Formula 1 - 2010 - Kanada: Aika-ajot

jps

nimimerkkien jahtaaja
Liittynyt
17.11.2000
Viestit
31093
Sijainti
täällä
Kanadassa kolarit ja ulosajot ja siten turva-autot eivät ole mitenkään poikkeuksellisia. Mä vähän ervelen pehmeillä lähtevien taktikoivan tämän varaan ja pääsevän heti alussa vaihtamaan kovemmat alle, jolloin rengassääntö molempien renkaiden käytöstä on toteutettu.
 

Pecca

Well-known member
Liittynyt
9.6.2009
Viestit
2004
Sijainti
Suomi
Kanadassa kolarit ja ulosajot ja siten turva-autot eivät ole mitenkään poikkeuksellisia. Mä vähän ervelen pehmeillä lähtevien taktikoivan tämän varaan ja pääsevän heti alussa vaihtamaan kovemmat alle, jolloin rengassääntö molempien renkaiden käytöstä on toteutettu.
Tietenkään (?) kovat eivät kestä koko kisaa, mutta joka tapauksessa onhan siitä etua, kun saa tulla paljon myöhemmin vaihtamaan renkaat toistamiseen. Toisaalta ovat peräpäässä silloin ensimmäisen vaihdon jälkeen, mutta kuka nousee nopeasti keskivaiheille voi odottaa hyvää kisaa siinä tilanteessa. Vaikea etukäteen ikinä tietää mikä taktiikko lopulta toimii, mutta kun on erilaisia, niin joku on varmasti paras ja joku huono ja harmimteltava ratkaisu. Mikä taktiikka toimii ja onko Hannu Hanhella jällen kerran tuuria törttyilyissään selviää joka tapauksessa tämän päivän aikana.
 

PuoliPöhkö

Well-known member
Liittynyt
3.1.2008
Viestit
31216
Sijainti
suom. "sijainti" toim.huom.
Kanadassa kolarit ja ulosajot ja siten turva-autot eivät ole mitenkään poikkeuksellisia. Mä vähän ervelen pehmeillä lähtevien taktikoivan tämän varaan ja pääsevän heti alussa vaihtamaan kovemmat alle, jolloin rengassääntö molempien renkaiden käytöstä on toteutettu.
Yhtälailla se eka turva-auto saattaa tulla just kun Bulleilla on olleet pehmeät alla 12 kiekkaa. Taktikoivatko he sen varaan?
Vaikea on laskea kisataktiikkaa sen varaan, että ´turva-auto tulee joillain tietyillä kisan alkukierroksilla radalle.
Vähän sama kuin tekisi kaupat unelmatalosta taktikoiden sen varaan, että neljällä seuraavalla kierroksella saa lotossa täyspotin.
No ei ehkä ihan sama. Formulatallit kun ovat täysammattilaisia, eikä niiden pitäisi sortua lainkaan unelmille perustettuihin taktiikoihin.
 
Viimeksi muokattu:

jps

nimimerkkien jahtaaja
Liittynyt
17.11.2000
Viestit
31093
Sijainti
täällä
Yhtälailla se eka turva-auto saattaa tulla just kun Bulleilla on olleet pehmeät alla 12 kiekkaa.
Ensimmäisten kierrosten häslinki on tavallisempaa. Silloin pehmeillä kisaan lähteneet voivat ajaa kovilla käytännössä koko kisan, vaikka kävisivätkin toistamiseen varikolla.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14204
Se voi olla juurikin näin vaikka pitää kyllä sanoa, että jos Montrealin radalla tulisi n. 12 kierroksen paikkeilla varikolle ja vaihtaisi kovat renkaat alle niin se on hirveä riski sillä renkaat eivät välttämättä kestä maaliin saakka vaihtamatta ja toinen vaihto on riskialtista etenkin nykyään jos 50-55 kierroksen paikkeilla kilpailijat vaihtavat kovat renkaat pehmeisiin niin vauhtietu voi olla menetetty.

Se on mielenkiintoista nähdä miten käy tämän päivän kisassa. Sateen tullessa voidaan nähdä 2-3 stopin pysähdyksiä tai yhden stopin pysähdyksiä noin kierroksien 30-50 välillä luultavammin haarukan 35-40 välillä. Safety Carin tuleminen radalle tietenkin muuttaa taktiikkaa, mutta sen tuleminen ennen kymmenettä kierrosta on riski jos halutaan vaihtaa pehmeät renkaat koviin sillä renkaat eivät ainakaan ennen muinoin olisi kestäneet loppuun saakka ja uusi pinnoite kuorii kyllä mukavasti etenkin pehmeitä renkaita.

