Formula 1 - 2010 - Kanada: Aika-ajot

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Likainen puoli Alonsolla, Button tulee lähdössä ohi että heilahtaa :ahem:
Kanadassa on sen verran lyhyt lähtösuora, että vaikeaa on.

Kanadassa ihannelinja risteilee maalisuoralla lähtöruudukon laidasta toiseen, joten riippuu vähän ruudusta kumpi puoli on se likainen. Neljäs ruutu kyllä on likaisella puolella, mutta taaempana varikon (eli myös paalupaikan) puoleinen lähtöruutu on likaisempi.
 

Mickey

Well-known member
Liittynyt
22.3.2000
Viestit
8105
Force Indiasta puheen ollen oli muuten aika rypistys tallilta tänään. Saivat varmaankin eniten irti autostaan suhteessa muihin.

Forcen tulos ja moni muukin seikka viittaa kyllä siihen, että renkaiden saaminen toimintaan oli aika haasteellista ja hyvin pienestä kiinni. Veikkaisin että Schumin putoaminenkin liittyy tähän. Schumi mielestäni ajoi itse asiassa varsin hyvin, joskin loppua kohti Q2:ssa meni yliyrittämiseksi kun varmaankin radion kautta sai tietää ettei aika riitä.

Huomasinko oikein että Hamiltonilla oli pehmeät renkaat ja Red Bulleilla molemmilla kovat? Tämä voi olla aivan ratkaisevaa kisassa jos pehmeät renkaat kuoriutuvat nopeasti kuten aiemmin tänä viikonloppuna. Jos kärjestä joutuu tulemaan varikolla renkaanvaihtoon liian pian, voi joutua ajelemaan sen jälkeen hitaampien takana jonossa, koska oletan että aika moni keskikastista tulee lähtemään kisaan kovemmilla renkailla ja ajaa pitempään kuin mm. Hamilton. Red Bullin koko lauantai viittaisi siihen että he koko ajan kallistuivat valitsemaan kovemmat renkaat Q3:een jotta niillä voidaan lähteä sitten kisaankin. Tässä vaiheessa veikkaisin että se oli täysin oikea veto koska aika-ajovauhtiakin kuitenkin löytyi ihan riittävästi, kunhan lähdössä pitävät sijoituksensa ja pysyvät Hamiltonin tuntumassa.
Mielenkiintoista tosiaan nämä eri rengasvalinnat. Jos Hamiltonilla sulaa renkaat alle, Red Bull ei menetä sijoituksia lähdössä, on lopputulos selvä jo hyvin varhaisessa vaiheessa.
 
Viimeksi muokattu:

SOKO

Well-known member
Liittynyt
5.8.2007
Viestit
4037
Tällä kertaa saatiin sitten ratkaisevassa määrin erilaiset rengastaktiikat kilpailuun. Hamiltonin suoritus olisi ollut epäonnistunut ilman paalua, sillä hänen on pakko päästä ajamaan vähän eroa muihin kilpailun alussa, jotta ei jää pahasti muiden taakse roikkumaan renkaidenvaihdon jälkeen. Alonsolla on epäilemättä sama ongelma, mutta Ferrarin vauhdilla ei yksinkertaisesti parempaan pysty.

Rosberg ja Sutil jättivät suosiolla maksimivedon väliin ja keskittyvät täysin kilpailuun. Kubican tilanteesta en ole ihan selvillä, häntä ei näkynyt kunnolla kuvissa. Liuzzin suoritus oli suorastaan loistava ja tässä hän teki nyt sitä työtä, mitä f1-uran jatko vaatii. Toki Liuzzin pitää pystyä vastaavantasoisiin suorituksiin myös kilpailussa, ennen kuin paikka on turvattu.

Voimasuhteissa Force India on ottanut ison harppauksen eteenpäin. Radan täytyy sopia heidän autolleen todella hyvin. Kubica väläytteli niin ikään vauhtiaan, mutta lähtöpaikka on vasta 8 ruudussa. Mersulla on selvästi vaikeuksia sekä tekniikan että ajettavuuden kanssa ja kilpailussa pystytään tällä kertaa ajamaan vain alemmista pistesijoista. Williams näyttää pitkästä aikaa piristyneen ja pisteet ovat mahdollisia, jos 10 joukosta joku joutuu keskeyttämään. Sauberin vauhti oli sitävastoin täysin kadoksissa aika-ajoissa.

