Formula 1 - 2014 - USA - Ennakot, kisaseuranta ja jälkilöylyt

Liittynyt
1.11.2014
Viestit
3326
Sijainti
Katabolia
Kyllä tässä saa taas ihmetellä, että millä silmillä tietyt ihmiset ovat Räikkösen ajoa katselleet ? Kierroksella 46 Kimi oli noin 11 sekunttia Alonsoa perässä -> 0,240 hitaampi per kierros. Vauhti Alonsoon nähden oli siis kauden parhaimpien kisojen tasolla.
Kisan puolivälissä Alonso kuitenkin menetti aikaa hitaampien perässä ajaessaan ja ohitellessaan. Siinä vaiheessa kun Kimi oli tehnyt jonkun todella hitaan kierroksen ja Lotusta ja Toroa tuli ohi, ero oli kuitenkin Alonsoon tosiaan vielä aika pieni. Aika Masentava lopputulos lopulta Alonso kuudes ja Kimi ei pisteillä. Eikä olis ollut ilman stoppiakaan.
 

pendellstock

Well-known member
Liittynyt
19.11.2007
Viestit
2099
Olipa tosiaan tylsä kisa. Hamilton tulee ansaitsemaan mestaruutensa ja hänelle sen jopa nyt suo hieman Nicoa mielummin (kiitos se Nicon kolarointi suoraan Lewiksen ahteriin kun Hamppa johti kisaa).

Bottas ja Massa olivat yhtä nopeita (yllätys itselleni), homman ratkaisi Massan eduksi se yksi varikkostoppi, jossa Bottas jäi todella niukasti RB-auton taaksen. Se oli sitten siinä. Kimin tilannetta ei oikein voi edes kommentoida: kaveri ajaa puhtaasti Alonsolle suunnitelulla autolla täysin ajopreferenssiensä vastaisesti, joten ei tuon taistelun tuloksena oikein kärkiaikoja voi odottaakaan. Toista se on ensi kaudella sitten.

Rosbergin hampaattomuus vastata Hamiltonille sen ohituksen jälkeen yllätti niinikään. Taitaa Nico-pojan selkäranka olla murrettu henkisellä tasolla jo.

Ps. Etukäteen jo tuntuu typerältä se vikan kisan tuplapiste-lahja, aivan turhaa kikkailua ja voi aiheuttaa pahimmillaan todella epäonnistuneen lopputuloksen sarjassa.
 

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9214
En itse pitänyt kisaa mitenkään tylsänä. Oli siinä toki tylsempiä vaiheita, mutta paikoittain ihan mielenkiintoista taistelua pienistä pistesijoista. Enemmän luokittelisin kisan keskinkertaisten kisojen joukkoon, siinä missä esim. Venäjän kisa kuului tylsiin.
 

Cage

Well-known member
Liittynyt
23.4.2001
Viestit
907
Sijainti
Pori
Ja olisi ollut mielenkiintoista nähdä, kuinka monta autoa olisi päässyt maaliin jos turva-alueet eivät olisi asfalttia. Sen verran paljon siellä ulkoiltiin.

Ja kyllä, jaksan toistaa itseäni tästä asiasta, mutta se on vaan henk.koht. niin turhauttavaa nähdä kuinka kuskit voivat vedellä radan ulkopuolella ihan miten haluavat.
Tämä. Turva-alueiden ei juu ole tarkoitus rangaista vaan olla turvana virheiden sattuessa, mutta on se nyt perkele kun yritetään ajaa kilpaa ja samat sällit vetää yhden mutkan kerta toisensa jälkeen pitkäksi. Ja turha sanoa, että se ei ole nopein tapa; jos kuski A:n auton setuppi ja renkaat sallisivat ajaa mutkan vaikka 100km/h, mutta kaveri paahtaa sen 105km/h ajaen hiukan leveäksi ja perässä tuleva voi ajaa sen mutkan ihan normaalisti sitä 105km/h nopeutta käyttäen, niin edellä oleva saa kisassa hitosti hyötyä siitä, että voi ajaa lujempaa kuin radalla pysyessä voisi. Etenkin tuossa paikasssa, kun olisi ollut heti lyhyt suora ja tiukka mutka perään, eli hyvä ohituspaikka. Takanatuleva olisi päässyt ohitusetäisyydelle ja olisi omannut kovemman nopeuden -> jarrutuksessa ainakin rinnalle. Nyt edelläajava veti sopivasti ylikovaa ja radan ulkopuolelta takaisin radalle jarruttamaan. Ei olis tehty tossa 10 vuotta sitten, siellä olis hiekka pölissyt. Tarkoituksenahan olisi ottaa selville, että kuka osaa ajaa parhaiten auton limitillä, jotta voi ottaa sille autolle parhaan suorituksen kisasta. Nyt tuolla ajotaidolla ei ole niin väliä, kun saa huoletta lipsutella ulos jatkuvasti.

