Formula 1 – 2012 – Monaco: Kilpailu

imthesun

Well-known member
Liittynyt
26.1.2004
Viestit
196
Osumahetkellä Alonso oli aika kaukana Grosjeanista, että minusta ranskis kohelsi ihan itse vaikka joutuikin väistämään. On siellä moni muukin tiukassa paikassa mutta ei silti tee mitään paniikkiväistöjä.
Alonso, koukatessaan vasemmalle Massan takaa, osuu Grosjeaniin. Osumahetken näkee aika selkeästi, kun katsoo Fernandon auton peräpään heittämisen. Tämän osuman seurauksena Grosjeanin auton takapää ajautuu Schumin etu- ja takarenkaiden väliin ja osuma Schumiin tulee tosiaan vähän myöhemmin.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Alonso, koukatessaan vasemmalle Massan takaa, osuu Grosjeaniin.
Hetkinen, siis Alonso Massan takana? Saiko Alonso muka niin huonon/Massa niin hyvän startin, että järjestys oli noin päin? Massahan lähti suoraan Alonson takaa.
 

E. Tuhero

Well-known member
Liittynyt
30.10.2000
Viestit
1911
Sijainti
Tampere
Kysymys, oliko vettel räikkösen edellä ennen 1 mutkaa? Vettel nimittäin leikkasi pitlanen kautta ensimmäisen mutkan ja tuli radalla schumacherin ja räikkösen edelle.
En pane päätä pantiksi, mutta mun mielestä oli.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Kierroksesta 16 lähtien Kimi oli yli sekunnin edelläajavan perässä ja ero alkoi hiljalleen kasvaa. Kierroksella 23 tuli jonkinlainen drop-off, sillä ero alkoi suurentua yli sekunnilla/kierros. Ero edellisellä kierroksella oli ollut 4 sek. edelläajavaan ja 16 sek. kärkeen.

Jos Kimi olisi kierroksella 22 otettu sisään, hän olisi pudonnut Picin taakse sijalle 17, n. 44 sek. kärkeen (varikkokäynnin ajaksi laskettu 28 sek., Kimin varikkotieaika oli 26,3 sek.). Pic tuli varikolle kierroksella 33, tuo samainen 44 sek. kärkeen, perässään silloin jo muutenkin varikolla käväissyt Räikkönen.

Aikaisemman varikkokäynnin hyöty: nolla.
 

Kotikatsomo

Well-known member
Liittynyt
24.2.2012
Viestit
277
Kierroksesta 16 lähtien Kimi oli yli sekunnin edelläajavan perässä ja ero alkoi hiljalleen kasvaa. Kierroksella 23 tuli jonkinlainen drop-off, sillä ero alkoi suurentua yli sekunnilla/kierros. Ero edellisellä kierroksella oli ollut 4 sek. edelläajavaan ja 16 sek. kärkeen.

Jos Kimi olisi kierroksella 22 otettu sisään, hän olisi pudonnut Picin taakse sijalle 17, n. 44 sek. kärkeen (varikkokäynnin ajaksi laskettu 28 sek., Kimin varikkotieaika oli 26,3 sek.). Pic tuli varikolle kierroksella 33, tuo samainen 44 sek. kärkeen, perässään silloin jo muutenkin varikolla käväissyt Räikkönen.

Aikaisemman varikkokäynnin hyöty: nolla.
Tätä samaa olen tässä yrittänyt sanoa. Siihen ei ole reagoitu joko siksi, että olen uusi kirjoittelija, tai siksi, että mennään vain virran mukana ja haukutaan taktiikkaa, vaikkei sille ole mitään perusteita.

Suurimman osan mielestä tuo stopin ajoitus meni kuitenkin pieleen. Voisiko joku kohta jo perustella tuon väitteen?

Aikaisemman varikkokäynnin hyöty: nolla.
Korjaisin: Aikaisemman varikkokäynnin hyöty: negatiivinen. Sillä Picin ja Glockin takana pusertaessa, muut olisivat menneet karkuun, jolloin Hulkenberg ja Sennakin olisivat päässeet ohi.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Korjaisin: Aikaisemman varikkokäynnin hyöty: negatiivinen. Sillä Picin ja Glockin takana pusertaessa, muut olisivat menneet karkuun, jolloin Hulkenberg ja Sennakin olisivat päässeet ohi.
Aikaero kärkeen olisi ollut tuo, koska Picin vauhtia olisi menty joka tapauksessa, mutta tietysti FI:t ja Sennat eivät olisi kärsineet Kimijunassa, vaan heidän eronsa kärkeen olisi ollut pienempi.
 

Kotikatsomo

Well-known member
Liittynyt
24.2.2012
Viestit
277
Aikaero kärkeen olisi ollut tuo, koska Picin vauhtia olisi menty joka tapauksessa, mutta tietysti FI:t ja Sennat eivät olisi kärsineet Kimijunassa, vaan heidän eronsa kärkeen olisi ollut pienempi.
Joo, nimenomaan tarkoitin että Force Indioilla ym. ei olisi ollut Kimiä hidastamassa, eli Kimin ero näihin olisi kasvanut, jolloin he olisivat olleet stoppien jälkeen Kimin edellä.
 

