Formula 1 – 2012 – Montreal: Kisa

JTH

Well-known member
Liittynyt
9.8.2000
Viestit
697
Mutta missä on Trulli-juna ?

DRS herättää kiihkeitä kommentteja. Mutta kyllä tässä menee ehkä osittain renkaat ja drs sekaisin. Kimin ohi ei alkukisassa takaa tultu, vaikka takana ajajilla oli siipi auki ja Kimillä ei. Joten ei se mikään automaatti ole. Ja jos se olisi ihan automaatti, se ohitettu kuittaisi takaisin seuraavan kierroksen DRS paikassa. Näitä on kuitenkin nähty todella vähän. Loppukisasta autojen nopeuserot ovat suuria renkaista johtuen, ei pelkän siiven vuoksi.

Muuta kisasta. Ihmetten kyllä RedBullin mokailua Vettelin kanssa lopussa. Hän ei saanut Alonsoa kiinni ja takaa tultiin huomattavasti kovemmilla kierrosajoilla. Miksi ei otettu ajoissa renkaanvaihtoon, kun ei kuitenkaan oltu kärkipaikalla ?
 

Petri L

Well-known member
Liittynyt
29.5.2001
Viestit
846
Hyvä luoja, että oli tylsä kisa! Ihan samanlainen kun Monacon gp. Kaikki näyttävyys on lajista tipotiessään. Yleensä kanadassa on rytissy samoin monacossa. Autot taitaa mennä liian raiteilla nyt. DRS on pelle systeemi. Ihan sama kun rallicrossin lisälenkki. Keinotekoinen tapa luoda ohituksia. Salon kanssa täysin samaa mielä asiasta. Se on aivan sama mitä selostaja Saari yrittää puolustella, että 70 prosenttia F1 faneista tykkää systeemistä. Aina enemmistö ei ole oikeassa.

On aivan sama onko joka kisalla eri voittaja kun itse kilpailuissa ei tapahdu yhtään mitään! Silti seuraan lajia, se on jo perinne.
 
Viimeksi muokattu:

kouvotsvoni

Banjottu
Liittynyt
30.1.1999
Viestit
89969
Sijainti
Corsica
DRS ei oikein napannut. Schumacherin jatkuva epäonni ei oikein innostanut, eikä myöskään Kimin lyllertäminen sijoilla ynnä muut tallikaverin ja samalla taktiikalla olleen Perezin päästessä palkintopallille. Taktiikoitten erilaisuus ja Hamiltonin loppukiri oli sen sijaan hienoa.. Kanadan kisaksi kuitenkin unilääkettä.
 

Luckyman

Well-known member
Liittynyt
18.10.2000
Viestit
825
Perezillä oli kyllä pakko olla kokonaan uusi setti vikalla stintillä.

10. lähtöpaikka ja kokonaan uudet renkaat usein nopein vaihtoehto
 

Mestarismies

Well-known member
Liittynyt
17.3.2012
Viestit
208
Samaa mieltä!

Aluksi tuo DRS vaikutti ihan virkistävältä, mutta olen jo kyllästynyt koko vempeleeseen. Se kitkee kaikki oikeat ohitukset pois koska on turhaa yrittää ohi muualla (mutkassa) kun voi siirtyä ohi suoralla. Olen sitä mieltä että siivet pitäis laittaa ihan normaalikokoisiksi että ei olisi niin suuri riski ohittaa ja tuhota omaa sekä toisen autoa. Rengas rengasta vasten kamppailu on sitä kilpa autoilua. Säännöt ja tuomaristo voisi vähentää rangaisusten jakamista ohitus ja kamppailu tilanteista (viimeaikoina toki ei ole vääryyksiä juuri tullut)
Tosi on että formulat on vähän arpapeliä nyt kun renkaat sulaa alle yht äkkiä. Mielestäni kilpa autoilussa pitäisi korostaa kuskin taitoa ajaa kovaa, äärirajoilla tehden tiukkoja ohituksia eikä taitoa säästää rengasta ja korostaa varikko strategiaa. Kilpailusta on tehty liian monimutkaista. Kyse on kuitenkin vain kisasta Kuskien ja autojen välillä. Liian monta muuttujaa pilaa kisan ja kumoaa toisiaan. Kisoista tulee keinotekoisia, sekavia ja lopulta tylsiä.:thumbdown
 

hippi

Well-known member
Liittynyt
13.4.2009
Viestit
2695
Kovalainen otti taas kerran hyvän startin ja onnistui lisäksi toisella kierroksella ohittamaan surkean kilpailun ajaneen B Sennan, minkä jälkeen Heikki ajeli muutaman kierroksen sijalla 15. Caterham on kuitenkin sen verran keskiryhmän autoja hitaampi, että kahdeksannesta kierroksesta eteenpäin autoja alkoi lapata solkenaan Kovalaisen ohi. Taakse jäivät lopulta vain tallikaveri Petrov, Marussian Pic sekä keskeyttäneet Glock, Schumi, de la Rosa ja Karthikeyan. Vitali oli tyytyväinen kisaansa, kun pysyi mukana Heikin imussa, vaikka ei päässytkään ohi.

