niin tai näin kyllä siinä vauhdissa se ohi menevä auto tuntuu, eriasia jos se olis litteä kuin paperiarkki. Ei varmasti siirrä ilmaa sivulle ihan samoissa määrin kuin normi autot, mutta tohtisin väittää että sen kyllä tuntee vaikkei kuulisi taikka näkisi.F1-autossa on kylläkin käytetty kaikki tunnettu aerodynamiikkaosaaminen siihen että ilmaa ei siirrettäisi auton sivulle koska ilman siirtäminen 300KM/h tunnissa auton edestä sivulle veisi aika pirun paljon tehoa pois auton kulkemisesta, jopa niin paljon että 300KM/h kulkeminen olisi mahdotonta.
Sivuilla olo ei siis vaikuta vieressä olevan auton aerodynamiikkaan juurikaan, sen sijaan perässä auton sivulla olo jonkin verran, Nascarissahan aikanaan käytettiin em. tekniikkaa edellä ajavan kiusaamiseksi mutta F1-auto on senkin suhteen kehitetty mahdollisimman pitkälle kehittämään mahdollisimman vähän imua auton perään.
Meinaatko ettei siinä 300km/h kiitävässä formulassa ei tunnu pienet "häiriöt" ilmavirrassa?Ja kyse kun oli vain lähes samaa vauhtia samaan suuntaan menevistä formuloista...
Juu. Ne heiluu kun Maija Poppanen varjonsa kanssa, kun rekka ajaa metrin päästä ohitte :ahem::ahem:Meinaatko ettei siinä 300km/h kiitävässä formulassa ei tunnu pienet "häiriöt" ilmavirrassa?
Siis aerodynaaminen kappale ei siirrä ilmaa sivulle tieltään vaan kappaleen edestä kappaleen taakse, sivulle aiheutuvat häiriöt ilmavirtauksessa ovat minimaalisia. Epäaerodynaaminen kappale kuten se rekan keula siirtää sitä ilmaa sivulle koska virtausta kappaleen taakse syntyvään alipaineeseen ei pääse syntymään.niin tai näin kyllä siinä vauhdissa se ohi menevä auto tuntuu, eriasia jos se olis litteä kuin paperiarkki. Ei varmasti siirrä ilmaa sivulle ihan samoissa määrin kuin normi autot, mutta tohtisin väittää että sen kyllä tuntee vaikkei kuulisi taikka näkisi.
Juu ihan kuin veneen aallot jotka leviävät sivuille vasta veneen jo mentyä, takana.Siis aerodynaaminen kappale ei siirrä ilmaa sivulle tieltään vaan kappaleen edestä kappaleen taakse, sivulle aiheutuvat häiriöt ilmavirtauksessa ovat minimaalisia. Epäaerodynaaminen kappale kuten se rekan keula siirtää sitä ilmaa sivulle koska virtausta kappaleen taakse syntyvään alipaineeseen ei pääse syntymään.
Eli tuollainen nopeasti liikkuva auto aiheuttaa häiriöitä ilmavirtaukseen lähinnä taaksensa, rinnakkain ajavat formulat ovat kumpikin ihan puhtaassa ilmavirrassa eivätkä häiritse toisiaan.
Sen kyllä tiesinkin että aika minimaalista se on, mutta jotenki lukemattomana kaverina ajattelin että se aiheuttaa pientä haittaa siinä sivullakin(ehkä enempi siinä takana sivulla.Siis aerodynaaminen kappale ei siirrä ilmaa sivulle tieltään vaan kappaleen edestä kappaleen taakse, sivulle aiheutuvat häiriöt ilmavirtauksessa ovat minimaalisia. Epäaerodynaaminen kappale kuten se rekan keula siirtää sitä ilmaa sivulle koska virtausta kappaleen taakse syntyvään alipaineeseen ei pääse syntymään.
Eli tuollainen nopeasti liikkuva auto aiheuttaa häiriöitä ilmavirtaukseen lähinnä taaksensa, rinnakkain ajavat formulat ovat kumpikin ihan puhtaassa ilmavirrassa eivätkä häiritse toisiaan.
