Formula 1 - 2010 - Monaco: Kilpailu ja jälkipuinti

Timmyh

Formuloita vuodesta -98..
Liittynyt
23.2.2009
Viestit
2933
Sijainti
Tampere
Selväähän siis on että viimeisen mutkan tilanteessa Schumi ei tehnyt mitään väärää. Virheen teki ratavalvoja, sekä tuomaristo antamalla Schumille rangaistuksen.

Mietityttää vain miksi Brawn radion kautta antoi ohjeet yrittää ohitusta. Hänellä kuitenkin kaiken järjen mukaan piti olla tieto ettei ohitusta saa tehdä, senhän sanoo sääntö joka Brawnin pitäisi tuntea kun kilpailu päätettiin turva-auton perässä myös vuosi sitten Australiassa, kun Button voitti.

Oikeidenmukaista olisi poistaa Schumin rangaistus. Ymmärrettävää olisi sekin että järjestys mukautuisi siksi joka se oli ennen viimeistä mutkaa.
 

AP56

Well-known member
Liittynyt
6.10.2009
Viestit
67
Mutta kun artikla 40.13 (vai mikä se nyt onkaan) sanoo että ei saa ohittaa jos SC tulee sisään viimeisellä kierroksella. Kiinassa se ei viimeisellä kierroksella tullut ulos.

Tämä sääntö on selvä, se uusi SC-line ohitussääntö hämmentää tätä.

Haluaisin myös saada tietää jos ratavalvojat tiesivät tästä säännöstä(40.13), tai vain siitä ohitussäännöstä.
Schumihan joutuu nyt ratavalvojien virheen rankaisemaksi.
No kyllä ainakin minusta säännöt ovat ihan selkeät.
(40.7)"With the following exceptions, overtaking is forbidden until the cars reach the first safety car line after the safety car has returned to the pits."
(40.11)"As the safety car is approaching the pit entry the yellow flags and SC boards will be withdrawn and replaced by waved green flags with green lights at the Line. These will be displayed until the last car crosses the Line."

(40.13) "If the race ends whilst the safety car is deployed it will enter the pit lane at the end of the last lap and the cars will take the chequered flag as normal without overtaking."

Eli, kun SC ajaa varikolle, vilkutetaan vihreää (olipa SC millä kierroksella tahansa), jolloin normaalisti saisi ohittaa SC linjan jälkeen. Mutta 40.13 kumoaa edelliset säännöt. Monacossa meneteltiin täsmälleen kuten SC säännöissä kerrotaan.
 

lahill

Well-known member
Liittynyt
14.4.2007
Viestit
452
No kyllä ainakin minusta säännöt ovat ihan selkeät.
(40.7)"With the following exceptions, overtaking is forbidden until the cars reach the first safety car line after the safety car has returned to the pits."
(40.11)"As the safety car is approaching the pit entry the yellow flags and SC boards will be withdrawn and replaced by waved green flags with green lights at the Line. These will be displayed until the last car crosses the Line."

(40.13) "If the race ends whilst the safety car is deployed it will enter the pit lane at the end of the last lap and the cars will take the chequered flag as normal without overtaking."

Eli, kun SC ajaa varikolle, vilkutetaan vihreää (olipa SC millä kierroksella tahansa), jolloin normaalisti saisi ohittaa SC linjan jälkeen. Mutta 40.13 kumoaa edelliset säännöt. Monacossa meneteltiin täsmälleen kuten SC säännöissä kerrotaan.
Ihan hyviä pointteja, mutta ongelma on edelleen siinä, milloin SC on "deployed". Ja kokonaisuudessaan lause: "If the race ends whilst the safety car is deployed - -"
 

FW08

Registered User of Talent
Liittynyt
9.7.2008
Viestit
22189
Sijainti
Behind the rabbit
Ihan hyviä pointteja, mutta ongelma on edelleen siinä, milloin SC on "deployed". Ja kokonaisuudessaan lause: "If the race ends whilst the safety car is deployed - -"
Ei kai siinä mitään ongelmaa ole. SC oli radalla kilpailun päättyessä ja tuli pois tieltä pykälän 40.13 mukaisesti.
 

lahill

Well-known member
Liittynyt
14.4.2007
Viestit
452
Ei kai siinä mitään ongelmaa ole. SC oli radalla kilpailun päättyessä ja tuli pois tieltä pykälän 40.13 mukaisesti.
Tämähän on juuri sitä eipäs juupas keskustelua, jonka vuoksi laitoin asian vaan tähän vielä ylös. Oliko SC radalla vielä kilpailun päättyessä, koska siitä ilmoitettiin, että SC tulee sisään? Vastaus ei ole täysin yksiselitteinen. Tästähän väännetään.