Kun tuo asvaltti on tullut jäädäkseen (ja kyllä, siellä ei auto pyörähdä niin helposti katon kautta kuin hiekalla ja ohjattavuuskin säilyy), niin otetaan sitten käyttöön vaikka jokin sakkokierros. Jos hyötyy tuosta ylikovaa ajamisesta, niin radalle pari mutkaa, joissa on kaksi mahdollista reittiä; lyhyempi (normaali) ja pidempi (rangaistus). Pari sen vuoksi, että toisessa voi olla pidempi kierto kuin toisessa. Tässä tulee taas vastaan se, että sieltä "sakkolenkiltä" radalle palaavalle pitää olla tilaa myös, eli ei sekään oikein toimiva ole. Niin tai näin, niin eilen oli hyvää kisaa monin paikoin, mutta nuo ulkoilut ja radaltapakottamiset pisti vituttamaan niin paljon, että jäi paska maku suuhun koko kisasta. Tuo jälkimmäinen on kanssa yksi, joka on heikentänyt lajin arvostusta mun kohdalla; jos ei osaa ohittaa ilman, että kolarin välttäminen jää ohitettavan vastuulle, niin on väärässä sarjassa saatana. Tässä sarjassa pitäs olla maailman parhaat rata-autokuskit... no ainakin parhaat formulaluokkien kuskit.
 

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
8773
Sijainti
Helsinki
Hopeanuoli oli jälleen vahvin Texasin auringon alla. Lewis Hamilton ja Nico Rosberg taistelivat keskenään voitosta ja Daniel Ricciardo näytti Pepsodent-hymyään palkintopallin kolmannella korokkeella ja sitten tulivat muut. Katsojan näkökulmasta yhdellä radalla nähtiin kaksi eri kilpailua.
 

Luckyman

Well-known member
Liittynyt
18.10.2000
Viestit
825
Kimillä oli jossain vaiheessa kulutus 3kg vähemmän kuin Alonsolla. Toihan on yksi kierros kaikki tehot tapissa. Spagnolo vetänyt tankkaukset tai bensan kulutukset vihkoon?

Kovilla olisi päästä nopeasti Vettelistä ohi mutta vauhti ei riittänyt ja Lotukset sekoittivat pehmeillä pakan lopullisesti. Vanhoilla pehmeillä vauhti myöskään riittänyt

Red Bull tai oikeastaan vain Ricciardo pystyy Rellulla haastamaan Mercedes moottorisia autoja Petronas bensalla mutta paras Ferrari jää Williamsista minuutin. Karua.
 
Viimeksi muokattu:

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14227
Austinin kilpailuksi suhteellisen hyvä kilpailu. Toki ei kyllä koko kauden kuvaa katsoen mikään hyvä kilpailu kaikkiaan, mutta parempi sentään kuin muutama edellinen kilpailu. Hieman parantuneempi oli myös tv-ohjaus kun kerrankin muistivat katsoa juuri sitä usein välteltyä mielenkiinnon herättäjää eli keskikastin taistelua. Vergne ajaa kyllä kuin Francois Hesnault aikanaan:cool:. Samoin hyviä otteita esitti myös Grosjean. Tosin Ferrarilla tilanne oli molempien osalta vaikea ja Kimin tietysti vielä ihan vähän vaikeampi vaikka vielä alussa näyttikin pysyvän melko taatulla seiskapaikalla maaliin asti. Renkaat kuluivat hieman enemmän ja taktisia eroja nähtiin.

Vettelinkin suoritukselle on sinällään pientä arvoa annettava vaikka paljon meni hukkaan auton vikojen ja renkaiden takia. Huonoimmat temput päivältä menee kyllä Perezille ja Oskari Saaren täydellisen tilannetajun sekoittumiselle kun ei ole Vilanderia katsomassa edes vähän alusta. Vilanderilla on toki omatkin puutteensa totutteluvuotta viettävänä, mutta omaan kokemukseensa ja etenkin omien normaalien vahvuuksiensa hyödyntämisessä Vilander on onnistunut erinomaisesti.