Kovilla renkailla ajavilla ei ole murheita sen suhteen sillä renkaat kestävät paitsi jos ne olisivat rakoilla aika-ajon jälkeen ja ei siltä näyttäisi.:wink: Sateen tullessa homma riippuu täysin olosuhteista ja voittaja voi löytyä oikeastaan mistä tahansa kärkikympin sakista. Liuzzi ajoi myös upean aika-ajon ja hasardien keleissä miehellä on ollut muistaakseni ihan hyviä otteita ennenkin.
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Ensimmäisten kierrosten häslinki on tavallisempaa. Silloin pehmeillä kisaan lähteneet voivat ajaa kovilla käytännössä koko kisan, vaikka kävisivätkin toistamiseen varikolla.
Ensimmäisillä kierroksilla häslinki on tavallista, mutta tulee niitä tilaisuuksia myöhemminkin. Vaihtamalla liian aikaisin joutuu pakassa turhan taakse ja peli muuttuu hankalaksi. Jos renkaanvaihto pitkittyy lähemmäks kisan puolta väliä liian alussa käyneen turva-auton vuoksi, kovilla lähteneet saattavat olla vahvoilla.

Hamiltonilla on kisan lopussa kuitenkin ohitusetu puolellaan, mclarenin suoranopeus, mersun kiihtyvyys, kestävät renkaat...
 

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
8490
Sijainti
Vantaa
Ensimmäisillä kierroksilla häslinki on tavallista, mutta tulee niitä tilaisuuksia myöhemminkin. Vaihtamalla liian aikaisin joutuu pakassa turhan taakse ja peli muuttuu hankalaksi. Jos renkaanvaihto pitkittyy lähemmäks kisan puolta väliä liian alussa käyneen turva-auton vuoksi, kovilla lähteneet saattavat olla vahvoilla.

Hamiltonilla on kisan lopussa kuitenkin ohitusetu puolellaan, mclarenin suoranopeus, mersun kiihtyvyys, kestävät renkaat...
Näin on. Pehmeät renkaat alussa ovat paremmat ensimmäisten kierrosten kolari-todennäköisyyden vuoksi. Tämän jälkeen aivan tuurista kiinni. Jos kierroksella 26 tulee turva-auto, voi olla että kovat ovat käyneet jo vaihdossa. Onko muuten ollut puhetta, ajetaanko yhdellä stopilla normaaleissa olosuhteissa?
 

PeeVee79

Paksu ja pehmeä.
Liittynyt
21.6.2006
Viestit
3348
Sijainti
J:vi
Mitäs nämä Hämäläisen varoitukset, onko missään säännöissä sanottu, kuinka monta niitä saa kauden aikana ottaa, ennenkuin tulee jatkoseuraamuksia?
Eihän tuo bensan loppuminen, tai myöhästyminen Hamiltonin piikkiin mene, mutta kolme varoitusta on jokatapauksessa jo kasassatältä kaudelta. Kolmesta varoituksesta meillä töissä ainakin näytetään ovea.
 

Zervuska Haidis

Well-known member
Liittynyt
8.1.2007
Viestit
12586
Sijainti
Sivulla viisi
Mitäs nämä Hämäläisen varoitukset, onko missään säännöissä sanottu, kuinka monta niitä saa kauden aikana ottaa, ennenkuin tulee jatkoseuraamuksia?
Eihän tuo bensan loppuminen, tai myöhästyminen Hamiltonin piikkiin mene, mutta kolme varoitusta on jokatapauksessa jo kasassatältä kaudelta. Kolmesta varoituksesta meillä töissä ainakin näytetään ovea.
Sanos muuta. On tämä systeemi parempi kuin että jaeltaisiin mielivaltaisia rangaistuksia kesken kisaviikonlopun, mutta kun nyt näyttää ettei noista varoituksista mitään konkreettista haittaa rangaistavalle oikeasti ole.
 

Saara

Faster Than You
Liittynyt
27.3.2008
Viestit
1215
Pecca;1508742 begin_of_the_skype_highlighting**************1508742******end_of_the_skype_highlighting sanoi:
Ensi kerralla ilman haalaria. Tämä oli vasta lämmittelyä.
No nyt päästään asiaan
 

jps

nimimerkkien jahtaaja
Liittynyt
17.11.2000
Viestit
31093
Sijainti
täällä
Mitäs nämä Hämäläisen varoitukset, onko missään säännöissä sanottu, kuinka monta niitä saa kauden aikana ottaa, ennenkuin tulee jatkoseuraamuksia?
Eihän tuo bensan loppuminen, tai myöhästyminen Hamiltonin piikkiin mene, mutta kolme varoitusta on jokatapauksessa jo kasassatältä kaudelta. Kolmesta varoituksesta meillä töissä ainakin näytetään ovea.
Varoitus on voimassa kisaviikonlopun, toisesta varoituksesta samassa kisassa tulee musta lippu. Varoitukset voimassaolo ei kestä seuraavaan kisaan.
 