Mielestäni em. tulkintasi on varmasti säännöksen ration mukainen, mutta voidaanko sen tietämystä olettaa epäselvässä tilanteessa. In dubio pro reo (epäselvässä näyttötilanteessa asia syytetyn eduksi).

Mielestäni näissä olosuhteissa väärä päätös, mutta toisaalta kun kyseessä MSC eipä hirveästi haittaa... No nyt tiedetään sääntötulkinta.
 
Viimeksi muokattu:

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Tämähän on juuri sitä eipäs juupas keskustelua, jonka vuoksi laitoin asian vaan tähän vielä ylös. Oliko SC radalla vielä kilpailun päättyessä, koska siitä ilmoitettiin, että SC tulee sisään? Vastaus ei ole täysin yksiselitteinen. Tästähän väännetään.

Mielestäni em. tulkintasi on varmasti säännöksen ration mukainen, mutta voidaanko sen tietämystä olettaa epäselvässä tilanteessa. In dubio pro reo (epäselvässä näyttötilanteessa asia syytetyn eduksi).

Mielestäni näissä olosuhteissa väärä päätös, mutta toisaalta kun kyseessä MSC eipä hirveästi haittaa... No nyt tiedetään sääntötulkinta.
Tossa lukee että SC tulee radalta, vaikka rataolosuhteet eivät sallisi kilpa-ajoa. Siks kai säännöt ei salli tilanteessa kilpa-ajoa. Tuskin edes olis päässyt ohi, jos Alonso olis ajanut kilpaa :eek:
 
Viimeksi muokattu:

Ria

Jäässä
Liittynyt
17.10.2001
Viestit
3230
Mutta kun ne rataolosuhteet olisi mun käsittääkseni sallinut sen kilpa-ajon. Siis ne autot oli ehditty kerätä sieltä radalta ja sen safetycarin ois saanu sieltä pois vaikkei olisi ollut viimenen kierros.
 

KL-petteri

Old Fart
Liittynyt
26.5.2008
Viestit
1393
Sijainti
On the Road
Pas..ja sääntöjä kun jää tulkinan varaa. Esim F-3:ssa on selkee SC-sääntö-> SC poituttua radalta ohittaa saa VASTA maalilinjan jälkeen, aika selkee eikä pitäs olla epäselvää.
 

Lunssila

Well-known member
Liittynyt
6.6.2008
Viestit
18206
Tossa lukee että SC tulee radalta, vaikka rataolosuhteet eivät sallisi kilpa-ajoa. Siks kai säännöt ei salli tilanteessa kilpa-ajoa. Tuskin edes olis päässyt ohi, jos Alonso olis ajanut kilpaa :eek:
Tiimeille tuli tieto, että "Track is clear", joten siitä voisi päätellä, että rataolosuhteet sallivat kilpa-ajon. Alonso myös tuli renkaat sudittaen Rascassesta ulos, joten aika tosissaan hänkin siinä ajoi.
 

IWE

Well-known member
Liittynyt
22.6.2004
Viestit
2963
Tiimeille tuli tieto, että "Track is clear", joten siitä voisi päätellä, että rataolosuhteet sallivat kilpa-ajon. Alonso myös tuli renkaat sudittaen Rascassesta ulos, joten aika tosissaan hänkin siinä ajoi.
Eikäkun kato Alonso suditteli suomalaisten Satander fanien iloksi.

Kuulemma olisi vielä voinut ohittaa Hamiltonin (ja ehkä kenties nousta jopa kärkeenkin saakka), mutta tiimi sanoi, että kilpailutilanne on jäädytetty, vaikka vihreää liputettiinkin. Todella uskottavaa, sillä vielä kilpailun jälkeenkin Dominokaali arvaili seuraavasti: "- Säännön pitäisi olla sellainen, että viimeisellä kierroksella ei voi ohittaa."

Tässä vielä nuo Alonson uhoamiset: http://www.mtv3.fi/urheilu/f1/uutiset.shtml/arkistot/f1/2010/05/1124498

Ja Dominokaalin epävarmalta kuulostanut ehkä/mahdollisti/kenties juupajaapa Alfonson hourailujen jatkoksi: http://www.mtv3.fi/urheilu/f1/uutiset.shtml/arkistot/f1/2010/05/1124476

:ahem:
 

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
8372
Sijainti
Vantaa
Voin olla aivan väärillä jäljillä tässä mutta eikö tiimiä olisi pitänyt rangaista?

