Formula 1 - 2012 - Kiina: Kisa

Quasimodo

Well-known member
Liittynyt
30.6.2008
Viestit
5455
Sijainti
Helsinki
Kiinnitin samaan huomiota. Kimi ei tainnut missään vaiheessa saada renkaista parasta irti, ja ero vain korostui loppua kohden. Olisko säätöjen kanssa menty metsään? Grosjean ajoi melkein yhtä kuluneilla renkailla (varikkostopeilla eroa 4 kierrosta) loppuun asti ilman notkahdusta, takoen parempia kierrosaikoja.

Kimin omaa rapoa odotellessa.
Autosportin forumilla joku huuteli, että Kimi olisi käyttänyt aika-ajossa kaikki 3 settiä kovempia renkaita ja Grosjean vain yhden setin. Tämä selittäisi sen, että Grosjeanille ei tapahtunut notkahdusta. Tässä olisi myös selitys sille, miksi toisen stintin loppuvaiheessa Grosjean oli yhtäkkiä Kimiä useamman kymmenyksen nopeampi.
 

markot

Well-known member
Liittynyt
20.5.2005
Viestit
4389
Boullier muuten ei edes ottanu tota Kimin sijotusta strategian piikiin vaan ihmetteli miten Kimi ei saanu pidettyä renkaita kunnossa. On siinä tallipäällikkö. :wall:
Tähän ei tarvita kuin auton säädöissä pieni balanssiongelma jota en ihmettele perjantain säätämisen ja vanhoihin osiin palaamisen jälkeen. Lotus ei taatusti ollut parhaassa balanssissa koska säädöille hukattiin 3. tuntia harjoitteluaikaa.
 

JoneZi

User
Liittynyt
17.3.2012
Viestit
7581
Kimiä ei jumankauta voi mennä syyttämään tosta sijoituksesta. Tosta porukasta ei montaa ukkoa löydy, jolla ois pitäny hermo ajaa kuolleilla renkailla noin kauan 10 autoa takasiivessä kiinni. :) Kauhulla odotin kisan loppupuolella otsikoita mitä eräiden lehtien kaunatoimitus kisasta repii.
 

markot

Well-known member
Liittynyt
20.5.2005
Viestit
4389
Autosportin forumilla joku huuteli, että Kimi olisi käyttänyt aika-ajossa kaikki 3 settiä kovempia renkaita ja Grosjean vain yhden setin. Tämä selittäisi sen, että Grosjeanille ei tapahtunut notkahdusta. Tässä olisi myös selitys sille, miksi toisen stintin loppuvaiheessa Grosjean oli yhtäkkiä Kimiä useamman kymmenyksen nopeampi.
Onhan se tiedetty että pienestä renkaitten kestäminen on kiinni, aika-ajossa olleet käytetyt renkaat 3 kierrosta, hieman pidempi eka- ja keskistintti +5 kierrosta yhteensä ja tulos olisi ollut paljon parempi! Tällä kertaa pehmeitten säästäminen kovien kustannuksella oli väärä ratkaisu. Jännään on...
 

Loko

Ajatusrikollinen
Liittynyt
27.5.2011
Viestit
1325
Sijainti
Tampere
Kiinnitin samaan huomiota. Kimi ei tainnut missään vaiheessa saada renkaista parasta irti, ja ero vain korostui loppua kohden. Olisko säätöjen kanssa menty metsään? Grosjean ajoi melkein yhtä kuluneilla renkailla (varikkostopeilla eroa 4 kierrosta) loppuun asti ilman notkahdusta, takoen parempia kierrosaikoja.
Renkaissa on iso drop-off, kun rajalle tullaan. Vettelillähän loppui pito myös 4 kierrosta ennen maalia. Kimiä pelasti se, että letkassa ensimmäisenä perässä oli nimenomaan Vettel, joka myös oli stoppinsa ajankohdan takia rajoilla renkaiden säästelyssä. Vettelin takana oli uudempia renkaita. Vettel pelastui pahemmalta, koska Webberin takana olevat olivat keskinäisellä taistelullaan pilkkoneet letkan.

Kimi pystyi säästämään renkaita kunnes joutui taistelemaan sijoista. Sen jälkeen viimeiset pidon rippeet hävisi kierroksen aikana. Sama on nähty tällä kaudella jo useampaan kertaan monen eri kuskin demostroimana: Perez esim. Australian viimeisellä kierroksella ja Kiinan ekalla stintillä.
 
Viimeksi muokattu:

Loko

Ajatusrikollinen
Liittynyt
27.5.2011
Viestit
1325
Sijainti
Tampere
Onhan se tiedetty että pienestä renkaitten kestäminen on kiinni, aika-ajossa olleet käytetyt renkaat 3 kierrosta, hieman pidempi eka- ja keskistintti +5 kierrosta yhteensä ja tulos olisi ollut paljon parempi! Tällä kertaa pehmeitten säästäminen kovien kustannuksella oli väärä ratkaisu. Jännään on...
Sitä suuremmalla syyllä olisi pitänyt mennä varikolle ja pehmeisiin(?) sieltä Massan takaa. Kyllä ne olisi tyhjällä tankilla sen 15 kierrosta olisi kestäneet.
 

