Formula 1 - 2010 - Suzuka: Ennakko ja harjoitukset

jps

nimimerkkien jahtaaja
Liittynyt
17.11.2000
Viestit
31093
Sijainti
täällä
MM-taistelun kannalta kaikkein paras tuloshan olisi seuraavanlainen:

1. Button
2. Vettel
3. Hamilton
4. Alonso
DNF Webber

Silloin MM-tilanne olisi:

203 Alonso
202 Webber
202 Button
199 Vettel
197 Hamilton
Kyllä nyt Webber voisi olla sijoilla 8-10, ei se Alonso keulilla kiva olisi.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Kyllä nyt Webber voisi olla sijoilla 8-10, ei se Alonso keulilla kiva olisi.
Jokainen voi tietysti mielessään laskea Alonson sijoitukseksi minkä haluaa. Mutta ei se sitten niin jännittävää olisi antifernandisteillakaan, jos Alonso ei olisikaan niin paha uhka.
 

Razor

Well-known member
Liittynyt
12.10.2008
Viestit
1230
Red Bullille kaikki pisteet vaan ja Alonso keskeyttää. :thumbup:
 

VilleH

Banned
Liittynyt
24.6.2010
Viestit
2087
Sijainti
Kuopio
Red Bullille kaikki pisteet vaan ja Alonso keskeyttää. :thumbup:
samaa mieltä ! Viimeses kisas voidaan sit jännittää et viekä vettel vai webber mestaruuden. Muut voisi olla ulkona siihen messes jo taistosta. Pojille vapaat kädet ni saatas kunnon taisto aikaan ;D
 

paska jätkä

ja muutenkin hieno mies
Liittynyt
17.9.2009
Viestit
597
Hamiltonille en olisi toivonut enää ylimääräisiä vastoinkäymisiä, mutta kylläpä lämmitti mieltä nähdä kun kerrankin ajovirheestä rangaistaan. Toivotaan kisaankin vastaavia tilanteita. :thumbup:
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14197
Suzuka on todellinen kuljettajan rata ja tekninen rata joten saa nähdä miten käy. Huomenna on luvattu vesisadetta joten se sotkee entisestään tulevaa kilpailua. Kilpailuun on myös luvattu takavuosien tapaan Suzukan Sadetta eli kevyttä sadetta jota tulee ja välillä ei tule joka sekoittaa kilpailua sopivasti. Kostean radan todennäköisyys on melkoisen korkea. Lisäksi myös rengasvertailu on mielenkiintoista sillä Suzukan radan rengaskulutus riippuu kuljettajasta ja autosta ja radan pinnasta. Näin ainakin ennen oli.

D-seoksille Suzuka ei soveltunut hyvin vaikka Gerhard Berger onnistui vähän aikaa kaudella 92 olemaan radan nopein mies D-renkailla. Rata soveltui C tai B-seoksille paremmin ja A-seoksellakaan ei pomminvarmasti maaliin päässyt vaan kaikki riippui renkaiden kulutuksesta ja kestävyydestä ja polttoainelastista. Tänä päivänä ajetaan kovilla ja pehmeillä renkailla ja Suzukassa renkaiden kulutus riippuu kuljettajasta ja autosta ja polttoaineen määrästä. Varikkokäynneistä jos ajetaan kuivalla veikkaisin pehmeillä renkailla pysähdystä kierroksille 11-30 ja koville renkaille kierroksella 40 tai enemmän. Näin oli ainakin vanhoilla C ja A-renkailla. Joinakin vuosina C-rengas kului enemmän ja B-rengas vähemmän ja toisin päin mikä vain lisää kiinnostavuutta mahdollista kuivan kelin kilpailua kohden. Märällä kelillä Aika-ajossa voi käydä mitä vain ja kilpailussa varikkotaktiikasta tulee yleisempää. Sateella varikolla käy kuhina ja mahdolliset vaihdot menevät kierroksien 25-30 paikkeille.

Lopuksi Suzukan taika voi mahdollistaa yllätykset todella suuriksi. Aikanaan eräs Aguri Suzuki onnistui ajamaan Larroussen palkinnoille A-renkailla ja muutenkin huonolla autolla. Autossa oli lisäksi täysi tankki bensaa. Lisäksi Benettonin riskitaktiikka onnistui. Muiden kärkimiesten luottaessa C tai B-renkaisiin Benettonin miehet ottivat B-seokset ja vain 180 litraa bensaa tankkiin ja ajoivat maaliin asti. Patrese yritti samaa taktiikkaa, mutta 200 litran lasti teki tepposet ja tuhosi renkaat ja riski meni pieleen. Benettonin onnistui myös säästämään bensaa Mansellin ajaessa C-renkailla tuhatta ja sataa. Loput kärkikymmenikön miehet Nicola Larinista viimeiseen kuskiin asti käyttivät myös A-seoksia, mutta riski ei kannattanut samalla tavalla. Muut kuljettajat käyttivät B ja C-renkaita koska D-seokset olivat liian heikot Suzukan radalle. Mansell olisi luultavasti voittanut kilpailun mutta Ferrarin hevosvoimat särkivät vaihdelaatikon.
 

Pahkasika

Well-known member
Liittynyt
12.1.2008
Viestit
2319
Sijainti
Oulu
Sataa sataa ropisee... saas nähdä miten paljon ajamista tullaan näkemään.
 

Joppe_001

Well-known member
Liittynyt
1.11.2003
Viestit
3764
Sijainti
Tois pual jokkee
Kristian Hööner sanoo, että vesikelin renkaiden vähyys lienee se suurin rajoitin kierrosten määrässä.
 

Pahkasika

Well-known member
Liittynyt
12.1.2008
Viestit
2319
Sijainti
Oulu
Aika-ajot jätetään kyllä ajamatta tällaisissa oloissa. Toivottavasti perutaan reilusti eikä tule Brasilian kaltaista odottamista.
 

Joppe_001

Well-known member
Liittynyt
1.11.2003
Viestit
3764
Sijainti
Tois pual jokkee
Aika-ajot jätetään kyllä ajamatta tällaisissa oloissa. Toivottavasti perutaan reilusti eikä tule Brasilian kaltaista odottamista.
Voipi olla. Ainoastaan Alguersuari ja Glock ovat saaneet ajan. Kärkipaikka irtoaa huimalla 1.55,9 noteerauksella...:eek!:

Kokoajan sataa lisää, ja pahin on vissiin vielä tulossa.
 

Pahkasika

Well-known member
Liittynyt
12.1.2008
Viestit
2319
Sijainti
Oulu
STR oli kyllä pelimiespäällä kun lähettivät pojat vetämään starttiharkan loppuun :alppu:
 

Murre

Well-known member
Liittynyt
28.3.2008
Viestit
880
Ei kyllä ehkä olisi tämän takia kannattanut herätä... :alppu: Joka tapauksessa, toivottavasti olosuhteet paranevat sen verran, että aika-ajot saadaan ajettua.
 

Kimika_

Well-known member
Liittynyt
23.10.2006
Viestit
1028
Sijainti
Larkwater
Joo oli kyllä aika turha herätä näin aikasin, saa nyt nähdä miten tuon aika-ajon kanssa käy. Tulispahan ainakin täysin sekainen lähtöjärjestys :dunno:
 

Jeeves

Well-known member
Liittynyt
19.2.2004
Viestit
2520
Ainahan sitä voi painaa pään takaisin tyynyyn. Paikalla oleville faneillehan aika-ajon siirtyminen olisi kurja juttu jos mikä.
 
Ylös