Formula 1 - 2012 - Kiina: Kisa

Mikko_A

Työtön.
Liittynyt
13.8.2001
Viestit
6257
Mutta sanokaapa miten f1-talli ei tiedä, että paljon renkaat kestää? :D Räikkönenhän sano että nyt ainaki tiedämme paljon nämä kestää. Eiks ne harjotuksissa testaa noita pitkiä vetoja sitten? Vai oliko niin että nuo rengasmäärät on rajattu perjantaista asti?

Muutenki minusta tää rengaspelleilly on jotenki huvittavaa. Rajattu määrä ja on tuommosta hiplausta että ykski ajettu kierros ratkaisee jne. Ja on eri seoksia ja plaaplaa. Yhden tyypin seos koko kaudeksi joku superkova, joka kestää 1000 kilsaa :D ja sillä on ajettava yks viikonloppu.
 
Viimeksi muokattu:

speedman

race is in my head
Liittynyt
26.10.2008
Viestit
1317
Mutta sanokaapa miten f1-talli ei tiedä, että paljon renkaat kestää? :D Räikkönenhän sano että nyt ainaki tiedämme paljon nämä kestää. Eiks ne harjotuksissa testaa noita pitkiä vetoja sitten? Vai oliko niin että nuo rengasmäärät on rajattu perjantaista asti?
Kyllä siinä on kuskillakin osansa. Ai, pitäisi varikomuurilta tiirlailla kulutuspintakoloja paljonko on pintaa jäljellä, jokos kohta lipsuu...

Muutenki minusta tää rengaspelleilly on jotenki huvittavaa. Rajattu määrä ja on tuommosta hiplausta että ykski ajettu kierros ratkaisee jne. Ja on eri seoksia ja plaaplaa. Yhden tyypin seos koko kaudeksi joku superkova, joka kestää 1000 kilsaa :D ja sillä on ajettava yks viikonloppu.
Oletkoan tosissasi. Eli palattaisiin takaisin siihen samaan jonossa ajeluun kuin oli viimeiset 15 vuotta. Tainnut unohtua, vai olitko silloin vielä vaipoissa?
Jengi postailee myös wanhoja pätkiä, jossa mestarillinen Keke tekee ilmiömäisiä ohituksia. Unohtuu vaan siinäkin, että jollakin on renkaat loppu, toisella ei :wink:
 

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
Ai, pitäisi varikomuurilta tiirlailla kulutuspintakoloja paljonko on pintaa jäljellä, jokos kohta lipsuu...
Ei, vaan että tiedetään etukäteen montako kierrosta rengas kestää. Siis etukäteen, enne kisaa. Jos tietää, niin siitä on paljon etua eikö niin? No kannattas tietää, se tieto kaiketi on saatavilla, ainakin jollakin hajontavälillä..

Mercedes ainakin tiesi. (joten pulinat pois siitä ettei VOI tietää ku lämpötila muuttu 2 astetta)
 

space

Well-known member
Liittynyt
25.8.2009
Viestit
67
Sijainti
espoo
Kiinan kisa oli kyllä parasta mahdollista viihdettä ihan loppuun saakka. Erot olivat niin pienet että kohta F1 muistuttaa GP2:sta, mitä se kaikkine tiukkoine sääntöineen jo nykään melkein onkin. Parempi kuitenkin kuin ne vanhan ajan kisat Häkkisen aikoihin, jolloin kaksi huipputiimiä oli omalla kierroksellaan ja muut kaukana takana varvattuina. Kimi-juna oli ihan uutta spektaakkelia ja täytyy toivoa että Lotus tajuaisi antaa hänelle nyt kolme stoppia, ettei vastaava toistuisi. Sit ei muuta kuin Nico ja Schumi kärkikahinoihin, niin on tasaisin kausi tiedossa ties koskaan.
 

