Formula 1 - 2010 - Suzuka: Ennakko ja harjoitukset

Renngeist

Soldiers of Antisthenes
Liittynyt
24.4.2009
Viestit
18077
Sijainti
Syylien välissä
2010年日本グランプリ
演習​

ここでは、再び日陰で世界の自転車です。のs -ベンドの数が無限の図八字型軌道。おそらく運転は、(そして挑戦)結構ですレースは必ずしもかなり得るためにエキサイティングなされていません。 グーグル の翻訳



Aikataulu:
Pe 8.10. 0400 Harjoitukset 1 (90 min)
Pe 8.10. 0800 Harjoitukset 2 (90 min)
La 9.10. 0500 Harjoitukset 3 (60 min)

Strategisia faktoja:
Rakentaminen valmistunut: 1962
Ensimmäinen f1-kilpailu: 1.11.1987
Peruskorjattu:
Voittajia: 11
Kilpailuja: 21
Kilpailuvuodet: 2008-
Sopimus kisoista: 2011 asti
Pääsponsori: Fuji Television
Pituus: 5 807
Kierroksia kilpailussa: 53
Kisapituus: 307 573 km
Voittaja 2009: Sebastian Vettel (RBRR) 1h 28m 20.443s
Aika-ajojen nopein 2009: Sebastian Vettel (RBRR) 1:30.341
Paalupaikka 2009: Sebastian Vettel (RBRR) 1:32.160
Rataennätys: Kimi Räikkönen (McLaren-Mercedes) 1:31.540 (2005)

Ratakartat:

Wikipedia

Ilmakuva

Sää
http://foreca.fi/Japan/Suzuka

Lippu:













No ei vaiskaan, toi on niitten oikea lippu:


MTV3:n rataesittely:
Suzukan perinteikäs ja vauhdikas rata lukeutuu kuljettajien suosikkeihin, eikä syyttä: 5,8 kilometrin pituiselle kahdeksikon muotoiselle radalle mahtuu nopeita mutkayhdistelmiä ja korkeuseroja.

Japanin GP järjestettiin Toyotan omistamalla Fujin radalla vuosina 2007 ja 2008. Suzukan ja Fujin oli tarkoitus alkaa vuorotella kisaisäntinä, mutta Toyotan vetäydyttyä formula ykkösistä näyttää siltä, että Suzuka toimii jatkossa jälleen Japanin GP:n pysyvänä kotipaikkana - monien riemuksi.

Suzuka valmistui Hondan testiradaksi vuonna 1962. Radan on suunnitellut hollantilainen John Hugenholz, jota voi pitää oman aikansa Hermann Tilkenä. Hugenholzin käsialaa ovat myös Jaraman, Zolderin ja Zandvoortin radat, joita tosin ei ole 1980-luvun jälkeen enää F1-kalenterissa nähty. Rata-alueen yhteydessä on huvipuisto, jonka maailmanpyörä on radan tunnetuin maamerkki.

Oikeiden ajolinjojen löytäminen radan alkuosan mutkayhdistelmiin vaatii paljon kokemusta. Jyrkkenevä "lusikkamutka" ja sen jälkeinen huippunopea 130R-mutka lukeutuvat MM-sarjan haastavimpiin kurveihin. Kierroksen päättävä shikaani on ehkä paras ohituspaikka. Pääsuorallakin ohittaminen on mahdollista, minkä Kimi Räikkönen todisti vuonna 2005 ohittaessaan Giancarlo Fisichellan viimeiselle kierrokselle lähdettäessä. Räikkönen nousi tuolloin voittoon 16. lähtöruudusta.

Suzukan radalla on vuosien varrella ratkaistu useita maailmanmestaruuksia ja nähty värikkäitä tapahtumia. Pidempään formula ykkösiä seuranneiden mieliin ovat jääneet Ayrton Sennan ja Alain Prostin vuosina kolarit 1989 ja 1990. Ensimmäisenä vuonna McLaren-tallikaverusten autot osuivat toisiinsa Suzukan radan shikaanissa, ja Sennan hylkäyksen jälkeen Prost julistettiin mestariksi. Seuraavana vuonna brasilialainen maksoi kalavelkoja takaisin ja puski Ferrarille siirtyneen Prostin ulos radalta ensimmäisessä mutkassa.

Suzukassa vietettiin sinivalkoisia mestaruusjuhlia 1998 ja 1999 Mika Häkkisen varmistaessa Japanissa molemmat maailmanmestaruutensa.
 