Ja ei tuo Pulkkisenkaan meno mikään järin hyvä ollut lähtöruudukossa ja kaupan päälle taitaa tuotantopuolellakin olla omat ongelmansa kun ei ole enää Ikosta koordinoimassa touhua. Lewis Hamilton nousi tasoihin Nigel Mansellin kanssa menestyneimpänä brittikuljettajana voittojen osalta ja taitaa pian tulla toinen mestaruus. Tosin Nicon selkärangan taittumisesta tai vastaavasti hänen johtaessaan Lewiksen ruotoelimestä on turha puhua sillä tuplapistemahdollisuus viimeisessä kisassa voi ratkaista asian suuntaan ja toiseen. Jotenkin jos Rosberg menettäisi mestaruuden niin se vaikuttaisi menevän jonkinlaiseen laiskuuteen.

Tosin Nico osaa Keken tavoin yllättää täsmälleen silloin kun sitä keskimäärin vähiten odottaa. Lewis taas jos menettäisi mestaruuden niin tietyllä tapaa sitten tulisi se kuuluisa väärin voitetun ja väärän mestaruuden syndrooma. Itselleni pääasia ainakin on, että Red Bull pysyy poissa voittamasta paitsi toki nykyään onkin Daniel Ricciardo jota voikin ilomielin kannattaa.:thumbup: Mersulla on hyvät mahdollisuudet kuitenkin mestaruuteen ensi vuonna, mutta niinhän piti olla Red Bullillakin. Paljoa ei tarvitse spekuloida kun jo alle viikon kuluttua ajetaan Interlagosissa. Tosin Caterhamin ja Marussian hölmöin asia poisjäännissä on se, että he ovat poissa käytännössä viimeisestä mahdollisuudestaan saada pisteitä. Abu Dhabissa tuskin nähdään mitään keskeytyskilpailua.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
(kiitos se Nicon kolarointi suoraan Lewiksen ahteriin kun Hamppa johti kisaa).
Katso nyt hyvä mies se tilanne uusiksi jostakin. Jos osuu edelläajavaa "suoraan ahteriin", lopputulema ei ole se, että edelläolijalta puhkeaa toinen takarengas ja taaempana olijalta irtoaa etusiiven päätylevy.
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13735
Katso nyt hyvä mies se tilanne uusiksi jostakin. Jos osuu edelläajavaa "suoraan ahteriin", lopputulema ei ole se, että edelläolijalta puhkeaa toinen takarengas ja taaempana olijalta irtoaa etusiiven päätylevy.
Jeps...
Ja ennemmin se Nicon "virhe" jolla kätevästi varmisteli paalupaikkaa Monacossa, laskee kanssa osakkeita ns. ansaittuun mestaruuteen.
 

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
Tuli eilen katsottua kisa.

Ehdotan että radat ympyröitäisiin vähitellen kaiteilla. Tai vähintäänkin juoksuhiekkaesteillä. Eihän tuossa ole mitään järkeä, että jokainen koukkii radan ulkopuolella koko ajan.
 

Davros

Well-known member
Liittynyt
14.5.2013
Viestit
5806
Olipahan tylsä kisa. Mutta valitettava fakta on, että tällaisia nämä kisat on lähes kaikki muutamaa poikkeista lukuunottamatta nykyään. Ei formuloista saada mielenkiintoista lajia ilman radikaaleja sääntömuutoksia, ja jotkut henkilöt kuten tämä tosielämän Roope Ankka, Bernie Ecclestone pitäisi lähteä pyörittämästä tätä bisnestä.
 

Nurtsi

Registered Loser
Liittynyt
9.8.2011
Viestit
5615
Minussa on nyt varmasti jotain vialla kun katsoin melkein koko kisan seisaallaan kun jännitti niin pirusti. Itseasiassa joka kerta noin 5 minuuttia ennen starttia jo perhoset jyllää vatsan pohjalla, että melkein oksettaa. Kyllä sitä jännitystä löytyy vähän tylsemmistäkin kisoista kun on oikeasti tunteella mukana oikeasti välittää. Sama tauti ollut aina eikä parantumiskeinoa ole näköpiirissä.
 
Ylös