Formula 1 - 2010 - São Paulo: Ennakko ja harjoitukset

mikæl

Well-known member
Liittynyt
28.7.2000
Viestit
6949
Sijainti
Tampere
Kyllä minua huolestuttaa.. Ja huolella... Ei Failonsolle pitänyt näin käydä, juuri harjoituksissa ongelmia. Nyt kun niitä ongelmia on tälle viikonlopulle ollut, niin eihän nyt tälle Hannu Hanhelle _voi_ tulla niitä ongelmia sitten ratkaisevemmilla hetkillä... :jaska:

Toivottavasti ei vaan käy pahinta mahdollista...

Siis oikeasti miettikää sitä, aargh! Asiaa ei voi edes ajatella... Että tuo lipevä, valehteleva, likainen mies sen sunnuntaina tekisi.

Kauhulla odotan sunnuntain kisaa.

EDIT: Pakko kyllä tehdä eräs asia mitä en olisi koskaan uskonut tekeväni, käydä lyömässä Failonson puolesta vetoa, ei harmita niin paljoa jos mies voittaa. Jos vaan lauantaina enää voi veikata, ei ole tuttuja nuo veikkauksen systeemit.
kymmen sijan lähtöruuturangaistus huomenna rauhoittaa kyllä sopivasti.
 

kurski

Oisko minkä tyyppistä ?
Liittynyt
6.10.2009
Viestit
18373
kymmen sijan lähtöruuturangaistus huomenna rauhoittaa kyllä sopivasti.
Jos lähtöruutu olisi kymmenes, niin varsinkin vesisateella sieltä voisi hyvinkin nousta ylöspäin(saada härdelliä aikaseksi ym), mutta ei mennä asioiden edelle katsellaan eka aika-ajot miten ne menevät.
 

Vertti

Well-known member
Liittynyt
16.3.2008
Viestit
1533
Sijainti
Helsinki
Ei se voi olla kymmenes, vaan parhaimillaan 11. ja todennäkösesti Red Bullien takana eli 13. Kyllä sieltä pystyy nousemaan, niinkun viime vuoden kisassa nähtiin, mutta se kyllä petais Red Bullin kaksoivoittoa aika vahvasti tehden Alonson viimesestä kilpailusta jo paljon vaikeamman.

Jotenkin mulla on kuitenkin fiilis, että jos joku tunaroi, niin se on kyllä RBR.
 

mustakaari

"Se on juurikin näin"
Liittynyt
15.1.2001
Viestit
6788
Sijainti
Rysälä
kymmen sijan lähtöruuturangaistus huomenna rauhoittaa kyllä sopivasti.
Kyllä minusta hienointa olisi nähdä Alonso juhlimassa maailmanmestaruutta ja taustalla nähtäisiin kuinka Massaa vietäisiin käsiraudoissa brasilialaiseen putkaan.
 

hippi

Well-known member
Liittynyt
13.4.2009
Viestit
2657
Mutta eikös ohut ilma vaadi vähentämään seosta mikä kuumentaa moottoria. Ainakin Andien ylittäjät sun muut vuoristoihin kiipeävät ajoneuvot hajoavat juuri ohuen ilman myötä. Semmosen ohjelman katselin taannoin.
James Allenin blogissa (kommentti 15) näyttää olevan aiheesta jotain keskustelua. Tietty ohuessa ilmassa moottoreiden tehot vähenevät, mutta tämän blogikommentti-keskustelun perusteella se ei välttämättä vaikuta moottoreiden rasitukseen. Jätän kuitenkin suosiolla lopulliset johtopäätökset teille asiantuntijoille.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Onko joku selvillä monesko kisa Alonsolla on samalla moottorilla? Tuon sivun mukaan (välilehti Engine cycle) Brasilia olisi jo Fernandon kahdeksannen moottorin viides kisa.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Hassua, en ole koskaan ajatellut Interlagosia korkean tai ohuen ilmanalan ratana. Onhan siinä meri suht lähellä. Nyt se sitten kuulemma on kalenterin korkeimmalla sijaitseva. Tosin kuinka selkeä se vaikutus on jossain vajaan 800 metrin korkeudessa?
 