Viimeksi muokattu:

kouvotsvoni

Banjottu
Liittynyt
30.1.1999
Viestit
89969
Sijainti
Corsica
*äh kisan nimi korjattu*

Taas uhkaa jäädä F1-viikonloppu näkemättä, mutta kova on yritys, jotta ainakin kisan ehtisi livenä näkemään.
 

Renngeist

Soldiers of Antisthenes
Liittynyt
24.4.2009
Viestit
18077
Sijainti
Syylien välissä
Harjoitusten tulokset

Tähän voi sitten joku aamuvirkku/iltamyöhäinen mode editoida harkkojen tulokset

FP1
Koodi:
[b]Pos  Driver         Car                   Time       Gap    Laps[/b]
 1.  Vettel         Red Bull-Renault      1:32.585            23
 2.  Webber         Red Bull-Renault      1:32.633  + 0.048s  23
 3.  Kubica         Renault               1:33.129  + 0.544s  23
 4.  Sutil          Force India-Mercedes  1:33.639  + 1.054s  13
 5.  Hamilton       McLaren-Mercedes      1:33.643  + 1.058s  9
 6.  Barrichello    Williams-Cosworth     1:33.677  + 1.092s  21
 7.  Hulkenberg     Williams-Cosworth     1:33.707  + 1.122s  24
 8.  Schumacher     Mercedes              1:33.739  + 1.154s  20
 9.  Heidfeld       Sauber-Ferrari        1:33.791  + 1.206s  23
10.  Rosberg        Mercedes              1:33.831  + 1.246s  9
11.  Massa          Ferrari               1:33.929  + 1.344s  25
12.  Button         McLaren-Mercedes      1:34.042  + 1.457s  19
13.  Alonso         Ferrari               1:34.169  + 1.584s  23
14.  Kobayashi      Sauber-Ferrari        1:34.271  + 1.686s  19
15.  Petrov         Renault               1:34.373  + 1.788s  24
16.  Liuzzi         Force India-Mercedes  1:34.379  + 1.794s  21
17.  Buemi          Toro Rosso-Ferrari    1:34.991  + 2.406s  26
18.  Alguersuari    Toro Rosso-Ferrari    1:35.684  + 3.099s  22
19.  Kovalainen     Lotus-Cosworth        1:36.949  + 4.364s  25
20.  Glock          Virgin-Cosworth       1:37.329  + 4.744s  17
21.  Trulli         Lotus-Cosworth        1:37.388  + 4.803s  23
22.  D'Ambrosio     Virgin-Cosworth       1:37.778  + 5.193s  23
23.  Senna          Hispania-Cosworth     1:38.814  + 6.229s  28
24.  Yamamoto       Hispania-Cosworth     1:39.443  + 6.858s  26

All timing unofficial

FP2
Koodi:
[b]Pos  Driver         Team                  Time              Laps[/b]
 1.  Vettel         Red Bull-Renault      1:31.465            31
 2.  Webber         Red Bull-Renault      1:31.860  + 0.395   29
 3.  Kubica         Renault               1:32.200  + 0.735   32
 4.  Alonso         Ferrari               1:32.362  + 0.897   34
 5.  Massa          Ferrari               1:32.519  + 1.054   35
 6.  Button         McLaren-Mercedes      1:32.533  + 1.068   28
 7.  Petrov         Renault               1:32.703  + 1.238   32
 8.  Schumacher     Mercedes              1:32.831  + 1.366   27
 9.  Sutil          Force India-Mercedes  1:32.842  + 1.377   26
10.  Hulkenberg     Williams-Cosworth     1:32.851  + 1.386   26
11.  Rosberg        Mercedes              1:32.880  + 1.415   26
12.  Kobayashi      Sauber-Ferrari        1:33.471  + 2.006   31
13.  Hamilton       McLaren-Mercedes      1:33.481  + 2.016   8
14.  Barrichello    Williams-Cosworth     1:33.564  + 2.099   16
15.  Heidfeld       Sauber-Ferrari        1:33.697  + 2.232   33
16.  Buemi          Toro Rosso-Ferrari    1:34.005  + 2.540   32
17.  Alguersuari    Toro Rosso-Ferrari    1:34.055  + 2.590   37
18.  Liuzzi         Force India-Mercedes  1:34.310  + 2.845   33
19.  Kovalainen     Lotus-Cosworth        1:36.095  + 4.630   37
20.  Trulli         Lotus-Cosworth        1:36.333  + 4.868   33
21.  di Grassi      Virgin-Cosworth       1:36.630  + 5.165   28
22.  Glock          Virgin-Cosworth       1:36.834  + 5.369   28
23.  Senna          HRT-Cosworth          1:37.352  + 5.887   33
24.  Yamamoto       HRT-Cosworth          1:37.831  + 6.366   34

All Timing Unofficial
 
Viimeksi muokannut moderaattori:

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Se on näköjään Wikipedia eri mieltä mutkien numeroinnista kuin tuo ylläoleva ratakartta ja f1.com. Wikipedia numeroi Spoonin vain yhdeksi mutkaksi. Eli kun moottorirataketjussa mainitsin mutkan 14 olevan 130R, niin ei sitten välttämättä olekaan näin, vaan turva-aluemuutokset olisikin tehty Spooniin.
 

