Formula 1 - 2010 - Monaco: Kilpailu ja jälkipuinti

Antti82

Well-known member
Liittynyt
27.5.2005
Viestit
1303
Eipä niin. Se, että Mersulla ei sääntöä tiedetty, ei asiaa muuta.
Kuinkahan monta kertaa tässä ketjussa pitää mainita se, että avainkohta on sana "deployed"? Kun asia ei ole ollenkaan varma. Mielestäni melkoisen kovaa lähtivät kaikki ajamaan jos ohitukset olivat kiellettyjä. Alonsokin meinasi seinään päästellä, turva-auton takana.
 

Nzap

Well-known member
Liittynyt
13.12.2008
Viestit
806
Sijainti
Wrocław
no IWE kaivoi jo aika selkeän pykälän esiin

A green flag indicates that any previous danger has been attended to. The track is now clear, and drivers may proceed at racing speed and may again overtake. Green flashing lights are used in addition in modern races.

aika selvä juttu, että valitus tulee menemään läpi.
mikä siinä on niin vaikeaa ymmärtää?
tilanne on sama, kuin poliisi nappaisi sut liikenteessä kun olet ohittanut vihreän valo-opastimen ja laittaisi putkaan.
Jos laissa lukee että et saa ajaa viimeisen vihreän valo-opastimen läpi niin aivan oikeinhan se että antavat sakkoja.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Jos turva-auto on radalla viimeisellä kierroksella, niin käytännössä sen perässä tullaan maaliin, ei ole väliä lähteekö se pois vai ei.
Säännöissä ei tarkalleen ottaen lue etteikö SC-jakso voisi päättyä viimeisellä kierroksella. Vain miten toimitaan jos ei pääty. Kuskeille annettujen signaalien mukaan SC-jakso päättyi SC-linjan kohdalla. Mutta tuomaristo oli toista mieltä.
Vihreät liput tulivat esiin kuljettajien näkyville sanoakseen että turva-auto tulee pois (joka oli aika selvää koska oli viimeinen kierros).
Vihreillä lipuilla ei ole tuollaista merkitystä. Ja vihreää muutoinkin näytettiin vasta turva-auton jo poistuttua (SC-linjan jälkeen)
 
Viimeksi muokattu:

Hevimies

Hippaheikkien kuningas
Liittynyt
13.6.2005
Viestit
986
Sijainti
Savonlinna
Kuinkahan monta kertaa tässä ketjussa pitää mainita se, että avainkohta on sana "deployed"? Kun asia ei ole ollenkaan varma. Mielestäni melkoisen kovaa lähtivät kaikki ajamaan jos ohitukset olivat kiellettyjä. Alonsokin meinasi seinään päästellä, turva-auton takana.
(40.13) "If the race ends whilst the safety car is deployed it will enter the pit lane at the end of the last lap and the cars will take the chequered flag as normal without overtaking."

"Jos kisa päättyy sinä aikana kun turva-auto on käytössä, ajaa turva-auto viimeisen kierroksen lopussa varikolle ja autot saapuvat maalilinjalle normaalisti (siis kuten normaalisti turva-auton perässä) ilman ohtuksia"

Ei tuo nyt älyttömästi tulkinnavaraa kyllä jätä. :alppu:
 
Viimeksi muokattu:

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Tuo tilanne tuli silmille niin nopeasti, että kyseessä ei mitenkään voi olla keltaisen lipun ohitus. Karun myös hidasti itse melko runsaasti tuossa, joten ohitusyrityksestä luopuminenkaan ei tullut kyseeseen.
 

Timmyh

Formuloita vuodesta -98..
Liittynyt
23.2.2009
Viestit
2933
Sijainti
Tampere
(40.13) "If the race ends whilst the safety car is deployed it will enter the pit lane at the end of the last lap and the cars will take the chequered flag as normal without overtaking."

"Jos kisa päättyy sinä aikana kun turva-auto on käytössä, ajaa turva-auto viimeisen kierroksen lopussa varikolle ja autot saapuvat maalilinjalle normaalisti ilman ohtuksia"

Ei tuo nyt älyttömästi tulkinnavaraa kyllä jätä. :alppu:
Tällöinhän turva-auto vain kaartaisi pois radalta, mutta nyt ilmoitettiin että turva-auto vetäytyy radalta, joka tarkoittaa kilpailun jatkumista SC-linjan jälkeen ja asia vahvistettiin vihreillä lipuilla.

Mielestäni tuota ilmoitusta ei olisi pitänyt tehdä ja radalla olisi pitänyt heilua keltaisten lippujen loppuun asti.
 

