Formula 1 - 2012 - Kiina: Kisa

sukankuluttaja

Vettelin etusormi
Liittynyt
24.7.2011
Viestit
30
Pitäisikö huolestua tuosta, että Kimi jumittui Massan taakse, eikä mennyt/päässyt ohi. Olikohan renkaiden säästämistä vai eikö vain kulkenut?
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Pitäisikö huolestua tuosta, että Kimi jumittui Massan taakse, eikä mennyt/päässyt ohi. Olikohan renkaiden säästämistä vai eikö vain kulkenut?
Suoranopeus ei riittänyt tai sitten takasuoraa edeltävällä osuudella oli ongelmaa ajon kannalta..

formula1.com sanoi:
I was stuck behind Felipe (Massa) for quite a while and couldn’t get past as I wasn’t fast enough in the right parts of the track to make a move.
 

Loko

Ajatusrikollinen
Liittynyt
27.5.2011
Viestit
1325
Sijainti
Tampere
Pitäisikö huolestua tuosta, että Kimi jumittui Massan taakse, eikä mennyt/päässyt ohi. Olikohan renkaiden säästämistä vai eikö vain kulkenut?
Kimi oli jo aika-ajossa hidas viimeisellä sektorilla, jossa ne ohituspaikat ja DRS-alue on.
 

Mikko_A

Työtön.
Liittynyt
13.8.2001
Viestit
6257
YLE:n Teksti-TV:n näkemys:

(Tulee mieleen yksi toinen kuskin piikkiin laitettu ajovirhe loppuun kuluneilla renkailla Kiinassa.)
Noh ylen, iltalehtien ja maikkarin toimituksen taso formuloiden kohdalla on jotain luokkaa 0. Pois lukien varsinaiset f1-lähetykset.

Niinhän se on maikkariki heti perjantain harjoitusten jälkeen: Kimi hävisi tallikaverilleen!1!1!11! Säälittävää että tuo nykymeno on tuommoista. Kalastellaan klikkejä milloin milläki otsikoilla. Näköjään ylekin lähetenyt samaan settiin mukaan.

Jep kimillä oli ajovirhe. MUTTA ne renkaat alko sulaan alle jo monta mutkaa aikasemmi. Vettelinhän pääsi varsinki ajovirhekierroksella ihan perseeseen kiinni ja siittä meni varmaa se kierros kimillä räpiköidessä kun kävi siinä ajolinjan ulkopuolella. Mutta jos tarkkaa katsoitte loppua niin jopa hulkenberg saavutti kimiä joku puol sekkaa per kierros. Että se ja sama oisko tullu virhettä vai ei. Kaikki ne ois sieltä ohi tullu joka tapauksessa.
 

Mestarismies

Well-known member
Liittynyt
17.3.2012
Viestit
208
lopulta

Kimillä oli mielestäni hyvä työ viikonloppuna. Ensin lootuksen tuomat uudet osat eivät tuottaneet kuin takapakkia ja kimille laitettiin vanhat osat. Vanhoilla osilla hieno taistelu lopulta neljänteen ruutuun. Likaselta puolelta lähtö ja sijoituksen pito samana. Siinä sitten oltiin jo kolmansia kunnes tultiin varikolle jossa sössittiin kaksi sija. Kimi teki hyvää työtä palattuaan radalle ja repi eron alonsoon riittäväksi. Toinen stoppi liian aikaisin ja varikkomiehet unisia. Lopputulos oli että taas takapakkia. Lotuksen hätäinen päätös pysyä ulkona johti auttamattomaan renkaiden kulumiseen ja peli oli lopullisesti sinetöity. Olisivat edes ottaneet vielä pehmeät alle vikoille kierroksille. Massan takana renkaiden säästely on turhaa. Oltas ehkä saatu muita kiinni tai edes nopein kierros:((
 

Stedos

Banned
Liittynyt
5.4.2008
Viestit
1189
Sijainti
kuussa
Hassua, että osa porukkaa haukkuu taas Massan kisan ihan lyttyyn, vaikka ero Alonsoon oli huomattavasti pienempi kuin kahdessa edellisessä kisassa.
 

ToXiCiTy

I am fabulous!
Liittynyt
20.4.2008
Viestit
16731
Sijainti
Järvenpää
Hassua, että osa porukkaa haukkuu taas Massan kisan ihan lyttyyn, vaikka ero Alonsoon oli huomattavasti pienempi kuin kahdessa edellisessä kisassa.
Massahan ajoi hyvin. Tiedä minne oisi yltänyt jos ei olisi tarvinnut tallikaveria päästää edelle.
 

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
Massahan ajoi hyvin. Tiedä minne oisi yltänyt jos ei olisi tarvinnut tallikaveria päästää edelle.
No eikai se Massan nopeus muihin (paitsi Alonsoon) nähden olisi ollut yhtään sen parempaa vaikka Alonso olisi takana ollutkin.