Renngeist

Soldiers of Antisthenes
Liittynyt
24.4.2009
Viestit
18077
Sijainti
Syylien välissä
Se on näköjään Wikipedia eri mieltä mutkien numeroinnista kuin tuo ylläoleva ratakartta ja f1.com. Wikipedia numeroi Spoonin vain yhdeksi mutkaksi. Eli kun moottorirataketjussa mainitsin mutkan 14 olevan 130R, niin ei sitten välttämättä olekaan näin, vaan turva-aluemuutokset olisikin tehty Spooniin.
Wikipediassa on kahdenlaisia karttoja, toinen on tuossa, ja toisessa on nimenomaan yhtenä osana. Hmmmh. Ilmeisesti piirtäjät laittaa noi mutkat ihan oman maun mukaan. :doubtful:

Mutta jos F1com on sitä mieltä, että kaksi mutkaa on, joten luottaisin siihen (vaikkei niidenkään kartat mitään jumalan totuuksia tietenkään ole)
 

Pahkasika

Well-known member
Liittynyt
12.1.2008
Viestit
2319
Sijainti
Oulu
Ekin höpinät alkavat näköjään 30s ensimmäisen harjoituksen alkamisen jälkeen... vai että Lotus teki sopparin Renault'n kanssa :eek:

Suzuka! Uuh lääh. Katsojia jo tuplasti enemmän kun Abu Dhabeissa ja muissa vinkuintioissa :thumbup:
 

Pahkasika

Well-known member
Liittynyt
12.1.2008
Viestit
2319
Sijainti
Oulu
Kobayashi näköjään ensimmäinen kuski, joka testasi Degnerin uusitun kanttarin. Näytti toimivan :alppu:
 

Pahkasika

Well-known member
Liittynyt
12.1.2008
Viestit
2319
Sijainti
Oulu
Päättyiköhän Hamiltonin mm-taisto tuohon virheeseen? Mäkillä ei liene noita uusia osia varalla, joten vanha paketti käytössä loppuviikonlopun. Ellei sitten Buttonille tehdä "webbereitä".
 

kurski

Oisko minkä tyyppistä ?
Liittynyt
6.10.2009
Viestit
18371
Alex Wurz toimii Japanin GP-tuomaristossa kuljettajapuolen asiantuntijana.
 

Sam the Man

Registered Yes-man
Liittynyt
21.9.2009
Viestit
1351
Taas kuskin rata ja kuten Spassa Lonso on ihan lapanen. :ahem:
 

Coni

Well-known member
Liittynyt
8.10.2007
Viestit
994
Button paikkasi hanskalla aika näyttävän ulosajon, huh huh!

Video katsottavissa ilmaiseksi katsomossa..
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Button paikkasi hanskalla aika näyttävän ulosajon, huh huh!

Video katsottavissa ilmaiseksi katsomossa..
Jollei tuo ole vuosikymmenen seivaus niin mikä sitten :eek!:

Degnerhän on vielä vaikeampi paikka kuin viime vuonna. Luottivatkohan kuskit siihen, että uudistuksen jälkeen tuohon paikkaan voisi laskea enempi reikä päässä?
 

Joppe_001

Well-known member
Liittynyt
1.11.2003
Viestit
3764
Sijainti
Tois pual jokkee
Kävi miten kävi, niin Red Bull ei tämän vuoden mestaruutta voita. Se joko ottaa sen, tai häviää sen. Noin nopealla autolla pitäisi olla jo pitkällä karkumatkalla.:thumbdown
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13717
Kävi miten kävi, niin Red Bull ei tämän vuoden mestaruutta voita. Se joko ottaa sen, tai häviää sen. Noin nopealla autolla pitäisi olla jo pitkällä karkumatkalla.:thumbdown
Paras tiimi voittakoon :)
Tiimiin kuuluu vähän kaikkea.
 

mikæl

Well-known member
Liittynyt
28.7.2000
Viestit
6949
Sijainti
Tampere
Johan on kinkkinen viikonloppu mestariskandidaattien osalta.