Kovalainen oli paras uusista ja oli vähällä ottaa suurissa vaikeuksissa olleen Kobayashin päänahan. HRT:t tippuivat taas joukon hännille ja tekniikkaongelmatkin iskivät Chandlokin vaihdelaatikkovian muodossa.
 

Hookah

Elämäntapaintiaani
Liittynyt
24.6.2008
Viestit
4447
Yllättäjät: Ferrari, yllättävän kova suoritus viikontakaiseen superfloppiin verrattuna. Alonso etenkin oli hienosti neljäs.
Liuzzi, kyykytti kunnolla tallikaveriaan ja runnoi hienosti Massan, Kubican ja Rosbergin edelle. Kunnon pistesija kiikarissa huomenna.


Pettymykset: Mercedes GP, aivan umpisurkea esitys. Harjoitusajoissa vielä lupaavia aikoja ja mm. Schumacher perjantaina kakkonen. Mitä tapahtui? 13. sija Williamsien takana on miehen uran pohjanoteerauksia ja Niconkin ajo oli hämmästyttävän munatonta Quukolmosessa.
Sauber, paluu Monacon aikaiseen taaperrukseen. Kobayashi lähellä hävitä jopa Kovalaiselle.
Vettel, oli taas hukassa tallikaveriinsa verrattuna, vain auto pelasti vielä sijoituksen kolmesta kärkiruudusta. Uskaltaako haastaa Webberin startissa?
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Kyllä on radalla merkitystä. Voimasuhteet heittelee sen mukaan minkä tyyppisellä radalla ollaan. Nyt oltiin taas enemmän katuratatyylisellä radalla, vaikkei Montreal mikään Monaco olekaan. Heti Red Bull kärsi ja McLaren ja varsinkin Ferrari nousi. No, tästä oli kyllä puhuttu etukäteen, että näin tulee käymään. Ei siis ollut yllätys.

Lisäksi kun kierros kestää vain 75 sekuntia, erot autojen välillä ovat odotetusti pieniä ja pienetkin heilahtelut näkyvät sijoituksissa.
 

Haikki

KKWCS Team Maximum Attack
Liittynyt
5.10.2009
Viestit
1124
tulee aika mielenkiintoinen kisa kun Hamilton pehmeällä renkailla paalulla ja Vettel lähtee webberin perään; uusi kolari? Vettel näyttää jo melkoisen turhautuneelta.. Force indialta kova suoritus. Saas nähdä pystyykö mersut nousemaan kisassa.
 

Razor

Well-known member
Liittynyt
12.10.2008
Viestit
1230
Tulee varmasti jännittävä kisa huomenna. Onko muuten lupaillut sadetta huomiseksi ?
 

Timanfaya

Group Speed Devils
Liittynyt
15.5.2010
Viestit
1589
Vihdoinkin RedBullin paaluputki katkesi. Vettel-Webber kaksintaistelua odotellessa! Vettel on jo niin turhautunut että on jo itkun partaalla! :alppu:
 

Jonasz

Road Racing
Liittynyt
14.11.2007
Viestit
369
Hamilton on kyllä ihan pelle. Auto on osoittanut ylivomansa koko viikonlopun ja sitten kun ottaa hikisesti viimeisellä yrityksellään pehmeämmillä renkailla paalun (mikä on tietty ihan ok) niin alkaa hirveä tuuletus ohjaamossa. Siis ei mitään tasoa taas. Oikeat voittajat ottavat vaan ihan coolisti, varsinkin kun ei ole vielä kisa kysessä, vaan aika-ajot. Jotenkin ymmärtäisi jos kyseessä olisi ollut joku Force Indian paalu, mutta kun ajetaan parhaalla autolla radalla joka vielä pelaa auton vahvuuksien suuntaan, niin ei ymmärrä tällaista.
Taitaa olla aikalailla sama mitä Hamilton autossaan tekee niin valitettavaa riittää. Kumma ettei paaluakaan saa enää juhlia. Varsinkin, kun tallikaveri oli yli neljä kymmenystä hitaampi ja yli kymmenyksen Red Bullejakin perässä. Kuskin ansiota siis selvästi tämä paalu eikä minkään auton ylivoimaa.