Eli yhtä hidas se olis ollut, Alonso olis vaan ollu takana jos se ei ohi ois menny..
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13735
Vanhoilla osilla hieno taistelu lopulta neljänteen ruutuun. Likaselta puolelta lähtö ja sijoituksen pito samana.
Kiinan radalla parilliset lähtöruudut eivät taida olla likaisella puolella rataa kun aika-ajossakin moni tulee kierroksen lopuksi sitä puolta rataa linjalle. Molemmilta puolilta sai hyviä lähtöjä.
 

ScuderiaJormaz

Well-known member
Liittynyt
8.7.2007
Viestit
1196
Onpas Skyn pojilla laitteet ja vehkeet,sano.:thumbup: Hiukan on euroja palanut tiimin kasaamiseen ym. tekniikkaan.Hieman eroa maikkarin menoon. :D Tosin tän vuoden katsomo on ainakin parempi kuin joskus vuonna 2009,kun ed kerran käytin kyseistä palvelua.

Olipas sittenkin ihan hyvä kisa.Suurimmissa rooleissa kuitenkin vain renkaat ja DRS.Kestävämmillä rengasseoksilla&ilman avattavaa takasiipeä olisi ollut pelkkää jonossa-ajoa.Mutta hyvä näin.

Voitto meni ihan oikeaan osoitteeseen.Hieno homma Rosbergin poijjaalle.
Kimillä&Lotuksella oli nyt hiukan huono kisa,ei voi mitään.Taktiikat/varikkotoiminta voi joskus mennä persiilleen Bahrainissa sitten paremmin. :alppu:
 

lahtiska

Well-known member
Liittynyt
13.5.2007
Viestit
290
Oli kyllä yllätys että mersulla nakit kesti alla. Tais viileä keli olla pelata ferrarin ja mersun pussiin. Eipä paljoa ferrarin suorituskyvyllä auttanut.

Lotuksen suorituskyvystä jäi sellainen kuva että 22 asteinen rata ei riitä renkaiden saamiseksi optimilämpötilaan. Eilen aika-ajossa Q3 alussa rata oli n 27 astetta niin lotus kulki kohtuullisesti, mutta kun q3 lopussa rata jäähty muutaman asteen niin kimin nopeasta vedosta ei tullut mitään.

Lotuksen plussa on renkaiden säästäväisyys, mutta jos vielä kehitetään autoa tuohon suuntaa niin eihän niitä saa oikeaan lämpötilaan vasta kun kisa ajetaan helvetissä. Tulee mieleen viime kauden ferrari joka oli hellä renkaille--->> tais olla melkoista tuskaa alonsollakin saada kovemmat seokset toimimaan jollakin lailla.

Itsekin jäin ihmettelemään miksei pehmeää seosta edes yritetty käyttää kisassa lähdön jälkeen. Ois varmaan ollut lähempänä rengaslämmöt tavoitetasoa. Ei ole paljon apua autosta joka on säästäväinen renkaille, jos ei saada renkaita toimimaan kunnolla.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Rosberg totesi kisan jälkeisessä haastattelussa, että se yksi setti pehmeämpiä jonka hän säästi Q3:ssa, kun ei ajanut toista vetoa jäi lopulta kokonaan käyttämättä. Eli sama juttu kuin Kimillä. Tavallaan se oli olemassa kolmen stopin taktiikkaa varten, mutta kummankaan kohdalla siihen ei sitten päädytty.
 

Lunssila

Well-known member
Liittynyt
6.6.2008
Viestit
18211
Rosberg totesi kisan jälkeisessä haastattelussa, että se yksi setti pehmeämpiä jonka hän säästi Q3:ssa, kun ei ajanut toista vetoa jäi lopulta kokonaan käyttämättä. Eli sama juttu kuin Kimillä. Tavallaan se oli olemassa kolmen stopin taktiikkaa varten, mutta kummankaan kohdalla siihen ei sitten päädytty.
Eihän Kimillä jäänyt yhtään käyttämättömiä renkaita? Harjoituksissa yhdet, Q2:ssa yhdet ja Q3:ssa kahdet. Tosin Kimihän keskeytti viimeisen vetonsa, joten ei ne renkaat olleet paljoa kuluneet, mutta kuitenkin käytetyt.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Eihän Kimillä jäänyt yhtään käyttämättömiä renkaita? Harjoituksissa yhdet, Q2:ssa yhdet ja Q3:ssa kahdet. Tosin Kimihän keskeytti viimeisen vetonsa, joten ei ne renkaat olleet paljoa kuluneet, mutta kuitenkin käytetyt.
Ah, OK.
 

speedman

race is in my head
Liittynyt
26.10.2008
Viestit
1317
Ajoiko Grosjean lainkaan Q3:ssa? Tuli mieleen, että olisiko sieltä säästynyt renkaita.
Kovasti Kimiä puolustellaan, mutta mahdollista on myös, että Kimiltä on kysytty miten menee ja kuitannut, että renkaiden kanssa ei mitään hätää --> ei paljoa kokemusta vielä Pirelleistä. Ehkä joku Button olisi sanonut vastaavassa tilanteessa, että nyt jätkät ja vähän äkkiä rengaskoneet ja varapyörät valmiiksi. Näillä ei maaliin ajella. Siis jo hyvissä ajoin ennen romahdusta.
 

