Formula 1 - 2012 - Kiina: Kisa

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Kisa oli suht pullollaan mielenkiintoisia kaksinkamppailuja, eikä osumiltakaan vältytty.

Loppupuolella DRS-alueella nähty Sauber-kuskien nahistelu olisi voinut ihan hyvin päättyä Webbermäiseen ilmalentoon. Tuuria oli matkassa, ettei renkaat osuneet kunnolla yhteen.

Webber meinasi tehdä backflipit ulosajoalueelta takasuoralle tullessa ja hieman nopeammassa mutkassa olisi varmasti käynytkin niin. Esim. Eau Rougessa vastaava tilanne voisi päättyä katastrofiin kun kummulla rata "häviää" hieman alta ylämäen loiventuessa lyhyellä matkalla.
 

Loko

Ajatusrikollinen
Liittynyt
27.5.2011
Viestit
1325
Sijainti
Tampere
Semmonen huomio tästä myös, että Lotus oli nopeutensa kanssa Kiinassa alusta asti hieman hukassa, verrattuna jo ajettuihin ratoihin. Johtuuko se siitä, että:
Ennenkö pohditaan syitä hitauteen, pitäisi todeta että Lotus oli hidas. Mikä puhuu sen puolesta? Sukkana Q3:een ja siellä viides ruutu. Kisavauhtikin oli täysin vertailukelpoista kärjen kanssa. Joten missä se hitaus näkyi? Älä nyt naurata ja puhu jostain harjoitusajeluista. Viikonloppu ei mennyt hyvin - talli ei kommenttien perusteella saanut kaikkea irti, mutta suhteessa muihin kulki hyvin.

Kisassa Kimin Lotus oli top3-vauhdissa. Esim. Button oli alkupuolella tulppana, eikä Kimiä siitäkään talli siirtänyt pois, vaan ajeltiin sitten hitaammin. Tallin reagointikyky muuttuviin tilanteisiin on nolla.
 

Miikhail

Well-known member
Liittynyt
16.5.2010
Viestit
3477
Webber? Muttei mielestäni jättänyt Alonsoa juurikaan, just yli sekunnin ettei DRSää saanut käyttää. Sen mitä live timingiä seurasin.
Saari sanoi ainakin kahteen otteeseen, että kasvatti eron 4-5 sekuntiin, mutta jospa ryökäle valehteli. :rolleyes: :tongue:

E: Kiitos tiedosta, mistäköhän puusilmät tuon repi...
 
Viimeksi muokattu:

Goblet

Iceman
Liittynyt
24.3.2008
Viestit
3109
Sijainti
Finland
Olispa Vettelin vauhti riittänyt podiumille. Olis taas jengi saanu näpäytyksen, joka pitää sitä aivan lapasena ja surkeena kuljettajana ilman voittaja-autoa. Viideskin on ihan hyvä suoritus surkea startin jälkeen.
Mutta eipä riittänyt?

Tuskin kukaan pitää häntä lapasena ja surkeana kuljettajana. Ehkä ei parhaana, mutta ei kukaan kuljettajista surkea ole.
 

markot

Well-known member
Liittynyt
20.5.2005
Viestit
4244
Olihan tapahtumarikas kisa, katsojille tapahtumaa ja jännitettävää riitti. Kuinka taktiikat toimii, virheistä johtuvia ulosajoja ja tiukkoja ohituksia.

Sauber ja Kimi näytti kuinka pienestä menestys tänäpäivänä on kiinni, taktiikat pissi, radan tapahtumiin ja muiden taktiikoihin reagoitiin erittäin hitaasti ja hyvät pisteet jäi tästä syystä saavuttamatta, mielestäni ihan syystä. Luulen että Kimi oli 3. stopin taktiikalla alunpitään joka vaihdettiin Massan takia all-in taktiikaksi ja hivenen pidemmällä 2. stintillä tämä olisi voinut tuoda podiumin mutta nyt kävi miten kävi.

Lotuksen varikkomiehistö ja taktiikot vaihtoo tai erittäin kovaan kouluun, nyt ollaaan jo 3. kisassa ja enää ei voi antaa tasoitusta muille tässä! Joka stopilla annetaan sekuntikaupalla tasoitusta muille.