Kun kisa oli sateeton eikä turva-autoja tarvittu, niin Kovalaisen sijoitus oli 18 ja Petrovin 19. Maalissa Caterham-kuskien välinen ero oli 4,5s. Heikin ero B Sennaan (17) oli 13s, Buttoniin (16) 14,4s, kolme kertaa varikolla käyneeseen Vergneen (15) 19,5s ja kisan loppuvaiheilla radan ulkopuolella pyörähtäneeseen Ricciardoon (14) 46,6s.

Toro Rosso toi Montrealiin uusitun pakokaasujärjestelmän ja sai parantuneen kisavauhtinsa ansiosta Caterhamin näyttämään entistäkin hampaattomammalta. Caterham, Marussia ja HRT näyttävät polkevan paikallaan, kun muut tallit päivittävät autojaan ja katoavat yhä kauemmaksi horisonttiin. (HRT:n edistysaskel Montrealissa vaikuttaa kosmeettiselta -- Ted Kravitzin mukaan HRT:llä tiedettiin etukäteen etteivät jarrut kestä kisassa paria kymmentä kierrosta pidemmälle.)

Caterhamille on seuraaviin kisoihin odotettavissa jotain päivityksiä, ja Marussialle tulee Silverstoneen Glockin "todella isoksi askeleeksi" mainostama päivityspaketti.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Aluksi tuo DRS vaikutti ihan virkistävältä, mutta olen jo kyllästynyt koko vempeleeseen. Se kitkee kaikki oikeat ohitukset pois koska on turhaa yrittää ohi muualla (mutkassa) kun voi siirtyä ohi suoralla.
Tätä pelättiin ennakolta, mutta todellisuutta tuo ei ole missään vaiheessa ollut. Jopa Monacossa ohituksia tapahtui muuallakin kuin DRS-alueella (Kimikin oli mukana kahdessa).

Mercedeksen julkaisema ohitusanalyysi viime kaudelta kertoi, että 55% ohituksista ei ollut DRS-ohituksia. Esim. juuri Kanadassa oli kolmanneksi vähiten DRS-ohituksia, vaikka DRS-alue oli tuolloin pitempi ja niitä oli kaksi peräkkäin yhdellä mittauspisteellä.

-Edit- Nämä pelkästään DRS:ään liittyvät jutut voisi kyllä varmaan siirtää "Avattava takasiipi"-ketjuun.
 
Viimeksi muokattu:

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
Joko pistetään äänestys pystyyn?


Minun mielestä DRS on kaikkinensa hieno juttu, vaikka tässä kisassa jokun "siirtyminen" tapahtuikin..


Minusta parasta on se, että aggressiivisella taktiikalla (Hamilton) pystyy haastamaan säästeliään taktiikan. Sitä nähtiin äärimmäisen harvoin ennen kun koko homma perustui "tyhjällä radalla ajamiseen"..


Minä mieluummin jännitän sitä, että meneekö Hamilton noitten kymmenten autojen ohi ja lisäksi Alonson ohi kärkeen, kuin että jääkö edellä ajavan taakse jumiin..
 

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9336
Mercedeksen julkaisema ohitusanalyysi viime kaudelta kertoi, että 55% ohituksista ei ollut DRS-ohituksia. Esim. juuri Kanadassa oli kolmanneksi vähiten DRS-ohituksia, vaikka DRS-alue oli tuolloin pitempi ja niitä oli kaksi peräkkäin yhdellä mittauspisteellä.
Kannattaa ottaa huomioon, että suurin osa viime vuoden Kanadan kisasta ajettiin ilman DRS:ää olosuhteiden takia.
 

JPP

as Quo as possible
Liittynyt
2.3.2007
Viestit
24298
Sijainti
lappeen Ranta
Hyvä kun ymmärsit pointtini. Hienosti kärjistetty. Turha tänne on mitään kirjoittaa..
Kiitos vaan. Omasta mielestänikin osuin kivasti ruuvin kantaan siinä. Paitsi, että oli WebSlaven viesti, jota lainaamallasi tekstillä kommentoin :doubtful:.
 