No nyt tuli ainaki viikon repeilyt ja heti perään facepalmit. Vai onkoha Mangelo itse Häkkinen tai vaikkapa Salo, kun tuntuu ihan kokemuksen pohjalta puhuvan.Samankaltaisen efektiin, jonka voi kokea sivuuttavan rekan tai tuulenpuuskan aiheuttavan maantiellä.
No ei Mangelo edes rivien välissä väitä omaavansa itse kokemusta. Mangelo voi olla omassa asiassaan pielessä, mutta niin oot sinäkin tuon boldatun osalta..No nyt tuli ainaki viikon repeilyt ja heti perään facepalmit. Vai onkoha Mangelo itse Häkkinen tai vaikkapa Salo, kun tuntuu ihan kokemuksen pohjalta puhuvan.
Jotain se varmasti vaikuttaa, mutta efektin voimakkuus on arvailujen varassa. Sekin vielä, kun Alonso pistää etusiipensä Vettelin pohjan viereen takapyörän eteen ja diffuusori sakkaa. Ei tuo varmaankaan suoraan ajaessa mikään ongelma ole, mutta kunhan arvailin että 300km/h ajettavassa mutkassa saattais olla, olkoonkin että se menee normaalisti vaikka yhdellä kädellä, mutta ei ne autot ihan liimattuna kiinni rataan noissa ole kun ulosajoja sun muita mällejä kuitenkin aina joskus sattuu.Jos se ilmavirta ohjautuisi sivulle aiheuttaen "rekka efektin", niin eipä sitä varmaan kukaan ohittais noissa vauhdeissa.
Hullu mies, kun sinne lykkää ittensä. Turvaväli olis kyllä hyvä pitää tässäkin lajissaJotain se varmasti vaikuttaa, mutta efektin voimakkuus on arvailujen varassa. Sekin vielä, kun Alonso pistää etusiipensä Vettelin pohjan viereen takapyörän eteen ja diffuusori sakkaa. Ei tuo varmaankaan suoraan ajaessa mikään ongelma ole, mutta kunhan arvailin että 300km/h ajettavassa mutkassa saattais olla, olkoonkin että se menee normaalisti vaikka yhdellä kädellä, mutta ei ne autot ihan liimattuna kiinni rataan noissa ole kun ulosajoja sun muita mällejä kuitenkin aina joskus sattuu.
Näyttäähän siellä olevan, toki vain silloin tulee penalttia kun joku menee liian lähelle santapankin mannekiinia.Hullu mies, kun sinne lykkää ittensä. Turvaväli olis kyllä hyvä pitää tässäkin lajissa
Ei pitäis tästä enempää jatkaa, mut lähinnä tätä tarkoitin:No ei Mangelo edes rivien välissä väitä omaavansa itse kokemusta.
Kannattaa kokeilla ajaa formulaa mutkassa kolmea sataa rinnakkain toisen auton kanssa, niin saa jotain käsitystä millainen vaikutus sillä on ajettavuuteen.
No oletko ajanut kun olet niin varma asiastaEi pitäis tästä enempää jatkaa, mut lähinnä tätä tarkoitin:
Itse otit puheeksi kun mainittiin Vettelin auton alkavan nykäyksittäin siirtyä vasemmalle. Syy oli juu Ferrari, muttei fysiikan lait kumminkaan.No oletko ajanut kun olet niin varma asiasta
Tuskinpa sillä suurta vaikutusta on, vaikka toinen rinnalle tuleekin. Olen nähnyt monta kertaa rinakkain ajoa/ohitukseen lähtöä tommosessa loivassa kaaressa eikä ohitettava auto reagoi niin, että kuljettaja katsoo vasemmalle ja pari kertaa kääntää napakasti sinne päin.Kannattaa kokeilla ajaa formulaa mutkassa kolmea sataa rinnakkain toisen auton kanssa, niin saa jotain käsitystä millainen vaikutus sillä on ajettavuuteen.