Formula 1 – 2012 – Montreal: Kisa

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Itse en ainakaan laske, mutta jos DRS:n avulla suoritettua ohitusta ei katso tapahtumaksi, niin mitä silloin on ohittamattomuus DRS:stä huolimatta?
Ohittamattomuutta.

En tiedä, ehkä joidenkin mielestä Alonson jääminen Petrovin taakse Abu Dhabissa oli kutkuttavampi kokemus kuin saman kuskin tämänpäiväinen tippuminen renkaiden takia.

DRS kuitenkin luotiin korjaamaan ongelmaa, jossa nopeampi auto ei päässyt hitaamman ohi. Eli siis poistamaan jonkinlaista "epäreiluutta" (ja siinä sivussa lisäämään viihdearvoa). Tämä on tuonut erilaisia taktiikoita, kuten tänään nähtiin. Jos ohittamisessa joutuu turvaamaan ohittamiseen varikolla, radalla tapahtuu vähemmän. Mitään taistelua ei välttämättä oltaisi nähty, jos kisaan oltaisiin lähdetty ilman DRS-sääntöä. Taktiikat olisi luotu toisenlaisiksi.
 

Hartsa76

Well-known member
Liittynyt
23.2.2012
Viestit
7209
Hamilton oli rinnalla jo drs-alueen alkaessa, joten tuskin olisi kovin kauaksi aikaa jäänyt jumiin. DRS pilasi lopussa kaiken jännityksen siitä, pystyykö Hamilton nousemaan voittoon.
Hamilton olisi ohittanut Alonson ilman DRS:ääkin, koska Alonsolta olivat renkaat lopussa, joten DRS ei pilannut mitään jännitystä Hamiltonin voiton suhteen.

Minusta DRS tekee kilpailuista mielenkiintoisempia, koska sen ansiosta kilpailuissa nähdään ohituksiakin, sillä tasoerot ovat niin pieniä, että ilman DRS:ää ainoat ohitukset nähtäisiin startissa ja sen jälkeen ohitukset olisivat ainoastaan kierroksella ohittamisia.

Ennen DRS:ää kilpailut olivat tylsiä, koska edessä ajavan ohittaminen oli käytännössä mahdotonta ja siksi kilpailuissa ei juuri ohituksia nähty eli mitä enemmän ohituksia sitä parempi kilpailu.
 

KimiFan1

Well-known member
Liittynyt
27.2.2009
Viestit
675
Mutta mites sitten kun edelleenkään kaikki edellä menevän kiinni saavat auto-ajoneuvoyhdistelmät eivät siitä kiinni ajamastaan kilpakumppanista pääse ohi? Kivasti löytyy laajempi valikoima tilanteita erilaisille kilpailunseuraajille. Niille, jotka pitävät siitä kun kilpailijoiden järjestys muuttuu, niille jotka pitävät ohituksista sekä vielä niillekin joiden mieliseurattavaa on jonoajelu.
Näin on tapahtunut useinkin? Esimerkkejä kiitos. Montako ohitusta muistetaan viime ja tältä kaudelta samalla tavalla kuin esimerkiksi Häkkisen 2000 Spa ohitus. Muistetaanko Hamiltonin voittoon johtanut ohitus Montrealissa 2012 kymmenen tai edes vuoden päästä, tuskin. Hienoja ohituksia ei DRS:sän takia nähdä. Ennen DRS:sää ohituksia on toki tapahtunut eikä vain jonossoa ajelua näin kun oikein muistan. Jos ei ilman DRS:sää ohi pääse niin ei vain ole tarpeeksi nopea tai ei ole rohkeutta. Esimerkkinä Kobayashin hienot ohitukset 2010 Suzukasta, tai Kubican Singaporesta - ilman DRS:sää.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Jonoajelulla pelottelun sijaan DRS:ää ehdoitta puolustavat ja tapahtumien eteen itkevät voisivat katsoa, mitä se sai aikaan noin tapahtumien suhteen. Neulansilmä on aiempina vuosina ollut toimiva ohituspaikka, nyt siinä ohittaminen oli typerintä mitä saattoi tehdä, kun DRS-mittauspiste oli heti neulansilmän jälkeen. Ohitettu olisi melkoisen varmasti saanut paikkansa takaisin siiven ansiosta takasuoralla. Neulansilmään otettiinkin suorastaan huvittavia ajolinjoja kun tiedossa oli, ettei kukaan järjellä varustettu lähde siinä ohittamaan. Noilla ajolinjoilla taas sai takasuoralle sen verran etua, että tasapäisillä renkailla siinä ei montaa ohitusta nähty.

