Ja olisi ollut mielenkiintoista nähdä, kuinka monta autoa olisi päässyt maaliin jos turva-alueet eivät olisi asfalttia. Sen verran paljon siellä ulkoiltiin.
Ja kyllä, jaksan toistaa itseäni tästä asiasta, mutta se on vaan henk.koht. niin turhauttavaa nähdä kuinka kuskit voivat vedellä radan ulkopuolella ihan miten haluavat.
Tämä. Turva-alueiden ei juu ole tarkoitus rangaista vaan olla turvana virheiden sattuessa, mutta on se nyt perkele kun yritetään ajaa kilpaa ja samat sällit vetää yhden mutkan kerta toisensa jälkeen pitkäksi. Ja turha sanoa, että se ei ole nopein tapa; jos kuski A:n auton setuppi ja renkaat sallisivat ajaa mutkan vaikka 100km/h, mutta kaveri paahtaa sen 105km/h ajaen hiukan leveäksi ja perässä tuleva voi ajaa sen mutkan ihan normaalisti sitä 105km/h nopeutta käyttäen, niin edellä oleva saa kisassa hitosti hyötyä siitä, että voi ajaa lujempaa kuin radalla pysyessä voisi. Etenkin tuossa paikasssa, kun olisi ollut heti lyhyt suora ja tiukka mutka perään, eli hyvä ohituspaikka. Takanatuleva olisi päässyt ohitusetäisyydelle ja olisi omannut kovemman nopeuden -> jarrutuksessa ainakin rinnalle. Nyt edelläajava veti sopivasti ylikovaa ja radan ulkopuolelta takaisin radalle jarruttamaan. Ei olis tehty tossa 10 vuotta sitten, siellä olis hiekka pölissyt. Tarkoituksenahan olisi ottaa selville, että kuka osaa ajaa parhaiten auton limitillä, jotta voi ottaa sille autolle parhaan suorituksen kisasta. Nyt tuolla ajotaidolla ei ole niin väliä, kun saa huoletta lipsutella ulos jatkuvasti.
Kun tuo asvaltti on tullut jäädäkseen (ja kyllä, siellä ei auto pyörähdä niin helposti katon kautta kuin hiekalla ja ohjattavuuskin säilyy), niin otetaan sitten käyttöön vaikka jokin sakkokierros. Jos hyötyy tuosta ylikovaa ajamisesta, niin radalle pari mutkaa, joissa on kaksi mahdollista reittiä; lyhyempi (normaali) ja pidempi (rangaistus). Pari sen vuoksi, että toisessa voi olla pidempi kierto kuin toisessa. Tässä tulee taas vastaan se, että sieltä "sakkolenkiltä" radalle palaavalle pitää olla tilaa myös, eli ei sekään oikein toimiva ole. Niin tai näin, niin eilen oli hyvää kisaa monin paikoin, mutta nuo ulkoilut ja radaltapakottamiset pisti vituttamaan niin paljon, että jäi paska maku suuhun koko kisasta. Tuo jälkimmäinen on kanssa yksi, joka on heikentänyt lajin arvostusta mun kohdalla; jos ei osaa ohittaa ilman, että kolarin välttäminen jää ohitettavan vastuulle, niin on väärässä sarjassa saatana. Tässä sarjassa pitäs olla maailman parhaat rata-autokuskit... no ainakin parhaat formulaluokkien kuskit.