Kimiltä vastaava suoritus olisi kuitenkin ollut silmissäsi huikea näyte lahjakkuudesta umpisurkealla autolla.
 

M.Webber

Well-known member
Liittynyt
27.11.2007
Viestit
2586
Kyllä on radalla merkitystä. Voimasuhteet heittelee sen mukaan minkä tyyppisellä radalla ollaan. Nyt oltiin taas enemmän katuratatyylisellä radalla, vaikkei Montreal mikään Monaco olekaan. Heti Red Bull kärsi ja McLaren ja varsinkin Ferrari nousi. No, tästä oli kyllä puhuttu etukäteen, että näin tulee käymään. Ei siis ollut yllätys.
Juuri näin. Ferrarilta puhuttiin jo etukäteen, että Montreal sopii autolle. Alonsolta vahvaa työtä tällä kertaa.

Mersu oli aika kuutamolla ja hienoa että joku muu kuin RB:n pojat nähtiin paalulla. Toki Lewis lähtee pehmeillä renkailla, joten saa nähdä. Erilaisia rengastaktiikoita, hyvä!
 

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9202
Ilmeisesti myös Kubica ja Sutil starttaavat kovilla (=medium) renkailla huomiseen kisaan. Eli FI oli ainoa talli, missä nähtiin hajontaa rengasvalinnan suhteen.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Toki Lewis lähtee pehmeillä renkailla, joten saa nähdä. Erilaisia rengastaktiikoita, hyvä!
Jos sataa, sillä ei ole väliä. Tai oikeastaan se saattaa olla ratkaisevaa. ;) Riippuu milloin sade alkaa ja kenen taktiikan se sotkee, kenen pelastaa.

Tosin näköjään sääpalvelut eivät ole yhtä mieltä sateen riskistä. Toisten mielestä sitä ei enää ole, toisten mielestä on.

Mutta juu, hyvä että nähdään erilaisia rengastaktiikoita. Kuivassakin kisassa näemme melko todennäköisesti vähintään yhden SC:n. Kanadassa ei kukaan voi pelata varman päälle.
 

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9202
McLarenille ilmeisesti 10000 dollarin sakko.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14204
Hmm... kisassa ajetaan siis keskikovilla ja superpehmeillä renkailla... voi olla että keskikovilla renkailla ajetaan melkoisen helposti yksi stoppi, mutta pehmeillä renkailla saattaa tulla useampikin stoppi sillä vaikka renkaiden kuoriminen ei niin vakavaa nyt aika-ajossa ollut niin silti riski on olemassa ja se voi vaikuttaa paljon kisassa. Paitsi jos tulee vesikelin kisa niin silloin strategiat menevät uusiksi.

Kovienkaan renkaiden kesto ilman kahta stoppia ei ole täysin satavarmaa, sillä jos renkaat vaihdetaan 15-20 kierroksen jälkeen niin sitten aivan kisan lopussa voi olla todellisia vaikeuksia renkaiden kanssa ja se ei varmaan ole herkkua jos rata kuorii rengasta ja jarrut kuluvat liikaa ja pinnoite on taas niin liukas...:rolleyes: ainakin kuskien mielestä. Kisassa voitto menee kolmikolle Hamilton-Webber-Vettel ja Buttonille tai Alonsolle jos jotain sattuu ja sadekisassa kaikki on mahdollista aina kymppipaikkaan asti jolloin Kubicakin voi voittaa kilpailun.
 

Hookah

Elämäntapaintiaani
Liittynyt
24.6.2008
Viestit
4447
Taitaa olla aikalailla sama mitä Hamilton autossaan tekee niin valitettavaa riittää. Kumma ettei paaluakaan saa enää juhlia. Varsinkin, kun tallikaveri oli yli neljä kymmenystä hitaampi ja yli kymmenyksen Red Bullejakin perässä. Kuskin ansiota siis selvästi tämä paalu eikä minkään auton ylivoimaa.