Betelgeuze

Well-known member
Liittynyt
27.2.2006
Viestit
557
Niin. Joskus vuosituhannen vaihteessa oli selvästi muita edellä oleva kärki ja tiukasti taisteleva keski - ja loppujoukko. Nykyään tilanne on kääntynyt aika lailla täsmälleen toisin päin. Kärkipää on tasainen ja hännillä on muutama selvästi erottuvasti heikompi.
Omalta kannaltani nämä tilanteet eivät kiinnostavuuden kannalta eroa juurikaan toisistaan, mutta suuri yleisö varmaan tykkää seurata juurikin kärjen taistelua mieluummin.

Kiinan kisa oli kyllä taktiikoiden osalta aika mielenkiintinen. Tajusin vasta noin 15 kierrosta ennen maalia, että Räikkönen todellakin yrittää ajaa maaliin asti näillä renkailla. Tällaisia kisoja lisää.
 
Viimeksi muokattu:

Alien Eel

Well-known member
Liittynyt
7.2.2011
Viestit
401
Oikein viihdyttävä kisa oli, toivottavasti jatkuu samanlaisena Bahrainiin. Ettei koko kisan jännin tapahtuma ole kun Massa tai Kartingkeijo ajaa johonkin mielenosoitusplakaattiin. Nuo renkaat ovat mielestäni oikein mahtava juttu, kerrankin näki mitä se ns. Drop-off (miten sitten ikinä kirjoitetaankaan) vaikuttaa ihan käytännössä, kun Räikköseltä ja Vetteliltä suli alta. Vettel tosin ei tehnyt vastaavaa virhettä kuin Räikkönen joten ei tipahtanut ihan niin montaa sijaa.

Ja tuosta Räikkösen taktiikasta. Uskooko joku oikeasti että Räikkösen tehdessä pysähdyksen samoihin aikoihin kuin vaikka Massa (jonka vuoksi tuo juna tavallaan saatiin kokoon) olisi Kimi sijoittunut jonnekkin korkeammalle kuin Massa? Ehkä, mutta Kimin pysähdyshän olisi tullut vasta myöhemmin. Eli vähemmän aikaa ohittaa. Massahan sijoittui Räikkösen edelle lopputuloksissa, mutta se nyt on aika yhdentekevää.
 

Mikko_A

Työtön.
Liittynyt
13.8.2001
Viestit
6257
Kyllä siinä on kuskillakin osansa. Ai, pitäisi varikomuurilta tiirlailla kulutuspintakoloja paljonko on pintaa jäljellä, jokos kohta lipsuu...



Oletkoan tosissasi. Eli palattaisiin takaisin siihen samaan jonossa ajeluun kuin oli viimeiset 15 vuotta. Tainnut unohtua, vai olitko silloin vielä vaipoissa?
Jengi postailee myös wanhoja pätkiä, jossa mestarillinen Keke tekee ilmiömäisiä ohituksia. Unohtuu vaan siinäkin, että jollakin on renkaat loppu, toisella ei :wink:
Noh lähinnä tarkoitin että kait niillä pitäis olla faktatietoa että voidaan laskea että nämä ei tule kestään kierrosmäärää X. vaan sen ja sen verran. Eli ei voida vetää noin pitkään. IHmetytti vain tuommonen "katotaan kestääkö taktiikka" Sitä ajoin takaa, että LUULIS kait että niillä on edes joku haju kestoista.

-

Ei en ollut vaipoissa ja ei en kaipaa sitä jonossa ajelua. En vain pidä tämmösestä keinotekoisesta tilanteiden luomispaskasta. Kers, avautuvat takasiivet, tahallaan paskat renkaat yms yms. Saadaanhan renkailla "tilanteita" aikaseksi ja jotain yllätyksiä. Mutta edelleenki kilpaa ajamisen pitäisi ratkaista, eikä se että renkaat on yks suuri lottopeli aina. Nythän tuloksen ratkaisi kimin kohdalla paska rengastaktiikka. Ja yleensäkki tuo rengasspedeily: Jooh radan lämpö laski asteen. Ei enää toimi tää rengas. Huuu huuuu.... Saturnuksen renkaat oli väärässä asennossa. Renkaat ei tykänny. Ei pysty ajaa lujaa. Tai no kai ajan tässä takaa sitä että renkaiden pitäs olla ns idioottitoimivia tyhmiä kumimöykkyjä jotka pelaa kelissä ko kelissä samalla lailla. Eikä tämmöstä että niillä on herkkä sielunelämä ja ne pitää peitellä vuoteeseen että ne toimii taas aamulla. PLaah


