Jacobus
Well-known member
- Liittynyt
- 25.5.2006
- Viestit
- 443
Oikein hyvä kisa tapahtumien puolesta. Paras Valencian katuradalla nähty kisa ehdottomasti.
Alonso ajoi erittäin hyvän kilpailun nousemalla 11. lähtöruudusta voittoon. Alonso teki hyviä ohituksia ja taktiikka oli hyvä. Tuuriakin oli mukana, kun kärjestä keskeytti edestä ja takaa lyhyen ajan sisään Vettel ja Grosjean, mutta keskeytykset kuuluvat lajiin. Espanjalainen hyötyi ehdottomasti myös turva-autosta, joka muutti kisan luonteen. En kuitenkaan veisi Alonsolta mitään pois, niin hyvän kisan MM-sarjan kärkimies ajoi. Maaliintulon jälkeinen juhlinta radan varressa osoitti, että hetki oli varsin liikuttava, kuten myös myöhemmin palkintopallilla. Ansaittu voitto.
Räikkösen kakkossija oli hyvä ottaen huomioon kisan tapahtumat. Räikkönen lähti viivalta hyvin liikkeelle, mutta joutui lähtösuoralla väistämään Maldonadoa, joka pilasi Räikkösen startin. Lopullisesti startti meni pieleen, kun Räikkönen jäi pussiin kakkosmutkaan. Hieman taaemmas pudonnut Räikkönen taisteli kyllä hyvin, vaikka ohittaminen tuntui olevan jostain syystä vaikeaa esimerkiksi Hamiltoniin tai Grosjeaniin verrattuna. Hyvin kuitenkin onnistui renkaiden säästämisessä, joka mahdollisti Hamiltonin ohittamisen ja kauden toisen kakkostilan. Räikkösen onni oli turva-auto, jolla mies sai kärjen kiinni ja mahdollisuuden taistella palkintopallista.
Schumacher sai vihdoin viimein ajettua ongelmattoman kilpailun, jonka palkintona tuli hieno kolmas sija. Schumacher oli lähes koko kilpailun peräkkäin Webberin kanssa kuin paita ja peppu. Kaksikko ohitteli vuorotellen edellään ajavia ja loput sijat poimittiin, kun edessä miehiä keskeytti. Nousu kolmanneksi ja neljänneksi taisi yllättää Schumacherin ja Webberin itsensäkin. Molemmat nousivat kärjen tuntumaan varsin takaa, Schumi 12. ja Webber peräti 19. lähtöruudusta. Erittäin hyvä kisa molemmilta.
Päivän epäonnisimmat olivat kaiketi Vettel ja Grosjean. Vettelillä kisa oli hallussa turva-autoon asti. Vielä ennen turva-autoa näytti, että Vettel ajaa voittoon näytöstyyliin. Sen verran komeasti Vettel ajoi kisan alkupuolen, tuli ihan viime vuosi mieleen. Toki arvoitus on olisiko tuo ongelma (auton sammuminen?) tapahtunut kisassa joka tapauksessa. Grosjeanille kävi lähes yhtä huonosti kuin Vettelille. Käytännössä varma kakkossija häipyi savuna ilmaan tekniikan petettyä. Grojean oli ajamassa hyvää kilpailua tehtyään pari hienoa ohitusta. Nopeus tuntui olevan kohdallaan ja taktiikkakin hyvä. Jotain meni kuitenkin pieleen - tällä kertaa ilman Grosjeanin omaa syytä. Olisi ansainnut vähintään kakkossijan.
Hamilton ajoi myös hyvän kilpailun, mutta maailma romahti toiseksi viimeisellä kierroksella. Hamiltonin turmioksi koituivat renkaat, jotka pettivät muutama kierros ennen maalia. Räikkönen pääsi kuittaamaan Hamiltonin paremmilla renkailla ja sitä oli tekemässä myös Maldonado, mutta miehet ajoivat yhteen. Ehkä Hamiltonin olisi kannattanut ajaa vähemmän aggressiivisesti ja jättää tila Maldonadolle, kun Hamiltonilla olivat heikommat renkaat. Helppo tietysti täältä sanoa, että olisi kannattanut pelastaa edes muutama piste kuin taistella tuulimyllyjä vastaan palkintopallisijasta. Katsotaan, mitä tuomaristo tilanteesta tulkitsee, mutta se on jo varmaa, ettei Hamilton saa Valenciasta pisteen pistettä.