DRS on juuri niin toimiva kuin sen sijoituspaikka, joka oli Kanadassa melkoisen onneton. Eikä ollut eka kerta. Näin DRS:n toisella kaudella voisi jo hiljalleen ottaa opiksi ja tajutakin joitain asioita.
 
Viimeksi muokattu:

IWE

Well-known member
Liittynyt
22.6.2004
Viestit
2963
Mieluummin katselen taistelua jossa ei välttämättä ohitusta synny kuin sitä että se taistelu on ohi muutamassa sekunnissa vain sen takia että takana oleva pääsee DRS:n avulla siirtymään edelle. Ja tänään taas DRS ei kannustanut ohittamaan muualla kuin DRS alueella ja ehkä 1. mutkan jarrutuksessa, koska ohitettu pääsisi uudelleen ohitse takasiipi auki. Kyllä se sijan puolustaminenkin taitoa vaati, silloin kun se joskus oli mahdollista. Ohittaminen ei enää vaadi taitoa ja rohkeutta yhtään piste.

Oli muuten katsomossakin aika lattea meininki kun Hamilton "ohitti" Alonson, tiedä sitten olivatko Alonso faneja kaikki.
Kyllä. Schumikin veti "hienon" syöksy ohituksen toisesta Sauberista ohi ja tämän tokkiinsa palkittiin sillä, että toinen ottaa taas paikkansa siipi auki. Liian paljon nähtiin taktikointia, ettei edes yritetä ohi ennen DRS spottia, kun ei sitä paikkaa saisi kuitenkaan kierroksen loppuun pidettyä.:thumbdown

Noh seuraava rata on taas läpeensä paska ja katsojat hyppivät onnesta mikäli näkevät edes DRS "ohituksia". :wall:
 

KimiFan1

Well-known member
Liittynyt
27.2.2009
Viestit
675
Ohittamattomuutta.

En tiedä, ehkä joidenkin mielestä Alonson jääminen Petrovin taakse Abu Dhabissa oli kutkuttavampi kokemus kuin saman kuskin tämänpäiväinen tippuminen renkaiden takia.

DRS kuitenkin luotiin korjaamaan ongelmaa, jossa nopeampi auto ei päässyt hitaamman ohi. Eli siis poistamaan jonkinlaista "epäreiluutta" (ja siinä sivussa lisäämään viihdearvoa). Tämä on tuonut erilaisia taktiikoita, kuten tänään nähtiin. Jos ohittamisessa joutuu turvaamaan ohittamiseen varikolla, radalla tapahtuu vähemmän. Mitään taistelua ei välttämättä oltaisi nähty, jos kisaan oltaisiin lähdetty ilman DRS-sääntöä. Taktiikat olisi luotu toisenlaisiksi.
DRS luotiin vain viihde arvoa lisäämään ja lopettamaan "fanien" valituksen että vormulat on tylsiä. Kuskissa se on vika jos ei nopeampana pääse hitaamman ohitse. Ei siinä ole mitään epäreilua jos et itse osaa tai uskalla ohittaa.

Taktiikat tuskin perustuu mihinkään DRS:ssään vaan renkaisiin ja niiden kulumiseen.
 

Lunssila

Well-known member
Liittynyt
6.6.2008
Viestit
18217
Hamilton olisi ohittanut Alonson ilman DRS:ääkin, koska Alonsolta olivat renkaat lopussa, joten DRS ei pilannut mitään jännitystä Hamiltonin voiton suhteen.
Vettel olisi voinut pidätellä Hamiltonia vähän kauemmin, mikä olisi auttanut Alonsoa. Ja ne ohitukset olisivat olleet tiukempia kuin nuo DRS:n avulla tehdyt.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Kuskissa se on vika jos ei nopeampana pääse hitaamman ohitse. Ei siinä ole mitään epäreilua jos et itse osaa tai uskalla ohittaa.
Höpö höpö. Vika oli autoissa, joilla ei pystynyt seuraamaan mutkissa, eikä niistä saanut kunnon imua suoralla. Kun ei pääse lähelle ennen suoraa, ei pysty ohittamaan, vaikka olisi selvästi nopeampi koko kierroksella.