Veidt

Well-known member
Liittynyt
19.11.2008
Viestit
3292
Onko joku selvillä monesko kisa Alonsolla on samalla moottorilla? Tuon sivun mukaan (välilehti Engine cycle) Brasilia olisi jo Fernandon kahdeksannen moottorin viides kisa.
Höpisevät omiaan. Mm. tuolla pekulointi-toikissa oli moottoritilanteista puhetta:

Felipe Massa: Jäljellä 2 yhdessä kisassa käytettyä mottoria.
Jenson Button: Jäljellä 2 yhdessä kisassa käytetty moottoria.
Lewis Hamilton: Jäljellä 2 yhdessä kisassa käytetty moottoria.
Mark Webber: Jäljellä 1 yhdessä kisassa käytetty moottori.
Sebastian Vettel: Jäljellä 1 yhdessä kisassa käytetty moottori.
Fernando Alonso: Jäljellä vain kahdessa kisassa käytettyjä moottoreita.
Eli minkä tahansa moottorin Alonso ottaa kisaan, se on koneen kolmas kisa.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Eli minkä tahansa moottorin Alonso ottaa kisaan, se on koneen kolmas kisa.
Myös F1.comin mukaan Alonso otti kahdeksannen käyttöön Monzassa, eli Korean on täytynyt olla sen moottorin neljäs kisa, koska rangaistusta ei ole tullut.

Jos Alonso ottaa Interlagosissa jonkin muun kuin Koreassa käytetyn koneen, siitä seuraa 10 lähtöpaikan rangaistus. Jo aiemmin kaudella käytettyä konetta kun ei saa käyttää rangaistuksetta kuin Abu Dhabissa.
 
Viimeksi muokattu:

Veidt

Well-known member
Liittynyt
19.11.2008
Viestit
3292
Myös F1.comin mukaan Alonso otti kahdeksannen käyttöön Monzassa, eli Korean on täytynyt olla sen moottorin neljäs kisa, koska rangaistusta ei ole tullut.

Jos Alonso ottaa Interlagosissa jonkin muun kuin Koreassa käytetyn koneen, siitä seuraa 10 lähtöpaikan rangaistus. Jo aiemmin kaudella käytettyä konetta kun ei saa käyttää rangaistuksetta kuin Abu Dhabissa.
Ei ei ei.. kyllä niitä kahdeksaa konetta saa edelleen vaihdella ihan miten haluaa. Ei siitä tule rangaistusta jos vaihtaa konetta kisojen välillä. Vasta siitä tulee rangaistus kun ottaa yhdeksännen koneen käyttöön.

Eli Alonso voi ajaa Interlagosin käytetyllä koneella, joka on sen kolmas kisa. Sitten vaihtaa taas eri koneen Dhabiin, joka on myöskin sen koneen kolmas kisa. Molemmat moottorit sisältyvät sallittuihin kahdeksaan moottoriin.

Samaa sanottiin F1.comin jutussa:

Used units are routinely brought back into service. Yes, they may have slightly less power and teams are likely to restrict track time during practice, but the recalled V8s are still usable. Ferrari’s Fernando Alonso has proved that - he used his last new engine at September’s Italian Grand Prix and has been eking out his stock of used, but fully functional, engines over the last three races - two of which he’s won.
Kyllä, Alonso otti kahdeksannen koneen käyttöön Monzassa, mutta on sen jälkeen käyttänyt muitakin vanhoja koneita kisoissa.
 

Veidt

Well-known member
Liittynyt
19.11.2008
Viestit
3292
Jo aiemmin kaudella käytettyä konetta kun ei saa käyttää rangaistuksetta kuin Abu Dhabissa.
Tuo Abu Dhabin sääntö jota muistelet tarkoittaa muistaakseni vain aika-ajon ja kisan välillä vaihdettuja koneita. Eli jos ajat aika-ajon ja kisan läpi samalla koneella, kaikki OK, voit käyttää konetta myöhemmin missä kisassa tahansa. Mutta jos joudut jostain syystä vaihtamaan koneen aika-ajon jälkeen, tämä kone putoaa pois pelistä ja sitä saa käyttää uudelleen vasta Abu Dhabissa.
 

really?

Well-known member
Liittynyt
5.4.2010
Viestit
379
Kyllä minusta hienointa olisi nähdä Alonso juhlimassa maailmanmestaruutta ja taustalla nähtäisiin kuinka Massaa vietäisiin käsiraudoissa brasilialaiseen putkaan.
Ei Massa ole taipuvainen väkivaltaisuuteen.