Toro Rosso koitui osaltaan molempien Caterhamien turmioksi. Ensin Vergne kilkkasi yhteen Kovalaisen kanssa, kun ranskalainen teki yllättävän ajoliikkeen koukattuaan Kovalaisen eturenkaaseen. Mitähän Vergne siinä ajatteli? Pilasi Kovalaisen kilpailun ja myös Vergne on tuomariston tutkinnassa. Toinen Toro Rosso otti yhteen puolestaan Petrovin kanssa, mutta kolarointi Petrovin ja Ricciardon välillä oli mielestäni puhdas kilpailutilanne ja samaan tulkintaan päätyi myös tuomaristo. Ilman säätöjä Toro Rosson kanssa Caterhamilla olisi ollut mahdollisuus kauden parhaaseen sijoitukseen, nyt vain Petrov (13.) sivusi sitä. Tämä toki oli Petrovin kauden paras ja yhteensä 13. ja 14. sija oli ilmeisesti Caterhamin kauden paras kokonaispanos kisoissa. Pisteille ei olisi ollut mahdollisuuksia edes ilman Toro Rosso -hässäköitä.
Lehdistötilaisuudessa oli hauska hetki, kun Schumacher alkoi puhua saksankielisessä osuudessa ensin englantia ja puhuikin pitkän pätkän ennen kuin tajusi vaihtaa saksaksi. Luulin jo hetken, että Schumilla oli joku iso ilmoitusasia - tyyliin uran lopettaminen - jonka halusi ilmoittaa englanniksi, mutta taisikin kyse olla vain hämmennyksestä ensimmäisestä palkintopallisijasta pitkään aikaan. Kyseessähän oli Schumacherin ensimmäinen palkintopallisija paluun jälkeen.
Kaiken kaikkiaan mielenkiintoinen kilpailu, joka kuuluu kauden parhaimpiin kisoihin ilman muuta.
Alonso ajoi erittäin hyvän kilpailun nousemalla 11. lähtöruudusta voittoon. Alonso teki hyviä ohituksia ja taktiikka oli hyvä. Tuuriakin oli mukana, kun kärjestä keskeytti edestä ja takaa lyhyen ajan sisään Vettel ja Grosjean, mutta keskeytykset kuuluvat lajiin. Espanjalainen hyötyi ehdottomasti myös turva-autosta, joka muutti kisan luonteen. En kuitenkaan veisi Alonsolta mitään pois, niin hyvän kisan MM-sarjan kärkimies ajoi. Maaliintulon jälkeinen juhlinta radan varressa osoitti, että hetki oli varsin liikuttava, kuten myös myöhemmin palkintopallilla. Ansaittu voitto.
Räikkösen kakkossija oli hyvä ottaen huomioon kisan tapahtumat. Räikkönen lähti viivalta hyvin liikkeelle, mutta joutui lähtösuoralla väistämään Maldonadoa, joka pilasi Räikkösen startin. Lopullisesti startti meni pieleen, kun Räikkönen jäi pussiin kakkosmutkaan. Hieman taaemmas pudonnut Räikkönen taisteli kyllä hyvin, vaikka ohittaminen tuntui olevan jostain syystä vaikeaa esimerkiksi Hamiltoniin tai Grosjeaniin verrattuna. Hyvin kuitenkin onnistui renkaiden säästämisessä, joka mahdollisti Hamiltonin ohittamisen ja kauden toisen kakkostilan. Räikkösen onni oli turva-auto, jolla mies sai kärjen kiinni ja mahdollisuuden taistella palkintopallista.
