No siinäpä se. Erilaiset renkaat, erilaiset moottorit ja erilaiset autot erilaisine taktiikoineen loivat kiinnostusta kilpailuihin yleisellä tasolla eri tavalla. Valinnanvapaus oli myös eräs avainsana. Ja kyllä juurikin erilaisilla taktiikoilla oli monestikin paljonkin vaikutusta lopputuloksiin ja tunnelman luomiseen.
Eikä vain satunnaisella yhden kuskin taistelulla vaan yleensäkin. Edellämainittuja kuljettajia ja heidän saavutuksiaan yhdessä kisassa käytin vain esimerkkinä.
Yleisellä tasolla f1 oli parasta siihen aikaan ja on aivan viime vuosiin asti siitä lähtien vain huonontunut. Nyt taas vaikuttaa tulevan viimeisen kolmen vuoden tapaan tästä kaudesta tulevan erityisen muistettava.:alppu:
Ja mitä tuohon vastaamiseen tulee niin helpompi asioita on täsmentää kuin jättää ne avoimeksi yleensä ainakin. Ohitusmäärissä oli kaikenlaisten sääntömuutosten jälkeen ollut jo aikanaan vähentymistä ennen kuin välitankkauksiinkaan päätettiin palata.
Nykyään taas yllätyksellisyys ja lajin parantaminen vaikkakin hieman keinotekoisesti tuntuu olevan jotenkin suuri ongelma joillekin. Eräs Jakkekin suurine puheineen ei tunnu olevan tyytyväinen.:thumbfh: Itse ainakin kuluvien renkaiden aikakaudella oli niitä varmistelijoita.
Tosin hänen uransa alkuvaiheessa menestystä riitti ja f1 alkoi muuttua taas yhden askeleen kohti nykypäivää ja niinä vuosina tylsyys hipoi huippuaan erityisesti joillakin Barcelonan tai Monzan radoilla ja vain keskeytykset loivat jännitystä.
Nykyään sitten vain tuo satunnaisuus tuntuu ärsyttävän talleja ja se ei ole ihme. Ei ole helppoa oppia tuntemaan uutta seosta erilaisella radalla mikäli on liian tuudittautunut kestävyyteen.
Jotenkin tuntuu siltä, että renkaiden koventuessa ennemmin tai myöhemmin nähtäisiin taas Michelin tai Bridgestonen virheiden toistot. Toki siinäkin avainsana olisi hyödyllisen yleisrenkaan luominen. Ja ainakaan mitään ihan superkestäviä renkaita lajissa ei onneksi enää takavuosien malliin ole.
Bridgestonenkin aikakaudella joissakin kisoissa olisi voitu nähdä varikkokäyntejä enemmänkin, mutta turhia pysähdyksiä ei enää loppuvaiheessa otettu ja siten mentiin usein maaliin asti.