Formula 1 – 2012 – Monaco: Kilpailu

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13784
Todella vaikeata arvata mitä tulee tapahtumaan. Se on kyllä selvää, että tallimestaruus on menossa Red Bullille, kun molemmat kuljettajat pystyvät taistelemaan hyvistä sijoituksista muita tasaisemmin.
Tässä alkaa jo odottelemaan, löytäisikö Button viime vuosien enempi normitasoaan taas... Sitten tiukkeneekin.
 

Kotikatsomo

Well-known member
Liittynyt
24.2.2012
Viestit
277
Ei olisi tippunut Force Indioiden taakse.
En usko. Force Indiathan olivat jo aivan Kimin perässä kiinni kun renkaat loppuivat. Jos Kimi olisi tullut sisään kun renkaat loppuivat, ne olisivat loppuneet uudelleen loppukisassa. Myöskin suuri sateen uhka oli syy pitää Kimiä radalla.

Hulkenberg tuli Kimistä ohi Perezin tunaroinnin seurauksena, joten pelkästään di Resta tuossa tuli ohi.
 

ata

Holden Motorsport
Liittynyt
12.6.2010
Viestit
180
Sijainti
Helsinki
Perez kyllä tunaroinnillaan sotki sekä Räikkösen että Kovalaisen kisoja. Toivottavasti saa jonkun rangaistuksen siitä Kovalaisen ohitusyrityksestään. Räikkösen häirinnästä saamansa rangaistus kun ei Räikköstä auttanut kun FI pääsi ohi Perezin tunaroinnin takia.
 

Charlie

Elämän jakojäännös
Liittynyt
13.12.1999
Viestit
6454
Sijainti
Pahassa paikassa
Vielä pitää ihmetellä sitä että Lotus ei reagoinut mihinkään. Mitä voittaa sillä että tuhlaa radalla loppuunkuluneilla renkailla saman ajan joka olisi mennyt yhdessä varikkokäynnissä? Lisäksi riskit radalla kuluneilla renkailla ovat suuret, jos ei itse lipsauta kaiteeseen niin joku ajaa perään ennemmin tai myöhemmin. Sateen tulosta tai voimakkuudesta ei ollut mitään varmuutta, joten miksi ajaa orjallisesti sitä odottaen? Kimi oli kärjestä vain 10 sekunnin päässä yli 20 ajetun kierroksen jälkeen, ja kaikki oli vielä silloin hyvin. Kun eroa Vettelin alkoi syntyä, olisi voinut hakea toiset pehmeät, joilla olisi pärjännyt vielä pienessä sateessakin paremmin muita vastaan. Varikkokäynnin takia olisi toki voinut jäädä sopivasti jonkun taakse jumiin, mutta kisassa oli sen verran tasaista, että ei se kohtuutonta hidastusta kisasuoritukseen olisi aiheuttanut. Ja muutkin olisivat häipyneet 10 kierroksen sisään varikolle. Kokonaismatkalla tuolla tavalla olisi toki tullut yksi pysähdys muita enemmän.

Vettel ajoi kisan juuri sillä taktiikalla mitä muutaman forumistin kanssa puhuttiin eilen. Starttiin kovemmat renkaat alle, tasaisessa jonoajelussa kyllä pysyy niilläkin mukana. Muiden poistuttua varikolle pääsee ajamaan oikeasti kärjessä niin kovaa kuin pystyy, ja kovaan vauhtiin Vettel pystyikin. Aika pienestä oli kiinni etteikö olisi päässyt koko porukan kärkeen vielä omankin pysähdyksen jälkeen.
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Mikähän lie Buttonille tullut. Kohta varmaan aletaan vaatia hänelle potkuja kuten Massalle.
Vaikea nousta hyvälläkään autolla jos lähdössä jäät taakse. Ei siinä sen kummempaa, trafiikki ja taktiikkakuviot vaan johtaa helposti siihen.
 

Kotikatsomo

Well-known member
Liittynyt
24.2.2012
Viestit
277
Vielä pitää ihmetellä sitä että Lotus ei reagoinut mihinkään. Mitä voittaa sillä että tuhlaa radalla loppuunkuluneilla renkailla saman ajan joka olisi mennyt yhdessä varikkokäynnissä? Lisäksi riskit radalla kuluneilla renkailla ovat suuret, jos ei itse lipsauta kaiteeseen niin joku ajaa perään ennemmin tai myöhemmin. Sateen tulosta tai voimakkuudesta ei ollut mitään varmuutta, joten miksi ajaa orjallisesti sitä odottaen? Kimi oli kärjestä vain 10 sekunnin päässä yli 20 ajetun kierroksen jälkeen, ja kaikki oli vielä silloin hyvin. Kun eroa Vettelin alkoi syntyä, olisi voinut hakea toiset pehmeät, joilla olisi pärjännyt vielä pienessä sateessakin paremmin muita vastaan. Varikkokäynnin takia olisi toki voinut jäädä sopivasti jonkun taakse jumiin, mutta kisassa oli sen verran tasaista, että ei se kohtuutonta hidastusta kisasuoritukseen olisi aiheuttanut. Ja muutkin olisivat häipyneet 10 kierroksen sisään varikolle. Kokonaismatkalla tuolla tavalla olisi toki tullut yksi pysähdys muita enemmän.
Ei Kimi siinä mitään hävinnytkään, paitsi top-6:een verrattuna, mutta sinne ei olisi ollut mahdollisuuksia millään strategialla. Siinä vaiheessa kun renkaat loppuivat, Kimin takana oli jo koko letka autoja, ei se tilanne mihinkään muuttunut, vaikka Kimi olikin pidempään radalla. Jos stopin jälkeen olisi alkanut sataa, oltaisiinko täällä silti sitä mieltä, että stoppi oli oikea vaihtoehto?
 

markot

Well-known member
Liittynyt
20.5.2005
Viestit
4390
Kimin ajamattomuus näkyi kisassa, perjantain takia auto ei ollut balanssissa jonka johdosta renkaat kuluivat epätasaisesti ja auto oli erittäin vaikea ajettava.

