Formula 1 – 2012 – Montreal: Kisa

IWE

Well-known member
Liittynyt
22.6.2004
Viestit
2963
Hieno suoritushan se oli, toki. Eihän Häkkinen mitään paremminkaan olisi voinut tehdä, kun maksimi pisteet otti. Siltikin silloinen F1-sarjan taso oli kaukana nykyisestä. Silloin oli varaa pyörähdellä ja voittaa silti, kun noin keskimäärin gridissä oli se kaksi voittamaan kykenevää auto & kuski -yhdistelmää. Nykyään pitää kaiken mennä nappiin koko kisamatkan tai joku muu on maalissa edellä.

No joo.. Nykyisin meno on semmosita arpomista että Karthikeyanilla on paremmat mahdollisuudet ottaa voitto, kuin keskikastin tiimeillä oli vuosituhannen vaihteessa ja tämä on kuitenkin mm. Brunon ohella yksi näistä kuljettajista joiden pitäisi taitojensa puolesta kilpailla jossain ihan muualla kuin F1-sarjassa.

En pidä lajin kannalta kuluvaa kautta mitenkään positiivisena, enkä myöskään arvostaisi edes oman suosikkini voittoa tämöisellä kaudella kovinkaan korkealle.

Onhan kuluvan kauden lottokisat kieltämättä samanlaista huisia tv-viihdettä kuin NASCAR ja jokkis, mutta kauden mestaria tulee arvostaa tasan saman verran kuin lottovoittajaa.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Onhan kuluvan kauden lottokisat kieltämättä samanlaista huisia tv-viihdettä kuin NASCAR ja jokkis, mutta kauden mestaria tulee arvostaa tasan saman verran kuin lottovoittajaa.
Toisaalta, normikaudella mestaruuden voittaa auto (ja talli), ei kuski. Vettelin mestaruuksista pitää lähinnä arvostaa Neweyä, Schumin Ferrarimestaruuksista Todt-Brawn-Byrne-kolmikkoa jne.
 

Lunssila

Well-known member
Liittynyt
6.6.2008
Viestit
18217
No joo.. Nykyisin meno on semmosita arpomista että Karthikeyanilla on paremmat mahdollisuudet ottaa voitto, kuin keskikastin tiimeillä oli vuosituhannen vaihteessa ja tämä on kuitenkin mm. Brunon ohella yksi näistä kuljettajista joiden pitäisi taitojensa puolesta kilpailla jossain ihan muualla kuin F1-sarjassa.

En pidä lajin kannalta kuluvaa kautta mitenkään positiivisena, enkä myöskään arvostaisi edes oman suosikkini voittoa tämöisellä kaudella kovinkaan korkealle.

Onhan kuluvan kauden lottokisat kieltämättä samanlaista huisia tv-viihdettä kuin NASCAR ja jokkis, mutta kauden mestaria tulee arvostaa tasan saman verran kuin lottovoittajaa.
Miten niin tämän kauden kisat ovat olleet tuurilla voitettuja? Teknisiä vikojakin on niin vähän, ettei niiden avittamana olla voitettu yhtään kisaa.
 

IWE

Well-known member
Liittynyt
22.6.2004
Viestit
2963
Puhdasta rengaslottoa. Eikä DRS ainakaan yhtään paranna kilpailujen tasoa.
 

FW08

Registered User of Talent
Liittynyt
9.7.2008
Viestit
22189
Sijainti
Behind the rabbit
Renkaathan ovat kaikille samat, nyt mitataan sitä, kuka saa parhaiten niistä suorituskykyä irti huononakin päivänä kauden mittaan.

Ei se ole mitään Maldonadolta pois, että on pastormaldonado, eikä esim. Lewis Hamilton. Hamilton kun olisi ajanut samoin voittoon kuin Pastor, niin kukaan ei nurisisi.

