä pitäisi tehdä hitaampaa ja täten jotain, mitä kannattaa välttää. Korkeintaan kaksi renkaanvaihtajaa per auto nyt esimerkiksi hidastaa menoa sen verran, ettei varikolle kannata joka käänteessä tunkea. Itse näkisin mielenkiintoisimpana vaihtoehtona sen, että kisan ajaminen varikkokäynneittä ja yksi pysähdys olisivat molemmat jollain lailla kannattavia niin, että kisoissa nähtäisiin molempia taktiikoita. Tämä kun oikeasti loisi säpinää kisan loppuun Kobayashi Valenciassa tai Rubens Unkarissa -tyyliin.
Samaa olen minäkin ehdottanut, mutta toki sitä radalla ohittamista pitää samalla helpottaa aerosääntöjä muuttamalla. Onnistuu se nykyäänkin toki, kun vauhtiero on riittävän suuri.
 

FW08

Registered User of Talent
Liittynyt
9.7.2008
Viestit
22189
Sijainti
Behind the rabbit
Samaa olen minäkin ehdottanut, mutta toki sitä radalla ohittamista pitää samalla helpottaa aerosääntöjä muuttamalla. Onnistuu se nykyäänkin toki, kun vauhtiero on riittävän suuri.
Uskoisin, että talleillakin olisi lisää motivaatiota kehittää aerodynamiikkasääntöjä ohittamista helpottavaan suuntaan jos taktiikalla ohittamista vaikeutettaisiin. Tuskin ne tyytyisivät vaan köröttelemään lähtöruudukon järjestyksessä kisasta toiseen ilman ohitusmahdollisuutta.

Samalla pitäisi tietysti vähentää pisteitä saavien autojen määrää, nykyisellään liian monella on jotain hävittävää. Mutta tämähän ei tule toteutumaan.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Kuva, joka ei paljon vaatine lisäselitystä (James Allenin blogista).

 

Pobeda

Well-known member
Liittynyt
18.4.2008
Viestit
936
MS ei ainakaan maikkarin sivun "anteeksipyynnössään" kadu tekoaan, hän pyytää anteeksi jos Barrichellosta siltä tuntuu. Puhuu kyllä rajuista ajoliikkeistä ja jossain kovista otteista, mutta katumus ei tunnu kovin vakuuttavalta.

Kun aina ihaillaan joidenkin ihmisten mystillistä "rohkeutta", miten esim. kuljettajalla on munaa ajaa jotenkin, niin tulee vaan mieleen että onkohan esim. kilpa-autoilun huipulle seuloutunut keskimääräistä enemmän tiettyyn ryhmään kuuluvia ihmisiä. Kuljettajista, ja aivan erityisesti joistakin paistaa ominaisuudet "piittaamattomuus omasta tai muiden turvallisuudesta", "katumuksen puute" tai "narsismi". Googlella löytyy.
 

nordic man

Well-known member
Liittynyt
9.5.2009
Viestit
3896
Kuva, joka ei paljon vaatine lisäselitystä (James Allenin blogista).

Ohoh, melko hämäävä kuva, sillä alkuun näyttää, että Rubens olisi kiinni seinässä perspektiivin vuoksi :eek:

Mutta, eikös tuossa ole se sama paikka ja etäisyys kun aiemminkin näytetyistä, tämä vain on otettu paljon alempaa ? :D
 

utobictune

Member
Liittynyt
3.8.2010
Viestit
7
Sijainti
Rauma
Heh, vuoden väite!

En tiedä mitä sarjaa olet seurannut, mutta tämä kausihan on ollut vallan hyvä ohitusten puolesta.

edit: voi jopa olla, että joudutaan mennä aikaan edellisen kerran ilman välitankkauksia, että päästään samoihin lukemiin.
Täytyy myöntää että olen hiukan jäävi kommentoimaan tämän kauden tapahtumia, tuli kaksi ekaa kisaa seurattua. Ensinmäinen maxilta ja olin nukahtaa eka tunti ajelua peräkkäin, kooste lähetystä nyt jaksoi katsoa. Vuodesta 93 olen tainut lähes joka kisan katsoa, olin silloin 8vuotias että jonkin laista devalvaatiota on laji ilmeisesti kokenut minun osalta:)
Viime kausihan oli aika tapahtumarikas jo ensinmäisissä harjoituksissa näki että nyt autoilla voi ajaa todella lähekkäin.

Mielestäni maailman "nopeiman" autoluokan kisoissa pitäisi säännöt olla myös nopeat. Kevyet autot välitankkauksilla niin matka käsittääkseni sujuu nopeammin. Myös renkaita pitäisi voida käyttää siten mitkä parhaiten sopii tilanteeseen. Radoilla valitettavasti ei ole kuin yksi linja jossa on nopeaa ajaa, kuminpalasista ym johtuen. Radat ovat ihan hyviä mutta spoorissa on hyvä ajella.. Mikä tekee ohittamisesta riskipeliä, katkenneita siipiä. Välitankkaus myös mahdollistaisi alun mokien jälkeen nousun hyvällä strategialla, mikä lisäisi mielestäni yrittämistä. Renkaat menisivät siinä 10sekunnissa varmaan myös paremmin paikkaan, aika monta vaaratilannetta tällä kaudella? Piste laskuun näin pitkät perinteet omaavassa lajissa ei alunperinkään olisi pitänyt puuttua.
Fakta myös on se että eurooppalainen rata-autoilu on aina tylsää, herrojen huvia varotaan ettei satu mitään...

Ja vielä tuosta tilanteesta. Ketään ei näissä ohitus tilanteissa ilmeisesti mieti jos sieltä varikolta olisi auto tullut eteen ja bom? Ei mitään kunnioitusta sitäkään viiva sääntöä kohtaan barichello ilman schumin kiilaamista olisi nimittäin ollut ohi ennen kuin viiva tulee eteen. Ei olisi ainakaan ihan nurmikolta joutunut koukkaamaan. Ja mitkä tuomarit, ei saatu videota ajoissa??? Mitä kanavaa mahtavat katsoa ja missä kaasuissa.
 
Ylös