En vaan millään ymmärrä miksi renkaan vaihdon tehneiden kuljettajien sektoriaikojen vertailu (1. stop ja Weber) on niin vaikeaa, kierroksen kerkeää vielä antamaan takamatkalta tuleville tasoitusta muttei yhtään enempää.
Kimin kisa oikeastaan hävittiin jo 1. mutkassa Buttonin päästessä ulkokautta ohi (olisi voinut blokata), vauhdillisesti Kimi olisi ollut hivenen nopeampi kuin Button, nyt vain kruisailtiin "jonossa", ei mahdollisuutta haastaa ja yrittää ohitusta.
 

Dominic

Senior Member
Liittynyt
9.2.2000
Viestit
47813
Sijainti
Turku
Ennenkö pohditaan syitä hitauteen, pitäisi todeta että Lotus oli hidas. Mikä puhuu sen puolesta? Sukkana Q3:een ja siellä viides ruutu. Kisavauhtikin oli täysin vertailukelpoista kärjen kanssa. Joten missä se hitaus näkyi? Älä nyt naurata ja puhu jostain harjoitusajeluista. Viikonloppu ei mennyt hyvin - talli ei kommenttien perusteella saanut kaikkea irti, mutta suhteessa muihin kulki hyvin.

Kisassa Kimin Lotus oli top3-vauhdissa. Esim. Button oli alkupuolella tulppana, eikä Kimiä siitäkään talli siirtänyt pois, vaan ajeltiin sitten hitaammin. Tallin reagointikyky muuttuviin tilanteisiin on nolla.
Aika-ajoissa kulki suhteellsiin hyvin joo. Lähinnä tarkoitin noita harjoitusaikoja ja niissä olleita ongelmia SEKÄ kisavauhtia tuoreilla nakeiilla ja vähän kevyempänä. Täysillä tankeilla ja hieman ajetuilla renkailla meno oli ihan maittavaa.

Näin itte koin tapahtumat.
 

Timmyh

Formuloita vuodesta -98..
Liittynyt
23.2.2009
Viestit
2933
Sijainti
Tampere
Ennenkö pohditaan syitä hitauteen, pitäisi todeta että Lotus oli hidas. Mikä puhuu sen puolesta? Sukkana Q3:een ja siellä viides ruutu. Kisavauhtikin oli täysin vertailukelpoista kärjen kanssa. Joten missä se hitaus näkyi? Älä nyt naurata ja puhu jostain harjoitusajeluista. Viikonloppu ei mennyt hyvin - talli ei kommenttien perusteella saanut kaikkea irti, mutta suhteessa muihin kulki hyvin.
Hyvä pointti. Tilanne ei ole niin huono miltä ehkä näyttää.

Itse pitäisi katsoa kisa toiseen kertaan, kun ensimmäinen menee melko tunteella ja nopeasti. Kuitenkin jäi tunne, että McLaren ja Red Bull olivat nopeampia. Alonsokaan ei paljoa jäänyt vaikka ajeli vanhemmilla renkailla, tosin ajelivat vain muutaman kierroksen tyhjällä radalla. Grosjean ajeli myös välillä reilusti kuluneilla renkailla nopeammin kuin Kimi uusilla. Johtopäätöksiä haittaa myös taktiikoiden erilaisuus, kun hitaammatkin autot saavat uudet renkaat niin tulee nopeimpia kierroksia ja nämä jäävät eri tavoilla mieleen kisasta. Sen lisäksi kun jotkut ajelevat toisten perässä jossakin kohtaa, miksi ovat hitaampia, niin ei näitä enää kunnolla muista näin kisan jälkeen.
 

Punainen

Well-known member
Liittynyt
4.2.2002
Viestit
713
Parista asiasta voitais taas availla keskustelua;

Ensinnäkin itse pidin tästä Kiinan gpstä todella paljon. Ja yks tärkeimmistä syistä oli ettei DRS -pilannu kisaa. Oli mahtavia rinnakkain ajoja mutkissa, tuli oikein vanhan ajan formula kisat mieleen. Voi olla, että sattumalta DRS oli nyt oikein määritetty, mutta myös järjettömän tasainen kisa ja sitä mukaan mahdottoman vaikeat varikkostrategioiden optimoinnit, kannustivat tuohon riskillä renkaiden loppuun ajoon. Eli mitkä seikat mielestänne tekivät kisasta hyvän ja miksi? Miten mielestänne DRS -toimi tänään?

