Formula 1 - 2010 - Monaco: Kilpailu ja jälkipuinti

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Schumi ajatteli että kun annetaan lupa ohittaa niin hän yrittää sitä viimeiseen asti. Voitko syyttää kilpakuljettajaa tästä?
Luulis jokaisen formulakuljettajan tietävän että turva-auton poistuessa vasta maalilinjan jälkeen ohitetaan, kun mäkin tiedän.
 

paska jätkä

ja muutenkin hieno mies
Liittynyt
17.9.2009
Viestit
597
Onhan tämä häpeällistä Formula ykkösille.
Kielletään ohittaminen radalla, jolla ohittaminen on lähes mahdotonta. :D Ei vain voi ymmärtää. :thumbdown
 

JRantajoki

Well-known member
Liittynyt
30.1.2008
Viestit
640
Kilpailu alkaa kun liputetaan vihreää, aika yksinkertaista ja tuon mukaanhan kuskit ajaa sarjassa kuin sarjassa.
 

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9186
Tuli mieleen, että kun Mercedes on jättänyt valituksen päätöksestä, niin onko se edes mahdollista? McLaren valitti Hamiltonin rangaistuksesta Spassa 2008 ja tulos oli tämä:

http://www.mtv3.fi/urheilu/f1/arkisto.shtml/arkistot/f1/2008/09/719532?Belgia_2008_F1A

Näissä tapauksissa on mielestäni kuitenkin järjetöntä että rankaistaan sitten liian kanssa. Täytyisi olla käytössä myös epämääräisiä aikasakkoja, että Schumi olisi voitu pudottaa takaisin Alonson ja Nicon väliin. Tuohon tilanteeseen vielä palatakseni, Schumi olisi voinut kenties plokata Alonsoa mutkan ulostulossa vielä sen verran, että Nicokin olisi mennyt ohi Alonsosta, mutta jäänyt Schumin itsensä taakse.

Nicon kisasta sen verran, että hänen kannaltaan oli huono juttu että Kobayashin auto hajosi, sillä japsi pidätteli takanaan Massa-Hamilton-Alonso-Schumacher-nelikkoa. Jos tuota olisi jatkunut vielä pari kiekkaa niin Nico olisi voinut ohittaa vaikka koko porukan. Siinäkin mielessä Nicolla kävi huonoa säkää, että Webber ehti varikolta juuri ja juuri eteen.
 
Viimeksi muokattu:

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9186
Taktisesti mietittynä niin mielestäni Toro Rosson olisi kannattanut ottaa ainakin toinen autoista varikolle kaivonkansi-safetycarin aikaan ja laittaa pehmeät alle. Kevyemmän auton kanssa ne olisivat ihan hyvin voineet kestää sen 30 kierrosta, ja kenties niistä olisi saanut jotain etua. Mitään siinä ei olisi menettänyt, sillä tallin autot olivat turva-auton vetämän letkan viimeisiä.
 

MS12

Well-known member
Liittynyt
1.7.2005
Viestit
630

Timmyh

Formuloita vuodesta -98..
Liittynyt
23.2.2009
Viestit
2933
Sijainti
Tampere
Luulis jokaisen formulakuljettajan tietävän että turva-auton poistuessa vasta maalilinjan jälkeen ohitetaan, kun mäkin tiedän.
Sen verran pakko kuitata että formulakuskeilla on tapana päivittää olohuoneen sääntökirja uuden kauden alkaessa, mutta itselläsi se on tainnut jäädä väliin.
 

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
Todennäköisesti valitusta ei käsitellä. Eihän schumi olisi Alonsoa ohittanut, jos tilanne olisi ollut normaali kilpailutilanne.
Totta! Miksi Schumi olisi yrittänyt ohittaa ajovirheen tehneen Alonson normaalissa kisassa? Siis häh!?!
 

markoj

Custom User
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
38925
Jollei joku ole nähnyt:

Koodi:
[b]2010 Monaco Grand Prix[/b]

The FIA Stewards of the Meeting

From     The FIA Stewards of the Meeting
To       The Team Manager
         Mercedes GP Petronas F1 Team

Document 37
Date     16 May 2010
Time     18:28

The Stewards received a report from the Race Director that car Nr 3
- Michael Schumacher overtook car Nr 8 - Fernando Alonso when 
the Safety Car entered the pit lane at the end of the last lap.