Hevimies

Hippaheikkien kuningas
Liittynyt
13.6.2005
Viestit
986
Sijainti
Savonlinna
Mielestäni tuota ilmoitusta ei olisi pitänyt tehdä ja radalla olisi pitänyt heilua keltaisten lippujen loppuun asti.
No sitä en sano missä moka tehtiin, sanonpahan vaan mitä säännöissä lukee. Ja Schumi rikkoi sääntöjä, oli liput sitten vaikka sateenkaaren väreissä. Rangaistuksesta voidaan sitten olla montaa mieltä.
 

Crosby-92

Well-known member
Liittynyt
13.11.2008
Viestit
848
Olihan tuolla rätinää ja sattumuksia taas jonkin verran. Alonson ohittelu tulokkaista toi myös viihdykettä kisaan, joskin melko helposti niistä kaikista ohi mentiin loppujen lopuksi. Ferrarilla osui kerrankin taktiikka aivan nappiin, eipä tuo Alonso puhtaasti ajamalla olisi luultavasti edes pisteille päässyt, hoiti toki leiviskänsä kisassa ihan ok, mutta ei mitenkään erikoisen hieno suoritus. Kun vielä lopussa päästi Kerppenin headmasterin antamaan oikein isän kädestä. Schumilta upeaa opportunismia, on se tosiaan kilpakuljettaja. Väläytti vihdoin ja kerralla oikein kunnolla sitten. :thumbup:

Tuomaristolle sen sijaan. :jaska: Pakko tuo rangaistus on kumota, ei mitään järkeä. Ei voi olla näin vaikeaa, että joka ikisen hieman oudomman ja vähemmänkin oudon tilanteen jälkeen ollaan sormi suussa ja pyöritellään päätöksiä milloin mitenkin. Missä on linja, maalaisjärki ja oikeudenmukaisuus? Nakertaa pahasti lajia tällainen toiminta.

Webber on kuin uudestisyntynyt. Nyt ei enää törttöillä ja sählätä, vaan painetaan menemään tuhatta ja sataa. Hattua nostettava näille suorituksille. Mielenkiintoista nähdä kauanko vire säilyy, ylä- ja alamäkiä on kuitenkin ollut useita tässä parin vuoden aikana ja heikkoja suorituksia tuntuu tulevan liian usein mestaruutta ajatellen. Vettelille hyvät pisteet, mutta ei mikään ikimuistoinen viikonloppu miltään osin. Kakkossijat on kuitenkin arvokkaita kauden päättyessä. Turkissa odotan Vetteliltä parempaa, nyt on ollut hieman vaisua alun tykitykseen nähden.

Kubica venyy ja paukkuu kuin purukumi. Taas podiumilla ja vielä Monacossa. Maistuu varmasti niin Kubicalle kuin tallille. Kertakaikkisen hieno viikonloppu jälleen.

Massa ajoi pitkästä aikaa melko hyvin. Jos se tästä lähtisi, kun seuraavaksi vuorossa suosikkirata Turkki. Toisaalta jos siellä menee metsään, selkäranka taitaa katketa. Massa tuntuu olevan samassa tilanteessa missä Kimi oli suurimman osan vuodesta 2008 ja kenties alun kaudesta 2009. Auto ja renkaat ryttyilevät, silloin ei ole helppoa. Kimi suoritti enimmäkseen melko hyvin siltikin vaikeuksista huolimatta, Massan taso on minusta pudonnut enemmän.

Heikille taas positiivinen viikonloppu. Auto vaan ei kestä maaliin. Tulokastallien vauhti melko onnetonta kokonaisuutena edelleen, melkoista rämpimistä. Nicolle toinen heikko viikonloppu, aika-ajon moka maksaa paljon Monacossa. Kisassakaan ajoitukset eivät osuneet, huono suoritus ja epäonni yhdistyvät, niin tulos on tämä. Turkissa pitäisi päästä taas takaisin raiteille.
 

Kasero

Well-known member
Liittynyt
16.3.2006
Viestit
150
(40.13) "If the race ends whilst the safety car is deployed it will enter the pit lane at the end of the last lap and the cars will take the chequered flag as normal without overtaking."


Schumin hyväksi tämä pitäisi mielestäni tulkita, koska SC otettiin radalta pois ja esiin vedettiin vihreät liput ja valot. Mikäli SC olisi "deployed" niin keltaiset liput ja SC-kyltit olisivat olleet radan varressa kilpailun loppuun, kuten viime vuoden Melbournessa ja tällöin ei olisi saanut ohittaa. Tässä ei pitäisi olla mitään epäselvyyttä.
 