Kimiltä vastaava suoritus olisi kuitenkin ollut silmissäsi huikea näyte lahjakkuudesta umpisurkealla autolla.
Sama, Vettel varsinkin on tuulettanut kauden kolmea paalupaikkaansa jokaista kuin maailmanmestaruutta "homosormineen".

Mielestäni Hamiltonin episodi takasuoralla oli hieno pastissi Nigel Mansellin 1991 keskeytyksestä samalle suoranpätkälle vihoviimeisellä kierroksella sekä 1984 Dallasin GP:stä, jossa Mansell työsni viimeiset metrit Lotus-autoaan bensa loppu. Rule Britannia! :thumbup:
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14204
Tosiaan tuo Mansellin keskeytys 1991 tuossa kilpailussa hipoi kyllä lähelle tragikoomisuutta sillä mies taisi muistaakseni ruveta jo vilkuttelemaan ja sitten autosta sammui kone. Dallasissa oli tuo Keken voitto päällimmäisenä mutta Mansellin tahto työntää auto vaikka millä mitalla maaliin jäi myös ehdottomasti mieleen. Muutenkin muistaakseni tuolla kaudella ei kyllä montaa lähetystä telkusta tullut... Zolderin, Monacon, Nyrren ja Portugalin muistan tulleen YLE:ltä. Eli lähetykset jopa taantuivat hieman verrattuna kauden 1983 ja 1982 lähetyksiin... lähiaikoina pitää laitella noita YLE:n lähettämien kisojen määrää kun tuossa viime aikoina on tullut noita lehtiä taas etsiskeltyä.
 

ScuderiaJormaz

Well-known member
Liittynyt
8.7.2007
Viestit
1196
Hamilton on kyllä ihan pelle. Auto on osoittanut ylivomansa koko viikonlopun ja sitten kun ottaa hikisesti viimeisellä yrityksellään pehmeämmillä renkailla paalun (mikä on tietty ihan ok) niin alkaa hirveä tuuletus ohjaamossa. Siis ei mitään tasoa taas. Oikeat voittajat ottavat vaan ihan coolisti, .
Eipäs kun pitää tuulettaa niin maan perkeleesti,just sellain kuin mark vepperi viime vuonna saksan gp:n voiton jälkeen.Ei mitään rajaa,lääkkeet loppu,järki karannut,kaikki hukassa.Kyllä ois ollu hienoa kun pojat ois pistäneet painiksi lehdistötilaisuudessa! Kunnolla toisia vaan turpaan ja sillee.
Hyvä Hamilton! hyvä Suomi! Hienoa keke!
 

Calvin

Well-known member
Liittynyt
5.12.2002
Viestit
3560
Kyllä on radalla merkitystä. Voimasuhteet heittelee sen mukaan minkä tyyppisellä radalla ollaan. Nyt oltiin taas enemmän katuratatyylisellä radalla, vaikkei Montreal mikään Monaco olekaan. Heti Red Bull kärsi ja McLaren ja varsinkin Ferrari nousi. No, tästä oli kyllä puhuttu etukäteen, että näin tulee käymään. Ei siis ollut yllätys.

Lisäksi kun kierros kestää vain 75 sekuntia, erot autojen välillä ovat odotetusti pieniä ja pienetkin heilahtelut näkyvät sijoituksissa.
Jees. Red Bull on paras vain nopeissa mutkissa, muuten on McLaren ja osittain Ferrarikin parempi. Ei siis ihme tulos tällä radalla todellakaan. Mutta renkaillakin taisi nyt olla tavallista suurempi rooli, ja toivottavasti tulee olemaan kisassakin. Mielenkiintoinen lähtöruudukko kyllä.
 

Saara

Faster Than You
Liittynyt
27.3.2008
Viestit
1215
Onkohan matala pöytä ja uusi mikkisysteemi vain Kanadan erikoisuus vai jatkuuko käytäntö muualla?
 
Ylös