As the overtaking manoeuvre was in breach of Article 40.13 of
the 2010 F1 Sporting Regulations, the Stewards decide to impose
a drive through penalty[B] but, as it occurred during the last five laps, 
20 seconds will be added to the elapsed race time[/B] of car Nr 3.

Paul Gutjahr
Jose Abed
Damon Hill
Christian Calmes
Tieto Schumin ohituksesta tuli tuomaristolle siis Charlie Whitingilta, joka sen SC-päätöksen teki ja on luultavasti myös kirjoittanyt kyseisen sääntöpykälän. Tietää siis tasan tarkkaan mitä säännöllä on haluttu tarkoittaa.

Mutta se ei tietenkään poista sitä, että virheä valo/liput ovat tuossa tilanteessa täysin väärä signaali, jos ohittaminen kerran on kielletty.
Sinänsä hassua, että tuo mahdollisuus antaa aikarangaistus kisan jälkeen, jos rike tapahtuu kisan lopussa, otettiin muistaakseni käyttöön -98 Britannian GP:n jälkeen juurikin Scummelin/Brownin tulkintojen seurauksena, kun kaikkien mielestä ei ollu okei, että penaltin voi käydä istumassa kisan jälkeen.

Mulla ei ainakaan ole tietoa, että säännöissä ois ton turva-auto -lopun suhteen ollu mitään muutoksia. Rangaistus oli ihan oikea, eikä pidä antautua patologisten huijareiden vietäväksi vaikka kisajärjestäjät vähän mokailisivatkin.
 

jps

nimimerkkien jahtaaja
Liittynyt
17.11.2000
Viestit
31093
Sijainti
täällä
Luulis jokaisen formulakuljettajan tietävän että turva-auton poistuessa vasta maalilinjan jälkeen ohitetaan, kun mäkin tiedän.
Luulis jokaisen formulakuljettajan tietävän että turva-auton poistuessa vasta turva-autolinjan jälkeen ohitetaan, kun mäkin tiedän.
 

jps

nimimerkkien jahtaaja
Liittynyt
17.11.2000
Viestit
31093
Sijainti
täällä
Mulla ei ainakaan ole tietoa, että säännöissä ois ton turva-auto -lopun suhteen ollu mitään muutoksia. Rangaistus oli ihan oikea, eikä pidä antautua patologisten huijareiden vietäväksi vaikka kisajärjestäjät vähän mokailisivatkin.
Ei Schumia voi rangaista siitä, että säännöt on tehty epäselviksi ja kilpailun toimihenkilöt mogailevat. Kun on ilmoitettu turva-auton poistuvan, valot näyttävät vihreää ja ohitus tapahtuu sc-linjan ja maaliviivan välillä.
 

markoj

Custom User
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
38925
Itse kisaviikonlopusta sen verran, että Nicoa (Ruusperia) mahtaa vituttaa aika-ajon kämmäily, kun oli luultavasti ainoa jolla olisi ollut kärkiporukassa lähtiessään vauhtia haastaa Webberi.
 

markoj

Custom User
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
38925
Ei Schumia voi rangaista siitä, että säännöt on tehty epäselviksi ja kilpailun toimihenkilöt mogailevat. Kun on ilmoitettu turva-auton poistuvan, valot näyttävät vihreää ja ohitus tapahtuu sc-linjan ja maaliviivan välillä.
Eikö sille annettu penaltti? Kuulin että ois annettu.
 

jps

nimimerkkien jahtaaja
Liittynyt
17.11.2000
Viestit
31093
Sijainti
täällä
Eikö sille annettu penaltti? Kuulin että ois annettu.
Annettiin, mutta ei pitäisi antaa. Sääntö ei ole yksiselitteinen ja länsimaisen oikeuskäytännön mukaan se pitää silloin tulkita syytetyn eduksi. Kun sc-linja ja maalilinja ovat eri paikassa valojen ei pitäisi sc-linjan jälkeen näyttää vihreää.
 