Miikhail

Well-known member
Liittynyt
16.5.2010
Viestit
3477
Ajoiko Grosjean lainkaan Q3:ssa? Tuli mieleen, että olisiko sieltä säästynyt renkaita.
Kovasti Kimiä puolustellaan, mutta mahdollista on myös, että Kimiltä on kysytty miten menee ja kuitannut, että renkaiden kanssa ei mitään hätää --> ei paljoa kokemusta vielä Pirelleistä. Ehkä joku Button olisi sanonut vastaavassa tilanteessa, että nyt jätkät ja vähän äkkiä rengaskoneet ja varapyörät valmiiksi. Näillä ei maaliin ajella. Siis jo hyvissä ajoin ennen romahdusta.
Eikös Grosjean radalle lähtenyt Q3:ssa, mutta tuli varikolle suoraan, ilman, että edes aloitti nopeaa kierrosta.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Pirelli Pit Stop Summary

Pirellin tiedot käytetyistä seoksista.

Koodi:
Pit stop summary

Rosberg:     SU  MN (13)  MN (34)          2
Button:      SU  SU (11)  MN (24)  MN (39) 3
Hamilton:    SU  SU (10)  MN (22)  MN (38) 3
Webber:      SU  MN  (6)  MU (21)  MN (34) 3
Vettel:      SN  MN  (9)  MN (31)          2
Grosjean:    SU  MN (11)  MU (32)          2
Senna:       MN  SN (12)  MN (29)          2
Maldonado:   SN  MN (11)  MN (33)          2
Alonso:      SU  MU (12)  SU (27)  MU (38) 3
Kobayashi:   ?U  MN  (9)  SU (25)  MN (38) 3
Perez:       SU  MN (16)  MN (35)          2
Di Resta:    SN  MN (11)  MN (32)          2
Massa:       MN  MN (18)  SN (41)          2
Räikkönen:   SU  MN (10)  MU (28)          2
Hülkenberg:  SU  MN  (9)  MN (30)          2
Vergne:      MN  MN (11)  SN (28)  SN (41) 3
Ricciardo:   MN  SU (17)  MN (33)          2
Petrov:      SN  MN (10)  MN (29)          2
Glock:       SN  MN (18)  MN (36)          2
Pic:         SN  MN (19)  MN (37)  MU (48) 3
De La Rosa:  SN  SU (17)  MN (31)          2
Kartikeyan:  SN  SU (16)  MN (32)          2
Kovalainen:  SN  MN (12)  MN (28)  MU (29) SU (47) 4
Schumacher:  SU  MN (12)                   1 NC

The first column denotes the tyres the driver started on.
S = Soft compound  M = Medium compound
N = New compound   U = Used compound
NC = Not classified
The last column gives the total amount of pit stops.
 

Maco

Well-known member
Liittynyt
13.3.2009
Viestit
671
Ajoiko Grosjean lainkaan Q3:ssa? Tuli mieleen, että olisiko sieltä säästynyt renkaita.
Kovasti Kimiä puolustellaan, mutta mahdollista on myös, että Kimiltä on kysytty miten menee ja kuitannut, että renkaiden kanssa ei mitään hätää --> ei paljoa kokemusta vielä Pirelleistä. Ehkä joku Button olisi sanonut vastaavassa tilanteessa, että nyt jätkät ja vähän äkkiä rengaskoneet ja varapyörät valmiiksi. Näillä ei maaliin ajella. Siis jo hyvissä ajoin ennen romahdusta.
Grosjan veti Q1 kerran pehmeillä ja Q2 kahdesti, joten keskeytti sen Q3 vedon käytetyillä pehmeillä, kun aika ei ilmeisesti olisi riittänyt.
 

Jan1

Well-known member
Liittynyt
15.3.2008
Viestit
570
Sijainti
Nurmijärvi
Pirellin tiedot käytetyistä seoksista.
Eli ne Kimin viimeisen stintin renkaat oli jo valmiiksi käytetyt. Ei ihme jos sulaa alle kun ajetaan yli 30 kierrosta niillä.

EDIT: Tätä käsiteltiinkin näköjään jo tuolla Kimi ketjussa.
 
Viimeksi muokattu:
Ylös