Viimeksi muokattu:

Maco

Well-known member
Liittynyt
13.3.2009
Viestit
671
(40.13) "If the race ends whilst the safety car is deployed it will enter the pit lane at the end of the last lap and the cars will take the chequered flag as normal without overtaking."


Schumin hyväksi tämä pitäisi mielestäni tulkita, koska SC otettiin radalta pois ja esiin vedettiin vihreät liput ja valot. Mikäli SC olisi "deployed" niin keltaiset liput ja SC-kyltit olisivat olleet radan varressa kilpailun loppuun, kuten viime vuoden Melbournessa ja tällöin ei olisi saanut ohittaa. Tässä ei pitäisi olla mitään epäselvyyttä.
Brawnilla on sama tulkinta pitäs olla aika simppelijuttu, mutta kovat väännöt on tälläkin foorumilla.

http://www.ts.fi/f1/uutiset/132262.html

– Meidän mielestämme vihreä valo oli päällä, eikä kisaa ajettu loppuun turva-auton takana, mihin artikla 40.13 viittaa. Turva-autoaihe oli poistunut ja FIA ilmoitti turva-auton tulevan sisään sillä kierroksella, kun 78.kierroksen alkaessa kilpajohtaja oli julistanut radan puhtaaksi.

– Se vain korostui, kun ratavirkailijat näyttivät vihreitä lippuja ja valoja turva-auton ykkösviivan jälkeen. Aiemmin pakollisissa turva-autotilanteissa on ajettu maaliin asti turva-auton takana, keltaiset liput ovat liehuneet koko matkalla, kuten Melbournessa viime vuonna.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Jos tuo kisan loppu meni FIA:n mielestä niin kuin oli tarkoituskin, niin onhan älytön sääntö. Liputetaan vihreitä, jotka tarkoittavat että saa ohittaa, mutta kuitenkaan ei saa ohittaa. Vaikuttaa lähinnä sääntöjä lukemattomien katsojien kusettamiselta tuollainen. En vain oikein jaksa uskoa, että homma meni kuten oli tarkoitus.

Tulosliuska ei muutu, koska drive-throughsta ei voi valittaa. Mercedes valittikin tuomaroinnista. Sinällään tuo "ei saa valittaa" on ihan järkevä, koska drive-throughn vaikutuksia ei voi jälkikäteen mitenkään nollata. Mutta aikasakon voisi. Vaan eipä voi, jos kyse on aikarangaistukseksi muutetusta drive-throughsta. Näppärästä standardirangaistuksesta tehtiinkin joustamaton virheitäkään-ei-voi-korjata -sääntö.
 

Sam

Muumipappa
Liittynyt
2.8.2000
Viestit
34097
Sijainti
Muumilaakso
Jos tuo kisan loppu meni FIA:n mielestä niin kuin oli tarkoituskin, niin onhan älytön sääntö. Liputetaan vihreitä, jotka tarkoittavat että saa ohittaa, mutta kuitenkaan ei saa ohittaa. Vaikuttaa lähinnä sääntöjä lukemattomien katsojien kusettamiselta tuollainen. En vain oikein jaksa uskoa, että homma meni kuten oli tarkoitus.

Tulosliuska ei muutu, koska drive-throughsta ei voi valittaa. Mercedes valittikin tuomaroinnista. Sinällään tuo "ei saa valittaa" on ihan järkevä, koska drive-throughn vaikutuksia ei voi jälkikäteen mitenkään nollata. Mutta aikasakon voisi. Vaan eipä voi, jos kyse on aikarangaistukseksi muutetusta drive-throughsta. Näppärästä standardirangaistuksesta tehtiinkin joustamaton virheitäkään-ei-voi-korjata -sääntö.
Tilanne ei siis ole muuttunut miksikään FIA:n aikaisempien sääntötulkintojen ja rangaistusten arpomisten suhteen. Pellepainia.
 

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9182
Williams oli saanut takaisin Barrichellon ratin ja se kuulemma toimii edelleen vaikka molemmat HRT:t ajoivatkin sen yli.
 

IWE

Well-known member
Liittynyt
22.6.2004
Viestit
2963
Jos tuo kisan loppu meni FIA:n mielestä niin kuin oli tarkoituskin, niin onhan älytön sääntö. Liputetaan vihreitä, jotka tarkoittavat että saa ohittaa, mutta kuitenkaan ei saa ohittaa. Vaikuttaa lähinnä sääntöjä lukemattomien katsojien kusettamiselta tuollainen. En vain oikein jaksa uskoa, että homma meni kuten oli tarkoitus.