Buttonin saumat käyvät jo epätodennäköisiksi. Niin kauan on hänen voitoistaan jo kulunut. Mutta rooli on tärkeä - etenkin jos Hamilton onnistuu kärjessä. Button saanee nyt uuden takasiiven myötä myös ohjaustuntumaansa paremmaksi.

McLaren sanoi panostavan extrasti Japanin kisaan, mutta Hamiltonin kanssahan viikonloppu alkoi surkeasti. Ja tällä mustalla hevosella ei ole varaa enää jäädä kärjestä. Vielä vähemmän jos loppukauden kisoista yksi jää pois. Mac on nyt remontoinut tähän kisaan etu- ja takasiipeään sekä F-putkeaan joten viikonloppu voi mennä monella tapaa. Kumpikin mac -kuski on kuitenkin veitsen terällä kärkipaikan saavuttamisen suhteen.

Webber - koska hänen allaan on Red Bull - on vahvimmin mukana mm-tittelin voittamisessa. Ja koska sijaitsee niukasti sarjan kärjessä. Webber tekee varsin varmaa ja tasaista työtä - kunhan Vettel ei ole rinnalla ajamassa. Vaikea veikata Webberin loppukisoista. Varmuus ja RB on hyvästä, mutta ajajien radoilla se hienoinen intohimo saattaa ratkaista.

No sitähän Vetteliltä löytyy. Itseasiassa hänen olisi jo likimain pitänyt varmistaa mestaruutensa mutta aivan toisin on käynyt. Hermoilua, epäonnea, tunteiden karkailua, tallin taktiikkahaparointia. Kauden nopein ( aika-ajot ) kuski kurkottaa kovin kaukaa kärkeen ja Japani on ratkaisevassa roolissa. Paalulle ja karkuun - vähempää ei voi odottaa ja siitähän paineet syntyvätkin. Pieni ripaus sulkapallokaverin jäätävää asennetta olisi tarpeen. Varsinkin jos kuten voi veikata - Red Bullit on eturivissä.

Alonso onkin kinkkinen juttu arvioitavaksi. Eikä vähiten sen takia, että on niin perusteellisen vastenmielinen tyyppi noin henkilökohtaisesti koettuna. Pienimuotoisia painajaisia voi nähdä Alonson voitonkin ennusteena koska edelle ehtivät voivat mokata niin monella tapaa. Alonso puolestaan mokaili kauden alussa niin paljon, että on nyt altavastaajan asemassa yks kaks kisoissa mukana. Japanin rata vaatii kylläkin nopeiden kurvien ajotaitoa joten helppoa Alonsolle ei tule. Alonson on myös selvitettävä kauden loput kisat kahdella käytetyllä moottorilla. Toisaalta Ferrari-auton iskukykyä on vaikea arvioida kun kakkoskuski laahustaa missä laahustaa ja ykkösen taitotaso jää hieman arvuutteluksi tasaisten suoritusten puutteessa. Mutta mitä Red Bulliin tulee - niin Alonson kuin tallinkin taktiikkapuoli tuntuu juuri nyt olevan paremmin hallussa punaisilla kuin juomamiehillä. Jos taas sataa - en jaksa Alonson ajokykyihin uskoa.

Massa - ei toki mukana mestaruuskisassa paitsi renkinä. Tietenkin hyödytön jos on kaikkien edellä mainittujen takana. Massa ei halua Rubeniksi mutta onko näillä haluilla merkitystä. Pahimmillaan Massa kisaa juuri Alonsoa vastaan. Jos kisaan päästään erikoispehmeillä niin kieltämättä Massalla on niitä viimeisiä itsetunnon kohotuksen tilaisuuksia ja ratakin antaa siihen edellytyksiä.

Jos Massa olisi mukana pistekisoissa niin tilanne Ferrarillakin olisi aivan toinen. Massalla olisi aivan toisenlaiset kortit jopa Alonson auttamiseksi. Uskallanpa väittää, että tämä kakkoskuskiasetelma kusee jo nyt.
 

Kimika_

Well-known member
Liittynyt
23.10.2006
Viestit
1028
Sijainti
Larkwater
Vahvalta taas näytti Red Bullit ja Kubicakin näytti olevan hyvässä vauhdissa.

Ilmeisesti just alkanut sataa Suzukassa. Saa nähdä kestääkö huomiseen ja aika-ajoon asti, niin kuin säätietoituksissa oli ennustettu. Jos kestää, niin jännältä näyttää.
 
Ylös