Poistettu jäsen 5082

Guest
Hieno kisa oli, yks parhaista viime vuosina ja tietäen viime vuosien kisat se on jo aika kova saavutus :thumbup:

Mutta silti niin paskat fiilikset jäi, pitihän se arvata, että heti kun siellä on suomalainen taistelemassa potentiaalisesta palkintosijasta niin tälläset mokat tuntuu kovin pahalta. Tulee Spa 2008 mieleen tunnelmista, ei ehkä ihan niin paha, mutta kyllä nyt tällä hetkellä tekis mieli vetää sitä taktikkoa turpaan joka noi päätökset teki.. onneks Bahrain on jo viikon päästä, jos siellä ei ala Lotuksen toiminta paranemaan ni menetän jo toivon tän kauden osalta :yuck:
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Kimiä ei jumankauta voi mennä syyttämään tosta sijoituksesta. Tosta porukasta ei montaa ukkoa löydy, jolla ois pitäny hermo ajaa kuolleilla renkailla noin kauan 10 autoa takasiivessä kiinni. :) Kauhulla odotin kisan loppupuolella otsikoita mitä eräiden lehtien kaunatoimitus kisasta repii.
YLE:n Teksti-TV:n näkemys:
Lopulta suomalaiskuski teki ajovirheen kuluneilla renkaillaan, mitä seurasi kova romahdus tuloslistalla.
(Tulee mieleen yksi toinen kuskin piikkiin laitettu ajovirhe loppuun kuluneilla renkailla Kiinassa.)
 

Punainen

Well-known member
Liittynyt
4.2.2002
Viestit
713
Onko foorumilla muita kuin minä, jotka olis ottaneet Nicon varikolle vielä kisan lopussa? Olettaen, ilman tarkkaa tietoa, että varikkostoppi normaalilla nopeudella kestää alle 24s, koska ero Massa junaan oli himpun yli 24s ja vielä Massan kurvattua varikolle ero oli seuraavan kierroksen yli 25s.

Itse olisin tavoitellu tilannetta, ettei renkaat ainakaan kulumisen takia hajoa alle (eli puhkea). Tämä olis myös poistanu riskin turva-autotilanteesta, jossa takana olevalla olis selkeesti paremmat renkaat alla ja ero olis alle 1s.
 

Big Scary Animal

Well-known member
Liittynyt
25.1.2012
Viestit
1291
Olipahan mukavan jännä kisa, joskin keskivaiheilla oli hieman puutetta tapahtumien osalta.

Omalta kannaltani meni vähän metsään kun suurimman suosikin kisa meni pieleen irtonaisen pyörän takia. En usko että Schumi olisi Nicoa Kiinassa voittanut muutenkaan, mutta podiumilla olisi todennäköisesti ollut. Kiina ei koskaan ole tuntunut olevan Schumin ratoja.. Yhtä kaikki, ei mies lähtenyt ketään syyttelemään ja ymmärrystä löytyi varikkomiehelle. Pettymys oli varmaan kova kun auto nyt vihdoin toimi. Jäi kuitenkin paikanpäälle kannustamaan tiimiä ja näytti lopulta jopa onnelliselta Nicon voitettua.

Lopun ohitusrumba on jo noin miljoonaan kertaan täällä käsitelty ja kirottu, mutta ehkäpä Lotus vain Kimin kanssa halusi kokeilla upporikasta ja rutiköyhää. Siinä oli kuitenkin jonkun verran toivoa vaikka kuinka suuresta onnistumisesta. Tuskin sitä ihan Kiminltä kysymättä on päätetty. Kyllähän tiimi ne renkaat vaihtaa jos kuski kurvaa sisään ja sanoo ettei näillä vaan ajaa voi.

Itselläni noin suurimpana ärsytyksen kohteena jäi mieleen kuitenkin Hamiltonin tuttu kiemurtelu suoralla. Kovasti on puhuttu yhdestä linjanvaihdosta puolustautuessa, ja kaipa sen pitäisi päteä tuohon "imun rikkomiseenkin"? Olipa taas harvinaisen naurettavannäköistä kurvailua. Muistanko väärin jos väitän Hamiltonin tuosta aiemmin varoituksen saaneen? Ja jos suhtautumista linjanmuutoksiin on tiukennettu, miten tuollainen voi läpi mennä? Aikasakkoa moisesta.

Mur.
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Itselläni noin suurimpana ärsytyksen kohteena jäi mieleen kuitenkin Hamiltonin tuttu kiemurtelu suoralla. Kovasti on puhuttu yhdestä linjanvaihdosta puolustautuessa, ja kaipa sen pitäisi päteä tuohon "imun rikkomiseenkin"? Olipa taas harvinaisen naurettavannäköistä kurvailua. Muistanko väärin jos väitän Hamiltonin tuosta aiemmin varoituksen saaneen? Ja jos suhtautumista linjanmuutoksiin on tiukennettu, miten tuollainen voi läpi mennä? Aikasakkoa moisesta.
Hamilton ajoi ihan nätisti verrattuna ainakin Webberiin ja Maldonadoon.