Nyt mitataan kuljettajilta kykyä selvitä eri tilanteissa, ei sitä, kuka jaksaa testata eniten ja vaatia talliltaan parhaiten.
 

Jan1

Well-known member
Liittynyt
15.3.2008
Viestit
570
Sijainti
Nurmijärvi
Puhdasta rengaslottoa. Eikä DRS ainakaan yhtään paranna kilpailujen tasoa.
Jos tässä puhutaan vaan eri voittajista niin se, että meillä on 7 eri voittajaa johtuu enemmän tallien epäonnistumisista kuin renkaista. Ilman McLarenin munauksia heillä olisi vähintään neljä voittoa, Red Bullilla kaksi ja se yksi ainut lottokisa Malesiassa olisi näin tuonut sen ainoan tuuri voiton. Jos näin olisi mennyt niin ei tässä puhuttaisi mistään lottokaudesta. Se, että podiumilla on ollut niin monta eri kuskia ja voittajia on paljon johtuu siitä, että erot ovat pieniä ja virheet kostautuvat, silloin menettää monta sijaa, toisin kuin kymmenen vuotta sitten.

Jos puhutaan taas renkaiden kestävyydestä niin ei siinä ole mitään ihmeellistä, että toiset tallit kuluttaa renkaita enemmän. Lotus kulutti Kanadassa niin vähän renkaita että Kimi teki vielä oman parhaansa 40 kierrosta käytetyillä softeilla ja toisen kerran 30 kierrosta käytetyillä super-softeilla. Kun Ferrari ja Red Bull yrittävät samaa se ei onnistunut, autoista tässä on kyse ei lotosta.

Aika-ajoissa taas Top 10 ei muutu sen enempää kuin aikaisempina vuosinakaan, samat kuskit siellä yleensä pyörii.

Miten sitä voittoa voi tänä vuonna arvostaa vähemmän kun juuri nyt sen eteen täytyy tehdä enemmän töitä kuin moneen vuoteen? Kaiken täytyy mennä nappiin, että pystyy voittamaan, tähän mennessä kenelläkään niin ei ole käynyt kahdesti.
 

IWE

Well-known member
Liittynyt
22.6.2004
Viestit
2963
No joo olen mielipiteineni melkolailla yksin. Tiedetään. En arvosta kuluvan kauden NASCAR meininkiä ohitusten suhteen enkä montaa muutakaan asiaa.

Omasta mielestäni vaan vuosituhannen vaihteen (ja sitä edeltävät) säännöt, kilpailut, radat, kuljettajat (jopa sen ajan maksukuljettajat), autot ja jopa juniori sarjat olivat kaikin tavoin parempia ja tasokkaampia kuin nyt. Siinä sai oikeasti kuljettajat olla ylpeitä mikäli kauden kärjen päihittivät rima kun vain sattui olemaan selkeästi korkeammalla kuin tänä vuonna.

---

Mutta joo.. Saattahan tämän kauden tiimien "vaihteleva menestys renkaiden ja taktiikoiden suhteen" ja "lajin pelastaja DRS" piristää kummasti vaikkapa Valencian perinteistä bore-festiä, joten show must go on jne.. Palaamme tälle astialle vajaan 2 viikon kuluttua!
 

Renngeist

Soldiers of Antisthenes
Liittynyt
24.4.2009
Viestit
18077
Sijainti
Syylien välissä
Omasta mielestäni vaan vuosituhannen vaihteen (ja sitä edeltävät) säännöt, kilpailut, radat, kuljettajat (jopa sen ajan maksukuljettajat), autot ja jopa juniori sarjat olivat kaikin tavoin parempia ja tasokkaampia kuin nyt. Siinä sai oikeasti kuljettajat olla ylpeitä mikäli kauden kärjen päihittivät rima kun vain sattui olemaan selkeästi korkeammalla kuin tänä vuonna.
Vuosituhanteen vaihteessa taisi olla muuten käytössä ehkä huonoimmat säännöt (peesaamisen kannalta) ja huonoimmat radat (Imola, Jereziä käytettiin vielä 97, Buenos Airesia 98 jne jne).
 