Ongelmana on se, että homma ilmeisesti meni kuitenkin juuri niinkuin sen piti, mutta FIA ei uskonut kenenkään edes kykenevän ohittamaan enää viimeisessä mutkassa varsinkaan tämmöisellä radalla. Mielestänni tämä Hollywood sääntö on oikea sääntöjen irvikuva ja se sotii pahasti klassisia moottoriurheilusääntöjä vastaan.

Ja vielä tuosta Alonson luistelusta ja varmuudesta siitä, ettei enää ajeta kilpaa huomiona herran renkaiden lämmittely vielä viimeisellä kierroksella, vaikka tiesi renkaiden alkavan olemaan ehtoopuolella ja ohittamisen olevan kielletty. Samoin kaikilla muillakin tuli kiire turva-auton poistuttua, joten en usko yhdenkään tiimin ymmärtäneen uusia sääntöjä, jos nyt yleensä FIA itsekään on miettinyt asioita ja mahdollisia epäselvyyksiä ihan loppuun asti.

No, viva la Revolution ja jatkossa lippusääntöjen merkitys putoaakin puoleen ja jokaisesta tilanteesta voidaan vääntää kättä ainakin ihan varmuuden vuoksi, jos vaikka sijoitus nouisisi, kun voi vedota vaikka mihinkä liputuksen aikana tapahtuneisiin kissanristiäisiin! :thumbup:
 

jps

nimimerkkien jahtaaja
Liittynyt
17.11.2000
Viestit
31093
Sijainti
täällä
No, viva la Revolution ja jatkossa lippusääntöjen merkitys putoaakin puoleen ja jokaisesta tilanteesta voidaan vääntää kättä ainakin ihan varmuuden vuoksi, jos vaikka sijoitus nouisisi, kun voi vedota vaikka mihinkä liputuksen aikana tapahtuneisiin kissanristiäisiin! :thumbup:
Tulee mielenkiintoista radioliikennettä tulevissa kisoissa.
-"lähtövalot sammuivat-lähdenkö liikkeelle?"
-"vihreät liput-saanko ohittaa?"
-"punainen lippu - jatkanko kilpailua?"
-"keltainen lippu ja hyvä ohituspaikka- ohitanko"?

Alonso ohittaa Chandhokin keltaisilla- ei rangaistusta.
Schumi ohittaa Alonson vihreillä- rangaistus.
 
Viimeksi muokattu:

M.Webber

Well-known member
Liittynyt
27.11.2007
Viestit
2586
Tulee mielenkiintoista radioliikennettä tulevissa kisoissa.
-"lähtövalot sammuivat-lähdenkö liikkeelle?"
-"vihreät liput-saanko ohittaa?"
-"punainen lippu - jatkanko kilpailua?"
-"keltainen lippu ja hyvä ohituspaikka- ohitanko"?

Alonso ohittaa Chandhokin keltaisilla- ei rangaistusta.
Schumi ohittaa Alonson vihreillä- rangaistus.
Jep! ::p:p:p

Onhan tämä taas tätä normaalin sekavaa sääntöpolitiikkaa. Atlaksella on väitelty pykälistä jo 35 sivua. Nyt, kun asiaa on puitu juurta jaksaen, niin olen Brawnin tulkinnan kannalla.
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Jep! ::p:p:p

Onhan tämä taas tätä normaalin sekavaa sääntöpolitiikkaa. Atlaksella on väitelty pykälistä jo 35 sivua. Nyt, kun asiaa on puitu juurta jaksaen, niin olen Brawnin tulkinnan kannalla.
“if the race ends whilst the safety car is deployed it will enter the pit lane at the end of the last lap and the cars will take the chequered flag as normal without overtaking."
Vois melkein ruksia yli aiemmat kommenttini. Onhan siinä Brawninkin kannassa kieltämättä pointtia. Oliko "safety car deployed" kisan päättyessä vai ei. Eipä ollut kun turva-auto poistui ennen maalilinjaa ja vihreät liput heilui.

Vähän tuossa penaltissa on sellaista loogisen virheen makua, että rankaisija ei ymmärtänyt implikaation ja ekvivalenssin eroa. Sääntöjen mukaan "jos safety car deployed lopussa -> turva-auto tulee sisään muttei saa ohittaa". FIA sitten päätteli että "turva-auto tuli sisään lopussa <-> ei saa ohittaa".
 
Ylös