Ihan mielelläni näin kisan jossa varikkopysähdysten ajoitus ja määrä käytännössä ratkaisivat ilmeisesti kaikki pistesijat. Pienin varauksin myös voittajan. Eli toisena väitteenä olis että Button ei suinkaan ollu menettänyt otetta voittoon tullessaan varikolle viimeisen kerran, mutta epäonnistunu varikko stoppi antoi mahdollisuuden taistella vain sijoista 2-10. Miten analysoisitte Rosberg versus Button tilannetta vaikka kisan puolesta välistä loppuun asti, JOS poistetaan varikkomiehistön kämmit muuttujasta?
 

markot

Well-known member
Liittynyt
20.5.2005
Viestit
4244
Kisassa Kimin Lotus oli top3-vauhdissa. Esim. Button oli alkupuolella tulppana, eikä Kimiä siitäkään talli siirtänyt pois, vaan ajeltiin sitten hitaammin. Tallin reagointikyky muuttuviin tilanteisiin on nolla.
Samanlaiset johtopäätökset, ukot vaihtoon muurilla! Nyt ei ajeta varmoista pisteistä kuten viime kaudella vaan ajetaan podiumista ja voitoista, pakka on sen verran tiivis että tähän on realistinen mahdollisuus. Aivan kuin talli olisi jäässä jäämiehen vaikutuksesta! Nythän Nico pystyi kruisailemaan, kontroilloimaan kisaa ja säästämään renkaitaan alun repäisyn jälkeen ja meiltä jäi näkemättä mikä olisi ollut Mersun renkaan kulutus "paineessa" ja limitillä ajaessa.
 

Miikhail

Well-known member
Liittynyt
16.5.2010
Viestit
3477
DRS on minusta yllättävän suuressa roolissa kuitenkin, ja mahdollistaa varsinkin tasaisessa rintamassa yhden varikkostopin lisäämisen. Kun jää stopin jälkeen hitaampien taakse (nyt ainakin Webber, Button), voi DRS:llä helposti ohittaa, ainakin helpommin, kuin ilman sitä. Button varsinkin ohitti stoppinsa jälkeen monia takasuoralla siipi auki, siellä kymmenennen sijan tuntumassa.

Ennen DRS:ää kilpailun kulkuun oli suuri merkitys sillä, kuinka nopeasti pääsi ylöspäin, hitaampien autojen edelle.
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Ensinnäkin itse pidin tästä Kiinan gpstä todella paljon. Ja yks tärkeimmistä syistä oli ettei DRS -pilannu kisaa. Oli mahtavia rinnakkain ajoja mutkissa, tuli oikein vanhan ajan formula kisat mieleen. Voi olla, että sattumalta DRS oli nyt oikein määritetty, mutta myös järjettömän tasainen kisa ja sitä mukaan mahdottoman vaikeat varikkostrategioiden optimoinnit, kannustivat tuohon riskillä renkaiden loppuun ajoon. Eli mitkä seikat mielestänne tekivät kisasta hyvän ja miksi? Miten mielestänne DRS -toimi tänään?
Ei sitä vanhaan aikaan yhtään useammin ole rinnakkain ajeltu, mitä nykyäänkään. Aika kultaa muistot.

DRS toimi joidenkin tallien kohdalla paremmin kuin toisten. Ilmeisesti ainakin Mercedeksen koneissa riitti vetoja takasuoran loppuun asti. Välityksetkin tietty vaikuttavat, mutta McLaren oli suorastaan ylivoimaisen oloinen DRS alueen ohitustilanteissa.