Kivaa, kun sunnuntaina saa jännittää kunnolla! Paras voittakoon :ahem:
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Höpisevät omiaan. Mm. tuolla pekulointi-toikissa oli moottoritilanteista puhetta:

Eli minkä tahansa moottorin Alonso ottaa kisaan, se on koneen kolmas kisa.
Jos 19 kisaa pitää selvittää 8 koneella, niin kaikkihan sitä joutuvat kolmannen kisan koneilla ajamaan, elleivät jo ole. Ferrari ehkä vähän useamman kisan kolmannella myllyllä, jos kauden alussa koneita meni oikeasti käyttökelvottomiksi.

Ne tietysti saattavat vielä hyötyä jotka ovat keskeyttäneet ensimmäisessä mutkassa, kuten esim. Hamilton. Mielenkiintoista olis tietää paremmin missä kisassa ja lauantain ajoissa on milläkin koneella ajeltu. Se lienee selvää että perjantain harjoituksia on jo keretty harjoittelemaan loppuunajetuilla myllyillä.
 

mikæl

Well-known member
Liittynyt
28.7.2000
Viestit
6949
Sijainti
Tampere
Kopsasin tuolta aiemmasta postauksestani. Kaikilla moottoreita lukumääräisesti riittää mutta vähän käytettyjen suhteen tilanne seuraava edellisen kisan jälkeen:

Felipe Massa: Jäljellä 2 yhdessä kisassa käytettyä mottoria.
Jenson Button: Jäljellä 2 yhdessä kisassa käytettyä moottoria.
Lewis Hamilton: Jäljellä 2 yhdessä kisassa käytettyä moottoria.
Mark Webber: Jäljellä 1 yhdessä kisassa käytetty moottori.
Sebastian Vettel: Jäljellä 1 yhdessä kisassa käytetty moottori.
Fernando Alonso: Jäljellä vain kahdessa kisassa käytettyjä moottoreita.

Eli varmuudella Alonsolla on kone, jolla on ajettu jo kahdessa kisassa. Paljonko ajettuja - ei tarina kerro.

Fernando Alonso:

Käyttänyt 8 moottoria

2 moottoririkkoa (Malesian kisa, Kiinan harjoitus)

Jäljellä kisoihin 3 kahdessa kisassa käytettyä moottoria

Felipe Massa:

Käyttänyt 9 moottoria

Ei moottoririkkoja

Jäljellä 2 yhdessä kisassa ja 1 kahdessa kisassa käytettyä moottoria.

– Ferrari teki varovaisuussyistä moottorivaihdon kummallekin kuljettajalleen jo Bahrainin aika-ajon jälkeen. Sääntöjen mukaan näitä vaihdettuja moottoreita saa käyttää enää vapaissa harjoituksissa tai Abu Dhabin kisassa. Alonsolta hajosi kone myös Kiinan harjoituksissa.

Sebastian Vettel:

Käyttänyt 8 moottoria

1 moottoririkko

Jäljellä 4 kahdessa kisassa käytettyä konetta sekä 1 yhdessä kisassa käytetty moottori, joka Bahrainista, minkä jälkeen sillä on ajettu vapaissa harjoituksissa.

Mark Webber:

Käyttänyt 8 moottoria

2 moottoririkkoa (Australian ja Turkin vapaissa harjoituksissa)

Jäljellä 3 kahdessa kisassa käytettyä konetta ja 1 yhdessä kisassa (Koreassa) käytetty moottori.
 
Viimeksi muokattu:

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Tuo Abu Dhabin sääntö jota muistelet tarkoittaa muistaakseni vain aika-ajon ja kisan välillä vaihdettuja koneita. Eli jos ajat aika-ajon ja kisan läpi samalla koneella, kaikki OK, voit käyttää konetta myöhemmin missä kisassa tahansa. Mutta jos joudut jostain syystä vaihtamaan koneen aika-ajon jälkeen, tämä kone putoaa pois pelistä ja sitä saa käyttää uudelleen vasta Abu Dhabissa.
Jep, noinhan se menee (piti tarkistaa). Vapaissa noitakin koneita on saanut käyttää, muttei aika-ajossa tai kisassa.
 

turssi

Well-known member
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
885
Hienolta nayttaa ja kuulostaa. Ekaa kertaa omin silmin naen F1-autoja.

Ferrarin punainen on yllattavan kirkas!

EDIT: Virginin neonoranssi amme on uskomattoman ruma! Renaultit eroaa edukseen hienolla keltaisellaan!
 
Viimeksi muokattu:
Ylös