Mestarismies

Well-known member
Liittynyt
17.3.2012
Viestit
208
Vaan yks kisa

Täytyy muistaa että kyseessä oli vaan yks erikoinen kisa. Rata poikkeaa niin radikaalisti muista että mielummin tulee huonompi tulos tuolla ja auto toimii ns normaaleilla moottoriradoilla. Uusilla pisteillä kaukaa takaa nouseminen on hyvinkin mahdollidta. Kimi on voiton päässä kärjestä ja 350 pistettä on vielä jaossa.
 

Jan1

Well-known member
Liittynyt
15.3.2008
Viestit
570
Sijainti
Nurmijärvi
Täytyy muistaa että kyseessä oli vaan yks erikoinen kisa. Rata poikkeaa niin radikaalisti muista että mielummin tulee huonompi tulos tuolla ja auto toimii ns normaaleilla moottoriradoilla. Uusilla pisteillä kaukaa takaa nouseminen on hyvinkin mahdollidta. Kimi on voiton päässä kärjestä ja 350 pistettä on vielä jaossa.
Nimenomaan. Vanhalla pistesysteemillä voiton päässä oleminen tarkoittaisi 10 pistettä ja historiaa tuntien se ei ole ero eikä mikään, tässä vaiheessa kautta. Sitä paitsi tässä vaiheessa kautta laskisin, että teoriassa 8 kuskilla on mahdollisuuden maailmanmestaruuteen (5 parhaan tallin kuskit miinus Schumi ja Massa). Kaikki syövät toistensa pisteitä niin usein, että mitä tahansa voi vielä tapahtua.

Valmistajien sarja on myös ehkä oman F1 fanitus ajan mielenkiintoisin. 5 tallilla on mahdollisuuksia voittaa kisoja milloin vain kun kaikkii toimii ja lisäksi Williams ja Sauber voivat yllättää.
 
Viimeksi muokattu:

Haikki

KKWCS Team Maximum Attack
Liittynyt
5.10.2009
Viestit
1127
:mad_old::mad_old: Harmittaa kun meni taas lupaavasti alkanut viikonloppu Perezin kohdalta pieleen. Toivotaan ettei taas joku kuuma-kalle-Maldonado ym. pilaa Perezin viikonloppua Montrealissa. Kaverilla on aivan huikea ns. carcontrol :thumbup:. Hieno seurata Sergion ajamista limitillä, varsinkin aika-ajoissa kun voi vetää vielä täysillä tänä renkaita-säästellään-jotta-notta-ehkä-noilla -loppuu-renkaat-ennemmin-aikakautena.
 

imthesun

Well-known member
Liittynyt
26.1.2004
Viestit
196
Hetkinen, siis Alonso Massan takana? Saiko Alonso muka niin huonon/Massa niin hyvän startin, että järjestys oli noin päin? Massahan lähti suoraan Alonson takaa.
No tuosta sen voi katsoa. Siinä on Massa ja Alfonso vierekkäin ihan ja Alonso on se, joka osuu Grosjeaniin.

http://www.mtv3.fi/urheilu/f1/uutiset.shtml/2012/05/1556289/raikkonen-hyotyi-tallikaverin-kolaroinnista-lahdossa

Ehkä katson Fernandon vihaajan silmin, mutta kyllä se musta tuossa tekee selkeästi äkkinäisen liikkeen vasemmalle, joka aiheuttaa osuman Romainin kanssa. Etenkin tuosta ihan alussa tulevasta kamerakulmasta sen näkee selkeästi, jos katselee pausen kanssa. Kun katsoo sitä maalattua viivaa siinä (minkä mukaisesti mutka myös kaartuu), niin Alonso vasen eturengas on aluksi viivan kohdalla ja liikkeen jälkeen about auton keskikohta on viivan päällä.
 
Viimeksi muokattu:

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660

Wander

Well-known member
Liittynyt
13.4.2009
Viestit
139
Valmistajien sarja on myös ehkä oman F1 fanitus ajan mielenkiintoisin. 5 tallilla on mahdollisuuksia voittaa kisoja milloin vain kun kaikkii toimii ja lisäksi Williams ja Sauber voivat yllättää.
Totta, on älytöntä, että seitsemän tallia on yltänyt jo podiumille. Jos pistät nuo autot peräkkäin niin niitä on 14 -> muutamalla tallilla on aina välttämättä huono viikonloppu. Monacossa se nyt oli kärkiviisikosta tällä kertaa Lotus, parissa ekassa kisassa se oli Mercedes, Espanjassa oli Mclarenin vuoro. Espanja oli myös Red Bullin tähän mennessä huonoin viikonloppu, hehän ovat kaikkiaan olleet tasaisesti kilpailukykyisimpiä ja siksi myös johtavat valmistajien sarjaa.