Myös Sauber-kaksikon keskinäinen kinastelu huusi jo katastrofia.
 

Big Scary Animal

Well-known member
Liittynyt
25.1.2012
Viestit
1291
Ajovirhe tuli siitä, että renkaat loppuivat eikä auto enää kääntynyt kunnolla. Joten WebSlaven vertaus oli ihan oikea.
Viittasin Webslaven lainaamaan median näkemykseen. Enkä ottanut kantaa vertaukseen Hamiltoniin. Tuo lainaus ei vain ilmeisesti pysy matkassa uudelleenlainattaessa.
 

Big Scary Animal

Well-known member
Liittynyt
25.1.2012
Viestit
1291
Hamilton ajoi ihan nätisti verrattuna ainakin Webberiin ja Maldonadoon.

Myös Sauber-kaksikon keskinäinen kinastelu huusi jo katastrofia.
Et sitten nähnyt mitään hassua Hamiltonin kiemurtelussa Vettelin edessä? Ei sitä nyt suin surminkaan voi nätiksi sanoa.
 

Punainen

Well-known member
Liittynyt
4.2.2002
Viestit
713
Itselläni noin suurimpana ärsytyksen kohteena jäi mieleen kuitenkin Hamiltonin tuttu kiemurtelu suoralla. Kovasti on puhuttu yhdestä linjanvaihdosta puolustautuessa, ja kaipa sen pitäisi päteä tuohon "imun rikkomiseenkin"? Olipa taas harvinaisen naurettavannäköistä kurvailua. Muistanko väärin jos väitän Hamiltonin tuosta aiemmin varoituksen saaneen? Ja jos suhtautumista linjanmuutoksiin on tiukennettu, miten tuollainen voi läpi mennä? Aikasakkoa moisesta.
Olis kyllä kiva että tuomaristolla olis linja, johon voi luottaa. Munkin mielestäni kaksintaistelu Hamilton Vettel, käytiin nykysääntöjen valossa virheellisesti. Ja sääntöä taisivat rikkoa molemmat, jos nyt yhdellä katsomisella oikein muistan. Muistaakseni edellä ajava valitsee ajolinjansa ja hänen on ajattava seuraavaan mutkaan sitä valitsemaansa linjaa pitkin.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Muistaakseni edellä ajava valitsee ajolinjansa ja hänen on ajattava seuraavaan mutkaan sitä valitsemaansa linjaa pitkin.
Noin sen (minusta) pitäisi olla, mutta säännöissä sanotaan vain, että ohitusta yrittävälle autolle on jätettävä tila eli käytännössä että jos poistuu ajolinjalta (ulkolinjalta) puolustaakseen niin sinne ei saa enää palata.

Tai siis tuo tuli täksi kaudeksi, kyllähän siellä se yhden linjanmuutoksen sääntö oli ennenkin, mutta sitä ei kyllä ole tähänkään asti kovin tiukasti tulkittu.
 
Viimeksi muokattu:

Loko

Ajatusrikollinen
Liittynyt
27.5.2011
Viestit
1325
Sijainti
Tampere
Olis kyllä kiva että tuomaristolla olis linja, johon voi luottaa. Munkin mielestäni kaksintaistelu Hamilton Vettel, käytiin nykysääntöjen valossa virheellisesti. Ja sääntöä taisivat rikkoa molemmat, jos nyt yhdellä katsomisella oikein muistan. Muistaakseni edellä ajava valitsee ajolinjansa ja hänen on ajattava seuraavaan mutkaan sitä valitsemaansa linjaa pitkin.
Se Hamiltonin vuosi pari sitten saama rangaistus/varoitus oli naurettava. Tilaa pitää jättää jos toinen on rinnalla, eikä Vettel tuossa ollut lähelläkään. Olisi voinut olla, jos olisi jättänyt kiemurtelematta perässä, mutta meni Hamiltonin miinaan. Hieno temppu :alppu:

Edit: Suoralla kiemurteluthan on ihan basic-juttu monissa moottoriurheilusarjoissa, eikä näytä yhtään naurettavalta.
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Noin sen (minusta) pitäisi olla, mutta säännöissä sanotaan vain, että ohitusta yrittävälle autolle on jätettävä tila eli käytännössä että jos poistuu ajolinjalta (ulkolinjalta) puolustaakseen niin sinne ei saa enää palata.

Tai siis tuo tuli täksi kaudeksi, kyllähän siellä se yhden linjanmuutoksen sääntö oli ennenkin, mutta sitä ei kyllä ole tähänkään asti kovin tiukasti tulkittu.
Startin jälkeen Webber käytännössä kiilasi Kimiä ulos radalta ja tämän takia Kimi joutui nostamaan kaasua. Maldonadon kanssa ei kannata kokeilla samaa.
 
Ylös