Barcelonassa Ferrari sai sakot kun laittoivat Alonson liikkeelle liian aikaisin. Monacossa Schumi sai penaltin kun tiimi oli käskenyt yrittää ohitusta.

:confused:
Varikolta lähtiessä talli on paljon enemmän vastuussa tilanteesta, verrattuna ohitustilanteisiin. Varikolla kuljettajalla ei ole aikaa/mahdollisuutta kytätä peilejä. Ohitustilanteet sen sijaan minusta ainakin on selkästi kuskin ratkaisuja. Jos tuolle linjalle mennään, kaikki virheethän ajovirheitä poisluettuina on tallin, koska varmasti keskustelevat radiossa asiasta. Tässä voidaan vedota myös siihen, että kuljettajan täytyy tietää ja lukea säännöt.

Näin uudessa valossa, aika ihmeellinen rangaistus tuli Schumacherille. Eilen olin vielä sitä mieltä, että oikeutettu oli, mutten enää.
 

Hakkis

Hitain hämäläinen
Liittynyt
8.2.2004
Viestit
2450
Veikkaan, että vaikka esim. Webber olisi viimeisessä mutkassa rysäyttänyt ulos ja vienyt Kubican ja Vettelin samalla, niin jostain kumman syystä tulokset olisi määrätty edellisen kierroksen mukaan.

Kyllä kilpailun pitäisi saada jatkua viimeisille metreille asti, etenkin silloin kun SC-periodi on loppu ja vihreillä jatketaan kilpailua viimeiset metrit.
 

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
8372
Sijainti
Vantaa
Eikäkun kato Alonso suditteli suomalaisten Satander fanien iloksi.

Kuulemma olisi vielä voinut ohittaa Hamiltonin (ja ehkä kenties nousta jopa kärkeenkin saakka), mutta tiimi sanoi, että kilpailutilanne on jäädytetty, vaikka vihreää liputettiinkin. Todella uskottavaa, sillä vielä kilpailun jälkeenkin Dominokaali arvaili seuraavasti: "- Säännön pitäisi olla sellainen, että viimeisellä kierroksella ei voi ohittaa."

Tässä vielä nuo Alonson uhoamiset: http://www.mtv3.fi/urheilu/f1/uutiset.shtml/arkistot/f1/2010/05/1124498

Ja Dominokaalin epävarmalta kuulostanut ehkä/mahdollisti/kenties juupajaapa Alfonson hourailujen jatkoksi: http://www.mtv3.fi/urheilu/f1/uutiset.shtml/arkistot/f1/2010/05/1124476

:ahem:
Onko tuo "pitäisi" -muoto myös alkuperäisessä tekstissä vai pelkästään MTV3:lla? Enkä yhtään ihmettele, jos olisi käyttäneet kyseistä sanamuotoa. Kuten huomasitte, säännöt ovat aika sekavat.
 

Maco

Well-known member
Liittynyt
13.3.2009
Viestit
671
Monta kertaa nyt luettua näitä juttuja on se aika pienestä kiinni tuo viimeinen kierros. Periaatteessa ei tultu turva-auton perässä maaliin, vaikka se viimeisellä kierroksella pois tulikin, koska siellä tuli se "turva-auto tulee pois tällä kierroksella" ja "rata vapaa" + vihreät liput, kun olisi pitänyt tulla "tullaan turva-auton perässä maaliin" + keltaiset liput/SC. Eli eka tilanteessa ohittaminen sallittua ja toka tilanteessa ei ole sallittua. Whiting luuli vissiin antaneensa toka tilanteen käskyn, mutta ratavirkailijat toteutti ensimmäisen.

Ei tässä pitäis olla mitään epäselvää ohitus oli täysin sääntöjen mukainen ja rangaistus on selkeästi laiton, eiköhän tuo kumota. En ole schumi fani, mutta kyllähän tuo rangaistus on todella törkeä.
 

Nzap

Well-known member
Liittynyt
13.12.2008
Viestit
806
Sijainti
Wrocław
Monta kertaa nyt luettua näitä juttuja on se aika pienestä kiinni tuo viimeinen kierros. Periaatteessa ei tultu turva-auton perässä maaliin, vaikka se viimeisellä kierroksella pois tulikin, koska siellä tuli se "turva-auto tulee pois tällä kierroksella" ja "rata vapaa" + vihreät liput, kun olisi pitänyt tulla "tullaan turva-auton perässä maaliin" + keltaiset liput/SC. Eli eka tilanteessa ohittaminen sallittua ja toka tilanteessa ei ole sallittua. Whiting luuli vissiin antaneensa toka tilanteen käskyn, mutta ratavirkailijat toteutti ensimmäisen.

