Formula 1 - 2012 - Monza: Kisan jälkipyykki

tmoi

No niin
Liittynyt
28.2.2004
Viestit
19017
Sijainti
turkus
Jos se ilmavirta ohjautuisi sivulle aiheuttaen "rekka efektin", niin eipä sitä varmaan kukaan ohittais noissa vauhdeissa.
 

Kaimann

Well-known member
Liittynyt
31.7.2012
Viestit
594
Sijainti
Karigasniemi
F1-autossa on kylläkin käytetty kaikki tunnettu aerodynamiikkaosaaminen siihen että ilmaa ei siirrettäisi auton sivulle koska ilman siirtäminen 300KM/h tunnissa auton edestä sivulle veisi aika pirun paljon tehoa pois auton kulkemisesta, jopa niin paljon että 300KM/h kulkeminen olisi mahdotonta.

Sivuilla olo ei siis vaikuta vieressä olevan auton aerodynamiikkaan juurikaan, sen sijaan perässä auton sivulla olo jonkin verran, Nascarissahan aikanaan käytettiin em. tekniikkaa edellä ajavan kiusaamiseksi mutta F1-auto on senkin suhteen kehitetty mahdollisimman pitkälle kehittämään mahdollisimman vähän imua auton perään.
niin tai näin kyllä siinä vauhdissa se ohi menevä auto tuntuu, eriasia jos se olis litteä kuin paperiarkki. Ei varmasti siirrä ilmaa sivulle ihan samoissa määrin kuin normi autot, mutta tohtisin väittää että sen kyllä tuntee vaikkei kuulisi taikka näkisi.
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13717
Ja kyse kun oli vain lähes samaa vauhtia samaan suuntaan menevistä formuloista... :)
 

naukkis

Well-known member
Liittynyt
9.5.2004
Viestit
727
niin tai näin kyllä siinä vauhdissa se ohi menevä auto tuntuu, eriasia jos se olis litteä kuin paperiarkki. Ei varmasti siirrä ilmaa sivulle ihan samoissa määrin kuin normi autot, mutta tohtisin väittää että sen kyllä tuntee vaikkei kuulisi taikka näkisi.
Siis aerodynaaminen kappale ei siirrä ilmaa sivulle tieltään vaan kappaleen edestä kappaleen taakse, sivulle aiheutuvat häiriöt ilmavirtauksessa ovat minimaalisia. Epäaerodynaaminen kappale kuten se rekan keula siirtää sitä ilmaa sivulle koska virtausta kappaleen taakse syntyvään alipaineeseen ei pääse syntymään.

Eli tuollainen nopeasti liikkuva auto aiheuttaa häiriöitä ilmavirtaukseen lähinnä taaksensa, rinnakkain ajavat formulat ovat kumpikin ihan puhtaassa ilmavirrassa eivätkä häiritse toisiaan.
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13717
Siis aerodynaaminen kappale ei siirrä ilmaa sivulle tieltään vaan kappaleen edestä kappaleen taakse, sivulle aiheutuvat häiriöt ilmavirtauksessa ovat minimaalisia. Epäaerodynaaminen kappale kuten se rekan keula siirtää sitä ilmaa sivulle koska virtausta kappaleen taakse syntyvään alipaineeseen ei pääse syntymään.

Eli tuollainen nopeasti liikkuva auto aiheuttaa häiriöitä ilmavirtaukseen lähinnä taaksensa, rinnakkain ajavat formulat ovat kumpikin ihan puhtaassa ilmavirrassa eivätkä häiritse toisiaan.
Juu ihan kuin veneen aallot jotka leviävät sivuille vasta veneen jo mentyä, takana.
 

Kaimann

Well-known member
Liittynyt
31.7.2012
Viestit
594
Sijainti
Karigasniemi
Siis aerodynaaminen kappale ei siirrä ilmaa sivulle tieltään vaan kappaleen edestä kappaleen taakse, sivulle aiheutuvat häiriöt ilmavirtauksessa ovat minimaalisia. Epäaerodynaaminen kappale kuten se rekan keula siirtää sitä ilmaa sivulle koska virtausta kappaleen taakse syntyvään alipaineeseen ei pääse syntymään.