FW08

Registered User of Talent
Liittynyt
9.7.2008
Viestit
22189
Sijainti
Behind the rabbit
Vuosituhanteen vaihteessa taisi olla muuten käytössä ehkä huonoimmat säännöt (peesaamisen kannalta) ja huonoimmat radat (Imola, Jereziä käytettiin vielä 97, Buenos Airesia 98 jne jne).
Ja kärjen osalta ehkä jopa historian epätasa-arvoisin kilpailuasema.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Aika monella tuntuu aika kullanneen muistot.
Taitaa 1998 ja 1999 olla ne kullatuimmat vuodet. Tässä poimintoja noiden kausien kisojen ohitusmääristä (alle 10 ohituksen kisat, sekä Kanada, kun ollaan kerran Kanadaketjussa):

1998

Australia 5
San Marino 6
Monaco 1
Kanada 10
Saksa 8 (vanha Hocke)
Unkari 7
Luxemburg 7 (Nürre)

1999

San Marino 6
Monaco 3
Kanada 11
Espanja 4
Unkari 3
Suzuka 4

Taisi johtopaikan vaihtuminen radalla myös olla aika kortilla tuolloin.

-Edit- Vertailun vuoksi viime vuonna Valencian "bore-festissä" oli 42 ohitusta. Noina Häkkisvuosina vain yksi kisa pääsi samaan lukemaan, kaikissa muissa oli vähemmän.
 
Viimeksi muokattu:

ToXiCiTy

I am fabulous!
Liittynyt
20.4.2008
Viestit
16731
Sijainti
Järvenpää
Noilla kausilla oli viihdyttävää katsella Mikan ja Schumin äärirajoilla tapahtunutta ajamista. Enää ei nähdä semmoista, koska kaikki ajelee "Delta time" kierroksia.
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Vuosituhanteen vaihteessa taisi olla muuten käytössä ehkä huonoimmat säännöt (peesaamisen kannalta) ja huonoimmat radat (Imola, Jereziä käytettiin vielä 97, Buenos Airesia 98 jne jne).
Imolassa oli aika jonoajelua, mutta siellä on hauskoja mutkia. Voisi olla kiinnostavampaa DRS:llä.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
Kyllä tämä kausi tulee olemaan kaikkien aikojen kausi. Ja todellakin ainoastaan suomalaismenestys estää Häkkisen tai Schumin tylsyyskausien vajoamista unholaan vaikka niissä vielä sentään ajoittain nähtiin keskeytyksiä ja muuta jännitettävää.

Ja Schumin jatkuvia menestysputkia loppuun asti en haluaisi uusia oikeastaan kenenkään kuljettajan osalta. Paitsi jos niitä voittaa suomalainen.:D

Viime vuoden Valenciassakin ohiteltiin enemmän kuin sen ajan kisoissa yleensä. Etenkin vuoden 1994 jälkeen nuo välitankkausten ajat romahduttivat koko lajin ja tekivät siitä jonoajelua tai lähelle sitä menevää hommaa etenkin loppuvuosina.

DRS:n saisi kieltää, mutta ei kilpailuun jännitystä tuovia renkaita. Sitten Goodyearin aikojen ei ole ollut näin paljon jännitystä tuovaa rengasta kilpailuun.

Toki Goodyearinkin aikoina huonoja ja unettavia tilanteita sattui kun kärkikuskit ryhtyivät varmistelemaan tai muuten vain eivät uskaltaneet ottaa riskejä. Sen sijaan jotkut ottivat ja toisinaan saivat siitä palkinnon ja toisinaan rangaistuksen.