Ei tässä pitäis olla mitään epäselvää ohitus oli täysin sääntöjen mukainen ja rangaistus on selkeästi laiton, eiköhän tuo kumota. En ole schumi fani, mutta kyllähän tuo rangaistus on todella törkeä.
Jos turva-auto on radalla viimeisellä kierroksella, niin käytännössä sen perässä tullaan maaliin, ei ole väliä lähteekö se pois vai ei.
Vihreät liput tulivat esiin kuljettajien näkyville sanoakseen että turva-auto tulee pois (joka oli aika selvää koska oli viimeinen kierros).

Vähän epäselvää juu, rangaistus ei ollut törkeä, vaan oikeudenmukainen sääntörikkomuksesta.
 

speedman

race is in my head
Liittynyt
26.10.2008
Viestit
1288
Kyllähän tämä kisan loppu on selkeää,paitsi:
1. vihreää vaoa ei tosiaan laiteta mistään pääkonttorista (ainoastaan liputuspisteellä on oikea tieto, onko rata edessä vapaa). Valoa ei kuitenkaan olisi saanut laittaa vihreälle. Siis liputuspisteen kaveri teki virheen.
2. Schumin rangaistus on ihan kohtuuton, rikkeeseen (seurasi lippuja radalla) nähden.
Oikea lopputulos olisi ollut tilanteen palauttaminen ohitusta edeltäneeseen tilanteeseen. Jos Alonso olisi tiennyt, että tulee vihreä lippu JA saa ohittaa, Schumi ai tasan tarkkaan olisi ohi päässyt.
 

Hevimies

Hippaheikkien kuningas
Liittynyt
13.6.2005
Viestit
986
Sijainti
Savonlinna
(40.13) "If the race ends whilst the safety car is deployed it will enter the pit lane at the end of the last lap and the cars will take the chequered flag as normal without overtaking."
Aika selkeä juttuhan tämä sittenkin on kun joku kaivaa pykälät esille. :thumbup: Valitus ei millään tule menemään läpi.
 

APaksu

Well-known member
Liittynyt
19.1.2008
Viestit
1362
Aika selkeä juttuhan tämä sittenkin on kun joku kaivaa pykälät esille. :thumbup: Valitus ei millään tule menemään läpi.
no IWE kaivoi jo aika selkeän pykälän esiin

A green flag indicates that any previous danger has been attended to. The track is now clear, and drivers may proceed at racing speed and may again overtake. Green flashing lights are used in addition in modern races.

aika selvä juttu, että valitus tulee menemään läpi.
mikä siinä on niin vaikeaa ymmärtää?
tilanne on sama, kuin poliisi nappaisi sut liikenteessä kun olet ohittanut vihreän valo-opastimen ja laittaisi putkaan.
 

MS12

Well-known member
Liittynyt
1.7.2005
Viestit
630
Aika selkeä juttuhan tämä sittenkin on kun joku kaivaa pykälät esille. :thumbup: Valitus ei millään tule menemään läpi.
Eipä niin. Se, että Mersulla ei sääntöä tiedetty, ei asiaa muuta.
 

Timmyh

Formuloita vuodesta -98..
Liittynyt
23.2.2009
Viestit
2933
Sijainti
Tampere
Missäs Monacossa muuten menee tuo SC-linja?

Esitetäänpäs sellainen kuvitteellinen vertaus tuosta tilanteesta että kuski ajaa varikolle, ja kun lähtee stopilta varikon päässä palaa punainen valo. En muista miten se varikkosääntö pari vuotta sitten meni kun oli turva-auton aikana kauheata säätämistä se varikollemeno, mutta kuvitellaan että sääntöjen mukaan kuskia pitää odotuttaa jostakin syystä tietyn aikaa varikolla punaisella valolla, ennen kuin tämä saa luvan palata radalle. Noh, joku epähuomiossa tekee virheen ja antaa kuskille vihreän valon ja kuski lähtee liikkeelle. Kuskin olisi sääntökirjan mukaan pitänyt odottaa varikolla vielä vaikka 10 sekuntia. Noh, kuski saa rangaistuksen koska noudatti vihreää valoa.

Tilanne olisi sama, sääntökirja kieltää ohittamisen/liikkeellelähdön, mutta kuskille annetaan vahingossa vihreää valoa. Kilpakuskeilla on tapana reagoida tälläiseen, kuten Schumi teki ohittamalla. Minä en tuosta reilun päivän tutkimisen jälkeen löydä mitään virhettä Schumilta.
 
Viimeksi muokattu:
Ylös