Formula 1 - 2012 - Spa: Aika-ajot

Legnum

Registered User
Liittynyt
5.8.2007
Viestit
441
Kieltämättä noita olisi helpompi tutkia stilleinä kuin animaationa. Mutta sen niistä näkee, että Lewis on lähes renkaan leveyden lähempänä rataa kuin Kimi, eikä Kimin ja valkoisen viivan väliin mielestäni jää niin paljon. Joten kaiken järjen mukaan Lewisin renkaan pitäisi olla osittain viivan päällä.
Raikkösen kuvassa boostattu keltaista komponenttia.


Kaikesta järjestä tiedä, mutta mun silmin Hamilton on yhtä lailla ulkona? Reunaviivan pitäisi olla selvästi eturengasta leveämpi, jotta Ham olisi sisällä.
 
Viimeksi muokattu:

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Kaikesta järjestä tiedä, mutta mun silmin Hamilton on yhtä lailla ulkona? Reunaviivan pitäisi olla selvästi eturengasta leveämpi, jotta Ham olisi sisällä.
Pientä lauantai-illan puhdetta:

Laitoin Kimin kuvaan siniset linjat, koska a) renkaan kohdalla valkoisen viivan reuna on kuva-alueen ulkopuolella ja b) valkoisen viivan toinen reuna näkyy renkaan jälkeen vain välttävästi. Lisäksi jälkimmäinen linja toimii toisena referenssikohtana punaiselle "viivaimelle". Kolmas referenssikohta on renkaan näkyvä reuna radan pinnassa (mikä ei kieltämättä välttämättä ole todellinen osumakohta). Sitten siirsin saman punaisen viivaimen Lewisin kuvaan sillä oletuksella, että kamerat ovat samanlaisia ja mittasuhteet siten verrannollisia. Akselivälillä on kuitenkin merkitystä ja renkaan etäisyys kamerasta vaikuttaa.

Joten ei tämä kuvapari kovin tyhjentävä ole, mutta ei se kovin yksiselitteisesti kummankaan näkemystä sen enempää vääräksi kuin oikeaksi todistakaan.

 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Laitetaanpa vielä se sääntökohtakin, jonka takia asiaa tutkittiin:
Sporting Regulations sanoi:
20.2 Drivers must use the track at all times. For the avoidance of doubt the white lines defining the track edges are considered to be part of the track but the kerbs are not.
A driver will be judged to have left the track if no part of the car remains in contact with the track.
Should a car leave the track the driver may rejoin, however, this may only be done when it is safe to do so and without gaining any advantage.
A driver may not deliberately leave the track without justifiable reason.
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Oli ulkona, ei saanut etua, ei rangaistusta. FIAn pähkäilyt:
https://twitter.com/tedkravitz/status/241924577247236096/photo/1/large
Oon kyllä vähän erimieltä tuosta FIA:n perustelusta, että kyllähän siinä etua saa (onnistuessaan) jos ajaa niin kovalla riskillä että saattaa ajautua ulos. Mutta itse en kyllä tuollaisesta rankkua antaisi, mielestäni kanttarikin pitää lukea radaksi, sillä sellaisen yli ajaminen rajusti ei ole helppoa vaan hienoa, ja paras kuski leikkaa eniten.
 

SergioCresto

Well-known member
Liittynyt
28.2.2012
Viestit
467
Vitutus iski kun näki Hamiltonin vetävän T10:n eli Bruxellesin leveäksi. Kun näkyi incarista että menee leveäksi meni hetki tajuta, että siinäkin on nykyään asvaltit. Se oli ennen varsinkin sateella jännä mutka, joka verotti autoja kivasti. Ei siinä isoa romua tullut, mutta autot jäi radan varteen. Eipä ole sitäkään mutkaa sitten enää.
Siihen tuli asfalttia ennen viime vuoden F1-kisaa. Vielä 2010 Hamilton ajoi johtopaikalta samassa mutkassa soralle sateen alettua, mutta sai rullailtua auton takaisin radalle.
 

Mikko_A

Työtön.
Liittynyt
13.8.2001
Viestit
6407
Nonii.... Vaikka ei nyt paalua tullu ja en usko että tulee huomenna voittoakaa mikäli nappi pitää tasonsa. Sen verta eri planeetalla se. MUTTA mikä tärkeintä mm sarjassa edellä olevat on takana. Jos ne pysyis huomennaki sielä niin sehän se tärkeintä olis.
 