Schumacher sai vihdoin viimein ajettua ongelmattoman kilpailun, jonka palkintona tuli hieno kolmas sija. Schumacher oli lähes koko kilpailun peräkkäin Webberin kanssa kuin paita ja peppu. Kaksikko ohitteli vuorotellen edellään ajavia ja loput sijat poimittiin, kun edessä miehiä keskeytti. Nousu kolmanneksi ja neljänneksi taisi yllättää Schumacherin ja Webberin itsensäkin. Molemmat nousivat kärjen tuntumaan varsin takaa, Schumi 12. ja Webber peräti 19. lähtöruudusta. Erittäin hyvä kisa molemmilta.
Päivän epäonnisimmat olivat kaiketi Vettel ja Grosjean. Vettelillä kisa oli hallussa turva-autoon asti. Vielä ennen turva-autoa näytti, että Vettel ajaa voittoon näytöstyyliin. Sen verran komeasti Vettel ajoi kisan alkupuolen, tuli ihan viime vuosi mieleen. Toki arvoitus on olisiko tuo ongelma (auton sammuminen?) tapahtunut kisassa joka tapauksessa. Grosjeanille kävi lähes yhtä huonosti kuin Vettelille. Käytännössä varma kakkossija häipyi savuna ilmaan tekniikan petettyä. Grojean oli ajamassa hyvää kilpailua tehtyään pari hienoa ohitusta. Nopeus tuntui olevan kohdallaan ja taktiikkakin hyvä. Jotain meni kuitenkin pieleen - tällä kertaa ilman Grosjeanin omaa syytä. Olisi ansainnut vähintään kakkossijan.
Hamilton ajoi myös hyvän kilpailun, mutta maailma romahti toiseksi viimeisellä kierroksella. Hamiltonin turmioksi koituivat renkaat, jotka pettivät muutama kierros ennen maalia. Räikkönen pääsi kuittaamaan Hamiltonin paremmilla renkailla ja sitä oli tekemässä myös Maldonado, mutta miehet ajoivat yhteen. Ehkä Hamiltonin olisi kannattanut ajaa vähemmän aggressiivisesti ja jättää tila Maldonadolle, kun Hamiltonilla olivat heikommat renkaat. Helppo tietysti täältä sanoa, että olisi kannattanut pelastaa edes muutama piste kuin taistella tuulimyllyjä vastaan palkintopallisijasta. Katsotaan, mitä tuomaristo tilanteesta tulkitsee, mutta se on jo varmaa, ettei Hamilton saa Valenciasta pisteen pistettä.
Toro Rosso koitui osaltaan molempien Caterhamien turmioksi. Ensin Vergne kilkkasi yhteen Kovalaisen kanssa, kun ranskalainen teki yllättävän ajoliikkeen koukattuaan Kovalaisen eturenkaaseen. Mitähän Vergne siinä ajatteli? Pilasi Kovalaisen kilpailun ja myös Vergne on tuomariston tutkinnassa. Toinen Toro Rosso otti yhteen puolestaan Petrovin kanssa, mutta kolarointi Petrovin ja Ricciardon välillä oli mielestäni puhdas kilpailutilanne ja samaan tulkintaan päätyi myös tuomaristo. Ilman säätöjä Toro Rosson kanssa Caterhamilla olisi ollut mahdollisuus kauden parhaaseen sijoitukseen, nyt vain Petrov (13.) sivusi sitä. Tämä toki oli Petrovin kauden paras ja yhteensä 13. ja 14. sija oli ilmeisesti Caterhamin kauden paras kokonaispanos kisoissa. Pisteille ei olisi ollut mahdollisuuksia edes ilman Toro Rosso -hässäköitä.
Lehdistötilaisuudessa oli hauska hetki, kun Schumacher alkoi puhua saksankielisessä osuudessa ensin englantia ja puhuikin pitkän pätkän ennen kuin tajusi vaihtaa saksaksi. Luulin jo hetken, että Schumilla oli joku iso ilmoitusasia - tyyliin uran lopettaminen - jonka halusi ilmoittaa englanniksi, mutta taisikin kyse olla vain hämmennyksestä ensimmäisestä palkintopallisijasta pitkään aikaan. Kyseessähän oli Schumacherin ensimmäinen palkintopallisija paluun jälkeen.
Kaiken kaikkiaan mielenkiintoinen kilpailu, joka kuuluu kauden parhaimpiin kisoihin ilman muuta.