Mestari sopeutuu autoon kuin autoon ja Kimiä ollaan tästä aina kehuttu (ralli, Nascar...) Mutta mikä nyt mättää kun ei niin 100% perfect autolla ei voi ajaa edes 1.5h harjoituksia?
 

markot

Well-known member
Liittynyt
20.5.2005
Viestit
4390
Kimin takana oli jo koko letka autoja, ei se tilanne mihinkään muuttunut, vaikka Kimi olikin pidempään radalla. Jos stopin jälkeen olisi alkanut sataa, oltaisiinko täällä silti sitä mieltä, että stoppi oli oikea vaihtoehto?
Lotus on toistuvasti kämmäilyt reagointinopeudessa ja tästä syystä menettänyt monia sijoja ja pisteitä tyhmyyden ja suoranaisen välinpitämättömyyden johdosta. Luulisi että rengaspelin henki on jo heillekkin 100% selvä ja ettei kantapään kautta enää tarvitsisi oppia.
 

Kotikatsomo

Well-known member
Liittynyt
24.2.2012
Viestit
277
Lotus on toistuvasti kämmäilyt reagointinopeudessa ja tästä syystä menettänyt monia sijoja ja pisteitä tyhmyyden ja suoranaisen välinpitämättömyyden johdosta. Luulisi että rengaspelin henki on jo heillekkin 100% selvä ja ettei kantapään kautta enää tarvitsisi oppia.
Olen samaa mieltä, että Lotuksen tämän kauden taktiikoissa on sanomisen varaa, mutta ei se tänään mennyt pieleen. Kimi ei saavuttanut maksimitulosta, kun jäi Picin taakse stopin jälkeen. Jos Kimi olisi tullut aiemmin sisään, hän olisi jäänyt samalla tavalla Glockin (ja ehkä Picin taakse), mutta muut olisivat kuroneet etumatkaa pidempään, ja veikkaan että Kimi olisi jäänyt pisteittä.

Eihän Kimi mitään menettänyt ollessaan radalla, kun kukaan ei päässyt ohi.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Vettel ajoi kisan juuri sillä taktiikalla mitä muutaman forumistin kanssa puhuttiin eilen. Starttiin kovemmat renkaat alle, tasaisessa jonoajelussa kyllä pysyy niilläkin mukana. Muiden poistuttua varikolle pääsee ajamaan oikeasti kärjessä niin kovaa kuin pystyy, ja kovaan vauhtiin Vettel pystyikin. Aika pienestä oli kiinni etteikö olisi päässyt koko porukan kärkeen vielä omankin pysähdyksen jälkeen.
Jep. Tämän taktiikan valitseminen olisi tietysti pitänyt Kimin osalta tehdä jo ennen Q3:a. Lotuksella taidettiin kuitenkin uskoa vähän parempaa lähtöruutuun kuin kahdeksanteen.
 

imthesun

Well-known member
Liittynyt
26.1.2004
Viestit
196
Ihme, että tuosta alun startista tutkitaan Grosjean/Schumi. Kultakypäräinen-kultapoika Alonsohan siinä törkkäs Grosjeanin röyhkeästi Schumin kylkeen.
 
Viimeksi muokattu:

Nzap

Well-known member
Liittynyt
13.12.2008
Viestit
806
Sijainti
Wrocław
Ihme, että tuosta alun startista tutkitaan Grosjean/Schumi. Kultakypäräinen-kultapoika Alonsohan siinä törkkäs Grosjeanin röyhkeästi Schumin kylkeen.
En mäkään ymmärrä miksi siitä tilanteesta mitään aletaan tutkimaan.
Ihan normaali kisatilanne.
 

imthesun

Well-known member
Liittynyt
26.1.2004
Viestit
196
En mäkään ymmärrä miksi siitä tilanteesta mitään aletaan tutkimaan.
Ihan normaali kisatilanne.
No jos katsoo esim. Schumin incar-kamerasta, niin Alonso leikkaa oikealle törkäten Grosjeanin Schumin alle. Olis kiva nähdä tuo liike vielä paremmasta kamerasta.
 

sakuraba

Well-known member
Liittynyt
20.4.2003
Viestit
661
Osumahetkellä Alonso oli aika kaukana Grosjeanista, että minusta ranskis kohelsi ihan itse vaikka joutuikin väistämään. On siellä moni muukin tiukassa paikassa mutta ei silti tee mitään paniikkiväistöjä.
 

Coni

Well-known member
Liittynyt
8.10.2007
Viestit
1101
Kysymys, oliko vettel räikkösen edellä ennen 1 mutkaa? Vettel nimittäin leikkasi pitlanen kautta ensimmäisen mutkan ja tuli radalla schumacherin ja räikkösen edelle.
 
Ylös