ToXiCiTy

I am fabulous!
Liittynyt
20.4.2008
Viestit
16731
Sijainti
Järvenpää
Mitäs luulette alkaako muut tiimit tekemään kuin Mclaren ja tankkaa yhden kierroksen vähemmän bensaa ja ottaa 10000 dollarin sakot aika-ajojen jälkeen.? Vai onko tämä taas niitä "Lewis saa varoituksen ja tästä lähin tästä tulee rangaistus" tyyppisiä juttuja.?
 

SPE 04A

Well-known member
Liittynyt
18.3.2009
Viestit
652
Mitäs luulette alkaako muut tiimit tekemään kuin Mclaren ja tankkaa yhden kierroksen vähemmän bensaa ja ottaa 10000 dollarin sakot aika-ajojen jälkeen.? Vai onko tämä taas niitä "Lewis saa varoituksen ja tästä lähin tästä tulee rangaistus" tyyppisiä juttuja.?
Onko se muka lähtökohtaisesti huono asia? Minusta on ainakin parempi tulkita epäselviä tapauksia löysästi ja sitten tarkentaa sääntöjä jälkikäteen harmaan alueen poistamiseksi.
 

Rusina

Lux Aeterna
Liittynyt
12.1.2004
Viestit
5082
Sijainti
Hyvinkää
Mitäs luulette alkaako muut tiimit tekemään kuin Mclaren ja tankkaa yhden kierroksen vähemmän bensaa ja ottaa 10000 dollarin sakot aika-ajojen jälkeen.? Vai onko tämä taas niitä "Lewis saa varoituksen ja tästä lähin tästä tulee rangaistus" tyyppisiä juttuja.?
Nyt on ennakkotapaus tuostakin joten jokainen tiimi tietää, että heidän kuskinsa voivat tehdä tuolla tavoin jokaisessa aika-ajossa (F1:ssä varoitukset koskevat ainoastaan kyseistä sessiota mistä varoitus tuli)
 

Pahkasika

Well-known member
Liittynyt
12.1.2008
Viestit
2319
Sijainti
Oulu
Ja Mäkin tulkinnan mukaan sääntö (että tankista pitää saada bensanäyte) on tärkeämpi kuin FIAn memo, jonka mukaan viimeisellä kiekalla ei saa viipyä liian pitkään. Joka kyllä on ihan maalaisjärjen mukaista.

Suzukassa ja Spassa tulee kyllä olemaan mielenkiintoista nähdä miten kuivaksi ajatetaan qualissa vehkeitä.
 

ToXiCiTy

I am fabulous!
Liittynyt
20.4.2008
Viestit
16731
Sijainti
Järvenpää
Onko se muka lähtökohtaisesti huono asia? Minusta on ainakin parempi tulkita epäselviä tapauksia löysästi ja sitten tarkentaa sääntöjä jälkikäteen harmaan alueen poistamiseksi.
Jos aina yksi ja sama kuski hyötyy,niin on siinä mun mielestä aika iso ongelma.Jos yhdelle se suodaan,niin suodaan kaikille.Mitä helvettiä näistä varoituksista on edes hyötyä? Mclaren huijaa joka käänteessä,koska tietää,että heidän kultapojuaan ei tulla rankaisemaan.Ei sillä niin väliä,koska Lewis löytää itsensä "mestareiden muurista".
 

Joni

Well-known member
Liittynyt
19.1.2004
Viestit
16917
Eli Cristiano da Matta vuoden 2002 Champ Car - Lolalla on nopeampi kuin vale-Lotus ja muut uudet F1-tallit. Mukaan lukien Sauber. Pidetään sen kunniaksi pieni hiljainen hetki. :cool:
Pitää muistaa että rata ei ole läheskään niin hieno ajaa kuin silloin. Varsinkin 2002 noi kanttarit oli paljon matalempia ja niitten päältä mentiin oikeen huolella ja rataolosuhteetkin silloin paremmat.
 

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
Onkohan matala pöytä ja uusi mikkisysteemi vain Kanadan erikoisuus vai jatkuuko käytäntö muualla?
Luulen, että tämä käytäntö oli viimeinen niitti Räikkösen f1-paluun suhteen, varsinkin jos tästä ääliömäisestä äijät haarat levällään näytillä -setistä tulee standarsi. Ollaan niin avoimia, niin avoimia. Seuraavaksi laitetaan pakollinen seurustelu ja halailukerho pystyyn. Voisin kuvitella, ettei Kimiä paljon kiinnostaisi istuskella tuolla viisiin ihmisten pällisteltävänä.
 
Ylös