Ilman DRS:ää tämä ongelma on edelleen olemassa.
Taktiikat tuskin perustuu mihinkään DRS:ssään vaan renkaisiin ja niiden kulumiseen.
Taktiikat perustuu renkaiden ohella siihen, että radallakin voi ohittaa. Jos radalla ei yleensä pääse ohi (kuten vielä 2 vuotta sitten), valitaan taktiikka, jossa ohitetaan varikolla. Käytännössä siis joskeenkin kaikilla olisi samanlainen taktiikka ja kärkitiimit imitoisivat toisiaan (toisin kuin tänään).
 

JPP

as Quo as possible
Liittynyt
2.3.2007
Viestit
24298
Sijainti
lappeen Ranta
DRS kuitenkin luotiin korjaamaan ongelmaa, jossa nopeampi auto ei päässyt hitaamman ohi. Eli siis poistamaan jonkinlaista "epäreiluutta" (ja siinä sivussa lisäämään viihdearvoa). Tämä on tuonut erilaisia taktiikoita, kuten tänään nähtiin. Jos ohittamisessa joutuu turvaamaan ohittamiseen varikolla, radalla tapahtuu vähemmän. Mitään taistelua ei välttämättä oltaisi nähty, jos kisaan oltaisiin lähdetty ilman DRS-sääntöä. Taktiikat olisi luotu toisenlaisiksi.
Nimenomaan juuri noin. Ei voi lähteä siitä oletuksesta, että kisat olisivat taktiikoineen kaikkineen samanlaisia ilman DRS:ää. Paitsi että ohituksia tulisi paljon vähemmän, mutta niitä voitaisiin muistella vielä sadan vuoden päästäkin, että: "Muistatteks sen kauden xx ainoan ohituksen? Kyllä oli hieno!!".
Näin on tapahtunut useinkin? Esimerkkejä kiitos. Montako ohitusta muistetaan viime ja tältä kaudelta samalla tavalla kuin esimerkiksi Häkkisen 2000 Spa ohitus. Muistetaanko Hamiltonin voittoon johtanut ohitus Montrealissa 2012 kymmenen tai edes vuoden päästä, tuskin. Hienoja ohituksia ei DRS:sän takia nähdä. Ennen DRS:sää ohituksia on toki tapahtunut eikä vain jonossoa ajelua näin kun oikein muistan. Jos ei ilman DRS:sää ohi pääse niin ei vain ole tarpeeksi nopea tai ei ole rohkeutta. Esimerkkinä Kobayashin hienot ohitukset 2010 Suzukasta, tai Kubican Singaporesta - ilman DRS:sää.
No sitä hienompia ne jonoajelutilanteet sitten ovat mitä vähemmän niitä tulee. Niinkuin aikaisemmin kirjoitin, jokusen vuoden ajan kun vielä säätelevät niitä DRS-alueita niin löytynee sopiva kompromissi jonoajelun ja autojen järjestyksen vaihtamisen liiallisen helppouden välille. Ja oli ne kisat aikoinaan kyllä aika päljää seurattavaa ajoittain kun heput suurinpiirtein ajeli koko matkan startista maaliin ja välillä jännättiin, että ehtiikö joku varikkokäynnin yhteydessä ohi vai ei. Ja sitten muutaman kerran kaudessa tuli niitä tosi upeita ohituksia jotka muuhun kokonaisuuteen vertautuessaan saivat vielä huomattavaa lisäupeutta kaupan päälle. Kaikkein hienointahan olisi jos koko kauden aikana ei tulisi kuin korkeintaan yksi ohitus radalla. Sitä voisi sitten muistella vielä kuolivuoteellaankin.
 

Joppe_001

Well-known member
Liittynyt
1.11.2003
Viestit
3764
Sijainti
Tois pual jokkee
Neulansilmä on aiempina vuosina ollut toimiva ohituspaikka, nyt siinä ohittaminen oli typerintä mitä saattoi tehdä, kun DRS-mittauspiste oli heti neulansilmän jälkeen. Ohitettu olisi melkoisen varmasti saanut paikkansa takaisin siiven ansiosta takasuoralla. Neulansilmään otettiinkin suorastaan huvittavia ajolinjoja kun tiedossa oli, ettei kukaan järjellä varustettu lähde siinä ohittamaan.
Oli aika säälittävän näköistä, kun Alonso ja Hamilton tuli peräkanaa kisan lopulla neulansilmään. Alonso hidasteli jo suoralla josko saisi hämättyä Lewiksen ohittamaan ennen DRS-paikkaa. Vain toisella käytössä oleva lisäboosti ei edelleenkään kuulu kilvanajoon.
 