Ihan mielelläni näin kisan jossa varikkopysähdysten ajoitus ja määrä käytännössä ratkaisivat ilmeisesti kaikki pistesijat. Pienin varauksin myös voittajan. Eli toisena väitteenä olis että Button ei suinkaan ollu menettänyt otetta voittoon tullessaan varikolle viimeisen kerran, mutta epäonnistunu varikko stoppi antoi mahdollisuuden taistella vain sijoista 2-10. Miten analysoisitte Rosberg versus Button tilannetta vaikka kisan puolesta välistä loppuun asti, JOS poistetaan varikkomiehistön kämmit muuttujasta?
Button oli voittoasetelmissa ennen varikkokäyntejä. Mutta viimeinen epäonnistunut varikkokäynti pudotti juuri ja juuri RAI-VET-HAM ryhmän taakse ja se ratkaisi.

Muuten Button olisi todennäköisesti saavuttanut Rosbergin ja ehkä lopulta ohittanutkin.
 

Lunssila

Well-known member
Liittynyt
6.6.2008
Viestit
18211
Saari sanoi ainakin kahteen otteeseen, että kasvatti eron 4-5 sekuntiin, mutta jospa ryökäle valehteli. :rolleyes: :tongue:

E: Kiitos tiedosta, mistäköhän puusilmät tuon repi...
Ero oli sen 4-5 sekuntia silloin kun Alonso tuli varikolle, eli oli ajanut jo varikkosuoralle ja rajoittimella jonkun matkaa. Tämähän ei tietenkään tullut Oskarille mieleen.
 

Timmyh

Formuloita vuodesta -98..
Liittynyt
23.2.2009
Viestit
2933
Sijainti
Tampere
Se pitää vielä sanoa, ettei tuollaista jonoa tuossa vaiheessa kisaa ilman turva-autoa usein näe. Sijasta 2-->ties mihin ajettiin aivan toisissa kiinni. Silti ohituksia tuli yllättävän vähän, ja ylipäätään aksöniä letkassa.
 

Balthazar

Luonnollisesti.
Liittynyt
10.11.2000
Viestit
13560
Sijainti
Boogie Street
Grosjean ajeli myös välillä reilusti kuluneilla renkailla nopeammin kuin Kimi uusilla.
Kiinnitin samaan huomiota. Kimi ei tainnut missään vaiheessa saada renkaista parasta irti, ja ero vain korostui loppua kohden. Olisko säätöjen kanssa menty metsään? Grosjean ajoi melkein yhtä kuluneilla renkailla (varikkostopeilla eroa 4 kierrosta) loppuun asti ilman notkahdusta, takoen parempia kierrosaikoja.

Kimin omaa rapoa odotellessa.
 

Poistettu jäsen 5082

Guest
Kysymys: Olin näkevinäni, että Kimillä oli pehmeät renkaat viimisellä stintillä. Pitääkö paikkansa?

Jos näin ni kuka helvetin ameba voi olettaa niitten kestävän 30 kierrosta, ei voi olettaa edes mediumien kestävän tota. Nyt jumalauta ne strategiat kuntoon.

Boullier muuten ei edes ottanu tota Kimin sijotusta strategian piikiin vaan ihmetteli miten Kimi ei saanu pidettyä renkaita kunnossa. On siinä tallipäällikkö. :wall:

e: Kimin vauhti oikeella strategialla ois riittäny tänään top-4 sijotukseen. Uskoamatonta kämmimistä, varikolle liian myöhään ja liian aikasin, sitte vielä yks stoppi liian vähän...
 

Punainen

Well-known member
Liittynyt
4.2.2002
Viestit
713
Ei sitä vanhaan aikaan yhtään useammin ole rinnakkain ajeltu, mitä nykyäänkään. Aika kultaa muistot.
Tarkoitin lähinnä aikaa ennen "modernia" aerodynaamista pitoa, eli suhteellisesti mekaanisen pidon ollessa merkittävästi korkeampi.
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Kysymys: Olin näkevinäni, että Kimillä oli pehmeät renkaat viimisellä stintillä. Pitääkö paikkansa?

Jos näin ni kuka helvetin ameba voi olettaa niitten kestävän 30 kierrosta, ei voi olettaa edes mediumien kestävän tota. Nyt jumalauta ne strategiat kuntoon.
Mediumit olivat AS:n mukaan.

Boullier muuten ei edes ottanu tota Kimin sijotusta strategian piikiin vaan ihmetteli miten Kimi ei saanu pidettyä renkaita kunnossa. On siinä tallipäällikkö. :wall:
Linkki?
 
Ylös