Muuten ei olisi monikaan loistava kisa kuten Portugali 89 tai Ranska 89 ja Silverstone 92 tai kuka tietää miten monta muutakaan kisaa toteutunut todella loistavana ja lajia nostattavana mielenkiintoisena tapahtumana. Ei taida muistot ylettyä sinne asti joillakin forumisteilla tai sitten ne ovat vain unohdettu.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Muuten ei olisi monikaan loistava kisa kuten Portugali 89 tai Ranska 89 ja Silverstone 92 tai kuka tietää miten monta muutakaan kisaa toteutunut todella loistavana ja lajia nostattavana mielenkiintoisena tapahtumana. Ei taida muistot ylettyä sinne asti joillakin forumisteilla tai sitten ne ovat vain unohdettu.
Yksittäisiä hyviä kisoja löytyy kyllä lähes joka kaudelta.

Varsinaista muistikuvaa noista mainituista minulla ei ole, mutta lap chartien perusteella Portugalissa 1989 ei viimeiseen 28 kierrokseen tapahtunut mitään (sitä ennen kyllä) ja Silverstonessa 1992 kärkikolmikko ajoi startista maaliin samoilla sijoilla eikä neljännenkään sijan suhteen tapahtunut paljoakaan. Jossain alempana kyllä sentään jotain, mutta sen aikaisella tv-ohjauksella niitä katsojat tuskin juuri näki. Että tiedä sitten mikä noissa "nostatti lajia".
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
Tarkoitin niillä kuluvia renkaita ja riskinottoa. Mika Häkkinen yritti esimerkiksi 1992 Silverstonessa riskiä saada parempaa sijoitusta, mutta itsepäinen kieltäytyminen kuluneiden B-renkaiden vaihdosta aiheutti sitten loppukisassa luistelua ja lopulta tyytymisen kuudenteen sijaan vaikka aineksia olisi ollut jopa neljänteen sijaan eräässä vaiheessa kilpailua.

Korjaukseksi kauden 1989 sijaan tämä kilpailu oli 1990 Paul Ricardilla. Pahoittelut siitä. Siellä Capelli otti muiden kuskien pilkkauksesta ja tallipomojen nenäkkäistä huomautuksista huolimatta käyttöönsä Goodyearin C-renkaat ja oli niillä lyhyellä radalla toinen vaikka niiden ei olisi pitänyt kestää edes puolta matkaa.

Kauden 1989 Portugalissa taas Stefan Johanssonilla oli kivikovat A-renkaat ja hän putosi niillä välillä vain viidenneksi kun Williamsit menivät C-renkailla hänestä ohi ja olisivat varmaan pysyneetkin edellä ilman keskeytyksiä. Kuitenkin riskiratkaisu kannatti ja se olikin hänen uransa viimeinen palkintokorokesaavutus. Samalla tietysti myös Onyxin.

Asiaan palatakseni kuluviin renkaisiin on mahdollisesti tulossa ensi kaudella jo viides seos käyttöön ja Britanniasta lähtien esitellään uusi kova seos harjoituksissa.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
Ja oli totta kai hieno suoritus ja riskinotto lajissa aikoinaan myös Suzukassa 1990 Aguri Suzukin ajaminen A-renkailla ensimmäiseksi japanilaiseksi palkintokorokkeelle omassa kotikilpailussaan.

F1 on kenties saamassa Pirellin uudelleentulon myötä jotakin ainutlaatuista joka ei ehkä toistu ihan heti. Ainakin tämä kausi vaikuttaa sellaiselta. Toivottavasti ei käy kuin Keken kaudella kävi. Tuolloin jopa maailmallakin nuristiin sitä, että kisat olivat sekaisin ja tuurimestari voitti.

Siihen kauteenkin ja sen ainutlaatuisuuteen herättiin vasta paljon myöhemmin. Etenkin näin kotimaassa vaikka toki maailmallakin oltiin muutamia vuosia sen jälkeen varsin hämillään tilanteesta.
 
Ylös