KimiFan1

Well-known member
Liittynyt
27.2.2009
Viestit
675
Höpö höpö. Vika oli autoissa, joilla ei pystynyt seuraamaan mutkissa, eikä niistä saanut kunnon imua suoralla. Kun ei pääse lähelle ennen suoraa, ei pysty ohittamaan, vaikka olisi selvästi nopeampi koko kierroksella.
Autot on kyllä aerodynaamisesti kokolailla samat mitä 2009 ja 2010 jolloin DRS:sää ei tarvittu. Ohituksia syntyi, 2009 jokseenkin muutamien autojen KERS:in takia, mutta muutenkin.

Taktiikat perustuu renkaiden ohella siihen, että radallakin voi ohittaa. Jos radalla ei yleensä pääse ohi (kuten vielä 2 vuotta sitten), valitaan taktiikka, jossa ohitetaan varikolla. Käytännössä siis joskeenkin kaikilla olisi samanlainen taktiikka ja kärkitiimit imitoisivat toisiaan (toisin kuin tänään).
Mutta nykyään eri autojen ja kuskien erillaisen renkaan kulutuksen takia voisi olla erillaisia taktiikoita vaikka DRS:sää ei olisi.
 

Luckyman

Well-known member
Liittynyt
18.10.2000
Viestit
825
Rosberg DRS väännön takia myös Perez pääsi heti ohi. Liian hidas toisen stopin jälkeen. Kestää liian kauan että oli edes lähellä Rosbergin ja Perezin aikoja. Loppuun perinteisesti nopein kierros..

Räikkönen

40 P 1:32.646
41 1:21.602
42 1:20.093
43 1:18.736
44 1:18.548
45 1:18.473
46 1:18.323
47 1:18.189
48 1:18.089
49 1:17.904
50 1:17.894
51 1:18.639
52 1:17.637
53 1:18.584
54 1:18.633
55 1:17.721
56 1:17.660
57 1:17.824
58 1:17.719
59 1:17.806
60 1:17.818
61 1:17.343
62 1:17.342
63 1:17.092
64 1:17.742
65 1:17.859
66 1:17.573
67 1:17.247
68 1:17.368
69 1:17.200
70 1:16.764

Rosberg

38 P 1:31.655
39 1:19.773
40 1:17.514
41 1:19.368
42 1:19.054
43 1:17.900
44 1:17.883
45 1:17.748
46 1:17.889
47 1:17.685
48 1:17.537
49 1:17.393
50 1:17.906
51 1:17.978
52 1:18.676
53 1:17.674
54 1:17.497
55 1:17.624
56 1:18.954
57 1:20.601
58 1:19.532
59 1:17.590
60 1:17.614
61 1:17.314
62 1:17.234
63 1:17.231
64 1:17.627
65 1:17.930
66 1:17.174
67 1:17.060
68 1:17.181
69 1:17.095
70 1:17.587

Perez

40 1:18.860
41 P 1:33.075
42 1:20.800
43 1:17.991
44 1:17.629
45 1:17.978
46 1:18.055
47 1:17.550
48 1:17.799
49 1:17.830
50 1:18.028
51 1:17.949
52 1:17.835
53 1:17.729
54 1:17.300
55 1:17.747
56 1:18.307
57 1:19.545
58 1:17.611
59 1:17.080
60 1:16.889
61 1:16.938
62 1:17.095
63 1:17.329
64 1:17.021
65 1:16.772
66 1:16.947
67 1:16.414
68 1:16.643
69 1:16.888
70 1:17.002
 

korona

Well-known member
Liittynyt
5.7.2011
Viestit
643
Omaan silmään taisi tässä kisassa käydä niin että DRS ei tehnyt ohittamista ollenkaan sen helpommaksi jos oli sen muutaman kympän nopeampi vaan nähtiin sitä jonossa-ajelua kun kukaan ei uskaltanut renkaitaan rikkoa, ja silloin kun tultiin sekunti kovempaa ja muutenkin olisi takaa tuleva mennyt 'oikeasti' ohi suoritettiinkin ohituksen sijaan paikanvaihto. Mikä sitten aiheutti sen että radalla ei ollut oikein yhtään tiukempaa vääntöä.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Omaan silmään taisi tässä kisassa käydä niin että DRS ei tehnyt ohittamista ollenkaan sen helpommaksi jos oli sen muutaman kympän nopeampi vaan nähtiin sitä jonossa-ajelua kun kukaan ei uskaltanut renkaitaan rikkoa, ja silloin kun tultiin sekunti kovempaa ja muutenkin olisi takaa tuleva mennyt 'oikeasti' ohi suoritettiinkin ohituksen sijaan paikanvaihto. Mikä sitten aiheutti sen että radalla ei ollut oikein yhtään tiukempaa vääntöä.
Näin. Tänään olisi nähty parempaa viihdettä ilman siipeä.
 