IWE

Well-known member
Liittynyt
22.6.2004
Viestit
2963
Eikö sille annettu penaltti? Kuulin että ois annettu.
Anneetiin juu, mutta se penalti tulee katoamaan vielä tällä viikolla.

--

Ja F1 asiantuntija, selostaja Jonathan Legard twittailee Mercedesin saavan tukea protestiinsa muilta tiimeiltä.

http://twitter.com/legardj/status/14115166581

Enkä henkilökohtaisesti ihmettele ollenkaan, että muutkin tallit (Ferraria lukuunottamatta) ovat säännöistä samaa mieltä! Tässä vielä näille moottoriurheilusta tietämättömille, jotka väittävät rangaistuksen olevan perusteltu:



"A green flag indicates that any previous danger has been attended to. The track is now clear, and drivers may proceed at racing speed and may again overtake. Green flashing lights are used in addition in modern races."

Ihan selvyyden vuoksi vielä lipun värinkin pistin näytille.. :rolleyes::D


Tässä vielä tilanne uudestaan ja toisessa kuvassa todiste, ettei kyseessä ollut mikään paikallinen virhe:





Ja vielä kiellon päälle tilanne, johon monet ovat Monacon tapahtumia vertailleet:



Erona siis ainoastaan SC kyltit ja keltaiset liput, vaikka turva-auto kurvasi sisään viimeisellä kierroksella: http://www.youtube.com/watch?v=ekdNRjTU21g (kohdassa 7:20)

Jos FIAn tarkoitus todella oli hoitaa kilpailun loppu samaan tyyliin kuin melbournessa 2009, mutta hollywood tyyliin näytellä loppukohtaus, niin kiitos ja näkemiin, sillä tässä häviää vähäisetkin kunnioituksen rippeet FIAa kohtaan. Lippusäännöt ovat kuitenkin ne, joita AINA ensisijaisesti noudatetaan ja joita mm. Schumi on neljä vuotiaana (37 vuotta sitten) alkanut opettelemaan aloitettuaan kartingin.

Kuva ja video materiaalit koottu toiselta foorumilta ja eiliseltä päivältä tästä toikista, joten kaikki kiitos näistä heille joille se kuuluu. :alppu:
 

jps

nimimerkkien jahtaaja
Liittynyt
17.11.2000
Viestit
31093
Sijainti
täällä
Voin olla aivan väärillä jäljillä tässä mutta eikö tiimiä olisi pitänyt rangaista?

Barcelonassa Ferrari sai sakot kun laittoivat Alonson liikkeelle liian aikaisin. Monacossa Schumi sai penaltin kun tiimi oli käskenyt yrittää ohitusta.

:confused:
Miksi tiimiäkään pitäisi rangaista? Ohitus tehtiin vihreillä valoilla eli kilpailu jatkui.
 

JamesHunt

Well-known member
Liittynyt
16.1.2010
Viestit
260
Oli säälittävää että Schumi sai rangaistuksen tehtyään kisan ainoan mielenkiintoisen liikkeen. En yhtään ihmettele, niin ämmien laji kuin F1 nykyään on. Pahoittelut kielenkäytöstä, mutta tämä on juuri se syy miksi F1 ei oikein saa kunnioitustani enää.
 

Nzap

Well-known member
Liittynyt
13.12.2008
Viestit
806
Sijainti
Wrocław
Eikös Kiinassa Webber ohitettu SC-linjan jälkeen erään kuskin toimesta ilman minkäänlaista jälkiseurausta?
Mutta kun artikla 40.13 (vai mikä se nyt onkaan) sanoo että ei saa ohittaa jos SC tulee sisään viimeisellä kierroksella. Kiinassa se ei viimeisellä kierroksella tullut ulos.

Tämä sääntö on selvä, se uusi SC-line ohitussääntö hämmentää tätä.

Haluaisin myös saada tietää jos ratavalvojat tiesivät tästä säännöstä(40.13), tai vain siitä ohitussäännöstä.
Schumihan joutuu nyt ratavalvojien virheen rankaisemaksi.
 
Viimeksi muokattu:
Ylös