Eli tuollainen nopeasti liikkuva auto aiheuttaa häiriöitä ilmavirtaukseen lähinnä taaksensa, rinnakkain ajavat formulat ovat kumpikin ihan puhtaassa ilmavirrassa eivätkä häiritse toisiaan.
Sen kyllä tiesinkin että aika minimaalista se on, mutta jotenki lukemattomana kaverina ajattelin että se aiheuttaa pientä haittaa siinä sivullakin(ehkä enempi siinä takana sivulla.
 

IsoAhven

Well-known member
Liittynyt
16.3.2012
Viestit
2700
Samankaltaisen efektiin, jonka voi kokea sivuuttavan rekan tai tuulenpuuskan aiheuttavan maantiellä.
No nyt tuli ainaki viikon repeilyt ja heti perään facepalmit. Vai onkoha Mangelo itse Häkkinen tai vaikkapa Salo, kun tuntuu ihan kokemuksen pohjalta puhuvan.

edit: ja anteeksi asiaton aiheeseen liittymätön kommentti :) ei millää pahalla kellekkään.
 
Viimeksi muokattu:

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
No nyt tuli ainaki viikon repeilyt ja heti perään facepalmit. Vai onkoha Mangelo itse Häkkinen tai vaikkapa Salo, kun tuntuu ihan kokemuksen pohjalta puhuvan.
No ei Mangelo edes rivien välissä väitä omaavansa itse kokemusta. Mangelo voi olla omassa asiassaan pielessä, mutta niin oot sinäkin tuon boldatun osalta..
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Jos se ilmavirta ohjautuisi sivulle aiheuttaen "rekka efektin", niin eipä sitä varmaan kukaan ohittais noissa vauhdeissa.
Jotain se varmasti vaikuttaa, mutta efektin voimakkuus on arvailujen varassa. Sekin vielä, kun Alonso pistää etusiipensä Vettelin pohjan viereen takapyörän eteen ja diffuusori sakkaa. Ei tuo varmaankaan suoraan ajaessa mikään ongelma ole, mutta kunhan arvailin että 300km/h ajettavassa mutkassa saattais olla, olkoonkin että se menee normaalisti vaikka yhdellä kädellä, mutta ei ne autot ihan liimattuna kiinni rataan noissa ole kun ulosajoja sun muita mällejä kuitenkin aina joskus sattuu.
 

tmoi

No niin
Liittynyt
28.2.2004
Viestit
19017
Sijainti
turkus
Jotain se varmasti vaikuttaa, mutta efektin voimakkuus on arvailujen varassa. Sekin vielä, kun Alonso pistää etusiipensä Vettelin pohjan viereen takapyörän eteen ja diffuusori sakkaa. Ei tuo varmaankaan suoraan ajaessa mikään ongelma ole, mutta kunhan arvailin että 300km/h ajettavassa mutkassa saattais olla, olkoonkin että se menee normaalisti vaikka yhdellä kädellä, mutta ei ne autot ihan liimattuna kiinni rataan noissa ole kun ulosajoja sun muita mällejä kuitenkin aina joskus sattuu.
Hullu mies, kun sinne lykkää ittensä. Turvaväli olis kyllä hyvä pitää tässäkin lajissa :D
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13717
No oletko ajanut kun olet niin varma asiasta :D
Itse otit puheeksi kun mainittiin Vettelin auton alkavan nykäyksittäin siirtyä vasemmalle. Syy oli juu Ferrari, muttei fysiikan lait kumminkaan.
 

Masza

Well-known member
Liittynyt
11.9.2012
Viestit
2100
Sijainti
Täällä
Kannattaa kokeilla ajaa formulaa mutkassa kolmea sataa rinnakkain toisen auton kanssa, niin saa jotain käsitystä millainen vaikutus sillä on ajettavuuteen.
Tuskinpa sillä suurta vaikutusta on, vaikka toinen rinnalle tuleekin. Olen nähnyt monta kertaa rinakkain ajoa/ohitukseen lähtöä tommosessa loivassa kaaressa eikä ohitettava auto reagoi niin, että kuljettaja katsoo vasemmalle ja pari kertaa kääntää napakasti sinne päin.

Tuo toiminta on muutenkin ihan Vettelin tapaista. Katokkaapa sen ohitukset Span kisassa viimeisissä mutkissa.. (ennen pääsuoralle kääntämistä pieni nykäisy oikealle)
 
Ylös