Calvin

Well-known member
Liittynyt
5.12.2002
Viestit
3560
Oleellista kai on, edelleen, että "ulkoilusta" ei saa hyöytä. Onhan jo aiemmin tälläkin kaudella nähty paljonkin ulkoilua monen kuskin voimin, mutta rangaistus on tullut vain jos siitä on ollut hyötyä.
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13783
Tykkäisin enempi jos koko eaurouge-mutka muokattaisiin taas sellaiseksi ettei sitä mennä helpohkosti kaasu pohjassa.
 

ToXiCiTy

I am fabulous!
Liittynyt
20.4.2008
Viestit
16731
Sijainti
Järvenpää
Diggasin eilen, kun Kimi löi nyrkkiä pöytään. "Car is too stiff and we havent learnt anything". Sanotaan suoraan.:ahem:
 

JahJahBlowJob

Well-known member
Liittynyt
9.7.2010
Viestit
640
Nonii.... Vaikka ei nyt paalua tullu ja en usko että tulee huomenna voittoakaa mikäli nappi pitää tasonsa. Sen verta eri planeetalla se. MUTTA mikä tärkeintä mm sarjassa edellä olevat on takana. Jos ne pysyis huomennaki sielä niin sehän se tärkeintä olis.
Mclaren on aika-ajoissa ennenkin ollut niskan päällä, mutta samaisessa kisassa ei.
 

M.Webber

Well-known member
Liittynyt
27.11.2007
Viestit
2586
Nonii.... Vaikka ei nyt paalua tullu ja en usko että tulee huomenna voittoakaa mikäli nappi pitää tasonsa. Sen verta eri planeetalla se. MUTTA mikä tärkeintä mm sarjassa edellä olevat on takana. Jos ne pysyis huomennaki sielä niin sehän se tärkeintä olis.
McLaren on koko kauden ollut parempi aika-ajoissa kuin kisavauhdissa, joten en usko Buttonin olevan niin ylivoimainen. Vähäisen harjoitusajan takia talleille tuntuu olevan suuri kysymysmerkki, mikä on paras säätö kisaan ja Buttonkin tuntuu arpovan asiaa:


: (Michael Schmidt - Auto, Motor und Sport) Jenson, you already mentioned there was restricted practice time. What do you think is the biggest question mark for tomorrow: the tyre degradation, the choice of tyres later on in the race or whether the choice of set-up with less or more downforce is the right one?

JB: All of that. We're not sure whether we've got the right downforce for tomorrow. Our straightline speeds seem pretty good which is important for the race, especially when you've got a lot of fuel on board but then the negative is,you spend a lot of time in the middle sector. Possibly you can damage the tyres more with less downforce but maybe that's not the case. Maybe with more downforce you generate more heat so I don't know, we have to wait and see. It's all very unknown at the moment. I think the important thing is that I thought we expected the guys with higher downforce to maybe be quicker compared to us in qualifying. It's a nice feeling being on pole by three tenths and these guys are obviously still pretty quick in a straight line compared to others but it's nice to have that advantage.


 

öö ruz

Speed for ever
Liittynyt
28.12.2002
Viestit
4297
Tykkäisin enempi jos koko eaurouge-mutka muokattaisiin taas sellaiseksi ettei sitä mennä helpohkosti kaasu pohjassa.
Kuskithan ovat toistelleet viime vuosina että sen läpi ajaminen ei ole enää iso haaste. Ei sitä varmaan ihan helpolla silti kukaan uskalla alkaa muokkaamaan.
Pyhä mutka:wink: Mutta komppaan ajatustasi.
 

sakuraba

Well-known member
Liittynyt
20.4.2003
Viestit
661
Pari-kolmesataa kaakkia lisää ja vähän siipeä pois niin joutuu pian nostamaan.
 

Alzon

Well-known member
Liittynyt
15.9.2009
Viestit
340
Ollakseen täysin helppo, lähes pelkkää suoraa, eau rougessa tapahtuu yllättävän paljon ohjelmaa kuskeille. Ohittamisen kannalta on myös aika hyvä, että siinä pystyy painaan kaasu pohjassa toisen auton perässä.
 
Ylös