Teoderik

Banned
Liittynyt
14.12.2008
Viestit
1032
Ihme valitusta DRS:stä. Eilinen(kin) kisa oli mitä oli sen vuoksi että kukaan ei uskalla ajaa kunnolla kun pelätään renkaiden hajoavan alle. Sen vuoksi ainoat ohitustapahtumat ja yritykset jätettiin varman päälle DRS-suoralle ja silläkin vain jos oli vähintään sekunnin edellä ajavaa nopeampi.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Kannattaa ottaa huomioon, että suurin osa viime vuoden Kanadan kisasta ajettiin ilman DRS:ää olosuhteiden takia.
Tämä on tietysti totta. Sateisissa kisoissa jo muutenkin pääsee helpommin ohi eri puolilla rataa, mutta tosiaan DRS on kielletty, mikä vaikuttaa lukuihin.
 

speedman

race is in my head
Liittynyt
26.10.2008
Viestit
1418
Montako ohitusta muistetaan viime ja tältä kaudelta samalla tavalla kuin esimerkiksi Häkkisen 2000 Spa ohitus.
Jos autojen suorituskykyerot olisivat olleet Häkkisen aikana yhtä pienet kuin nyt, tuota ohitusta ei olisi koskaan tehty.
Muistan myös Melbournen avauskisan, jossa Häkkinen ja Couthard ohittivat kaikki muut kierroksella. Sekö olisi hienoa...
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Jos autojen suorituskykyerot olisivat olleet Häkkisen aikana yhtä pienet kuin nyt, tuota ohitusta ei olisi koskaan tehty.
Muistan myös Melbournen avauskisan, jossa Häkkinen ja Couthard ohittivat kaikki muut kierroksella. Sekö olisi hienoa...
Tavallaan suorituskykyerot on liian pieniä nyt. Onnistuminen ja epäonnistumisen ero on kiinni vähemmästä kuin sekunnin kymmenyksestä. Vähän jos mokaat, et pysty sitä paikkaamaan kovallakaan takaa-ajolla, vaan olet jumissa ihan toisten kuskien kanssa. Okei, välillä nähdään nousuja takaa, mutta se vaatii taktista tuuria onnistuakseen.

En silti valita, mielenkiintosempaa tämä näin on, kuin kaksin tai kolminkamppailu kärjessä, puhamattakaan yksinajelusta.
 

FW08

Registered User of Talent
Liittynyt
9.7.2008
Viestit
22189
Sijainti
Behind the rabbit
Montako ohitusta muistetaan viime ja tältä kaudelta samalla tavalla kuin esimerkiksi Häkkisen 2000 Spa ohitus.
Montako kertaa tuolla tavoin on ylipäänsä ohitettu viimeisten 20 vuoden aikana? Kyllä sitä Häkän ohistusta muistellaan ihan syystä.
 

Loko

Ajatusrikollinen
Liittynyt
27.5.2011
Viestit
1325
Sijainti
Tampere
Tavallaan suorituskykyerot on liian pieniä nyt. Onnistuminen ja epäonnistumisen ero on kiinni vähemmästä kuin sekunnin kymmenyksestä. Vähän jos mokaat, et pysty sitä paikkaamaan kovallakaan takaa-ajolla, vaan olet jumissa ihan toisten kuskien kanssa.
Täh? Nyt en varmaan ihan ymmärrä. Liekkö sarkasmia tai muuten vaan jotain todella ovelaa huumoria joka menee minulta yli. Siellähän ajetaan FIA:n arvostetuimmista mestaruustitteleistä. Ja sen pitäisi olla mielestäsi läpijuoksu, jossa voi kompuroida, koheltaa ja voittaa silti :confused:
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Täh? Nyt en varmaan ihan ymmärrä. Liekkö sarkasmia tai muuten vaan jotain todella ovelaa huumoria joka menee minulta yli. Siellähän ajetaan FIA:n arvostetuimmista mestaruustitteleistä. Ja sen pitäisi olla mielestäsi läpijuoksu, jossa voi kompuroida, koheltaa ja voittaa silti :confused:
Esimerkiksi taas Spa 2000. Loistava voitto, kompuroinnista huolimatta.
 

Loko

Ajatusrikollinen
Liittynyt
27.5.2011
Viestit
1325
Sijainti
Tampere
Esimerkiksi taas Spa 2000. Loistava voitto, kompuroinnista huolimatta.
Hieno suoritushan se oli, toki. Eihän Häkkinen mitään paremminkaan olisi voinut tehdä, kun maksimi pisteet otti. Siltikin silloinen F1-sarjan taso oli kaukana nykyisestä. Silloin oli varaa pyörähdellä ja voittaa silti, kun noin keskimäärin gridissä oli se kaksi voittamaan kykenevää auto & kuski -yhdistelmää. Nykyään pitää kaiken mennä nappiin koko kisamatkan tai joku muu on maalissa edellä.
 
Ylös