Hookah

Elämäntapaintiaani
Liittynyt
24.6.2008
Viestit
4447
Hamilton teki tämän saman Saksassa 2008, eikä silloin mitään derssejä ollut. Alonso ja Vettel itse hölmöilivät itsensä ulos podiumilta, kun hakivat ahneesti voittoa hirmuriskillä. Homma oli selvä siinä vaiheessa, kun Hamilton alkoi tykittää sekuntitolkulla parempia kierrosaikoja.

DRS on tarpeellinen nyky-ykkösissä. Eihän siellä osaa kuin muutama ohittaa edes sen kanssa. Yllättävän moni on jäätynyt takapuskuriin kiinni, kun on pitänyt "helposti" siirtyä ohitse takasiipi auki. Jokainen voi arvata, miten hyvin näiltä sankareilta se "normaali" ohittaminen sujuisi. F1 muuttuisi Porsche Cupiksi.
 

KimiFan1

Well-known member
Liittynyt
27.2.2009
Viestit
675
Nimenomaan juuri noin. Ei voi lähteä siitä oletuksesta, että kisat olisivat taktiikoineen kaikkineen samanlaisia ilman DRS:ää. Paitsi että ohituksia tulisi paljon vähemmän, mutta niitä voitaisiin muistella vielä sadan vuoden päästäkin, että: "Muistatteks sen kauden xx ainoan ohituksen? Kyllä oli hieno!!".
Hyvä kun ymmärsit pointtini. Hienosti kärjistetty. Turha tänne on mitään kirjoittaa..
 

KimiFan1

Well-known member
Liittynyt
27.2.2009
Viestit
675
Kobayashi, Perez, Hamilton, Schumi ja Kubica (jos ajaisi) tulis noin äkkiseltään mieleen, joilla olis munaa ohittaa nykyssäännöillä.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Montako ohitusta muistetaan viime ja tältä kaudelta samalla tavalla kuin esimerkiksi Häkkisen 2000 Spa ohitus.
No ei tuollaisia ohituksia muisteta muita edes ajalta ennen DRS:ää. On täysin mahdollinen myös DRS-aikana.
DRS luotiin vain viihde arvoa lisäämään ja lopettamaan "fanien" valituksen että vormulat on tylsiä.
Ja FIA:n ja Bernien ja tallien ja kuskien. Ihan kaikki olivat sitä mieltä, että ohittaminen oli liian vaikeaa. Epäreilua ja epäviihdyttävää. Viihdearvon merkitystä ei pidä aliarvioida, sillä ilman katsojia ei ole F1:kään.
Autot on kyllä aerodynaamisesti kokolailla samat mitä 2009 ja 2010 jolloin DRS:sää ei tarvittu. Ohituksia syntyi, 2009 jokseenkin muutamien autojen KERS:in takia, mutta muutenkin.
2009 ohitusmäärät olivat ihan yhtä alhaalla kuin olivat olleet vuodesta 1995. 2010 ohitusmäärät tilastollisesti nousivat jonkin verran johtuen uusista tiimeistä, vanhojen tallien väliset ohitukset eivät tilastollisesti merkittävästi lisääntyneet. Autojen aerodynamiikka tosiaan on kaikista muutoksista huolimatta edelleen niin samanlainen, ettei se edesauta ohituksia. Seuraamisen vaikeus mutkissa ja imun puuttuminen ovat edelleen läsnä.
Mutta nykyään eri autojen ja kuskien erillaisen renkaan kulutuksen takia voisi olla erillaisia taktiikoita vaikka DRS:sää ei olisi.
Vain, jos ohitusmahdollisuuteen radalla voisi luottaa. Tällä kaudella toki tallien välinen suoritustasoero on yllättävän kapea, joten kilpailu olisi tasaista. Mutta se juuri johtaa jonoajeluun, kuten tässä nyt on parissa kisassa nähty. DRS:stä huolimattakin. DRS auttaa siihen, ettei jonot välttämättä kestä kisan loppuun asti.
 
Ylös