Sen sijaan moottoreiden kehityksen jäädyttäminen ja aerodynamiikan rajoittaminen ovat jees. Ja tässä se suurin syy miks on niin tasaista. Ja se että ei tehdä suuria muutoksia sääntöihin vuosiin, niinku nyt ei olla tehty, niin hitaammat tiimit kerkeää kehittää myös pakettinsa kilpailukykyseksi, eikä rahatiimit saa merkittävää etua. Aerojuttuihin vain entistä tiukempi seula ja säännöt ja sama moottoreihin. Lisäksi myös se että lyödään sääntöjä lukkoon pitkäksi aikaa. Sieltä se tasasuus ja tilanteet alkaa tulee itestään kun kaikilla on mahdollisuus kehittää hyvä kalusto ja ottaa muita tiimejä kkiinni pitkässä juoksussa.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
En vain pidä tämmösestä keinotekoisesta tilanteiden luomispaskasta. Kers, avautuvat takasiivet, tahallaan paskat renkaat yms yms. Saadaanhan renkailla "tilanteita" aikaseksi ja jotain yllätyksiä. Mutta edelleenki kilpaa ajamisen pitäisi ratkaista, eikä se että renkaat on yks suuri lottopeli aina.
Täytyy kuitenkin muistaa, että kun ylistetään esim. 80-luvun kilvanajoa, niin se pohjautui pitkälti juuri siihen, että renkaat ja jarrut menettivät tehoaan ja voimasuhteet muuttuivat kisan aikana. Ja käytössä oli turbobuustia ja kierrosrajoittimen pois päältä ottamista.

Keinot ovat nyt toiset, mutta yhtä lailla kyse on loppujen lopuksi samasta asiasta: kuskien ja tallien tulee tehdä paras mahdollinen suoritus annetuilla säännöillä ja olosuhteilla. Vielä muutama vuosi sitten muuttujia oli vähemmän ja kisat sen myötä huomattavasti tylsempiä. Startin jälkeen voittaja oli suurella todennäköisyydella jo tiedossa.
Lisäksi myös se että lyödään sääntöjä lukkoon pitkäksi aikaa. Sieltä se tasasuus ja tilanteet alkaa tulee itestään kun kaikilla on mahdollisuus kehittää hyvä kalusto ja ottaa muita tiimejä kkiinni pitkässä juoksussa.
Suunnittelijat hyödyntävät nykyään niin tehokkaasti porsaanreiät, että sääntöjä on pakko muuttaa vuosittain. Jo siksikin, ettei autoista tule liian nopeita.
 

Loko

Ajatusrikollinen
Liittynyt
27.5.2011
Viestit
1325
Sijainti
Tampere
Mutta edelleenki kilpaa ajamisen pitäisi ratkaista, eikä se että renkaat on yks suuri lottopeli aina. Nythän tuloksen ratkaisi kimin kohdalla paska rengastaktiikka.
Ei se ole lottoa, jos paskarengastaktiikka ratkaisi. Ei lotossa voi taktikoida.
 

Maco

Well-known member
Liittynyt
13.3.2009
Viestit
671
-

Nythän tuloksen ratkaisi kimin kohdalla paska rengastaktiikka.
Olis voinu onnistuessa ratkaista toiseen suuntaan, jos kaikilla olis ollut yhtä hyvät renkaat maaliin olis tultu pitkälti järjestyksessä kaks mäkki, kaks mersua, kaks redbullia, kaks lotusta...
 
Ylös