Formula 1 - 2012 - Spa: Aika-ajot

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13783
Ihan hyvin siinä on vuosien saatossa onnistuttu.
Näinpä. uuci :wink: :lle uutta tietoa. Ja DRS-aikakautena ainakin voisi ollakin semmoinen ettei ihan luukussa kiinni siinä mennäkään. Mutta kuulemma Pouhon on se haastavampi mutka monille kuskeille. Silti "erityinen kuljettajan rata" fraasi jota myös halutaan vaan pitää yllä. Paljon tavallisia mutkia sielläkin on.
 

uuci

Well-known member
Liittynyt
13.5.2010
Viestit
3562
Kiitos tiedosta. Itselleni tuli kuitenkin mieleen että 1994 Eau Rougesta tehtiin väliaikaisesti shikaani kuolemien takia. Ainakin Eau Rougessa on joskus ollut kaiteet. En ole itse havainnut että olisi muuttunut mutka vuosien saatossa.
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Kiitos tiedosta. Itselleni tuli kuitenkin mieleen että 1994 Eau Rougesta tehtiin väliaikaisesti shikaani kuolemien takia. Ainakin Eau Rougessa on joskus ollut kaiteet. En ole itse havainnut että olisi muuttunut mutka vuosien saatossa.
Tuo 1994 shikaani nyt oli räikein muutos ko. mutkaan.

Span pitkä rata lyhennettiin 1970-luvun lopulla nykyiseen muotoonsa. Samalla mm. Eau Rougen linjausta loivennettiin. Aiemmin Eau Rougen oikealle kaartava mutka oli jyrkempi (mutka sijaitsi enemmän vasemmalla tulosuunnasta, jolloin kaarros oikealle pidempi ja hitaampi).

Ja itse asiassa 1930-luvulla Eau Rougea ei edes ollut vaan ajettiin Ancienne Douanne neulansilmän kautta. Eau Rouge rakennettiin oikaisemaan rataa tuolta kohdin neulansilmän ohitse.

Spa 1970
 
Viimeksi muokattu:

SergioCresto

Well-known member
Liittynyt
28.2.2012
Viestit
467
Ja itse asiassa 1930-luvulla Eau Rougea ei edes ollut vaan ajettiin Ancienne Douanne neulansilmän kautta. Eau Rouge rakennettiin oikaisemaan rataa tuolta kohdin neulansilmän ohitse.
Itse olen ymmärtänyt tuon niin, että Eau rouge nimenomaan oli tuohon neulansilmään johtanut vasemmalle kääntyvä mutka ja neulansilmän poiston jälkeen rataan rakennettiin Raidillion-mutka. Täten Eau rouge olisi ollut olemassa "aina".

70-luvulla tehdyn muutoksen lisäksi Eau rougea on viilattu myöhemmin mm. tekemällä mutkan ympäristöä avonaisemmaksi, jolloin näkyvyys on parantunut eikä se ole enää niin pimeä, kanttikiviä on vaihdettu ja turva-aluetta on laajennettu ja asfaltoitu.

Spa -80-luvulla

PS. Tasan 27-vuotta ja 1 päivä sitten syyskuun ensimmäinen päivä oli sunnuntai ja tulevaisuuden F1-tähdeksi veikkailtu Stefan Bellof kuoli kolaroituaan Eau rougessa Jacky Ickxin kanssa.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
Se oli kyllä synkkä päivä muutenkin ja vielä enemmän synkempi päivä Saksan moottoriurheilulle ja nimenomaan F1:n suhteen. Olisi ollut kyllä hyvin mielenkiintoista nähdä Bellof huipputallien autoissa ajamassa, mutta toisin kävi.
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Itse olen ymmärtänyt tuon niin, että Eau rouge nimenomaan oli tuohon neulansilmään johtanut vasemmalle kääntyvä mutka ja neulansilmän poiston jälkeen rataan rakennettiin Raidillion-mutka. Täten Eau rouge olisi ollut olemassa "aina".
Ehkä noinkin, mutta nykyisen kaltainen nopea mutka Eau Rouge on ollut vasta 1930-luvun jälkeen.
 
Ylös