Mutta kuka tietää ketkä ovat vahvoilla Kanadassa ja ketkä eivät? Itse veikkaan, että Mercedes ja Lotus voisivat olla jälleen Mclarenien, Ferrarien ja Red Bullien edellä mikä tasoittaisi sarjaa entisestään, mutta voin ihan hyvin olla väärässä.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
Vaan oli kyllä kertakaikkiaan huikea kilpailu eilinen Monaco.:alppu: Ohitukset jäivät varmaan viime vuotta vähemmälle ja sade jäi pisaroihin, mutta se ei haitannut. Kauden 1982 tapaan on periaatteessa kuusi eri voittajaa noussut palkintokorokkeelle. Tosin Piquetin voiton hylkäyksen myötä aikakirjoihin jäi vain viisi eri voittajaa.

Sen myötä F1 elää nyt historiansa huikeinta kautta ja lopullisesti se voi saada ilman soraääniä sinetin Kanadassa. Viime vuonna nähtiin Monacoon 1982 verrattava jännitysnäytelmä joka venyi 4 tunnin kisaksi. Sen myötä tulivatkin Bernien pelastukseksi 4 tunnin aikarajat television kannalta.

Maikkarilla oli taas välillä sekoilua ja jälleen harmittaa kovasti Nicon ja Fernandon äidinkielen kommentit kuulematta Maikkarin ohjelmapolitiikan johdosta.:mad: Tuollaista kun ei ole tapahtunut vain kerran.
 

Jan1

Well-known member
Liittynyt
15.3.2008
Viestit
570
Sijainti
Nurmijärvi
Maikkarilla oli taas välillä sekoilua ja jälleen harmittaa kovasti Nicon ja Fernandon äidinkielen kommentit kuulematta Maikkarin ohjelmapolitiikan johdosta.:mad: Tuollaista kun ei ole tapahtunut vain kerran.
Ei ehkä kuulu tänne, mutta mielestäni on ihan turhaa olla puolentoista tunnin pre-race showta, jos kisan jälkeen hyvä kun ehtii lehdistötilaisuutta näyttää. Ottaisivat alusta puoli tuntia pois ja lisäisivät sen lähetykseen loppuun niin saisivat vähän purkaa kisaa rauhassa. Skyllä ja BBC:llä tämä on toteuteutettu mallikkaasti.
 

Skenejeesus

Viihdekäyttäjä
Liittynyt
8.1.2008
Viestit
4207
Sijainti
Maranello
Kysymys, oliko vettel räikkösen edellä ennen 1 mutkaa? Vettel nimittäin leikkasi pitlanen kautta ensimmäisen mutkan ja tuli radalla schumacherin ja räikkösen edelle.
Miten toi nyt määritellään jos itsekin toteat ettei Vettel ajanut ensimmäistä mutkaa, vaan oikaisi rata-alueen ulkopuolelta ja ohittaen näin Räikkösen. Ei ollut mielestäni edelle ennen mutkaa, ei ajanut mutkaa sääntöjen mukaisesti ja oli edellä mutkan jälkeen.
 

jps

nimimerkkien jahtaaja
Liittynyt
17.11.2000
Viestit
31093
Sijainti
täällä
Miten toi nyt määritellään jos itsekin toteat ettei Vettel ajanut ensimmäistä mutkaa, vaan oikaisi rata-alueen ulkopuolelta ja ohittaen näin Räikkösen. Ei ollut mielestäni edelle ennen mutkaa, ei ajanut mutkaa sääntöjen mukaisesti ja oli edellä mutkan jälkeen.
Vettelillä, Kovalaisella ja muilla mutkan leikanneilla ei ollut muuta vaihtoehtoa vältää edessä olevaa kolaria. Tuomaristo teki ihan fiksun päätöksen kun ei lähtenyt sen takia arpomaan rangaistuksia pakkotilassa oikaiseille.
 

teppoil

Well-known member
Liittynyt
9.12.2008
Viestit
2603
Miten toi nyt määritellään jos itsekin toteat ettei Vettel ajanut ensimmäistä mutkaa, vaan oikaisi rata-alueen ulkopuolelta ja ohittaen näin Räikkösen. Ei ollut mielestäni edelle ennen mutkaa, ei ajanut mutkaa sääntöjen mukaisesti ja oli edellä mutkan jälkeen.
Oli edellä, näki tv-kuvistakin ja tästä vielä paremmin: http://www.youtube.com/watch?v=IR0q3ga-1fg
 

IWE

Well-known member
Liittynyt
22.6.2004
Viestit
2963
Vettelillä, Kovalaisella ja muilla mutkan leikanneilla ei ollut muuta vaihtoehtoa vältää edessä olevaa kolaria. Tuomaristo teki ihan fiksun päätöksen kun ei lähtenyt sen takia arpomaan rangaistuksia pakkotilassa oikaiseille.
Fiksun ehkä, mutta todella epämääräisen ottaen huomioon edellisessä kilpailussa annetun täysin päättömän rangaistuksen.
 
Ylös